CYBERHATE A DISKRIMINACE ZUR388 Specifika online komunikace Marie Bedrošová Cyber aggression / agrese online •Opakování z minulé hodiny: co je to kyberagrese? •Definice vychází z tradiční offline agrese •Kyberagresi můžeme definovat jako úmyslné jednání způsobující újmu jiné osobě nebo osobám pomocí počítačů, telefonů nebo jiných elektronických zařízení, a které je obětí vnímáno s averzí. (Schoffstall & Cohen, 2011). •Různé typy kyberagrese: cyberhate, cyberbullying, cyberharassment, cyberstalking, cyberterrorism, flaming, outing, … •Jaký je rozdíl mezi kyberšikanou a kybernenávistí? • • • Cyberhate / kybernenávist •Hate speech / nenávistné projevy spadají do skupiny tzv. hate crimes •Protiprávní činy proti lidem, majetku nebo organizaci na základě toho, že je k těmto objektům deliktní činnosti přiřčena kolektivní identita a jsou kvůli této identitě nenávistně napadeni. (Mareš, 2011) • • •Kolektivní identita – příslušnost ke skupině, sdílení určitých znaků •Etnicita, národnost, náboženství, sexuální orientace, gender, postižení, třída, politická orientace, věk, … • • Cyberhate / kybernenávist •Hate speech •Všechny formy projevů, které šíří, podněcují, propagují nebo ospravedlňují rasovou nenávist, xenofobii, antisemitismus nebo jiné formy nenávisti založené na netoleranci. (Evropská rada, 2013) • •Hate speech is defined as bias-motivated, hostile, malicious speech aimed at a person or a group of people because of some of their actual or perceived innate characteristics. It expresses discriminatory, intimidating, disapproving, antagonistic, and/or prejudicial attitudes towards those characteristics, which include gender, race, religion, ethnicity, color, national origin, disability or sexual orientation. Hate speech is intended to injure, dehumanize, harass, intimidate, debase, degrade and victimize the targeted groups, and to foment insensitivity and brutality against them. (Cohen-Almagor, 2011). • • • • Cyberhate / kybernenávist •Cyberhate •Jakékoliv použití informačně komunikačních technologií k šíření antisemitských, rasistických, bigotních, extrémistických a teroristických obsahů a informací. (Anti-Defamation League, 2010). •Podobá se kyberšikaně, ale útočí na kolektivní identitu spíše než na osobní identitu. (Hawdon et al., 2015) •Obětí může být jedinec i skupina! Cyberhate / kybernenávist •Cyberhate má kořeny v offline podmínkách a offline extremismu; známý fenomén v „novém“ prostředí •Specifika online prostředí – jak mohou ovlivňovat hate speech? •Disinhibice (Suler, 2004) •Negativní / pozitivní •Anonymita, neviditelnost, asynchronicita, solipsistické introjekce, disociativní imaginace, minimalizování autorit •Jednoduchá tvorba a distribuce obsahů, širší dosah, jednodušší organizace a mobilizace, horší regulace, … •Intertextualita, multimedialita, … •Douglas (2010) – hlavní cíle online hate skupin: propojovat, vzdělávat, rekrutovat. • • • • • Teorie sociální identity, uncertainty identity theory •Teorie sociální identity? • • • Teorie sociální identity, uncertainty identity theory •Teorie sociální identity •Tajfel, 2010 •Osobní a sociální identita •Členství v určité skupině •Součást našeho sebepojetí; sdílené normy, hodnoty; ovlivňuje jednání •Skupinová a meziskupinová interakce •In-group favoritism, in-group bias •Uncertainty identity theory •Hogg, 2000 •Snížení pocitu nejistoty •Sebekategorizace a identifikace se skupinou •Předepsané normy a hodnoty skupiny (pro intraskupinové i interskupinové interakce) •Entitativita skupin – jasné ohraničení, vymezenost, vnitřní homogenita, společný cíl •Hategroups – vysoce entitativní •Příklad (in-group a out-group)? Hate sites and hate groups •Online komunity – Na základě čeho můžeme hate skupiny vnímat jako online komunity? •Sdílená identita, zájmy, cíle •Vzájemná podpora členů, pocit sounáležitosti, podpora sebe-exprese •Posilování postojů •Potlačení nesouhlasných názorů •… •Diskurz – Jakých komunikačních strategií hate groups využívají? •Jen zřídka přímo vybízí k násilí a agresi nebo je obhajují – proč? •Racionalizace předsudků, ospravedlňování svého postoje, snaha o „objektivitu“ • • • Anti-imigrantské diskuzní fórum a emoce •Katrina Bloch (2016). “It is just SICKENING”: Emotions and discourse in an anti-immigrant discussion forum. •Americans for Legal Immigration Political Action Committee (ALIPAC) •Role emocí ve vytváření morální skupinové identity (neutralizace rasistického stigmatu) •Analýza diskuzních příspěvků na stránce ALIPAC – 3 hlavní role emocí v diskurzu Anti-imigrantské diskuzní fórum a emoce •1. Členství ve skupině a kolektivní morální identita zakotvená v patriotismu •Sounáležitost, komunita, „safe space“ •Morální superiorita •Patriotismus •I promise you will feel very good about yourself when you join in the fight, and we welcome all people who are concerned for their country, If you are “racist” this is not the forum for you but if you are a “Protectionist” and your concern is protecting our great nation, one of what use to be a Nation of Law and Order and is quickly turning into chaos and anarchy, Please get involved and encourage others to do the same. “BE A PROTECTIONIST AND JOIN IN BECAUSE YOU ARE A PATRIOT AND YOU LOVE YOUR COUNTRY!!” • • Anti-imigrantské diskuzní fórum a emoce •2. Neutralizace rasistického stigmatu •Konstrukce sebe jako obětí, jejichž morálka je neprávem zpochybňována •Reverzní rasismus •The REAL truth, anti-WHITE racism is JUST as IMMORAL and WRONG as anti-NON-white racism. It is just SICKENING to hear racism against non-whites described as a hate crime when racism against whites is NOT similarly denounced. •They know they don’t have a “leg to stand on” and try to use the only card they have, racist. What a joke, you are the racist here, not American citizens who are fighting for THEIR country. • Anti-imigrantské diskuzní fórum a emoce •3. Racionální emoce zakotvené ve faktech •Překonání dichotomie racionality a iracionality/emocionality •Odkazy na statistiky, zprávy, novinové články apod. – „morální šoky“ •Imigranti jako násilníci, zločinci •Vytváření empirické kredibility •If you want to be able to ask your politicians: “In tolerating illegal immigration, EXACTLY how many Americans is it acceptable with you to be molested, raped, seriously injured, killed, and murdered to save ten cents on a head of lettuce?” you had better know the actual numbers so that you can nail their PC correct excuse and their sorry asse to the wall with the facts. • • • • Moral disengagement / morální vyvázání •Albert Bandura, 1999 •Seberegulace (sociální sankce a internalizované sebesankce jako kontrolní mechanismy) •Morální vyvázání – vypojení těchto seberegulačních mechanismů (postupné vyvázání) •Mechanismy: •Morální ospravedlnění (např. dosažení vyššího cíle) •Eufemistické označování (např. „boj za svobodu“ místo zabíjení) •Výhodné srovnávání (vlastní jednání se jeví méně závažné proti jinému) •Přenesení odpovědnosti (např. přisouzení odpovědnosti autoritě) •Rozptýlení odpovědnosti (zastírá přímý vztah mezi jednáním a důsledky; např. kolektivní jednání) •Nevšímavost k důsledkům nebo jejich zkreslení •Dehumanizace obětí (např. „uprchlík“, „migrant“, „cizinec“) •Atribuce viny (agresor vnímá své násilí jako vynucené provokací, oběti si za to mohou samy) • • • • Příklad hate site diskurzu – KKK na internetu •Rachel Schmitz (2016). Intersections of hate: Exploring the transecting dimensions of race, religion, gender, and family in Ku Klux Klan Web sites. •11 přidružených stránek •Analýza textuálních i vizuálních obsahů •Intersekcionální přístup (feminismus) – multidimenzionalita sociální reality •Intersectionality incorporates all dimensions of social statuses in lieu of selectively choosing which characteristics to highlight. •Intersekce rasy, genderu, rodiny a náboženství KKK na internetu •4 témata: •Bílá solidarita •Kult árijského křesťanství •Árijská klanová maskulinita •Heteronormativní hodnoty nukleární rodiny •Impression management, snaha dekonstruovat negativní stereotypy (cílí tak na potenciálně širší členskou základnu) •Jen málo stránek přímo obhajuje násilí nebo k němu vybízí • United Northern and Southern Knights of the Ku Klux Klan (unskkkk.com) The Ku Klux Klan, LLC. (www.kukluxklan.bz) Stormfront (www.stormfront.org) KKK na internetu •1. Bílá solidarita •Obrana „bílých práv“, oslava „bílé kultury“ (kulturní pluralismus jako hrozba) •Narativy oběti •National Association for the Advancement of Colored People (NAACP) •Rekrutování nových členů (mladí lidé) • Extrémistická diskuzní stránka Stormfront (www.stormfront.org) Aryan Nations Knights of the Ku Klux Klan (2014) KKK na internetu •2. Kult árijského křesťanství •Silná křesťanská doktrína •Citace z Bible a jejich selektivní interpretace •Náboženská hierarchie Mississippi White Knights (mississippiwhiteknights.com) White Camelia Knights of the Ku Klux Klan (www.wckkkk.org) United Northern and Southern Knights of the Ku Klux Klan (unskkkk.com) KKK na internetu •3. Árijská klanová maskulinita •Hegemonní maskulinita •Maskulinizovaná terminologie na webech, marginalizace feminity •We as Klansmen should never entertain the idea of failure. Failure should be shameful to us. Once a situation has been undertaken, follow it through to the end. •Klan members as soldiers engaged in warfare on the front lines . . . taking the heat while standing up for White people. •Our women are asking ‘Where are our White Men? Who will stand for us and our children?‘ •Women of KKK (1920), menší online prezence • • The United Klans of America (www.theuka.us) KKK na internetu •4. Heteronormativní hodnoty nukleární rodiny •Tradiční rodinné hodnoty • • • • The United Klans of America (www.theuka.us) United Northern and Southern Knights of the Ku Klux Klan (unskkkk.com) Statistiky cyberhate •3 typy zkušeností: •Expozice – setkání se s cyberhate •Viktimizace – oběť cyberhate •Agrese – produkce nenávistných obsahů (hate stránek, příspěvků, komentářů, zpráv, obrázků, videí, …) Nejčastější témata a cíle cyberhate? •In the past three months, have you seen hateful or degrading writings or speech online, which inappropriately attacked certain groups of people or individuals? Hawdon et al. (2015). Online Extremism and Online Hate: Exposure among Adolescents and Young Adults in Four Nations. §4 země; data 2013-2014; 15-30 let Costello et al. (2016). Who views online extremism? Individual attributes leading to exposure. §USA; data 2015; 15-36 let Nejčastější témata a cíle cyberhate? Hawdon et al. (2015). Online Extremism and Online Hate: Exposure among Adolescents and Young Adults in Four Nations. §4 země; data 2013-2014; 15-30 let Costello et al. (2016). Who views online extremism? Individual attributes leading to exposure. §USA; data 2015; 15-36 let Nejčastější témata a cíle cyberhate? •Blaya, C. et al. (2016). The involvement of the young people in cyberhate. •Francouzská studie •Online dotazník (studenti 11-20) •Expozice: 35,2 % • Cyberhate expozice a viktimizace Hawdon et al. (2015). Online Extremism and Online Hate: Exposure among Adolescents and Young Adults in Four Nations; data 2013-2014; 15-30 let. EUKO 2017-2018; 12-18 let. Cyberhate expozice a viktimizace – „důsledky“ –Nižší sociální důvěra –Generalizovaná (online i offline) –Partikulární (rodina, přátelé, sousedi) –Expozice –Nižší subjektivní pocit štěstí a spokojenosti se životem –U expozice i viktimizace Näsi et al. (2015). Exposure to online hate material and social trust among Finnish youth. Keipi et al. (2018). Exposure to online hate material and subjective well-being. Kdo se s cyberhate setkává? •Online aktivita •Počet používaných sociálních sítí ? •Čas strávený online (tvar ∩) •Navštěvování nebezpečných stránek (násilí, sebevraždy, pro-ana apod.) •Agresoři cyberhate (viktimizace) •Předchozí viktimizace (online i offline) • > RAT – Routine Activity Theory Kdo se s cyberhate setkává? •Online aktivita •Počet používaných sociálních sítí •Čas strávený online (tvar ∩) •Navštěvování nebezpečných stránek (násilí, sebevraždy, pro-ana apod.) •Agresoři cyberhate(viktimizace) •Předchozí viktimizace (online i offline) • > RAT – Routine Activity Theory Kdo se s cyberhate setkává? •Online aktivita •Počet používaných sociálních sítí •Čas strávený online (tvar ∩) •Navštěvování nebezpečných stránek (násilí, sebevraždy, pro-ana apod.) •Agresoři cyberhate (viktimizace) •Předchozí viktimizace (online i offline) • > RAT – Routine Activity Theory Kdo se s cyberhate setkává? • •Costello et al. (2016). Who views online extremism? •USA; data 2015; 15-36 let •Imigrační status rodičů •Etnicita •Běloši více než Afroameričané •Nedůvěra ve vládu • • > flocking & feathering Vliv sociálních vazeb? •Oběti online hate •Nižší vazby na offline komunitu (přátelé, rodina) •Vyšší identifikace s online komunitou • • •Agresoři online hate •Nižší offline důvěra •Vyšší online důvěra, pocit přináležitosti k online komunitě •Žijící sami •Muži (o 3 % více) • Kaakinen et al. (2018). Social capital and online hate production. Keipi et al. (2017). Social Tie Strength and Online Victimization. Agresoři cyberhate Kaakinen et al. (2018). Social capital and online hate production. EUKO 2017-2018. Cyberhate na sociálních médiích – ČR a Německo •Hanzelka, Schmidt (2017). Dynamics of Cyber Hate in Social Media: A Comparative Analysis of Anti-Muslim Movements in the Czech Republic and Germany. •Uprchlická krize; ČR (Iniciativa proti Islámu), Německo (Pegida) •Analýza komentářů na Facebookových stránkách (2016) • Cyberhate na sociálních médiích – ČR a Německo •Teorie meziskupinového kontaktu (intergroup contact theory) – 1954, Gordon Allport •4 podmínky pro snížení předsudků: •Stejný status skupin (v momentě kontaktu) •Stejné cíle •Spolupráce •Podpora autorit, práva a zvyků •Situace v ČR a Německu? Cyberhate na sociálních médiích – ČR a Německo Pegida Iniciativa proti Islámu Cyberhate komentáře 7 % 20 % Verbální 5 % 13 % Násilné 2 % 7 % Pegida Iniciativa proti Islámu Imigranti, uprchlíci 58 % 35 % Muslimové 6 % 26 % Vlády 7 % 15 % Politické elity (EU, USA) - 7 % „Příznivci“ imigrantů 23 % 13 % Ostatní 6 % 4 % •Cyberhate komentáře a jejich cíle Cyberhate na sociálních médiích – ČR a Německo •Spouštěcí události (trigger events) •Reakce na zločiny a kriminalitu •Reakce na azylovou politiku •Reakce na jiné specifické události (př. zrušení FB stránky, USA aktivita na Středním východě, obžaloba Martina Konvičky, diskuze o svobodě projevu, …) • Sociální a politický kontext •Finsko; 15-30let •Data sesbíraná 2013 a 2015 (jeden měsíc po listopadových útocích v Paříži) Kaakinen et al. (2018). Did the risk of exposure to online hate increase after the November 2015 Paris attacks? A group relations approach. Boj s cyberhate? Boj s cyberhate? •Legální kroky? •Národní / mezinárodní úroveň? •Svoboda projevu? •Anti-hate aktivismus, monitorování hate stránek a skupin? •Humor? • •Cohen-Almagor (2011) •Speech vs. Speech •Vzdělávání ve školách •Hate Watch •Občanské inciativy proti nenávisti (NPO), uživatelské iniciativy •Obsahové filtry, blokovací software •Poskytovatelé internetu (nejen mazání, ale také prevence) •Zákony a mezinárodní konvence • • • • Literatura • • •Bandura, A. (1999). Moral Disengagement in the Perpetration of Inhumanities. Personality And Social Psychology Review, 3(3), 193-209. •Blaya, C., et al. (2016). The involvement of the young people in cyberhate. Presented at the ECREA conference, Prague. •Bloch, K. R. (2016). “It is just SICKENING”: Emotions and discourse in an anti-immigrant discussion forum. Sociological Focus, 49(4), 257-270. •Cohen-Almagor, R. (2011). Fighting Hate and Bigotry on the Internet. Policy & Internet, 3(3), 89-114. •Costello, M., et al. (2016). Who views online extremism? Individual attributes leading to exposure. Computers In Human Behavior, 63, 311-320. •Douglas, K. M. (2010). Psychology, discrimination and hate groups online. In The Oxford Handbook of Internet Psychology (pp. 155-163). Offord, New York: Oxford University Press. •Hanzelka, J., & Schmidt, I. (2017). Dynamics of Cyber Hate in Social Media: A Comparative Analysis of Anti-Muslim Movements in the Czech Republic and Germany. International Journal Of Cyber Criminology, 11(1), 143-160. •Hate Speech. (2013). In Council of Europe. Strasbourg: Council of Europe. Retrieved from http://www.coe.int/en/web/freedom-expression/hate-speech •Hawdon, J., Oksanen, A., & Räsänen, P. (2015). Online Extremism and Online Hate: Exposure among Adolescents and Young Adults in Four Nations. Nordicom-Information, 37, 29-37. •Hogg, M. A. (2000). Subjective Uncertainty Reduction through Self-categorization: A Motivational Theory of Social Identity Processes. European Review Of Social Psychology, 11(1), 223-255. •Kaakinen, M., Oksanen, A., & Räsänen, P. (2018). Did the risk of exposure to online hate increase after the November 2015 Paris attacks? A group relations approach. Computers In Human Behavior, 78, 90-97. •Kaakinen, M., et al. (2018). Social capital and online hate production: A four country survey. Crime, Law And Social Change, 69(1), 25-39. •Keipi, T., et al. (2017). Social Tie Strength and Online Victimization: An Analysis of Young People Aged 15–30 Years in Four Nations. Social Media Society, 3(1). •Keipi, T., et al. (2018). Exposure to online hate material and subjective well-being. Online Information Review, 42(1), 2-15. •Mareš, M. (2011). Problematika Hate Crime.: Analýza pro Ministerstvo vnitra České republiky. Brno. •Näsi, M., et al. (2015). Exposure to online hate material and social trust among Finnish youth, 28(3), 607-622. •Responding to Cyberhate: Toolkit for Action. (2010). New York: Anti‐Defamation League. •Schmitz, R. M. (2016). Intersections of hate: Exploring the transecting dimensions of race, religion, gender, and family in Ku Klux Klan Web sites. Sociological Focus, 49(3), 200-214. •Schoffstall, C. L., & Cohen, R. (2011). Cyber Aggression: The Relation between Online Offenders and Offline Social Competence. Social Development, 20(3), 587-604. •Suler, J. (2004). The Online Disinhibition Effect. Cyberpsychology & Bahavior, 7(3), 321-325. •Tajfel, H. (2010). Social identity and intergroup relations. New York: Cambridge University Press. • DĚKUJI ZA POZORNOST.