SYLABUS KURZU ZUR 539 TELEVIZE A JEJÍ PUBLIKUM V KAŽDODENNÍ PERSPEKTIVĚ Katedra mediálních studií a žurnalistiky stupeň: magisterský vyučující: PhDr. Jaromír Volek, PhD. výstup: zkouška výuka: přednáška: středa 13.30-15.00 posluchárna - AVC seminář: 15.15 - 16.00 (učebna č. 54) ANOTACE Cílem kurzu je představit historickou i aktuální roli televize a přiblížit její komunikační specifika, a to jak ve srovnání se staršími technologiemi, tak ve srovnání s tzv. novými médii. Kurz je strukturován do tří základních částí semináře zaměřeného na nácvik práce se speciálním software pro analýzu chování publik: AI TEORIE KAŽDODENNOSTI: STARÁ NOVÁ MÉDIA A NOVÁ NOVÁ MÉDIA B/ ZÁKLADNÍ FORMY TELEVIZNÍHO OSLOVENÍ: ŽÁNRY A FORMÁTY Cl MEDIÁLNÍ PUBLDXA: OD TELEVIZNÍCH DIVÁKŮ K ROZPTÝLENÝM PUBLDXŮM NOVÝCH MÉDH. Kurs se zaměřuje na roli televize v rámci každodenních životních praxí jejího publika a přibližuje těsnou provázanost tohoto média s rutinizovanou povahou každodennosti. Kurs nabízí posluchačům možnost seznámit se s reflexí uvedené problematiky v širokém spektru různých teoretických východisek zahrnujících především sociologickou, psychoanalytičkou a fenomenologickou perspektivu. Součástí kurzu je deset seminářů, ve kterých se posluchači seznámí s různými metodami analýzy chování mediálních publik (elektronické měření sledovanosti, deníčkové měření poslechovosti, analytické software: Golem, Data analyzer). SYSTÉM HODNOCENÍ Pro absolvování kurzu je třeba splnit následující podmínky: 1/ získat zápočet ze semináře za zápočtový test (dva výpočty každý za 20b. = 40b. min. 20b.) 21 získat minimálně 70 bodů ze sedmi dílčích testů (z toho jedna domácí analýza sledovanosti) (systém bodování 0, 5, 10, 15) Kritéria bodování testů: a/věcná správnost, b/ logické, přehledné a stylisticky korektní uspořádání cl aplikace, vlastní relevantní komentář, kritika Za každý test je možné získat 15 bodů (celkem 105b.) Důvody pro omluvu absence upravuje studijní řád. Pokud bude absence omluvenaje možné test absolvovat v náhradním termínu K povinnému bodovému zisku z dílčích testů je možné přidat body za dvě bonusové analýzy k seminářům A2 a C10 (každá max. 20b.) Závěrečné hodnocení je dáno součtem bodového hodnocení obou popsaných úkolů a volitelných bonusových analýz. CELKOVÉ HODNOCENÍ: A=134+ (105+40) B=123-133 C=l 12-122 D=101-lll E=90-100 (70+20) A/ MÉDIA V (POZDNĚ) MODERNÍ KAŽDODENNOSTI: STARÁ NOVÁ MÉDIA A NOVA NOVA MEDIA A l / (21.2.) TELEVIZE JAKO NÁSTROJ ROZPOJOVÁNÍ/ SPOJOVÁNÍ KAŽDODENNOSTI V ČASE A PROSTORU klíčová slova: modernita, časo-prostorové rozpojení (space-time distanciation), časoprostorové vyvázání (disembeding) zprostředkovaná interakce, zprostředkovaná kváziinterakce (quasimediated interaction), časo-prostorové koordináty, televizibilita. Literatura: * Giddens, A.: Důsledky modernity. Slon 1999, str. 11-74. * Moores, S.: Media/theory. Thinkong about media communications. Routledge, 2008, pp. 7-34 (Time and space) *Thompson, J.B.: Rozvoj zprostředkované interakce. In: Média a modernita. Sociální teorie médií, Karolinum, pp. 70-98. - Lefebvre, H.: Work and Leisure in Everyday Life. In: Critique of Everyday Life. Verso 1991. pp. 29-42. - Williams, R.: Culture is Ordinary. In: Resources of Hope: Culture, Democracy, Socialism. London, Verso, 1989, pp. 3-14. - Kracauer, S.: Boredom. In: The Mass Ornament: Weimar Essays. Harvard University Press, pp.331-4. A2/ (28. 2.) MODERNÍ KAŽDODENNOST NEBO KAŽDODENNÍ ŽIVOT V MODERNITĚ? klíčová slova: lebenswelt, struktury relevance, „každodennost", „každodenní život", strategie mocných, taktiky slabých. Literatura: * De Certeau, M . : General Introduction to The Practice of Everyday Life. In: Practice of Everyday Life. University of Californie Press 1984. pp. xi-xxiv. A3/ (7.3.) KAŽDODENNOST JAKO TRATEGIE MOCNÝCH VS. TAKTIKY SLABÝCH. Literatura: * Higmore, B.: Introduction: Questioning Everyday Life. In: The Everyday Life Reader. Routledge 2002.pp. 1-34. SEMINÁŘ: ANALÝZA KAŽDODENNÍCH MOTIVŮ A JEJICH FUNKCÍ ECCE HOMO HOMOLKA. Filmové studio Barrandov, 1969, režie: Jaroslav Papoušek. Dostupné na http://onlinevidea.tv/video/4279/ecce-homo-homolka#.UwRtSdzhZLN (Bonusová analýza použitých každodenních motivů a jejich funkce v narativních struktuře filmu. Konkrétní zadání ve studijních materiálech v IS). A4/ (14.3.) FUNKCE TELEVIZE: TELEVIZE JAKO NÁSTROJ KONSTRUKCE BEZPEČÍ klíčová slova: objektově relační teorie (teorie objektních vztahů; ontologické bezpečí; přechodný objekt; přechodná zkušenost; potenciální prostor; kognitivní, emocionální, relaxační, integrační funkce; mytifikace. Literatura: * Fiske, J., Hartley, J.: Reading Television. Routledge 1978, pp. 85-100. * Mellencamp, P.: TV Time and Catastrophe, or Beyond the Pleasure Principle of Television. In: Logics of Television. BFI 1990. *Winnicott, D.: Lidská přirozenost. Psychoanalytičke nakladatelství 1999. str. 83-94. - Winnicott, D.: The Theory of Parent-Infant Relationship. In: The Maturational Processes and the Facilitating Environment. Karnac Books. 1990. - Winnicott, D.: From Dependence Towards Independence in the Development of the Individual. In: The Maturational Processes and the Facilitating Environment. Karnac Books. 1990. SEMINÁŘ: I. ÚVOD: ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKY ELEKTRONICKÉHO MĚŘENÍ SLEDOVANOSTI, MĚŘENÍ ČTENOSTI (MEDIA PROJEKT) A POSLECHOVOSTI (RADIO PROJEKT) projekce: Can you Believe TV Ratings. NOVA. Public Broadcasting Television 1995. - Webster, J.G., Phalen, P.,F., Lichty, L.W.: An Introduction to Audience Research. In: Rating Analysis. The Theory and Praktice of Audience Research. London. Lawrence Erlebaum Associates, 2000. pp. 1-12. A5/ (21.3.) TELEVIZE JAKO KULTURNÍ TECHNOLOGIE A SPOLUTVŮRCE DOMOVA klíčová slova: sociotechnický systém; kulturní technologie; zprivátnělá mobilita (mobile privatization); Zworikin; Baird; Jenkins. Literatura: *Abramson, A.: The invention of television. In: Smith, A.: Television: An International History. Sage 1998. * Spiegel, L.: Installing the Television Set. Popular Discources on Television and Domestic Space, 1948-1955. In: Camera Obsura, 16:1, 1998. - Gray, A.: Technology in the domestic environment. In:Video Playtime: The gendering of a leisure technology. Routledge 1992. - Smith, A.: Television across the World. In: Television. An International History. Oxford Univ. Press 1998. - Cairncross, F.: Konec vzdálenosti. Computer Press 1999. kap. 3 - 7, 9, 10. (knihovna FSS) - Ang, I.: Global Media/Local Meaning. In: Living Room Wars. Routledge 1996. SEMINÁŘ II SEMINÁŘ: ZÁKLADY PRÁCE S PROGRAMEM GOLEM: HLAVNÍ FUNKCE A6/ (28. 3.)TELEVIZE JAKO ČLEN RODINY klíčová slova: domov; domácnost; politika obývacího pokoje; situační androgynie; testování reality, rodinný televizní rituál. Literatura: •Morley, D: Television in the Family. In: Family Television: Cultural Power and Domestic Leisure. Routledge 1986. *Ang, I.: Gender and/in media consumption. In: Living Room Wars. Routledge 1996. - Rogge, J.: The media in everyday family life: some biographical and typological aspects. In: Seiter, E.: Remote Control: Television, Audiences and Cultural Power. Routledge 1989. - Gray, A.: Gender and class in the household. In: Video Playtime: The gendering of a leisure technology. Routledge 1992. - Spiegel, L.: Television in the Family Circle: The Popular Reception of a New Medium. In: Logics of Television. BFI 1990. SEMINÁŘ III.: ZÁKLADY PRÁCE S PROGRAMEM GOLEM: pořady a cílové skupiny NASTAVENÍ VYBRANÝCH PARAMETRŮ: tvorba logických výrazů výpočetní ukazatele - ATS, Rating, typy analýz - detailní analýza B/ VYBRANÉ STRATEGIE TELEVIZNÍHO OSLOVENÍ: ŽÁNRY A FORMÁTY B7/ (4. 4.) O POVAZE TELEVIZNÍ NARATWITY L: MÝDLOVÁ OPERA klíčová slova: televizní narace: mýtická a rituální; abstraktní a zkušenostní čas; cyklický a lineární čas; empirický realismus; emocionální realismus; tragická pocitová struktura, „direct cinema", „cinema verité", „docu soap", estetika „Reality TV",narativníformy, diváci reality TV. Literatura: * Ang, L: Between reality and fiction. In: Watching Dallas. Soap opera and melodramatic imagination. Routledge 1985, pp. 13-50. * Moran, A.: The Pie and Crust: Television Program Formats. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 258-266. *Allen, R.: Making Sense of Soaps. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 242-257. - Morse, M.: News as Performance: The Image as Event. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 209-225. - Fiske J.: Narative. In: Television Culture. Routledge 1987. - Mattelart, M.: Women and Cultural Industries. In: Media, Culture and Society, vol. 4, no. 2, pp. 135-50. - Roscoe, J.: Big Brother Australia: Performing the „Reál" Twenty-Four-Seven. In: Allen, R., Hill, A : The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 311-321. - Livingstone, S., Lunt, P.: Studio Discussions. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 322-331. - Radway, J.: Reading Romance. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 219-225. - Ellis, J.: Television as Working - Through. In: Gripsrud, J. (ed): Television and Common Knowledge. Routledge 1999, pp. 55-70. - Brown, M.,A.: Feminist cultural television criticism - culture, theory and practice. In: Brown, M., A.: Television and women's Culture: The Politics of the Popular. Sage 1990, pp. 11-17. *Kavka, M.: Reality TV. Edinburg University Press, 2012, pp. 75-109 (Second-Generation Reality TV: Surveillance and Competition). - Kavka, M.: Reality TV. Edinburg University Press, 2012, pp. 145-177 (Third-Generation Reality TV: Economics of Celebritiy) - Lumby, C : Real Appeal: The Ethics of Reality TV. In: Lumby, C , Probyn, E.: Remote Control. New Media, New Etics. Cambridge University Press, 2003. pp. 11-24. - Fetveit, A.: Reality TV in the Digital Era: A Paradox in Visual Culture? In: Allen, C , R., Hill, A.: The Television Studies Leader. London, Routledge, 2004. pp. 544-556. SEMINÁŘ IV: Typy analýz - analýza skupin pořadů, přelivy Cl OD TELEVIZNÍCH DIVÁKŮ K ROZPTÝLENÝM PUBLIKŮM NEJNOVĚJŠÍCH NOVÝCH MÉDIÍ C8/ (11.4.) TELEVIZE JAKO VEŘEJNÁ SLUŽBA V NOVÉM TECHNOLOGICKÉM PROSTŘEDÍ A JEJÍ REGULACE klíčová slova: veřejný zájem; veřejná služba, veřejná sféra, občanská kultura, * Smith, A.: Television as a Public Service Medium. In: Smith, A.: Television: An International History. Sage 1981. * Peter Dahlgren: Public service media, Old and New: Vitalizing Civic Culture. Canadian Journal of Communication, vol. 24 (2001) - Marc Raboy: Creating the Conditions for Communicaion in the Public Good. Journal of Communication, vol. 31 (2006). - Scannell, P.: Public service broadcasting and modern public life. In: media, Culture and Society: critical reader. Sage 1990. *REGULACE TELEVIZNÍHO VYSÍLANÍ V E VYBRANÝCH ZEMÍCH: RRTV ČR: http://www.rrtv.cz/cz/ *zákon 231/2001 Sb. ze dne 17. května 2001, o provozování rozhlasového a televizního vysílání http://www.rrtv.cz/cz/static/zakony/pdf/231-2001.pdf *zákon 483/1991 Sb. ze dne 7. listopadu 1991, o České televizi http ://www.rrtv. cz/cz/static/zakony/pdf/483 -1991 .pdf *Rada ČT : www.ceskatelevize.cz/rada-ct/ *zákon 484/1991 Sb. ze dne 7. listopadu 1991, o Českém rozhlasu http://www.rrtv.cz/cz/static/zakony/pdf/484-1991.pdf Rada ČRo:_www.rozhlas.cz/rada - BBC_Charta BBC - http://www.bbc.co.uk/info/policies/charter - OFCOM: http://www.ofcom.org.uk/ - ZDF http://www.zdf.com/index.php?id=startseite - CSA - The Conseil supérieur de ľaudiovisuel: http://www.csa.frA http://www.csa.fr/multi/index.php?l=uk Směrnice Televize bez hranic Směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2007/65/ES ze dne 11. prosince 2007 o audiovizuálních mediálních službách (AVMS) Směrnice č. 89/552/EEC a její novelizace č. 97/36/EC SEMINÁŘ V. DATA ANAYZER: Typy analýz * TEST: ZADÁNÍ ÚKOLU: VÝPOČET, KTERÝ BUDE ZADÁN NA SEMINÁŘI A VYPRACOVÁN SAMOSTNĚ V NÁSLEDUJÍCÍM TÝDNU (A ODEVZDÁN 18. 4. DO ODEVZDÁVÁRNY. C9/ (18.4.) HISTORICKÉ PROMĚNY VÝZKUMU MEDIÁLNÍHO PUBLIKA L: KRITICKÁ PERSPEKTIVA Klíčová slova: teorie dominantního textu; Screen Theory, teorie konstruované subjektivity, decentrovaná subjektivita; stadium zrcadla; oblast imaginárního; oblast symbolického; reálno(le reél); jazyk Literatura: *Lodziak, C : Studying the Power of Television. In: The Power of Television. Sage 1986. * Mitchell, A., Blacková, M.: Jacques Lacan. In: Freud po Fredovi. Triton, pp. 220-230. *Sarup, M.: Lacan and Psychoanalysis. Sage 1990.pp 6-33. - Roberts, J.: Critical Social Theory and the Study of Television. In: Critical Theory. Sage 1994. - Fiske J.: Pleasure and Play. In: Fiske J.: Television Culture. Routledge 1987. - Lacan, J.: The Mirror Stage as Formative Function of the / as Revealed in Psychoanalytic Experience. In: Lacan, J.: Ecrits: A Selection. London. Tavistock 1977. pp. 1-8. - Lacan, J.: The Agency of the Letter in the Unconscious or Reason Since Freud. In: Lacan, J.: Ecrits: A Selection. London. Tavistock 1977. pp. 161-197. SEMINÁŘ VI.: ANALÝZA PRVKŮ DECENTROVANÉ SUBJEKTIVITY MUŽ N A MĚSÍCI. Universal Picture, 1999, režie Miloš Forman. Dostupné na ONLINE VIDEA.TV http://onlinevidea.tv/video/6066/muž-na-měsíci#.UwRvptzhZLN BONUSOVÝ ÚKOL (konkrétní zadání v IS). CIO/ (25. 4.) ČTECÍ TÝDEN: STUDIUM LITERATURY HISTORICKÉ PROMĚNY VÝZKUMU MEDIÁLNÍHO PUBLIKA L: BEHAVIORÁLNÍ PERSPEKTIVA klíčová slova: behaviorální a kritické paradigma, mediálnípublika(um); typy publik(a); typy analýzy publik (a); behaviorální, kritické, post-kritické paradigma. Literatura: *McQuail, D.: Audience Analysis. Sage 1997, pp. 1-24. C i l / (2.5.) HISTORICKÉ PROMĚNY VÝZKUMU MEDIÁLNÍHO PUBLIKA III. AKTIVNÍ PUBLIKA klíčová slova: „etnografický obrat"; teorie dominantního publika; Birminghamská škola; model zakódování/dekódování; teorie užití a uspokojení (uses and gratification theory); recepční analýza; populární potěšení (popularpleasures); provinilá potěšení (guiltypleasures), intepretativní komunity, kvalitativní výzkum, focus group. Literatura: •Fiske J.: Active Audiences. In: Television Culture. Routledge 1987. *Alasuutari, P.: Introduction: Three Phases of Reception Studies. In: Alasuutari, P.: Rethinking the Media Audience: The New Agenda 1999, pp. 1-21. *Seiter, E.: Qualitative Audience Research. In:. Televison and New Media Audiences. Oxford Television Studies. Oxford University Press, 2002. pp 9-33. - Seiter, E.: Feminist Methods: The Patents' Suport Group. In:. Televison and New Media - Audiences. Oxford Television Studies. Oxford University Press, 2002. pp 34-57. - Fiske J.: Activated Text. In: Fiske J.: Television Culture. Routledge 1987. - Lull, J.: An Emerging Tradition: ethnographic research on television audiences. In: Inside Family viewing. Routledge 1990. - Gray, A.: Audience and Reception Research in Retrospect: The Trouble with Audiences. In: Alasuutari, P.: Rethinking the Media Audience: The New Agenda 1999, pp. 22-37. - Fiske, J.: Moments of Television. In: Seiter, E.: Remote Control: Television, Audiences and Cultural Power. Routledge 1989. - Morley, D.: The Nationwide Audience. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 95-104. - Dahlgreen, P.: What's the meaning of this? Viewers plural sense making of Tv news. In: Culture and Power: Media, Culture and Society reader. Sage 1994. SEMINÁŘ VII: ZÁKLADY PRÁCE SE SOFTWARE DATA ANALYZER: ANALÝZA ČTENOSTI • TEST: ZADÁNÍ ÚKOLU: VÝPOČET, KTERÝ BUDE VYPRACOVÁN SAMOSTATNĚ A ODEVZDÁN DO 9. 5. (ODEVZDÁVÁRNA). C12/ (9. 5.) ČTECÍ TÝDEN PUBLIKUM JAKO MEDIÁLNÍ KONSTRUKT klíčová slova: branding, programování, tvorba vysílacího schématu (program scheduling), kontraprogramování, ratingová demokracie; ratingová estetika, *Abelman, R., Atkin, D., J.: Audience Measurement: Flaws and Fallacies. In: The Televiewing Audience. Hampton Press 2002. - Webster, J.G, Phalen, P.,F., Lichty, L.W.: Audience Ratings: Analysis of Gross Measures. In: Rating Analysis. The Theory and Praktice of Audience Research. Lawrence Erlebaum Associates, 2000. pp. 185-208. - Tulloch, J.: The Implied Audience in Soap Opera Production: Everyday Rhetorical Strategie Among Television Profesionál. In: In: Alasuutari, P.: Rethinking the Media Audience: The New Agenda 1999. -Ang, J.: Living-room wars: new technologies, audience measurement and the tactics of television consumption. In: Silverstone, R., Hirsch, R, E.: Consuming technologies: Media and Information in Domestic Spaces. Routledge 1992. C13/ (16.5.) POST- KRITICKÉ PARADIGMA klíčová slova: jednoduché publikum; masové publikum; rozptýlené publikum; aktivní publikum; spektáklizace, estetizace, komodifikace, performativizace každodennosti. Literatura: • Abercrombie, N., Longhurst, B.: Audiences. Sage 1998, pp. 68-76. • Volek, Jaromír. Televizní publika ve věku digitální fragmentace. In KAŇKA Petr, KOFRÁNKOVÁ Václava, MAYEROVÁ Indrid, ŠTOLL Martin a kol.(eds): AUTOR-VIZEMEZE-TELEVIZE. Česká televize, Praha, Vysoká škola múzických umení v Bratislavě, USTR, Praha. DOI: 10.13140/RG.2.1.2776.8089 https://www.researchgate.net/publication/294581792_Televiznij3ublika_ve_veku_digitalni_frag mentace - Ang, L: Living Room Wars: Rethinking Audience for a Postmodern World. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 226-234. SEMINÁŘ VIII.: ZÁPOČTOVÝ TEST LEGENDA: • Texty povinné na přednášku, ze kterých se píše test *Texty, které je třeba prostudovat a využít v závěrečném eseji - pokud odpovídají zvolenému tématu - Doporučené texty