2. Proměna politické komunikace Related image •ZUR549 Nová média, politika, komunikace a participace, JS2018 • Image result for spotlight •Velký hype formoval celou debatu i výzkum o tom, jak nová média ovlivňují politiku (velké optimistické i pesimistické vize o demokratickém potenciálu nových médií neumožňoval efektivně mapovat to, co se děje). • • • • • •Hybridizace a hybrid media přístup (Chadwick, Iannelli, Cammaerts a další): • •Hybridity is inevitably associated with flux, in-betweenness, the interstitial, and the liminal. It is about being out of sync with a familiar past and a half-grasped future. It provides a useful disposition for studying political communication. (Chadwick 2013) • •Interakce mezi politickými aktéry, médii a publiky •Interakce mezi žánry, technologiemi, normami, jednáním •Neustála adaptace institucí a aktérů •Komplexní komunikační systém • • • • •Vaše předpoklady • •Zpřístupnění politiky vs. politici si sdílí, co chtějí •Větší kontrola politiků (neustálé sledování) •Politici jsou blíž voličům – nejsou závislí na médiích •Nová média umožňují politikům komunikovat přímo v reálném čase •Politici můžou reagovat, diskutovat •Přístup k informacím o politicích a kampani •Mnoho kanálů komunikace – snadnější cílení a efektivita (Facebook, Twitter) •Politici dostávají okamžitou zpětnou vazbu •Rozšíření platformy témat (vs. kvalita informací) •Konflikty •Politici mohou oslovit nové skupiny lidí POLITICKÁ KOMUNIKACE •Jako obor nebo jako objekt zájmu tohoto oboru •Dříve „polkom“ zahrnovala převážně vládní komunikaci – rozšiřování • •McNair (2003): 1.Všechny formy komunikace realizované politiky a dalšími politickými aktéry pro dosažení určitých cílů 2.Komunikace adresovaná těmto politickým aktérům od těch nepolitických 3.Komunikace o těchto aktérech a jejich aktivitách • •Politická komunikace – politologie/mediální studia/sociologie •Nová média v politické komunikaci – Jak nová média (pokud ano) proměnila/proměňují politickou komunikaci (politiku)? („Čtvrtá éra politické komunikace“, Blumler 2013) • •Proč? •Nová média jako média demokratizující, interaktivní, přístupná – jako určitý lék v atmosféře krize politiky • •Dvě dominantní větve výzkumu (Xenos a kol. 2015) •Političtí aktéři – oblast nabídky •Občané – oblast poptávky • • •Vaše předpoklady • •Zpřístupnění politiky vs. politici si sdílí, co chtějí •Větší kontrola politiků (neustálé sledování) •Politici jsou blíž voličům – nejsou závislí na médiích •Nová média umožňují politikům komunikovat přímo v reálném čase •Politici můžou reagovat, diskutovat •Přístup k informacím o politicích a kampani •Mnoho kanálů komunikace – snadnější cílení a efektivita (Facebook, Twitter) •Politici dostávají okamžitou zpětnou vazbu •Rozšíření platformy témat (vs. kvalita informací) •Konflikty •Politici mohou oslovit nové skupiny lidí • • • • •Jaké fce plní média ve vztahu k politickým aktérům a institucím? •Jaký je jejich vztah? •Jak o nich mají média referovat? PRVNÍ VĚK POLKOM •1945-1960 •„Zlatý věk“ •„Politický paralelismus“ – stranický tisk •Média a novináři - „lapdog journalism“(Barnett 2002) •Propaganda •Norris – fáze předmoderních kampaní • C:\Users\Ala\Dropbox\DOKTORSKÉ\Výuka\ZUR 392 Nová média a politika\4. Transformace politické komunikace\Propaganda 5.jpg C:\Users\Ala\Dropbox\DOKTORSKÉ\Výuka\ZUR 392 Nová média a politika\4. Transformace politické komunikace\propaganda 2.jpg http://www.usnews.com/cmsmedia/6b/db/8261f6174c9192c7bc3687506c0d/167628123.jpg http://depts.washington.edu/depress/images/fdr_1932_seattle_420.jpg http://www.lifemagazineconnection.com/images/6-27-38.jpg http://www.tydeniky.cz/userdata/articles/3410/zeman-klenoty-youtube.com.jpg http://img.blesk.cz/img/1/normal620/1778080_vaclav-klaus-milos-zeman-nedelni-partie-prezident-expre zident.jpg DRUHÝ VĚK POLKOM •poč. 60. let – konec 80. let •Mění se podoba stran (oslabení str. sekretariátů, catch-all) a elektorátu •Doba rozmachu televizního vysílání: dlouhodobé efekty ustupují těm krátkodobým, nová publika, rytmus a logika, přizpůsobení témat a ideologie • •Profesionalizace politické komunikace (plánování, momentální nálady, nákup obsahů) •Centralizace •Média a novináři -60. léta – watchdog: „éra rovného angažmá“/ 80. léta: „éra znechucení“/„éra opovržení“ (Barnett 2002) - •Kissinger: „Dobré ráno, dámy a pánové, máte někdo nějaké otázky k mým odpovědím?“ - - • C:\Users\Ala\Dropbox\DOKTORSKÉ\Výuka\ZUR 392 Nová média a politika\3. Nová média a politika\nixon-tv-debate-with-kennedy.jpg TŘETÍ VĚK POLKOM •Od poč. 90. let •Postupující mediace a mediatizace (logika politická vs. logika mediální) •Profesionalizace (Gibson, Römmel 2001) -Politici jako profesionálové – personalizace politiky (interní a mediální) -Profesionálové z jiných oborů (celebritizace) -Najímání profesionálů (PR-izace, spin, rozmach politického marketingu) • •Skandalizace, bulvarizace •Proměna komunikovaných témat •Image management •Soundbite •Politainment, infotainment •„Talk-show democracy, public-relations democracy (jako opuštění ideálu veřejné sféry) • - •"Novináře dělím do dvou skupin. Tou první skupinou jsou normalizační komunistická práčata. Tento typ pokládám za novinářské prostitutky a hluboce jimi pohrdám. A pak je druhý typ novinářů. A to nejsou jen hlupáci, to jsou sebevědomí hlupáci, kteří píší o všem a nerozumějí ničemu. A tito hlupáci spolu s novinářskými kurvičkami vytvářejí mediální prostředí v této zemi." • •"...já jsem na lži od novinářů zvyklý." • •„Zjistil jsem, že největší počet pitomců na čtvereční metr je mezi novináři.“ • • Image result for trump media Image result for trump media Čtvrtý věk politické komunikace? •But if there is a fourth age of political communication, its crux must be the ever-expanding diffusion and utilization of Internet facilities – including their continual innovative evolution – throughout society, among all institutions with political goals and with politically relevant concerns and among many individual citizens. All this has evidently produced a vibrant communicative sphere (…) •Hence, what we used to call interpersonal communication in politics – which mainly took place in the family, among friends and with workmates – has been completely transformed. (…) It has also complicated the lives of politicians wanting or feeling they need to manage news and publicity to their advantage. • •Guest contribution by Jay G. Blumler: “The Fourth Age of Political Communication” • •Hybrid media sphere • •Vaše předpoklady • •Zpřístupnění politiky vs. politici si sdílí, co chtějí •Větší kontrola politiků (neustálé sledování) •Politici jsou blíž voličům – nejsou závislí na médiích •Nová média umožňují politikům komunikovat přímo v reálném čase •Politici můžou reagovat, diskutovat •Přístup k informacím o politicích a kampani •Mnoho kanálů komunikace – snadnější cílení a efektivita (Facebook, Twitter) •Politici dostávají okamžitou zpětnou vazbu •Rozšíření platformy témat (vs. kvalita informací) •Konflikty •Politici mohou oslovit nové skupiny lidí Politici a nová/sociální média - nabídka (1) • (1)Nová média mohou proměňovat způsob politické reprezentace (2)Nová média mohou proměňovat způsob komunikace politiků (3) •Nicméně problém normativních předpokladů (jaká reprezentace, jaký vztah s občanem?) a starý problém se zaměřením na revoluční změny • •Přímá reprezentace •Transparentnost •Dostupnost/dosažitelnost •Inovace •Personalizace/intimizace polkom •Interaktivita, dialog, zpětná vazba •Permanentnost •Nízká cena •Jiné/lepší cílení •Vyrovnání mocenských nerovností – snadnost přístupu (obcházení tradičních médií) •“Web 2.0 campaigning” (Lilleker & Jackson, 2010), “Co-created campaigns” • • •„přímá reprezentace,“ přímé (a upřímnější) spojení mezi politikem a občany, interakce a zpětná vazba, obcházení tradičních médií – přístup všech aktérů, personalizovanější a osobnější komunikace, permanentní nízkonákladová komunikace/ kampaň • • •Co by vás zajímalo? •Zvětšuje se díky novým médiím míra demagogie ze strany politiků? •Nakolik sociální sítě mohou ovlivnit volby? •Ktery z kandidatu dokaze lepe komunikovat s obycejnymi lidmi? •Jakych technik a skrytych technik tito kandidati pouzivaji a co to o nich vypovida? •Jaké strategie politické komunikace představitelé volí? •Jak pomáhá pol. komunikace na síti populismu? Jak se projevil trend populismu? •Které strany dokáží mobilizovat? • Mění se něco? àteorie normalizace a ekvalizace/ normalizační a inovační hypotéza à „politics as usual?“ (Margolis, Resnick 2000) •Vývoj výzkumu – -Od politických stran k jednotlivcům -Od webových stránek k sociálním sítím http://www.4president.org/ -Dominantní kvanti výzkum -Z USA do zbytku světa - • -Webové stránky - 1994 – Ted Kennedy, 1996 – Clinton, Bob Dole, 1998 – 2/3 kandidátů •- Od brožur k el. rozcestníkům -Rozvíjení interaktivních prvků -Konvergence webů • D:\217374\Desktop\dolekemp1996.jpg Sociální média •Blogy a později online sociální sítě •2004 - Howard Dean - „Dean Nation“, „Change for America, „Blog for America“… •2006 – Joe Lieberman, Lamont – netroots - MoveOn.org • • •Tradiční marketing, jako rádio a televize, nenabízí způsob, jak odpovídat. •Kevin Flynn, Obamův blogerský tým (Scott 2010: 67) • •Jako nutnost dnešní doby •Samozřejmost pro současného politika •Tlak stran •Různost a volnost v komunikaci •Profily vs. stránky •Konfliktnost komunikace, diskuse • •„A právě, když už se paní poslankyně rozhodla, že do toho Facebooku vstoupí, tak jsme říkaly, že ta vhodnější varianta, i vzhledem k její osobnosti a k jejímu charakteru, bude určitě po té osobní lince.“ (Asistentka poslankyně 6 vysvětluje volbu profilu) • •„U nás existuje ta síla Facebooku, teď to vnímám tak, že je důležitější Facebook. Možná se to změní.“ (Poslanec 14) • •„Ty původní stránky jsem si založila jako občan. A potom ty druhé byly založeny k té kampani, abych tam mohla sdělovat svoje názory, podněty, zkušenosti z těch meetingů a taky se vyjadřovat ke své oblasti, za kterou jsem šla do Poslanecké sněmovny.“ (Poslankyně 3) • •„Já jsem na Facebooku od roku 2010. Musím říct, že jsem to nepřijímala příliš nadšeně. Je to spojené s volební kampaní, kterou v roce 2010 udělala strana do Poslanecké sněmovny, kdy nám v rámci volebního štábu řekli, že všichni musíme mít facebookové profily.“ (Poslankyně 12) • •„Po volbách mi i kolegové naznačovali, že by člověk měl být v co nejrychlejším spojení s voliči a občany, tak jsem do toho šel. A myslím si, že to byl správný krok.“ (Poslanec 8) • •„V životě bych Facebook neměla, kdybych nebyla politik. (…) To zkrátka k tomu politickému životu patří.“ (Poslankyně 6) • • • Image result for škromach v bazénku •„To znamená, že já se mohu ukázat veřejnosti jako člověk, jako táta, já můžu ukázat, že chodím sportovat.“ (Poslanec 2) • •Pozn. Poslanec 4 popisuje to, že na Facebooku zveřejnil báseň, kterou napsal: •„Někdy mě napadlo, že bych mohl napsat trošku něco jiného, aby bylo vidět, že opravdu nejsem jenom úplně ten nějaký „politik“, ale že dokážu i vymyslet i trochu něco jiného.“ • •Mně to selfie...někteří kolegové to dělají, to jsem taky viděl... Mně to přijde takové...takové divné, jako spíš takové pubertální mně to přijde, abych to jako nazval...jako pubertální výjev, jako fotit sám sebe, to je...jako dneska je to sice v kurzu... • • 9 nejvtipnějších předělávek selfie Škromacha se Zemanem • •Jak tedy vypadá současná politická komunikace? • • • •Atmosféra nedůvěry - v média, v politické instituce a nedůvěry mezi samotnými politiky •Rychlost, nepředvídatelnost, proměnlivost, intenzita, agresivita, emocionalit •Konvergence a fragmentace àAdaptace politických aktérů a institucí – snaha držet krok (nároky na uživatele) •à Variabilita praxí politiků – nová média jak zdrojem normalizace, tak zdrojem inovace (staré i nové logiky – hybridizace) • •Profesionalizace •Populismus a další negativní aspekty •Efektivní online komunikace a dopady? •Jak zkoumat dopady?