1 ZUR289 ÚVOD DO TELEVIZNÍHO ZPRAVODAJSTVÍ Anotace V kurzu Úvod do televizního zpravodajství se studenti a studentky dozvědí, jak vzniká televizní příspěvek a co je k jeho úspěšnému vytvoření potřeba. Budou moci na příkladech z praxe sledovat přerod prvotní informace v reportáž. Zjistí, jaké jsou formáty televizního zpravodajství i jednotlivé typy příspěvků v rámci zpravodajské relace. Nahlédnou, jak vypadá práce se zdroji živými i virtuálními. Seznámí se se základními pravidly etiky televizního zpravodajství i chodem zpravodajské televizní redakce a jednotlivými funkcemi v rámci zpravodajského týmu od redaktorů, přes editory, asistenty, kameramany, střihače, produkční, grafiky a vyšší managment. Získají přehled nejen o struktuře brněnské redakce zpravodajství České televize, ale i jejím zasazení do struktury zpravodajství v rámci ČT a srovnání se strukturou komerčních TV stanic. Poznají také, jak se televizní zpravodajství proměňuje díky moderním technologiím, a že reportáž do vysílání je možné natočit a postříhat i v mobilním telefonu. Náplň kurz vychází ze zkušeností redaktorek České televize. Jednotlivé lekce budou navštěvovat hosté, kteří dané téma oživí svými postřehy a zážitky z terénu. Studenti budou v rámci hodin dostávat praktické úkoly. Součástí přípravy na kurz bude sledování zpravodajských relací jednotlivých televizních stanic. Podmínky pro zápočet: účast minimálně na 9 seminářích, příprava na hodiny, vypracování 5 úkolů. Lektorky Mgr. Iva Vodáková – novinářka, redaktorka zpravodajství ČT V brněnské redakci zpravodajství ČT posledních deset let získávala zkušenosti na různých pozicích od zprávařky přes redaktorku až po editorku publicistického pořadu Týden v regionech. Mgr. Markéta Bočková – novinářka, redaktorka zpravodajství ČT Za osmnáct let praxe v televizním zpravodajství prošla redakcemi v městské kabelové televizi, regionálním zpravodajském studiu TV Nova a zpravodajství ČT Brno. Věnuje se také střihu a publicistice. 1. ÚVOD – KDO JE KDO V REDAKCI 2. FORMÁTY V TV ZPRAVODAJSTVÍ a ZDROJE 3. OD INFORMACE K PŘÍBĚHU – DEN EDITORA A REDAKTORA 4. PRÁCE V TERÉNU A VE STŘIŽNĚ 5. NAŽIVO 6. MoJo – MOBILNÍ ŽURNALISMUS, NOVÉ TECHNOLIOGIE 7. VEŘEJNOPRÁVNÍ A KOMERČNÍ 8. EXKURZE 9. PRÁVO A ETIKA 10. PRAXE – STŘIH 11. PRAXE – SAMOSTATNÉ NATÁČENÍ REPORTÁŽÍ 12. ZÁPOČET V kurzu Úvod do televizního zpravodajství Vás lektorky naučí nejen základní postupy a fígly, které se jim při natáčení reportáží za více než deset let praxe osvědčily, ale prozradí i své největší profesní chyby, kterých byste se jako televizní reportéři mohli díky tomuto kurzu vyvarovat. V přednáškách nahlédnete do zákulisí televizního zpravodajství nejen virtuálně – součástí bude i exkurze do brněnského studia ČT. 2 19. 2. 2018 I. ÚVOD – MÝTA A FAKTA O TELEVIZNÍM ZPRAVODAJSTVÍ Kdo jsme, co chceme, co budeme chtít od studentů (viz. anotace) První polovina lekce bude spíš diskusní o tom, jak si studenti představují chod redakce a vznik zpravodajského příspěvku. Host: Dominik Vaněk – student z minulého kurzu, Dominik teď pracuje jako sportovní redaktor v brněnské redakci ČT. Podělí se o svoje zkušenosti s kurzem i z následné praxe: co mu přišlo důležité, co chybělo.... KDO JE KDO V REDAKCI Jednotlivé pozice v redakci a jejich funkce. Jak si postupně předávají štafetu při výrobě příspěvku, kdo s kým spolupracuje a kdo má v čem silnější slovo. Představíme strukturu redakce. Zatímco je redaktor v terénu, produkce mu kryje záda. A honí ho, aby včas navrátil štáb i auto :-) Kolik to celé stojí? Jak zjednodušil televizní práci internet. 26. 2. 2018 II. FORMÁTY V TV ZPRAVODAJSTVÍ ZDROJE Představení základních formátů objevujících se v televizní relaci: čtená, čtená se synchronem, host ve studiu, živý vstup, zpráva, reportáž, stand-upová reportáž, rozepsaný CRT, bez komentáře. Téma si vyžádá svůj formát, nikoli obráceně. Formát nesmí zastínit téma. Zpravodajský slovníček - synchron, asynchron, komentář, stand – up, ruchy, podkresy, OI, oriony, grafika, studio, zpětná, SNG, UVR … Host: Bc. Petr Albrecht, editor Událostí v regionech ZDROJE Odkud se berou témata? Jak by mělo vypadat ověřování informací - dva zdroje nutnost. Vlastní versus veřejné zdroje. Co nabízí „virtuální“ zdroje – obchodní rejstřík, katastr nemovitostí, přehled soudních jednání, registr smluv, hasičské zásahy apod. Zprostředkované informace, zpravodajské agentury. „Exkluzivní“ témata a nedůvěra vůči autoritám – proč dávají právě tyhle informace právě mně? 5. 3. 2018 III. OD INFORMACE K PŘÍBĚHU Jak se z informace stane zpravodajský příspěvek. Práce editora zpravodajství, vzájemná spolupráce s redaktory a dalšími částmi redakce (Události, ČT24). Jak najít zaměření reportáže. Jaké typy událostí zpravodajství zpracovává: aktuálky, soudy, politika, sousedské spory, servisní zprávy… V čem se liší jejich natáčení. Nad čím musí redaktor přemýšlet, než vyjede točit: náhled na téma jako příběh, kolik je zainteresovaných stran, na koho/co se zaměřit, kdo je „hrdinou příběhu“, jak to celé spojit, příklady struktury reportáže (hodiny, ovál, stromeček), proč se v TV moc neuplatňuje obrácená pyramida? DEN EDITORA A REDAKTORA Samotné natáčení v terénu. Respondenti, obrázky, ankety, ruchy. Rozdíly natáčení mezi aktuálkou a ostatními typy zpráv. Redaktor nikdy nepracuje jen na jedné věci – dává informace pro web, telefonuje do Prahy otázky pro živák, do toho sbírá vše potřební do reportáže. Host: Mgr. Barbora Telferová, redaktorka a editorka zpravodajství ČT 3 12. 3. 2018 IV. PRÁCE V TERÉNU A VE STŘIŽNĚ Co se děje během samotného natáčení. Komunikace a spolupráce s kameramanem, volba stylu záběrů. Jak vést rozhovor, abychom se dozvěděli, co chceme vědět. Natáčení aktuálních situací. Ankety. Stand-upy. Jak se natáčí, když se kolem nic neděje. Zpět v redakci, psaní scénáře – komunikace s editorem. Struktura příspěvku. Čeština ve zpravodajství. Střižna, spolupráce se střihačem. Jak střih ovlivňuje vyznění reportáže. Souhra obrazu a zvuku. Může střih reportáž zachránit i potopit? Jde o vteřiny. Obraz je důležitější než zvuk. I zprávu bez zvuku by měl divák pochopit. Jak ovlivnit výrazové prostředky už při natáčení typem záběrů. Zaměří se na střih a jeho přispění k vyznění příspěvku. Psaní textu reportáže. Host: Jan Medlík, kameraman, redakce zpravodajství ČT 19. 3. 2018 V. NAŽIVO Jak vypadá živé vysílání z pohledu moderátora, editora a redaktora. Živý zpravodajský proud. Co jsou tzv. kontinuály? Živý vstup – rozdíl ČT24 a Události v regionech. Představíme falešné živé vstupy (Prima, Barrandov) Host: Mgr. Iva Šmelová, moderátorka a editorka, ČT 26. 3. 2018 VI. MoJo – MOBILNÍ ŽURNALISMUS, NOVÉ TECHNOLIOGIE Kdo je VJ. Jak se jeho práce liší od práce redaktora. Splývání funkcí a smazávání hranic mezi profesemi. Výhody a nevýhody. Jak je možné natočit reportáž jen na mobilní telefon. Host: Mgr. Ondřej Schneider, redaktor, editor, zpravodajství ČT 2. 4. 2018 VELIKONOCE – LEKCE NENÍ 9. 4. 2018 VII. VEŘEJNOPRÁVNÍ A KOMERČNÍ Struktura vysílání na ČT24. Kdy se zpravodajské relace objevují v plnoformátových televizích? Prime time. Komerční stanice a formáty v rámci jejich zpravodajství. V druhé polovině bude hostem ředitel TS Brno Mgr. Jan Souček, který popíše zařazení zpravodajství do struktury ČT a také pozici České televize v rámci televizního zpravodajství v ČR obecně. Host: Mgr. Jan Souček, ředitel TS Brno 16. 4. 2018 VII. EXKURZE v TS Brno !!!!! Pozor sraz 15:00 na vrátnici TS Brno, Trnkova 2345/117 !!! 23. 4. 2018 IX. PRÁVO A ETIKA Právní a etické limity v televizním zpravodajství: Skrytá kamera, natáčení dětí a nezletilých, ankety, telefonáty. Placení za materiály, přijímání darů. Embarga. Zpracování příspěvků o kriminalitě, jak mluvit o obětech a pachatelích. Host: Mgr. Rostislav Vrzal, právník ČT Brno 4 30. 4. 2018 X. PRAXE – STŘIH Host: Jiří Venclík, kameraman zpravodajství ČT 7. 5. 2018 XI. PRAXE – SAMOSTATNÉ NATÁČENÍ REPORTÁŽÍ Výuka nebude, prostor pro natáčení a dokončení reportáží. Obě budeme k dispozici pro online konzultace. Studenti nahrají do 13.5. 20:00 hotové reportáže na youtube kanál ZUR289. 14. 5. 2018 X. ZÁPOČET Společné hodnocení závěrečných reportáží. 5 DOMÁCÍ ÚKOLY: 19. 2. Podívejte se na zprávy (Události v regionech tehdy a tehdy) a zkuste identifikovat formáty, které v nich uvidíte. 26. 2. Dostanou zadáno několik témat, musí napsat, jak by je zpracovali – jaký formát by se pro mě hodil a proč, koho by si vzali jako respondenty, zda by byl v příspěvku stand-up a jaký. Zadání bude takové, aby bylo na první pohled jasné, že téma se hodí pro reportáž, živý vstup nebo čtenou. Pokud možno vybereme témata z aktuálního vysílání. 5. 3. Budou mít za úkol pro zadané téma reportáže (minule byly panenky na Hatích) vymyslet zpracování, otázky do rozhovoru, anketu, jaký stad-up by natočili. 12. 3. Ve dvojicích vymyslí dvě témata závěrečné reportáže a návrh jejich zpracování. 19. 3. Jen upozornění, že budou příští týden natáčet a stříhat v mobilu – informace o programech, které si mohou zdarma stáhnout. 26. 3. Do závěrečné reportáže by měli vymyslet, jaké respondenty osloví a jaké jim dají otázky. DOPORUČENÁ LITERATURA: BARNAS, Frank; WHITE, Ted. Broadcast News. Writing, Reporting, and Producing. 6th edition. New York: Focal Press. 2013. CHAPMAN, Jane; KINSEY, Marie (eds.) Broadcast journalism, a critical introduction. New York, NY: Routledge, 2008. READON, Nancy. On Camera. How to report, anchot and interview. New York: Focal Press. 2014. SHOOK, Fred; LARSON John; DETARSIO, John. Television field production and reporting – a guide to visual storytelling. 6th ed. Boston: Pearson, 2013. ŠMÍD, Milan, TRUNEČKOVÁ Ludmila. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. TATANO, Randy. Broadcast journalism street smarts : the 2013 survival guide for today's television newsroom. [s.l.]: Accio Books, 2013. THOMPSON, Rick (ed.) Writing for broadcast journalists. 2nd ed. New York: Routledge, 2010. TOMPKINS, Al. Aim for the Heart. Write, Shoot, Report and Produce for TV and Multimedia. Washington, DC: CQ Press. 2012. TUGGLE, C. A., CARR, Forrest, HUFFMAN Suzanne. Broadcast news handbook : writing, reporting, and producing in a converging media world. 2nd ed. Boston: McGraw-Hill, 2004. WENGER, Debora Halpern; POTTER, Deborah. Advancing the story: broadcast journalism in a multimedia world. 2nd ed. Washington: CQ Press, 2012.