Josef PROCHÁZKA CBVSS UO 30. dubna 2019 Procházka J. PŘÍSTUPY K VYZBROJOVÁNÍ OZBROJENÝCH SIL http://nd01.jxs.cz/742/062/9a0e4084a9_19807738_o2.jpg RIZIKA ŠPATNĚ DEFINOVANÝCH POŽADAVKŮ LIMITY MULTIFUNKCIONALITY ROZPORUPLÉ POŽADAVKY OCHRANA VERSUS MOBILITA REDUKCE RIZIK – DUÁLNÍ TECHNOLOGIE NEZNÁM VÝZKUMNÝ NEBO VÝVOJOVÝ PROJEKT, KTERÝ BY BYL ÚSPĚŠNĚ DOKONČEN, ZAVEDEN DO ARMÁDY A BEZ PROBLÉMŮ VYRÁBĚN“, Ing. Jaroslav Tvrdík Areport 10/2002, s. 11. Procházka J. Otázky do diskuze: 1.Platí toto tvrzení i dnes? 2.Pokud ano, tak proč? 3.Co je potřebné zlepšit, aby již neplatilo? 1.OBJASNIT POJEM VYZBROJOVÁNÍ, ZBROJNÍ POLITIKA - ÚČEL, CÍLE 2. 2.PŘEDSTAVIT VYZBROJOVÁNÍ JAKO NEDÍLNOU SOUČAST ZAJIŠŤOVÁNÍ OBRANY (SYSTÉMOVÉ A PROCESNÍ NASTAVENÍ) 3. 3.PREZENTOVAT PŘÍSTUPY NEJLEPŠÍ PRAXE 4. 4.PŘEDSTAVIT ZMĚNY V PŘÍSTUPECH K VYZBROJOVÁNÍ 26.04.2016 Procházka J. CÍLE •Přímé ohrožení státu masivním ozbrojeným útokem málo pravděpodobné •Nelze vyloučit ohrožení území členských států NATO a EU, či vznik konfliktů v jejich sousedství s dopady pro ČR •Rostoucí míra nestability a provázanost jevů v bezpečnostním prostředí vyvolávají zvýšenou poptávku po připravených, rychle dostupných a plně využitelných schopnostech ozbrojených sil. •Financování: 2% HDP, 20% modernizace, 5% VaV •Obrana - národní odpovědnost (čl.3 WT), rozhodnutí o vojenských schopnostech činí členské státy. Procházka J. STRATEGICKÁ VÝCHODISKA OBRANNÉ POLITIKY STÁTU – OS ČR 2017 POLITICKÝ POTENCIÁL VOJENSKÝ POTENCIÁL EKONOMICKÝ POTENCIÁL POLITICKÝ POTENCIÁL VOJENSKÝ POTENCIÁL EKONOMICKÝ POTENCIÁL ZBROJNÍ POLITIKA STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ OBRANY Obranná politika Řízení materiálních zdrojů Řízení finančních zdrojů Řízení lidských zdrojů Výstavba, příprava a použití ozbrojených sil OBLASTI STRATEGICKÉHO ŘÍZENÍ OBRANY VYZBROJOVÁNÍ •Morální a technické zastarávání materiální složky (úroveň inovace) •Zabezpečeni životního cyklu provozované a pořizované techniky •Efektivnost procesů (plánování, akvizice, financování, logistiky) •Rostoucí závislost armády na průmyslu (servis techniky) •Provozuschopnost techniky (88% ). •Obdobný stav vykazují i další spojenci ( Die Zeit - Do boje by v současnosti mohlo zasáhnout 30-70 % těžké vojenské techniky Bundesweehru) 1. Procházka J. PŘIRAVENOST OS ČR 26.04.2016 Procházka J. SYSTÉMOVÉ A PROCESNÍ VYMEZENÍ VYZBROJOVÁNÍ •POŘIZOVÁNÍ MAJETKU A SLUŽEB S POŽADOVANÝMI PARAMETRY • •POŘIZOVÁNÍ MAJETKU A SLUŽEB V POŽADOVANÉM ČASE • •POŘIZOVÁNÍ MAJETKU A SLUŽEB V RÁMCI ALOKOVANÝCH FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ (ROZPOČET) 1. Procházka J. PARADIGMA VYZBROJOVÁNÍ V Y Z B R O J O V Á N Í Efektivní, hospodárné a účelné vyzbrojování ozbrojených sil C1 - bezpečnostní prostředí C4 - hospodářský vývoj C2 - vojenství C5 - vědecké poznání C3 - technologie OBRANNÉ PLÁNOVÁNÍ LOGISTICKÁ PODPORA SPOLUPRÁCE S PRŮMYSLEM C1 C2 C3 C4 C5 Procesy Řídící, hlavní podpůrné Fáze, milníky Organizace Prvky, struktura, vazby (zákony, INA, metodiky) MTZ IT Informace Lidé Znalosti, dovednosti, zkušenosti Systém vyzbrojování Cíle a úkoly Požadavky na systém Vazby na okolní systémy Životní cyklus Prostředí Minulost – současnost - budoucnost Bezpečnostní hrozby a rizika Vojenství Věda a technologie Zdroje Systém logistické podpory Pohotovost • spolehlivost • opravitelnost • komplexní podpora Průmysl Znalosti, výzkumné a výrobní schopnosti, produkty, služby, Investice, hospodárnost Systém plánování Plány Doktríny a koncepce Strategie Dlouhodobé vize VSTUPY Operační požadavky na schopnosti ozbrojených sil VÝSTUPY Zbraně, zbraňové systémy, materiál, služby, infrastruktura KONCEPČNÍ FÁZE REALIZAČNÍ FÁZE FÁZE UŽITÍ FÁZE VYŘAZENÍ 1.Schopnost – její pojímání 2.Životní cyklus, náklady životního cyklu, nákladový ledovec 3.Náklady životního cyklu a spolehlivost 4.Technologie 5.Unifikace, interoperabilita 6. Procházka J. PRINCIPY DOTMLPFI Schopnosti ozbrojených sil vyjadřují jejich kvalitu i použitelnost. Mají umožnit efektivně eliminovat bezpečnostní hrozby a rizika v budoucích krizových situacích a válečných konfliktech při kolektivní i individuální obraně. Schopnosti ozbrojených sil ČR jsou reálně tvořeny především připravenými osobami, dále odpovídající organizační strukturou, v neposlední řadě kvalitou výzbroje a úrovní všestranného zabezpečení. Obrázek ukazuje, že schopnost vychází z celkové koncepce použití sil (může to být třeba i Vojenská strategie státu), z konkrétních doktrín a stojí zejména na třech pilířích: lidských zdrojích, jejich vybavení a výzbroji a na organizaci. ŽIVOTNÍ CYKLUS Vymezení životního cyklu dle ČOS 051655 http://nd01.jxs.cz/742/062/9a0e4084a9_19807738_o2.jpg Viditelné jsou pouze přímé pořizovací náklady, nikoli náklady související s celým životním cyklem. NÁKLADOVÝ LEDOVEC •Technologie mají zásadní význam pro výstavbu OS ( a co lidé?) •Technologický rozvoj má dynamiku (biotechnologie, robotika, informační technologie, nanotechnologie a materiály, energetické zdroje (BRINE). •Technologická převaha NATO eroduje - proliferace. •Předstih komerčního výzkumu a vývoje vedoucího k rozvoji výroby a použití aplikací dvojího užití. •Ceny nejvyspělejších technologií rostou!! – jen nejbohatší země budou mít prostředky pro celé spektrum schopností • 1. Procházka J. TECHNOLOGIE Procházka J. KONCEPČNÍ NASTAVENÍ VYZBROJOVÁNÍ STRATEGIE VYZBROJOVÁNÍ A PODPORY ROZVOJE OBRANNÉHO PRŮMYSLU (SVaPROP) 2016 Reakce na: •změny bezpečnostního prostředí, •nutnost zásadním způsobem modernizovat OS, •potřebu optimalizovat proces vyzbrojování zohledňující průběh životního cyklu a účinnější využití potenciálu průmyslu, •přijetí nových evropských směrnic pro zadávání veřejných zakázek, •aktuální vývoj výstavby evropského trhu s obranným a bezpečnostním materiálem, •nezbytnost zajištění bezpečnosti dodávek a zájmů státu, •nové přístupy k dvoustranné a mnohonárodní spolupráci ve vyzbrojování. Procházka J. SVaPROP 2016 •Vytvoření podmínek pro transparentní a efektivní zajištění OS moderním, účinným a interoperabilním vojenským materiálem a službami. • •Přispění OP ČR k zajištění požadovaných vojenských schopností v celém spektru současných a budoucích operací. • •Zajištění bezpečnosti dodávek • • Procházka J. CÍL SVaPROP 2016 CÍLE BUDE DOSAŽENO •Zlepšeným plánováním (dlouhodobé); •Včasnou přípravou a realizací programů a projektů rozvoje schopností (marketing, proveditelnost, …); •Rozvojem personálu (projektové řízení); •Efektivním a transparentním akvizičním procesem; •Využitím potencionálu spolupráce s průmyslem; •Cílenou podporou vědy, výzkumu a inovací; •Vhodným využíváním dvoustranné a mnohonárodní spolupráce ve vyzbrojování. • [USEMAP] 26 Efektivní a transparentní akvizice •Implementace principů a zásad efektivní akvizice do procesů a postupů projektového řízení (marketing, G2G, FMS/FMF) •Implementace směrnic EU k zadávání zakázek (směrnice EU, bezpečnost dodávek ve vyzbrojování, klíčové technologie z hlediska podstatných bezpečnostních zájmů státu, čl. 346) •Spolupráce ve vyzbrojování [USEMAP] 27 Strategické cíle podpory a rozvoje OP ČR 1.Zajištění udržitelnosti a rozvoje obranně-průmyslových schopností národního obranného průmyslu •Expertní podpora OP ČR na zahraničních trzích •Politika podpory obranného průmyslu (NATO a EU) •Podpora konkurenceschopnosti a inovací OP ČR 2.Vytvoření systému bezpečnosti dodávek •Stanovení úrovní bezpečnosti dodávek •Procesní nastavení systému bezpečnosti dodávek [USEMAP] 28 Zásadní přínosy strategie Definování suverenity v oblasti vyzbrojování •SFEU čl. 4 (2) - „národní bezpečnost zůstává výhradní odpovědností každého členského státu“ •Sdělení EK Evropskému Parlamentu a Radě (12/2013) - obrana je stále jádrem národní suverenity a rozhodnutí o vojenských schopnostech zůstává na členských státech. •Směrnice 2009/81/ES čl. 1 - národní bezpečnost zůstává výhradní odpovědností jednotlivých členských států, jak v oblasti obrany, tak bezpečnosti •MO v souladu se strategickými zájmy státu postupuje při zadávání zakázek a pořizování vojenského materiálu a služeb od OP ČR v souladu se zákonem č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek s ohledem na zajištění národní suverenity, v souladu s legislativou EU podniká kroky na ochranu podstatných bezpečnostních zájmů státu a bezpečnosti dodávek. [USEMAP] Stanovení podmínek zajištění podstatných bezpečnostních zájmů ČR dle článku 346 SFEU Ustanovení nebrání použití následujících pravidel: a)ČS není povinen poskytovat údaje odporujícím podstatným zájmům jeho bezpečnosti; b) b) každý ČS může učinit opatření, která považuje za nezbytná k ochraně bezpečnostních zájmů a jsou spjata s výrobou zbraní, střeliva a válečného materiálu nebo obchodem; opatření nesmějí nepříznivě ovlivnit podmínky hospodářské soutěže na vnitřním trhu s výrobky, které nejsou určeny výlučně k vojenským účelům; ČS musí prokázat, že konkrétní opatření v obranném sektoru jsou nezbytná a přiměřená pro ochranu podstatných bezpečnostních zájmů, a že nepřekračují rámec nezbytně nutný k tomuto účelu. [USEMAP] 30 Směrnice a zákon umožňují využít výjimky: •U zakázek zadávaných ČR podle mezinárodních pravidel států mimo EU (FMF / FMS) • •Zakázek mezi dvěma vládami - G2G • •Vertikální spolupráce – státní podniky • •Programy mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji v rámci EU • •V době nasazení OS ČR mimo území EU (zadání zakázek dodavatelům umístěným v oblasti těchto operací) • •U zakázek, jejichž zadávání se řídí zvláštními pravidly mezinárodní organizace (NSPA, NCIA) [USEMAP] Definování podstatných bezpečnostních zájmů ve vyzbrojování •Zajištění obranně-průmyslových schopností strategického dodavatele je jednou z nejdůležitějších priorit podstatných bezpečnostních zájmů státu. •Pro MO představuje definování podstatných bezpečnostních zájmů státu z hlediska zajištění bezpečnosti dodávek obranného materiálu základní pilíř zajištění obranyschopnosti státu. • •K zajištění bezpečnosti dodávek a ochrany podstatných bezpečnostních zájmů státu MO vyžaduje realizaci dodávek vojenského materiálu a služeb prostřednictvím státních podniků zřízených ministerstvem a využití dalších výjimek podle směrnice 2009/81/ES a SFEU. •Strategie definuje klíčové technologie k zajištění podstatných zájmů bezpečnosti státu ve vyzbrojování a schopností OP ČR - právní podstata odůvodnění akvizičních postupů při využití výjimek z unijních předpisů a nařízení. [USEMAP] Definování bezpečnosti dodávek •Eliminace hrozby snížení schopností OS ČR v důsledku nedostatku vojenského materiálu, energií a surovin pro OP ČR. Bezpečnost dodávek vojenského materiálu představuje strategickou oblast zajištění bezpečnosti státu. •Silný OP ČR poskytuje státu klíčovou komponentu obranyschopnosti – vojensko-technologickou základnu a bezpečnost dodávek. Čím více se stát spoléhá na import zbraňových systémů ze zahraničí, tím méně jistoty má, že je plně připraven na obranu země v případě krize. •Bezpečnost dodávek zahrnuje jak vývoj a přímou průmyslovou výrobu v klíčových sektorech, tak i národní výrobní a opravárenské kapacity k zajištění životního cyklu vojenského materiálu a systémů pořízených v zahraničí. •Stanovení čtyř úrovní bezpečnosti dodávek z hlediska charakteristiky dodavatelů. Procházka J. ORGANIZAČNÍ RÁMEC KONCEPČNÍ ÚROVEŇ ŘÍZENÍ Integrované Ministerstvo obrany Sekce civilní části MO Sekce vojenské části MO VÝKONNÁ ÚROVEŇ ŘÍZENÍ Agentury (personální, finanční, hospodaření s nemovitým majetkem, logistické podpory, …) PODPORA VELITELE Orgány personálního a ekonomického řízení Orgány podpory (logistika, KIS, bezpečnost, zdravotnictví) Procházka J. SYSTÉM ŘÍZENÍ MINISTERSTVA OBRANY VYZBROJOVÁNÍ, POŘIZOVÁNÍ A SPRÁVA MAJETKU •Koncepční řízení vyzbrojování, pořizování majetku a služeb, správa majetku •Pořizování majetku a služeb – životní cyklus •Řízení mezinárodní spolupráce v oblasti vyzbrojování •Řízení organizací zřizovaných ministerstvem obrany •Řízení výzkumu a vývoje •Řízení průmyslové spolupráce SYSTÉM ŘÍZENÍ MATERIÁLNÍCH ZDROJŮ Odbor řízení a podpory Odbor komunikačních a informačních systémů Oddělení projektu BVP Odbor vyzbrojování pozemních sil Odbor logistiky, zabezpečení a podpory Odbor vyzbrojování vzdušných sil NSIP Náměstek pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Odbor právní a obchodní podpory SYSTÉM ŘÍZENÍ MATERIÁLNÍCH ZDROJŮ Odbor obranné politiky Oddělení mezinárodního práva Odbor strategického rozvoje Odbor zahraničních pracovišť Odbor plánování Oddělení koordinace a analýz Náměstek pro řízení sekce obranné politiky a strategie Projektová kancelář Odbor průmyslové spolupráce SYSTÉM ŘÍZENÍ MATERIÁLNÍCH ZDROJŮ Odbor správy majetku Odbor nabývání movitého majetku Agentura hospodaření s nemovitým majetkem Odbor vymáhání pohledávek Odbor ochrany územních zájmů Odbor nemovité infrastruktury Odbor nakládání s nepotřebným majetkem Náměstek pro řízení sekce nakládání s majetkem SYSTÉM ŘÍZENÍ MATERIÁLNÍCH ZDROJŮ Odbor řízení organizací ASC DUKLA Praha Odbor pro válečné veterány Vojenský lesní úřad Vojenský historický ústav Náměstek pro správu a řízení organizací MO SYSTÉM ŘÍZENÍ MATERIÁLNÍCH ZDROJŮ Odbor správy majetku Odbor nakládání s nepotřebným majetkem Odbor nemovité infrastruktury Náměstek pro řízení sekce nakládání s majetkem MO Odbor nabývání movitého majetku Odbor vymáhání pohledávek Odbor ochrany územních zájmů SYSTÉM ŘÍZENÍ MATERIÁLNÍCH ZDROJŮ Stálé operační centrum Sekce podpory Agentura logistiky Agentura KIS Ředitelství speciálních sil Sekce plánování schopností Odbor vojenského průzkumu a el. boje Agentura personalistiky AČR Náčelník Generálního štábu Armády České republiky Finanční správa AČR FTVaS UK – Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy Agentura vojenského zdravotnictví Sekce rozvoje sil 26.04.2016 Procházka J. PŘÍSTUPY NEJLEPŠÍ PRAXE •CENTRALIZACE x DECENTRALIZACE FUNKCÍ •AKVIZICE – SPRAVEDLIVÁ A OTEVŘENÁ SOUTĚŽ •POTLAČENÍ PŘÍMÝCH NÁKUPŮ (bez soutěže) •ZAJIŠTĚNÍ ŽIVOTNÍHO CYKLU •VČASNÁ PŘÍPRAVA AKVIZIČNÍHO PROCESU •PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ (IPT) •SPOLUPRÁCE S PRŮMYSLEM (SECURITY OF SUPPLY) •NOVÉ FORMY AKVIZICE (E-BUSINES) Procházka J. ZÁSADY ŘÍZENÍ MATERIÁLNÍCH ZDROJŮ ZÁSADY ÚČELNÉHO VYZBROJOVÁNÍ •EXISTENCE FUNKČNÍHO NEDOSTATKU •NADŘAZENOST KONCEPCE POUŽITÍ OS •CENTRALIZOVANÉ GENEROVÁNÍ POŽADAVKŮ NAD ÚROVNÍ JEDNOTLIVÝCH DRUHŮ VOJSK •DEFINOVÁNÍ FUNKČNÍHO POŽADAVKU •HODNOTA ZA PENÍZE •GENEROVÁNÍ VARIANTNÍCH ŘEŠENÍ •PRIORITNÍ REALIZACE NEMATERIÁLOVÝCH ŘEŠENÍ •MODELOVÁNÍ A SIMULACE (CD&E) • STRATEGICKÉ PŘÍSTUPY K VYZBROJOVÁNÍ •PROCESNÍ PŘÍSTUP K ŽIVOTNÍMU CYKLU (FÁZE, ETAPY, MILNÍKY), •DŮRAZ NA PRVNÍ FÁZI (VÍCE FIN. PROSTŘEDKŮ) • ZVAŽOVÁNÍ LOGISTICKÉ PODPORY A INTEGRACE •NÁKLADY ŽIVOTNÍHO CYKLU (LCC) •HLEDÁNÍ KOMPROMISU MEZI VÝKONNOSTNÍMI PARAMETRY, NÁKLADY A ČASEM •PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ (IPT) •LEPŠÍ VZTAH S PRŮMYSLEM (PPP) •NOVÉ FORMY AKVIZICE (E-BUSINES, OUTSOURCING) •ZJEDNODUŠENÍ ROZHODOVACÍHO PROCESU ZBRAŇOVÝ SYSTÉM NÁKLADY ŽIVOTNÍHO CYKLU EFEKTIVNOST VÝKONOVÉ PARAMETRY POHOTOVOST SPOLEHLIVOST OPRAVITELNOST KOMPLEXNÍ PODPORA VELENÍ A ŘÍZENÍ OCHRANA MOBILITA ÚČINNÁ PALBA INTEROPERABILITA POŘIZOVACÍ NÁKLADY VÝZKUM A VÝVOJ PROVOZ A ÚDRŽBA NÁKLADY NA LIKVIDACI ZÁVĚR • • • • •Politika vyzbrojování je odrazem obranné, zahraniční a hospodářské politiky státu – reaguje na změnu podmínek!! •Při rozhodování o modernizačních programech nejsou sledovány výhradně pouze zájmy ozbrojených sil •Vyzbrojování má vazbu na plánování, financování a logistickou podporu •Změny v přístupech k vyzbrojování – účelnost, hospodárnost, efektivnost transparentnost • •Strategie vyzbrojování a podpory rozvoje OP ČR do roku 2025, MO, Praha Dostupné z: http://www.mocr.army.cz/images/id_40001_50000/46088/strategie-vyzbrojovani-do-2025.pdf •Národní strategie vyzbrojování, 2004. Dostupné z: http://www.mocr.army.cz/images/Bilakniha/CSD/006.pdf •Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek; •Janošec, Procházka, Tůma: Obranná politika ČR po roce 1989. s.138 – 152. Dostupné z: http://www.mocr.army.cz/assets/multimedia-a-knihovna/publikace/bezpecnostni-temata/23-obranna-polit ika-ceskoslovenske-a-ceske-republiky-1989_2009.pdf •Marcel C. Smit. A North Atlantic Treaty Organisation framework for life cycle costing. International Journal of Computer Integrated Manufacturing, Vol. 25, Nos. 4–5, April–May 2012, 444–456. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/toc/tcim20/current •AAP-48, Ed. B, version 1, NATO System Life Cycle Processes; 1. 1. 1. LITERATURA