PŘÍPADOVÁ STUDIE Ústí nad Orlicí – město pro lidi Martin Nawrath Město pro lidi – cíle projektu Základním cílem projektu bylo připravit dokument Koncepce podpory a rozvoje veřejných prostranství, prostupnosti města, bezpečnosti a komfortu nemotorové dopravy za aktivní účasti veřejnosti. Vznik projektu • Iniciativa místní firmy – regionální rozvoj a cyklistika, vazba na starostu • Zapálený starosta – umělec • Hledání zdrojů • Dotace – Revolvingový fond MŽP – podpora MA21 Město pro lidi Koncepční studie obnovy veřejných prostranství: • koncepční dokument (ideová studie) obsahující grafickou a textovou část a fotodokumentaci • hierarchie a typologie veřejných prostranství • způsoby propojení veřejných prostranství • návrh prioritních opatření, modelové příklady • seznam dalších opatření a návrh postupu jejich realizace • zpracování návrhové přehledné mapy veřejných prostranství Město pro lidi – přehled aktivit (2011) 3/2011 Polo-strukturované rozhovory se stakeholdery 04 Dotazníkové šetření pro zjištění názorů veřejnosti – anketa do 29.4. na www.ustinadorlici.cz 04-09 Čtyři veřejné facilitované diskuse 05 Seminář „Bezpečné cesty do škol“ + školní mapa nebezpečných míst 06 Výtvarná soutěž „Namaluj mi park“ pro žáky MŠ a ZŠ 06-07 Analýzy a rozhovory v konkrétních lokalitách 09 Hlasování o nejpříjemnější veřejné prostranství ve městě spojené s foto-soutěží ní studie obnovy veřejných prostranství 9/2011 Koncepční studie obnovy veřejných prostranství jnýcostrans Město pro lidi – polo-strukturované rozhovory Silná místa, pozitivní hodnoty Jaká místa jsou pro město důležitá? Jaká místa jsou ve městě oblíbená? Jaká místa jsou nejvyužívanější? Jaké trasy (pěší cyklistické apod.) jsou pro město a jeho okolí důležité? Jaké trasy (pěší cyklistické apod.) jsou pro město a jeho okolí oblíbené? Jaké trasy (pěší cyklistické apod.) jsou pro město a jeho okolí nejvyužívanější? Problémy Která místa jsou nejproblematičtější z pohledu nepořádku, parkování, nedostatečné údržby, hluku apod. , Která místa jsou nejproblematičtější z pohledu pocitu bezpečí? Jaké trasy (pěší cyklistické apod.) jsou pro město a jeho okolí nejproblematičtější, proč, kde ? Co ve městě nejvíc chybí Zeleň pro relaxaci Dětská hřiště Organizace parkování Lavičky Výtvarné prvky Spojení pro pěší (cesta, chodník, průchod,..) Spojení pro cyklisty Další nápady Budoucnost místa Co za místa by se ve městě měla v nejbližších letech objevit, upravit? Na kterou cílovou skupinu by se měly aktivity města v nejbližší době zaměřit? Jaké trasy ve městě by bylo potřeba zlepšit, kde, jak? Další nápady Dotazníkové šetření • probíhalo od 1. 4. do 29. 4. 2011 • dotazník obsahoval 14 převážně otevřených otázek a bylo jej možné vyplnit online na webových stránkách města nebo jej odevzdat v Informačním centru • distribuce tištěných dotazníků proběhla společně s Informačním listem města • dotazníkového šetření se účastnilo celkem 148 respondentů (15 000 obyvatel), z nichž 52 vyplnilo dotazník online a 96 v tištěné podobě 1. Jaká místa jsou v Ústí nad Orlicí podle vašeho názoru nejdůležitější? 2. Jaké pěší a cyklistické trasy jsou pro vás nejdůležitější? 3. Která místa jsou nejproblematičtější z hlediska čistoty a údržby? 4. Která místa jsou nejproblematičtější z hlediska hlučnosti? 5. Která místa jsou nejproblematičtější z hlediska parkování? 6. Která místa vnímáte jako nejproblematičtější, co se týče pocitu bezpečí? (kriminalita) 7. Která místa vnímáte jako nejproblematičtější, co se týče pocitu bezpečí? (doprava) 8. Jaké trasy nebo úseky tras (pěší, cyklistické) jsou pro město a jeho okolí nejproblematičtější? 9. Co ve městě nejvíce chybí? 10.Kterému z problematických míst by se mělo vedení města věnovat přednostně? 11.Kterým problematickým cyklistickým a pěším trasám by se mělo vedení města věnovat přednostně? 12.Jaké využití zóny Perla vidíte jako potřebné a smysluplné v dlouhodobém časovém horizontu? 13.Na kterou skupinu by se měly aktivity města v oblasti veřejných prostranství v nejbližší době zaměřit? Setkání s veřejností Bezpečné cesty do škol Vyhodnocení prázdninové fotosoutěže o nejlepší a nejpříjemnější veřejné prostranství ve městě. Soutěžní kategorie: Soutěžní kategorie: 1. Nejpříjemnější prostranství v Ústí nad Orlicí 2. Inspirace pro Ústí nad Orlicí Výstup 1. veřejného setkání Předběžný výstup projektu +10 lokalit v Ústí nad Orlicí – Náměstí a okolí – Kociánka – Nádraží ČD – Nemocnice a Galen – Perla – Podchod – Sportovní areál Cakle – Roškotův park a Farní zahrada – Wolkerovo údolí – Andrlův Chlum – K letišti – Sídliště Štěpnice – Sídliště Podměstí – Sídliště Dukla – Hylváty – Kerhartice – Černovír – Knapovec Propojení – širší vztahy Podoba výstupu projektu – centrum města Podoba výstupu projektu – centrum města Mírové náměstí Krátkodobá: •řešit bezbariérový přístup, omezení aut řešit dočasně Dlouhodobá: •navrhnout pěší zónu, s omezeným přístupem pro auta, rekonstrukce vnitřní části náměstí – přidat oživující a atraktivní prvek Autobusové nádraží Krátkodobá: •přidat mobiliář a vybavení, doplnit zeleň Dlouhodobá: •celková rekonstrukce autobusového nádraží s efektivnějším využitím prostoru, zlepšení přístupové trasy pro pěší z centra U kašny Krátkodobá: •přidat lavičky ke zdi, regulovat vzhled reklamních tabulí Obchodní pasáž Krátkodobá: •vyčistit graffiti, oživit a zkulturnit zákoutí (zeleň aj.) Před kostelem Krátkodobá: •zákaz vjezdu a stání aut, přidat doplňkový mobiliář Dlouhodobá: •napojit místo do linie veřejných prostor: náměstí – předprostor kostela – farní zahrada – park u Roškotova divadla Náměstí a centrum města Město pro lidi – zkušenosti z procesu • Pozitivní vazby mezi některými hráči mohou proces v jiném stádiu komplikovat • Dotace a granty nemusí být vždy nutně jenom přínosem • Změna vedení města v průběhu procesu je riziková záležitost • Nestačí jeden, ani dva nadšenci, porozumění musí být v širším týmu • U strategických dokumentů je na „petúnie“ potřeba myslet již v úvodu procesu Děkuji za pozornost! Martin Nawrath