Organizační a technická příprava plánovacích setkání s veřejností Martin Nawrath Příprava plánovacího setkání - otázky pro přípravu • V jaké fázi přípravy projektu se setkání uskuteční? 1. Definice problému (není jasně definován cíl projektu) 2. Formulace zadání (je definován předběžný cíl) 3. Diskuze k variantám, upřesňování návrhu (existují varianty) 4. Finalizace návrhu, výběr priorit, etapy, kroky realizace (existuje návrh) • Co a jak chceme zjistit? (viz fáze projektu) - hodnoty území, problémy území, stávající a žádoucí aktivity, charakter • Jaké jsou cílové skupiny projektu a jak a kdy je pozveme? (viz plán zapojení) • Bude setkání v místnosti nebo venku nebo kombinované? • Jaké máme zdroje (finanční, lidské)? • Jaké technické pomůcky budeme potřebovat? Příprava plánovacího setkání – oblasti přípravy •Program setkání •Pozvánky •Tým •Pomůcky •Prostory •Průběh •Typy výstupů Co a jak zjistit – struktura setkání 5-10 min Úvod, přivítání, představení obsahu a harmonogramu setkání Realizátor / facilitátor 10-20 min Představení řešeného území – mapa, vlastnické vztahy, limity území, ilustrační fotografie, případně obchůzka se stručným výkladem Realizátor / facilitátor 15-20 min Diskuse ve skupinách – analýza hodnot, problémů a stávajících aktivit v území Facilitátor / zapisovatel 15-20 min Sběr návrhů a podnětů ve skupinách – žádoucí aktivity, charakter území Facilitátor / zapisovatel 20-40 min Prezentace skupinové práce, diskuze ve fóru - sběr hodnot, problémů, stávajících a navrhovaných aktivit - hodnocení návrhů (pro a proti) - diskuze o charakteru území (shoda na lokalitách, členění území) - bodové hodnocení (hodnoty, problémy, navrhované aktivity) Facilitátor /zapisovatel 10-15 min Závěry, shrnutí, poděkování, následné kroky Facilitátor / realizátor Program plánovacího setkání (příklad)*: 2 – 3 hodinový formát * Čas je pouze přibližný Pozvánky Pozvánky Plánovací setkání – tým – Vedoucí týmu (investor nebo iniciátor projektu) – Architekt/projektant (s vyjasněnou rolí – aktivita x naslouchání) – Zástupce obce (viz též vedoucí týmu) – Konzultant pro komunikaci/facilitátor/facilitátoři (externí nebo místní) – Zapisovatel/é – Fotograf – Osoba pro kontakt s novináři – Asistent pro občerstvení – Asistent pro dětský program – Asistent pro vítání, zajištění prezenční listiny apod. Plánovací setkání - pomůcky – katastrální mapa, ortofotomapa, – slepá mapa místa formát A2–A1 (3x), – seznam vlastníků nemovitostí v území, – papírová lepicí páska a nůžky, – barevné fixy, – flip-chartová tabule a papíry, – počítač a dataprojektor, – power-pointová prezentace – představení lokality – fotografie území z minulosti a současnosti – inspirativní fotografie Plánovací setkání Prostory a vybavení Více místností/nebo jedna velká Stoly – cca 3-5 pracovních + obslužné Panely Židle Výzdoba, označení místností, šipky aj. Místo pro děti Plánovací setkání Prostory a vybavení Plánovací setkání – hodnocení místa v terénu Plánovací setkání Práce s mapou ve skupinách Plánovací setkání Práce ve fóru Plánovací setkání – typy výstupů Strukturovaná diskuze vedená facilitátorem – Silné stránky místa – Slabé stránky místa – Návrhy aktivit Plánovací setkání – typy výstupů Slepá mapa Problémová mapa s vyznačením slabých i silných stránek místa a návrhů řešení Plánovací setkání – typy výstupů Plánovací setkání Výstupy z veřejného setkání – Přepis diskuze – hodnoty, problémy, aktivity, charakter, včetně priorit – Mapy problémů a návrhů – Plán akcí a organizačních opatření – Seznam účastníků/partnerů – Podklady pro zpracování studie – Nepřímé výstupy – aktivizace komunity Ideová studie Komunikativní a srozumitelný architekt Plánovací setkání Komunikativní a srozumitelný architektPlánovací setkání Komunikativní a srozumitelný architektPlánovací setkání Děkuji za pozornost martin.nawrath@gmail.com