Jednoduchá varianta klasifikace politických systémů Legitimita exekutivy Závislost exekutivy na důvěře legislativy Odvozena z legislativy Nezávislá Závislá Parlamentní systém Hybrid B (semiprezidentský systém) Nezávislá Hybrid A (Švýcarský model) Prezidentský systém Duvergerova klasifikace semiprezidencialismu 1. prezident je volen dle všeobecného volebního práva (obvykle interpretováno jako v přímých volbách); 2. prezident disponuje celkem rozsáhlými pravomocemi 3. vedle něj v systému působí předseda vlády a ministři, kteří jsou závislí na podpoře parlamentu. Sartoriho definice semiprezidencialismu 1. prezident je volen všelidovou volbou (přímo či nepřímo) na pevně dané funkční období 2. hlava státu sdílí exekutivní moc s premiérem, což vytváří strukturu duální autority, již vymezují tři kritéria: a) prezident je na parlamentu nezávislý, není však oprávněn vládnout sám či přímo, proto jeho vůle musí být tlumočena vládou a procházet přes její rozhodnutí b) premiér a jeho kabinet naopak představují instituce nezávislé na prezidentovi, ale závislé na parlamentu (buď přímo jeho důvěře, nebo alespoň na tom, že jim parlament nevyslovil nedůvěru) a potřebují podporu parlamentní většiny c) duální struktura autority semiprezidentského režimu umožňuje různé vyvažování a přesouvání mocenské převahy uvnitř exekutivy při zachování autonomie obou složek. Klasifikace politických systémů dle J. A. Cheibuba: Demokracie Je vláda odpovědná volenému shromáždění (parlamentu)? Ne: Ano: Prezidentská demokracie Je prezident volen nezávisle na parlamentu? Ano: Ne: Je vláda odpovědná prezidentovi? Parlamentní demokracie Ano: Ne: Smíšená demokracie Parlamentní demokracie Klasifikace politických systémů dle Shugarta a Careyho Oddělení parlamentu a exekutivy Prezidentova kontrola nad vládou Žádné Maximální Maximální Prezidentsko-parlamentní Prezidentský Žádná Premiérsko-prezidentské Parlamentní Nezávislý parlament Řešení problému „celkem rozsáhlých pravomocí“ dle Brunclíka a Kubáta 1. prezident je volen ve všeobecných volbách na pevně stanovené funkční období 2. výkonná moc je dvouhlavá, přičemž obě její složky – prezident a premiér – se podílejí na reálném vládnutí, tj. prezident kromě toho, že je hlavou státu, je rovněž držitelem samostatných výkonných pravomocí, přičemž jeho mocenské postavení kolísá (osciluje), a to v závislosti na politických podmínkách 3. premiér (a s ním i vláda) se odvozuje současně od prezidenta i parlamentu, dle ústavy je ale politicky odpovědný pouze parlamentu a může tedy fungovat jen s jeho souhlasem či alespoň tolerancí 4. prezident je nezávislý na parlamentu a není mu politický odpovědný, může však parlament rozpustit. Klasifikace s důrazem na roli hlavy státu Politický systém Sdílení moci Oddělení moci Společná legitimita Oddělená legitimita Prezidentský systém Prezident člen vlády (opozice) Prezident vůdce (jedním z vůdců) vlády/opozice nebo mimo linii vláda/opozice Parlamentní systém Semiprezidentský systém