PSYCHOTERAPEUTICKÉ TECHNIKY I. Roman Hytych PSYCHOTERAPEUTICKÁ TECHNIKA  Nástroj, berlička či překážka (Yalom, 1999, 526-34)  Terapeutická technika a skupinová dynamika (Rieger, 2007; Yalom, 1999, 162-214)  Verbální a non-verbální, či jiná specifikace (Kratochvíl, 2001, 78-91, 109-142)  Otevírající a uzavírající (Rieger, 2007) ROZEHŘÁTÍ A PŘECHOD  Rozehřátí  Neobvyklost a nepochopitelnost prožívání, vyprovokování spontaneity, připustit změnu  Přechody  Acting-in (zvnitřnění), acting-out (zvnějšnění), čtvero jasných vědění (Frýba, 2008, 68n.; Hytych, 2008; Kunovits-Vogtová, 2013)  Vytváření chráněného prostoru terapie (Rogers, 1961, 125- 159)  Specifika vytváření a práce s psychodramatickým jevištěm (Moreno, 1993, 53 – 61; Kunovits-Vogtová, 2013) ETNOPSYCHOLOGICKÝ VÝZKUM PSYCHOTERAPIE T E R AP E U T I C K Ý F O R M Á T NOSIČE INSTRUKCE Nosiče jsou danosti, které jsou uchopovány či vytvářeny terapeutem a vztahují se na prožívání klienta (jakož i terapeuta) v průběhu terapie. Instrukce terapeuta se vztahují na danosti, na jejich pojmenování a používání. Ovlivňují jednání a prostřednictvím toho také prožívání klienta. 1. Prostorové uspořádání 2. Časová omezení a plán sekvencí terapie 3. Materiál a rekvizity 4. Sdílení vědění, respektive společné názory na: a) významy daností b) myšlenkový kontext c) sociální kontext 5. Konkrétní mezilidské situace a v nich obsažené standardní role (sociogram) 1. Slovní vedení 2. Intervenující jednání (na neverbální rovině) 3. Gesta, řeč těla atd. 4. Konfrontace s vybranými materiálními danostmi a charakter jejich výzvy 5. Ovlivňování prožívání cílenou instrukcí technik IDENTITA – KDO JSEM  Účelem psychoterapeutických technik je vytváření podmínek pro psychoterapeutickou změnu  Kdo jsem – s čím se identifikuji (Yalom, 2007)?  Stabilita či dynamika identity (Marková, 2007)?  Přechody – rození a umírání v průběhu života (Frýba, 2008; Hytych, 2010)  Umím nechat umřít to, s čím se identifikuji?  Umím se s něčím identifikovat, na něco se zaměřit, respektive nechat něco se narodit a přijmout odpovědnost za vlastní život? Horizont našeho rozhledu Hierarchie cílů aktuální záměry zaměření na cíl dne dlouhodobější projekty (rok, „pětiletka“)‫‏‬ terminální hodnoty Frýba, M. (2008). Psychologie zvládání života. Boskovice, Albert. Hytych, R. (2008). Hrozby a možnosti přechodů. Psychoterapie: Praxe–inspirace– konfrontace. 2, 79–85. Hytych, R. (2010). Východní vlivy v současné euro-americké psychoterapii. In Vybíral, Z., Roubal, J. (Eds.) Současná psychoterapie. (pp. 584-598). Praha: Portál. Kratochvíl, S. (2001). Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén. Marková, I. (2007). Dialogičnost a sociální reprezentace: Dynamika mysli. Praha, Academia. Moreno, J. L., Psychodrama a sociodrama; překlad kapitoly z knihy Who Shall Survive? – Foundations of Sociometry, Group Psychotherapy, and Socio¬drama (1993), ASGPP, McLean, VA, s. 53 – 61, přeloženo M. Němcovou 1996. Rieger, Z. (2007). Loď skupiny. Hradec Králové: Konfrontace. Rogers, C. R. (1961). A Process Conception of Psychotherapy. (pp. 125-159) In On Becoming a Person: A therapist’s view of Psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin Company. Kunovits-Vogtová, B. (2013). Tovil: Léčebný rituál jako psychoterapie. Praha: Maitrea. Yalom, I.D. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Konfrontace. Yalom, I. D. (2007). Existenciální psychoterapie. Praha: Portál.