Občanská a politická socializace Jan Šerek 25. 4. 2019 Psychologie adolescentů Proč adolescenti a občanský život či politika? • • • • • • Proč adolescenti a občanský život či politika? •rozvoj sociální složky identity (Erikson, 1968) • • • • Proč adolescenti a občanský život či politika? •rozvoj sociální složky identity (Erikson, 1968) •společenské a institucionální pobídky –vzdělávací systém (Niemi & Hepburn, 1995) –politická práva • • • • •Hypotéza vnímavých let • • • •Celoživotní otevřenost adolescence dospělost adolescence dospělost •Hypotéza vnímavých let • • • •Celoživotní otevřenost adolescence dospělost adolescence dospělost •co podporuje hypotézu vnímaných let? • 1.politické orientace mají nejnižší stabilitu v adolescenci a mladé dospělosti, zatímco v dalším životě zůstávají relativně stabilní (Krosnick & Alwin, 1989; Prior, 2010; Sears & Levy, 2003) Eckstein, Noack, & Gniewosz (2012) popsali narůstající stabilitu politických orientací v průběhu adolescence •co podporuje hypotézu vnímaných let? • 2.stejný vzorec se projevuje i u dalších sociopolitických postojů, které mohou souviset s politickým/občanským chováním, jako je například autoritářství, dogmatismus, tolerance, etnocentrismus či podpora sociální rovnosti (Duckitt, 2009; Vollebergh, Iedema & Raaijmakers, 2001) •co podporuje hypotézu vnímaných let? • 3.výzkumy kolektivní paměti ukazují, že si lidé nejlépe vybavují politické události (např. změny režimu), které se udály během jejich adolescence nebo mladé dospělosti, zatímco události z jiných období si vybavují hůře (Valencia & Páez, 1999) historické události mají největší dopad na politický vývoj člověka, pokud se stanou v období adolescence či mladé dospělosti (Sears, 2002; Sears & Levy, 2003) A co děti? A co děti? •„Do okamžiku, kdy dítě ve věku 14 let nastupuje na střední školu, jsou již jeho základní politické orientace ve vztahu k režimu a komunitě pevně usazené. Proto přinejmenším během následujících čtyř let na střední škole můžeme zaznamenat pouze málo podstatných změn.” • •(Easton & Hess, 1962, 236) A co děti? •Joseph Adelson •(Adelson & O‘Neil, 1966; Adelson, O‘Neil, & Green, 1969; Adelson & Beall, 1970) A co děti? •Joseph Adelson •(Adelson & O‘Neil, 1966; Adelson, O‘Neil, & Green, 1969; Adelson & Beall, 1970) • •Jean Piaget •Robert Selman • Naše data •červen 2014 • •asi 2,000 studentů 9. ročníků ZŠ a prvních ročníků SŠ (průměrný věk 15,7 let) • •dotazníkové šetření Co dělají? http://feminspire.com/wp-content/uploads/2012/12/bigstock_silhouettes_of_concert_crowd_i_1565261621 .jpg http://www.merchandisingplaza.com/images/products/41926/img2.jpg https://desertpeace.files.wordpress.com/2014/12/boycott-the-boycott-2.png http://www.wackybuttons.com/designcodes/110/1101789.jpg ne online vs. offline, ale nenáročné vs. náročné Jakých konkrétních témat se tvé aktivity týkaly? Co dělají ve škole? Co považují za účinné do budoucna? Zkus se nyní zamyslet, jak to budeš mít v dospělosti. Pokud bych se v dospělosti domníval(a), že se ve společnosti dějte něco špatného, tak bych … Norris, 2003 Data: European Social Survey Norris, 2003 Data: European Social Survey CATCH-EyoU (2017) – 15-19letí za poslední rok Co si myslí? Co si myslí? komu důvěřují? cítí se schopní něco změnit? jak velcí demokraté jsou? Kdybych chtěl(a), myslím, že bych dokázal(a) … Typologie postojů k demokracii Majority-oriented Conventional Liberal Class counts based on the most likely class membership Time 1 236 (31%) 239 (31%) 293 (38%) Time 2 303 (39%) 253 (33%) 212 (28%) Comparisons of the classes (time 1) Gender (female) 39% 62% 60% School track (academic) 30% 37% 35% Parental education (university/college) 34% 29% 34% Trust in institutions 1.87 2.24 2.11 Right-wing authoritarianism 2.82 2.99 2.62 Protest participation 1.43 1.27 1.38 Representational participation 1.10 1.05 1.09 Volunteering 1.68 1.85 1.81 Výsledky Time 2 Time 1 Majority-oriented Conventional Liberal Majority-oriented .89 .06 .06 Conventional .06 .86 .07 Liberal .26 .13 .61 Výsledky •Predikce opuštění liberálního pohledu: •Pohlaví – ženy mají nižší pravděpodobnost tranzice k majoritně orientovanému pojetí •Důvěra v instituce – adolescenti s nižší důvěrou mají vyšší pravděpodobnost (p(m|l) = .41) tranzice k majoritně orientovanému pojetí než adolescenti s vyšší důvěrou (p(m|l) = .13) •Dobrovolnictví – adolescenti, kteří neparticipují, mají vyšší pravděpodobnost (p(k|l) = .25) tranzice ke konvenčnímu pojetí než adolescenti, kteří participují (p(k|l) = .03) • T1 T2 Diff T-test Effect size r N M SD M SD M SD t df p r d d4 Tolerance - rovnost 3.23 0.70 2.98 0.79 0.25 0.72 9.01 673 0.000 0.33 0.49 0.51 0.54 674 Přistěhovalci by měli za svou práci brát stejný plat jako Češi. kteří dělají stejnou práci. 3.06 0.91 2.86 0.97 0.20 0.99 5.33 667 0.000 0.20 0.29 0.28 0.45 668 Děti přistěhovalců by měly mít stejné příležitosti studovat jako české děti. 3.34 0.76 3.08 0.86 0.26 0.86 7.92 666 0.000 0.29 0.43 0.41 0.44 667 Přistěhovalci by měli mít zaručenou stejnou zdravotní péči jako Češi. 3.29 0.76 3.01 0.83 0.29 0.84 8.76 659 0.000 0.32 0.48 0.46 0.45 660 Tolerance - kultura 2.38 0.73 1.93 0.72 0.45 0.70 16.64 670 0.000 0.54 0.91 0.94 0.53 671 Přistěhovalcům by mělo být povoleno udržovat si svůj jazyk. 2.48 0.91 2.09 0.90 0.39 0.88 11.38 659 0.000 0.41 0.63 0.64 0.52 660 Přistěhovalci by měli mít právo zachovat si své tradice a kulturu. 2.65 0.88 2.09 0.88 0.56 0.97 14.75 661 0.000 0.50 0.81 0.73 0.39 662 Přistěhovalci by měli mít právo stavět si u nás své náboženské stavby (např. pravoslavné kostely. mešity. buddhistické svatyně) 1.99 0.89 1.61 0.77 0.39 0.89 11.11 656 0.000 0.40 0.61 0.58 0.44 657