Klinické psychodiagnostické metodyKlinické psychodiagnostické metodyKlinické psychodiagnostické metodyKlinické psychodiagnostické metody PSY262 Základy klinické psychologie a psychologie zdraví Petra Strádalová 11. 4. 2019 Co je psychodiagnostika – o čem budeme mluvit? zjišťování a měření duševních vlastností a stavů či dalších charakteristik člověka různé důvody, cíle dle kontextu obecně psychdg. metody jako soustava podnětů,obecně psychdg. metody jako soustava podnětů, jimiž záměrně vyvoláváme chování nebo vymezujeme podmínky pro sledování chování toto chování přesně registrujeme (resp. měříme) a pak z něj usuzujeme na příslušné psych. vlastnosti Testové metody Klinické metody Testové metody Klinické metody Klinické metody – obecné charakteristiky nejsou vázány pevně danými postupy, nestandardizovaný postup bez psychometrického základu x testový přístup (stejné podněty za stejných podmínek, stejné vyhodnocování)vyhodnocování) flexibilita užití ideální propojení obou psychodg. postupů Klinické metody – typy Pozorování Rozhovor Anamnéza Analýza spontánních produktůAnalýza spontánních produktů Pozorování obecná metoda, záměrné a plánovité vnímání cílem zachytit vnější projevy člověka: vzhled, motorika a tělesná aktivita, sociální chování, řeč, projevy emocí, vztah k objektům, vztah k sobě… pozorování jako samostatná metoda/během vyšetření (testy, rozhovor) pozorování volné, bezděčné X zaměřené (systematické, kontrolované, záznamový arch) plánovitost, systematičnost, přesnost a objektivita Pozorování +/+ poznání člověka v komplexnosti, bez větších příprav, bez pomůcek, přirozená metoda - ! nebezpečí zkreslení, proměnné na straně pozorovatele vedoucí ke zkreslení zachycení pouze vnějších projevů (z nichž často usuzujeme na vnitřní procesy – např. nepozorujeme emoce, jen jejich vnější projevy, které interpretujeme) Rozhovor základní nástroj x velice obtížný získání důležitých informací (názory, postoje, přání, vnitřní svět člověka) umožňuje získat základní představu, stanovitumožňuje získat základní představu, stanovit psychodg. hypotézu a další psychodg. postup kromě diagnostických dat i prostředek navázání vztahu, udržení motivace můžeme rozlišovat mnoho aspektů rozhovoru: strukturovanost, cíl rozhovoru (diagnostický, anamnestický, terapeutický atd…) Rozhovor v diagnostickém kontextu řízený rozhovor – chceme se dostat k určitému cíli, informacím; tazatel vnáší strukturu různá míra standardnosti standardizovaný – částečně standardizovaný – volný rozhovor + možnost pochopení informací v kontextu, příležitost doptat se - čas, proměnné na straně tazatele, klienta i kontextu Osoba tazatele tazatel jako nástroj na co se bude ptát? jak se bude ptát? Jasně? Srozumitelně? co z odpovědí zaznamená? interpretuje odpovědi, rozvíjí rozhovor, reaguje na formální i obsahové aspekty odpovědí… Osoba klienta možná zkreslení na straně klienta odpověď není jednoduchý proces (porozumění – vybavení – zpracování – volba odpovědi) otázku mylně interpretuje (význam slov pro každého jiný), stejná otázka může mít několik významů (Jak se vámstejná otázka může mít několik významů (Jak se vám daří?) nepřesnost vzpomínky, obtížné si vybavit neochota sdílet, tendence jevit se v lepším/horším světle apod… osobnost, nálada, postoje Fáze rozhovoru Plánování • Kdy, kde, Otevření • Naladění Jádro rozhovoru • Mapování Uzavření • Shrnutí,• Kdy, kde, účel rozhovoru • Naladění • Vymezení kontextu rozhovoru • Mapování • Shrnutí, ukončení, domluva co dále Dovednosti potřebné pro rozhovor mít na paměti i formální aspekty rozhovoru (kolik máme času, co je cílem…) setting rozhovoru (místo, mlčenlivost, co se bude dít?, small talk…) navázání vztahu, bezpečí pro klienta – chceme, aby člověk sdílel důvěrné informace s cizímaby člověk sdílel důvěrné informace s cizím člověkem! obecné zásady – pozornost, udržování kontaktu, respekt, akceptace, „naladění“ na pacienta – jazyk, neverbální projevy…, podporování, ujištění NE: hodnocení, moralizování, vyvracení pocitů, dokončování vět za klienta, dávání nevyžádaných rad, strhávání pozornosti na sebe, … Dovednosti potřebné pro rozhovor autenticita, pozor na přehánění (hmm, kývání…) pečlivé naslouchání ponechání prostoru pro odpovědi (nebát se ticha) techniky aktivního naslouchánítechniky aktivního naslouchání povzbuzování parafrázování (říkal jste, že…= vlastními slovy) reflektování (připadá mi, že jste teď naštvaný…) shrnutí ocenění Sommers-Flanagan, J., Sommers-Flanagan, JR. (2003). Clinical interviewing, 3rd ed. New Jersey: Wiley. Sommers-Flanagan, J., Sommers-Flanagan, JR. (2003). Clinical interviewing, 3rd ed. New Jersey: Wiley. Rozhovor – kladení otázek obsahová (co chci zjistit?) a formální stránka otázek otevřené X uzavřené otázky jak, kdy, kde, kdo….x ano/ne Cítíte se dobře x Jak se cítíte? volba slov: jednoduchost, srozumitelnost,volba slov: jednoduchost, srozumitelnost, individuálně přizpůsobené ptát se na jednu věc, ne sugestivně ptát se, dokud neporozumím (neexpertní pozice) když se na něco ptáme, asi to má smysl (Griceho princip kooperativnosti) Rozhovor – kladení otázek připravit klienta, že se budete ptát neklást jednu otázku za druhou, ale používat i jiné komunikační techniky ptát se relevantně k potížím daného člověkaptát se relevantně k potížím daného člověka zajímat se o konkrétní příklady citlivá témata (timing, zároveň se jich nebát) Co (ne)dělat v rozhovoru tazatel jako ten, kdo drží strukturu a zacílení rozhovoru nepodceňovat závěr rozhovoru (důležité informace, shrnutí) nedržet se hned první hypotézy, spíše pracovat snedržet se hned první hypotézy, spíše pracovat s několika (! diagnóza ve dveřích) nespokojit se s „labely“ (mám deprese a úzkosti – co to je???) citlivost k individuální subjektivitě respekt k odlišnosti od tazatele Anamnéza zjišťování údajů z minulosti jedince, které vedou k jeho poznání a pomáhají vysvětlit aktuální stav většinou zjišťována metodou řízeného rozhovoru Rodinná anamnéza Osobní anamnéza Zdravotní (medicínská) anamnéza Psychologická anamnéza Objektivní - heteroanamnéza Subjektivní - autoanamnéza Psychologická anamnéza vývoj osobnosti, zachycení okolností, které se podílely na jejím vývoji zaměření dle cíle, kontextu rozhovoru co můžeme sledovat: Nukleární rodina Emocionální a intelektuální vývoj Vývoj sociálních vztahů Eroticko-sexuální vývoj Pracovní vývoj Vývoj postojů k hodnotám Vývoj patických jevů – abúzus atd. Analýza spontánních produktů rozbor produktů minulé činnosti klienta, které nevznikly primárně k diagnostickým účelům široké spektrum – kresby, literární činnost, dopisy, deníky… obsahová a formální stránka analýzy kvalitativní zacházení se získanými informacemi Literatura • Obecně k tématu rozhovoru v psychologii https://www.youtube.com/watch?v=vohjjW5xA40 • Baštecká, B. (2003). Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál. • Segal, D. L., Hersen M. (Eds) (2010). Diagnostic interviewing, 4th ed. New York: Springer. • Sommers-Flanagan, J., Sommers-Flanagan, JR. (2003). Clinical interviewing, 3rd ed. New Jersey: Wiley. • Tourangeau, R.,Rips, L. J., Rasinski, K. (2000). The psychology of survey response. Oxford: OUP Seminář https://www.youtube.com/watch?v=7LD8iC4NqXM Úkol: Pozorování terapeutky - Jaké komunikační techniky v rozhovoru používá? - Jak navazuje terapeutka s klientkou vztah?Jak navazuje terapeutka s klientkou vztah? - Co byste udělali jinak? Co vám připadá užitečné? Co vám chybí? - Na co byste se dále zeptali? – zkuste formulovat 3 otázky