Poetoterapie Brno 2.3.2019 Petr Hudlička Co je poezie? Vzhůru tedy, začněme od Múz, jež Diovi Otci pějí a mohutnou mysl mu uvnitř Olympu baví, spojujíce co jest, co bude, co bývalo dříve v jedinou píseň. Neúnavně jim ze rtů se line sladký hlahol, až příbytek otce Dia se směje, hromovládcův, když bohyň se zpěv, jak lilie čistý, rozlehne kol tu zvučí i sněžného Olympu vrchol, obydlí nesmrtelných…. … pomilováníhodný hlas ony roníce z hrdla slaví vesmírné řády a velebí šlechetné zvyky nesmrtelných, a z úst se jim hlahol líbezný řine. (Hesiodos – Theogonie 36-40, 65-68 v překladu Julie Novákové) Co je poezie? DEFINICE POEZIE Do prázdna vržený srázný hvizd. Cinkot kry o kru. Noc jak uhel, jež mrtvým chladem prázdných hnízd roztřásá listí. Slavičí duel. Divoce rostoucí sladký hrách. Slzy v lusku, když vidíš svět plakat. Od pultů – v starých předehrách – na záhon tlukoucí kroupy stakat. Všechno, co do své ošatky u starých koupadel tajně sbírá. A v třesoucích dlaních nést do sádky hvězdu – je perleťově bílá. Dusno je plošší než prkna pod vodou. Nebe je zasuté jabloněmi. Což o to, hvězdy smát se dovedou, vesmír však – ten je hluchoněmý. Boris Pasternak – Druhé zrození Co je poezie? Cestou z hospody (patřičně naliti žlutým mořem piva) močili jsme s přítelem u zdi elektrárny bavíce se o poezii Řekl: Poezie je taková že i když o ní mluvíme konajíce při tom potřebu nepřestává být poezií A já povídám: Ach ano ale já zatímco se tělem snažím abych se nepolil celou duší už píšu tuto báseň Vidět nás tak Homér… Karel Sýs – Newton za neúrody jablek Co je poezie? Ptala se tě... Ptala se tě mladá dívka: Co je poézie? Chtěl si jí říci: Také to, že jsi, ach ano, to, že jsi, a že ve strachu a úžasu, které jsou svědectví zázraku, bolestně žárlím na plnost tvé krásy, a že tě nesmím líbat a že s tebou nesmím spát, a že nic nemám, a že ten, kdo nemá, co by daroval, musí zpívat... Ale neřekl si jí to, mlčel jsi a ona ten zpěv neslyšela... Vladimír Holan – Na postupu Co je poezie? Jaká je? •hravá •citlivá •intimní •mluví o vztahu •tvůrčí •pracuje s formou •používá „kognitivní i emoční kanál“ •„kosmopoetická“ •nějak souvisí s naším prožíváním, s naším životem, nějak za ni ručíme... Co je poezie? „Vy západní lidé, když chcete poznat tajemství motýla, rozřežete ho na malé kousky, dáte je pod mikroskop, popíšete je a myslíte si, že jste pochopili podstatu motýla. Ale motýl, to je to křehké nic, které se třepotá támhle ve vzduchu.“ Daisecu Suzuki Taková hra... taková hra: zavři oči nahmátni knihu otevři ji otevři oči a je tam odpověď to není náhoda A neznamená to nic Všechno je odpověď na niž je těžké najít otázku Ivan Wernish Poetry therapy •poetryterapie (poetry terapie, poetroterapie) •poetoterapie •léčebné psaní •poetická terapie •a pak ještě biblioterapie Historie •prehistorie – původ řeči •starověk – vyčleňování z celku hudebně dramatického – rozpoznání léčebného účinku (therapeia) •novověk – USA od 18. století – 1959 Association for Poetry Therapy – 1980 National Association for Poetry Therapy •současná situace – pouze ve Spojených státech systematicky rozvíjeno vzdělávání a garance standardů – patrná jazyková bariéra — 3528-kockasevdavala1 Účinné faktory •obecné: •terapeutický vztah •osobnost terapeuta a klienta •faktory prostředí •specifické: •kognitivní nácvik •abreakce nevyjádřených emocí •interpretace materiálu •řešení existenciálních otázek •prostor k empatickému přijetí •to vše v interakci s médiem poezie Haiku •go-šiči-go - klasický japonský rytmus 5-7-5 slabik •kigo - sezonní slovo (májový deštík či sakury - jaro, chryzantémy - podzim, odraná větev - zima) •kiredži - doslovně: slovo-řez •wabi - patina, omšelost, kouzlo zabydlenosti a ohmatanosti, jakési oduševnění věcí nánosem času •sabi - vyjadřuje melancholii filosofického odstupu,ne zoufalou opuštěnost, ale naopak sladkou samotu, ve které člověk může naslouchat hlasu vlastního nitra a zpěvu veškerenstva („Ticho – zpěv cikád proniká do skály“ - Bašó) •hosomi - štíhlost, básnička musí mít švih a být štíhlá (slenderness) •karumi - lehkost podání •šibumi - hořkosladkost: sladkost je jen náznakem a je vždy nerozlučně spojena s trpkostí ("Mé srdce je znavené a hory a moře tak krásné " - Santóka). podle Antonína Límana Indikace a kontraindikace •obdobná jako indikace k psychoterapii vůbec (obecná a specifická) •motivace k práci s poezií •kontraindikace: Ø narušování bazální emocionální stability Ø narušování kontaktu s realitou —Das Hemmed —Kennst du das einsame Hemmed? —Flattertata, flattertata. —Der's trug, ist baß verdämmet! —Flattertata, flattertata. — Es knattert und rattert im Winde. —Windurudei, windurudei. —Es weint wie ein kleines Kinde. —Windurudei, windurudei. —Das ist das einsame —Hemmed. —Das Hemmed —Kennst du das einsame Hemmed? —Flattertata, flattertata. —Der's trug, ist baß verdämmet! —Flattertata, flattertata. — Es knattert und rattert im Winde. —Windurudei, windurudei. —Es weint wie ein kleines Kinde. —Windurudei, windurudei. —Das ist das einsame —Hemmed. —Das Hemmed (das Hemd = košile) —Znáš osamělý/ou Hemmed? —Flattertata, flattertata. —Kdo ho/ji nosil, je proklet! —Flattertata, flattertata. — Rachotí a drnčí ve větru. —Windurudei, windurudei. —Pláče jako malé dítě. —Windurudei, windurudei. —To je osamělý/á —Hemmed. Metody/techniky •téma •formát •hra s náhodou •překlad •recepce •reflexe •prolínání s dalšími expresivními přístupy Literatura Svoboda, P. (2007). Poetoterapie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Světlík, E. (2009). Půvab poetiky. Praha: ARSCI Mazza, N. (2003). Poetry Therapy: Theory and Practice. New York: Brunner-Routledge. Rogers, N. (1993). The Creative Connection: Expressive Arts As Healing. Palo Alto: Science and Behavior Books. — —Edward Lear: — — —Byl jeden dědeček původem z Osla, —který si zakoupil bílého osla. —Délka jeho uší —deptala mu duši, —a tak ji vypustil, dědeček z Osla. — —Edward Lear: — — —Byla jedna mladá dáma v Soči —unikátní rozměrem svých očí. —Když je měla dokořán, —vyděsil se každý pán, —absolutně nevěda kam skočit. Natalie Rogers – The creative connection Expressive Arts as Healing Humanistické předpoklady I lVšichni lidé mají vrozenou schopnost být kreativní. lTvůrčí proces léčí. lOsobní růst a vyšší stavy vědomí jsou dosahovány skrze sebepoznání, sebeporozumění a vhled. lSebepoznání, sebeporozumění a vhled jsou dosahovány ponořením se do vlastních emocí. lNaše pocity a emoce jsou zdrojem energie. lTvůrčí umění – zahrnující pohyb, výtvarné umění, psaní, zvuk, hudbu, meditaci a imaginaci – nás vedou do nevědomí. lZpůsoby umění spolu vstupují do vztahu v tom, co nazývám tvůrčí spojení. Humanistické předpoklady II lExistuje spojení mezi naší životní silou – vnitřním srdcem, duší – a podstatou všeho bytí. lTakže jak putujeme do svého nitra při objevování vlastní podstaty nebo celosti, objevujeme zároveň naší propojenost s vnějším světem. l(Rogers, 1993, str. 7) Psychodynamické předpoklady lTvůrčí proces probíhá v bezpečném, podporujícím prostředí. lBezpečné, podporující prostředí vytváří facilitátoři (učitelé, terapeuti, vedoucí, rodiče, kolegové), kteří jsou autentičtí, vřelí, empatičtí, otevření, upřímní, kongruentní a pečující. lTyto kvality je možné se naučit, nejlépe tak, že je opakovaně zažíváme. lVztahy mezi klientem a terapeutem, učitelem a studentem, rodičem a dítětem, ženou a mužem nebo mezi důvěrnými přáteli mohou být kontextem pro zažívání těchto kvalit. lIntegrace intelektové, emoční, tělesné a duchovní dimenze osobnosti nastává, když dáme prostor reflexi a rozvíjení této zkušenosti. l(Rogers, 1993, str. 8) Co facilituje tvůrčí proces? lpsychologické bezpečí: lpřijetí jedince jako bezpodmínečně hodnotného lposkytování prostředí, ve kterém není přítomno vnější hodnocení lrozumějící empatie lpsychologická svoboda lnabídka stimulující a podnětné zkušenosti l(Rogers, 1993, str. 14) lThe Creative Connection = Propojení různých módů tvůrčí činnosti, různých uměleckých způsobů Psychologická svoboda – práce s bloky lvnitřní kritik lpotřeba uznání lstrach z nezdaru lstrach z neznáma lzaměření na proces, ne na výsledek Užití expresivního umění pomáhá klientům: lIdentifikovat svoje pocity a být s nimi v kontaktu. lProzkoumat nevědomý materiál. lUvolnit energii. lZískat vhled. lVyřešit problémy. lObjevit svojí intuitivní, mytologickou a spirituální dimenzi. l(Rogers, 1993, str. 96) Přijetí stínu a objetí světla lobjevení a přijetí stínu lintegrace polarit lodevzdání (se) procesu růstu l„Když využíváme symbolická a expresivní média, je osobní integrace součástí přirozeného toku událostí.“ l(Rogers, 1993, str. 176) Objevování spirituality skrze umění lSpiritualita i kreativa jsou nedílnou složkou zdravé lidské osobnosti. Děkuji za pozornost!