PSYCHODIAGNOSTIKA DĚTÍ, MLÁDEŽE A RODINY Základní charakteristika: Kurz je realizován v jarním semestru. Cílem kurzu je seznámit studenty/studentky se základy psychologické diagnostiky dětí, adolescentů a rodiny. Důraz bude kladen na diagnostický proces, volbu vhodných metod, integraci jednotlivých informací a sepsání diagnostické zprávy. Po absolvování kurzu by studenti měli: • znát základní principy a metody užívané v dětské psychologické diagnostice • rozumět základním benefitům nejčastěji používaných metod a být si vědomi i jejich limitů • umět identifikovat, které anamnestické údaje jsou relevantní k diagnostické otázce a být schopni je získat • při popisu pozorovaného chování brát v úvahu diagnostickou otázku a věk dítěte • psát diagnostické zprávy, které a) integrují informace z více zdrojů, b) odpovídají na diagnostickou otázku, c) nabízejí i alternativní vysvětlení/hypotézy Určeno: Kurz je určen studentům magisterského studia psychologie. Garant kurzu: Prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. e-mail: cermak@psu.cas.cz Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. e-mail: zuzana.masopustova@fss.muni.cz Vyučující: Mgr. Ondřej Bouša e-mail: bousa@mail.muni.cz Prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. e-mail: cermak@psu.cas.cz Mgr. Petra Daňsová e-mail: dansova@fss.muni.cz Mgr. Veronika Hanáčková e-mail: 361844@mail.muni.cz Mgr. Dana Seryjová Juhová e-mail: dana.juhova@mail.muni.cz Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. e-mail: zuzana.masopustova@fss.muni.cz Mgr. Jan Širůček, Ph.D. e-mail: 13410@mail.muni.cz Obsahové a časové rozvržení kurzu u Přednáška (dále P) se koná vždy v lichou středu 10:00–11:40 v učebně U43 (první přednáška 27. 2. 2019) Semináře (dále S) jsou dělené na dvě skupiny (do seminárních skupin je nutné se přihlásit nejpozději do 19. 2. 2017): Skupina 01 každou sudou středu 8:00-9:40 v učebně U43 (první seminář 20. 2. 2019) Skupina 02 každou sudou středu 10:00–11:40 v učebně U43 (první seminář 20. 2. 2019) Do seminárních skupin se přihlašujte v ISu do 19. 2. 2019. PŘEDNÁŠKY 27. 2. P1 I. Čermák Rozhovor a pozorování 13. 3. P2 Z. Masopustová Anamnéza a raný vývoj 27. 3. P3 J. Širůček Diagnostika inteligence a rozumových schopností 10. 4. P4 O. Bouša Kontext rodinného prostředí v diagnostice dětí a zjišťování názoru dítěte (zkušenosti z rozvodových situací a únosových kauz) 24. 4. P5 I. Čermák Projektivní metody SEMINÁŘE 20.2. S1A,S1B P. Daňsová, Z. Masopustová Zadání závěrečné seminární práce – administrace metody, pozorování 6.3. S2A, S2B Z. Masopustová Základní postupy a principy v diagnostice dětí; účel a cíl vyšetření, důležitost anamnézy, psaní zpráv, doporučení; etické aspekty diagnostiky 20.3. S3A, S3B Z. Masopustová Kojenecký věk a batolecí období 3.4. S4A, S4B bude upřesněno Předškolní věk 17.4. S5A, S5B bude upřesněno Prezentace skupinového úkolu (odevzdat do IS do 15.4.2019) 15.5. S6A, S6B bude upřesněno Školní věk 7.5.2019 – odevzdání seminární práce