PODPORA KARIÉROVÉHO ROZVOJE ŽÁKŮ A STUDENTŮ 16. 05. 2019 Kateřina Hašková, katerina.hasek@gmail.com PODPORA KARIÉROVÉHO ROZVOJE 1. Co jste dostali? 2. Co byste potřebovali? 3. Co můžete nabídnout? PODPORA KARIÉROVÉHO ROZVOJE 1. Co jste dostali? 2. Co byste potřebovali? 3. Co můžete nabídnout? 1. Podpora kariérového rozvoje žáků v ČR 2. Vybrané teorie kariérového rozvoje 3. Nástroje a metody KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ V ČR • Školská poradenská zařízení: • pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra • Školská poradenská pracoviště: •výchovný poradce, metodik prevence, příp. speciální pedagog či školní psycholog; •kariérový poradce (financování OP VVV) • Úřad práce – Informačně poradenské středisko (IPS) • Neziskové organizace (IQ Roma Servis, Asistence, Nadání a dovednosti, atp.) • Krajské organizace (Centrum vzdělávání všem, InfoKariéra Plzeň) • Soukromí poskytovatelé KP, včetně on-line nástrojů PODPORA KARIÉROVÉHO ROZVOJE NA ŠKOLE Kariérový poradce Školní vzdělávací program Komunita školy PODPORA KARIÉROVÉHO ROZVOJE NA ŠKOLE 1. Jasně deklarovaný, stabilní kariérový program 2. Využívání kvalitních informací o trhu práce a o možnostech rozvoje kariéry 3. Zaměření na individuální potřeby každého studenta 4. Provázanost kurikula s kariérovým rozvojem žáků 5. Setkávání se zaměstnavateli a zaměstnanci 6. Zkušenosti z pracoviště 7. Setkávání s dalším vzděláváním a VŠ 8. Individuální poradenství Gatsby Benchmarks, Hollman, 2014 ROLE KARIÉROVÉHO PORADCE NICE (2014) www.nice-network.eu TEORIE J. HOLLANDA Zdroj: https://coloryourcareer.weebly.com/ TEORIE DONALDA SUPERA • Duha životní kariéry KARIÉROVÁ ADAPTABILITA (M. SAVICKAS) • připravenost jedince a prostředky pro zvládání současných a předpokládaných úkolů profesního vývoje. Jedinci by měli ke kariérovým úkolům přistupovat se: • zájmem o svoji budoucnost • smyslem pro osobní kontrolu nad vlastní kariérou • zvídavostí k možným kariérovým možnostem a alternativám a hledáním sociálních příležitostí • sebedůvěrou v projektování profesní budoucnosti a její realizaci KARIÉROVÁ ADAPTABILITA (M. SAVICKAS) Hlaďo, 2016 RÁMEC TEORIE SYSTÉMŮ KARIÉROVÉHO VÝVOJE Zdroj: Patton & McMahon, 1999 in Patton & McIlveen, 2009 (KONSTRUKTIVISTICKÝ) KARIÉROVÝ PORADCE  poradce jako průvodce, klient je expert na svůj život  společně vstupují do životního prostoru klienta (V. Peavy)  poradenství nemění klienta, ale pomáhá mu být celistvější, vědomější (M. Savickas)  vyprávění příběhů a vytváření významů (M. Savickas)  poradenství zohledňuje potřeby každého žáka, nabourává stereotypy a podporuje aspirace žáků  poradce jako obhájce NARATIVNÍ PŘÍSTUP MARKA SAVICKASE • Jak vám dnes můžu být užitečná v konstruování vaší kariéry? • Koho jste obdivoval, když jste byl malý? • Čtete pravidelně nějaké časopisy nebo sledujete pořady v TV? Jaké? Co se vám na nich líbí? • Jaká je vaše oblíbená kniha nebo film. Řekněte mi jejich příběh. • Řekněte mi vaše oblíbené motto? • Jaké jsou vaše nejranější vzpomínky? Jaké příběhy se vám vybaví v období vašich 3 až šesti let? http://www.vocopher.com/ KARIÉROVÉ VZDĚLÁVÁNÍ Kariérové kompetence (Career Management Skills) …kompetence, které pomáhají jednotlivci identifikovat vlastní dovednosti, rozvinout kariérní cíle a převzít aktivitu pro zlepšení své kariéry. (Neary a kol., 2016) KARIÉROVÉ KOMPETENCE Model DOTS (Law and Watts, 1977), Zdroj: http://www.graduate- careers.org/2016/03/21/dots-model/ KARIÉROVÉ VZDĚLÁVÁNÍ V RVP • v cílech základního vzdělávání; • v rámci rozvoje klíčových kompetencí a odpovídajících výchovných a vzdělávacích strategiích; • v rámci jednotlivých vzdělávacích oblastí, a to na úrovni vzdělávacích a výchovných strategií, očekávaných výstupů a učiva, např. (ale nejenom) Člověk a svět práce; • v rámci průřezových témat, zejména (ale nejenom) Osobnostní a sociální výchova formulované v přínosech jednotlivých průřezových témat i v jejich tematických okruzích. AKTÉŘI KARIÉROVÉHO ROZVOJE ŽÁKŮ Žák Poradce/ Pedagog Rodič NÁSTROJE KARIÉROVÉHO PORADCE Zdroj: www.careers.govt.nz KARIÉROVÝ ROZVOJ - NÁSTROJE A METODY • Rozhovor (reflexe) • Informační zdroje a kontakt se vzděláváním a světem práce • Diagnostické metody (Dotazník volby povolání, MBTI, inteligenční testy, apod., ale i různé on-line dotazníky) • Portfolio • Provázanost do výuky, maturitní projekty, soutěže apod. • On-line nástroje INFORMAČNÍ ZDROJE www.infoaboslvent.cz; www.komposyt.sk; www.myworldofwork.co.uk; www.corobim.sk; http://roadtripnation.com/explore/in dex; O ČEM TO BYLO? • Podpora kariérového rozvoje zahrnuje kariérové poradenství a kariérové vzdělávání a může mít mnoho podob. • Důležitý je kontakt se světem práce a dalším vzděláváním. • Využívá se široká škála metod a nástrojů podporujících sebepoznání, znalost světa práce, samostatné rozhodování a aktivní zvládání přechodových období. • Významnou roli hraje komunita školy, a především rodiče. • Posláním je podpora aspirací žáků, nabourávání stereotypního myšlení a snižování nerovností v přístupu ke vzdělávání. KONFERENCE HLEDÁNÍ A ROZVOJ SILNÝCH STRÁNEK 12.6.2019 www.vzdelavanivsem.cz LITERATURA • Amundson, N. E., Harris-Bowlsbeyová, J. & Niles, S. G. 2011. Základné zložky kariérového poradenstva. Postupy a techniky. Bratislava: SAAIC, Centrum Euroguidance. • Beková, L. & Grajcár, Š. 2012. Zručnosti pre riadenie vlastnej vzdelávacej a profesijnej dráhy a ich rozvoj v sektore vzdelávania. Bratislava: SAAIC, Centrum Euroguidance. • Holman, J. 2014. Good Career Guidance. London: Gatsby Charitable Foundation. • Hlaďo, P. 2013. Rozhodování žáků absolventských ročníků základních škol o další vzdělávací a profesní dráze: analýza na základě dotazníkového šetření a ohniskových skupin. Brno: Mendelova univerzita v Brně. • Hlaďo, P. 2016. Psychosociální konstrukt kariérové adaptability z pohledu teorie a empirické evidence – přehledová studie. Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, roč. 6, č. 3., s. 102–125. • Patton, W. & McMahon, M. 2015. Kariérový rozvoj a systémová teorie. Propojení mezi teorií a praxí. Praha: Centrum Euroguidance, Dům zahraniční spolupráce. • Sharf, R. S. 2013. Applying Career Deevelopment Theory to Counseling. 6th Edition. International edition. • Vuorinen, R., Watts, A. G. (Eds.). 2015. Rozvoj politik celoživotního poradenství: Evropský nástroj pro tvůrce politik. ELGPN Tools, no. 1. Praha: Centrum Euroguidance.