Diagnostika poruch učení (seminář) Mgr. David Macek Cvičení č. 1 • Modelový klient Tonda •Tonda je žák 4. třídy. Přichází do PPP v doprovodu otce. • •Na žádance stojí „Nedostatek motivace, nestíhá“. • •Po čem byste pátrali? • Anamnéza •Původ slova z řečtiny – rozpomínání, vybavování si • •V rámci pedagogicko-psychologické diagnostiky polostrukturovaný rozhovor se zákonnými zástupci • •Při úvodním vyšetření jakéhokoli druhu vždy podstatná • •Raný psychomotorický vývoj, vývoj řeči, rodinná situace, adaptace v MŠ, zdravotní obtíže… • •Z hlediska diagnostiky SPU jsou také důležitá potenciální smyslová oslabení (sluch, zrak), vývoj řečových schopností, vývoj psychomotoriky • •Důraz na také na zjištění dosavadního průběhu školní docházky – např. zvládání učiva, způsob práce na domácích úkolech, postoj ke škole, k učitelům, spolužákům… Cvičení č. 2 Shrnutí k Tondovi – co víme •Na počátku školní docházky a během docházky do MŠ neměl větší problémy • •Táta toho o Tondově domácí přípravě moc neví, ale víme, že se učí dlouho a (pravděpodobně) neefektivně • •Raná anamnéza a zdravotní stav je bez výraznějších obtíží • •Současné selhávání bere Tonda špatně, vede k bojkotu školy a snahy • •Z informací ze školy vyplývá, že Tondovy schopnosti neodpovídají známkách, TU si Tondovo zhoršení vysvětluje polevením zájmu o učení • Cvičení č. 3 A jak dopadl Tonda •IDS – kognitivní vývoj •Zrakové vnímání (diferenciace vizuálních rozdílů mezi velmi podobnými tvary) •Selektivní pozornost (pracuje se schopností všímat si rozdílů ve vizuálních podnětech a časovým faktorem) •Fonologická paměť (krátkodobé sluchové zapamatování, mentální operace) •Vizuálně prostorová paměť (mentální operace s vizuálními podněty, pracovní paměť) •Sluchová paměť (střednědobá paměť, práce s textem) •Pojmové myšlení (verbální schopnosti, pasivní a aktivní slovní zásoba, hledání vztahů ) •Konstrukční myšlení (mentální operace s geometrickými útvary, prostorová představivost)) •Tondovy výsledky (SS): • ZV – 94 • SP – 80 • FP – 110 • SP – 98 • PM – 118 KM – 108 Celkový SS kognitivní oblasti – 109 • • A jak dopadl Tonda •Výrazný deficit v oblasti sluchové diferenciace - analýzy i syntézy, trochu slabší také zraková diferenciace • •Grafomotorické schopnosti, vizuální a vizuomotorická koordinace dobrá. • •Dobrá schopnost porozumění čtenému textu, i když čtení je pečlivé a pomalé, místy si domýšlí slova. • •Relativně dobré rozumové schopnosti – do druhé třídy mu umožňovaly „kompenzovat“ • •Závěr: Dyslexie, dysortografie A jak by mohla vypadat následná péče? Děkuji za pozornost Výsledek obrázku pro dyslektik picture