Diagnostika, terapie a kompenzace SPU u adolescentů a dospělých PSY411 – Pedagogická a školní psychologie - seminář JS 2019 Důležité!!! nObsah slidů nadepsaných zeleným nadpisem je pouze pro doplnění informací a není nutné se jej učit na zkoušku. SPU - přehled nfonologická teorie nhypotéza dvojího deficitu nteorie vizuálního deficitu nP-typ a L-typ dyslexie ndyslexie jako projev narušení očních pohybů Mýtus 1: n„Po absolvován prvních let školní docházky se dyslexie musí v každém dalším okamžiku v průběhu ontogeneze nezbytně projevit deficitní úrovní (hlasitého) čtení“ n n-falešně negativní diagnostické závěry, efekt „skleníkového prostředí“ na diagnostické výsledky aj. Mýtus 2: n„Pro diagnózu dyslexie svědčí pouze deficitní výsledky ve všech specializovaných zkouškách“ n n GBG hypotéza nPrincip tzv. „patologie superiority“ – mimořádné nadání v jedné oblasti je kompenzačně doprovázeno deficity v oblastech jiných: n+ prostorové schopnosti, originalita n- jazykové schopnosti, poruchy učení, imunitní problémy nČastější nevyhraněná lateralita a vyšší výskyt levorukosti a ambidextrie Nadání & Dyslexie nParadox dvojí výjimečnosti: „Složité je jednoduché a jednoduché je složité“ Méně nadaný, ale motivovaný student: Výborný výkon v činnostech náročných na paměťové osvojení a následné rychlé a přesné provádění rutinních operací Nadaný dyslektik: Výborný výkon v činnostech vyžadujících vnímání neobvyklých souvislostí, konfigurací, prostorový vhled atd. Známé případy vykazující alespoň některé projevy „dvojí výjimečnosti“ nMichael Faraday nJames Clerk Maxwell nHenri Poincaré nAlbert Einstein nNikola Tesla n n n(Podrobněji viz např. Thomas G. West: In the Mind's Eye, 1997, Prometheus Books) „Case study“ – Albert Einstein nBiograficky doložená fakta, svědčící pro přítomnost deficitů odpovídající předpokladům GBG hypotézy: nNevyrovnaný výkon v období které odpovídá dnešnímu základnímu a střednímu vzdělávání – typické hluboké porozumění některým pokročilým partiím fyziky spojené s neschopností provádět rychle a přesně požadované rutinní výpočty, problém se zapamatováním velkého množství verbálně prezentovaných údajů apod. „Case study“ – Albert Einstein nV dospělosti značné a i osobně reflektované obtíže s cizími jazyky, jako kuriozita dnes působí velké množství pravopisných a gramatických chyb a zkomolených jmen v originálech Einsteinových spisů a v osobní korespondenci Terapie SPU nObecně nutné zvážit v tomto věkovém období (nejisté) přínosy a (jistá) rizika – zejm. s ohledem na časovou a příp. i finanční náročnost pro klienta nK dispozici poměrně málo metod a jejich efektivita u dospělých byla „prokázána“ většinou spíše klinickou zkušeností než exaktními studiemi Terapie SPU u adolescentů a dospělých A.Využití materiálů a metod původně určených pro (starší) děti, často ještě po určité úpravě či modifikaci (např. metodika B. Sindelarové: Deficity dílčích funkcí) B.V některých případech lze zvážit i využití metod a postupů původně určených pro neuropsychologickou rehabilitaci (viz např. systém Cogmed aj.) Kompenzace nÚprava studijních materiálů, učebnic atd., využití vhodných softwarových nástrojů /např. pro „mentální mapování“ apod./ nRozvoj metakognitivních strategií (nácvik postupů efektivního učení - buď obecných, např. PQRST, nebo určených cíleně pro dyslexie, např. tzv. metoda Fernaldové aj.) Kompenzace - obecně nMetody efektivního učení: n nP – preread nQ – questions nR – read nS – self-recitation nT – test n(podrobněji viz např. R. Atkinson et. al.: Psychologie, Portál, 2003) Kompenzace – cíleně u dyslexie nMetoda Grace Fernaldové: nCelkem 3 fáze zpracování textu: A.„rekognoskace“ – letmý přehled textu s cílem identifikovat a označit slova, která by mohla činit obtíže B.Nácvik čtení cíleně u slov identifikovaných v předchozím bodě C.Komplexní čtení celého úseku zpacovaného v předchozích dvou bodech n(podrobněji viz např. V. Pokorná: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení, Portál, 2000 a další reedice) Metoda Fernaldové – příklad (biologie) nBílkoviny nOdborně proteiny, jsou podstatou všech živých organismů. Jsou při trávení štěpeny na aminokyseliny, z nichž se vyrábí řada jiných bílkovin či enzymů, řídící látkovou přeměnu. Skládají se z aminokyselin, které rozlišujeme na esenciální a neesenciální. Esenciální aminokyseliny lidské tělo potřebuje ke své správné funkci, ale neumí si je samo vytvořit. Volba vhodné smyslové modality – příklad („mindmap“) brain-mindmap Volba vhodné smyslové modality – příklad („mindmap“) 20thcentury Projevy dyslexie v cizím jazyce foreign-language-translation-and-voiceover CJ – povrchová a hluboká dyslexie nPovrchová (surface) dyslexie: nv netransparentních jazycích (typicky v angličtině) relativně snadno čte pravidelná slova, obtížně rozlišuje homonyma (wait – weight). Při čtení slov s neobvyklou výslovností má tendenci je „zpravidelňovat“ (guest – džest apod.). nČasté záměny celých slov (foreign – forgiven atd.) nNemá výraznější problémy se čtením pseudoslovného textu, pokud tento reflektuje fonologická pravidla mateřského jazyka CJ – povrchová a hluboká dyslexie nHluboká (deep) dyslexie: nvýznam slov dekóduje převážně přímo mapováním mezi psanou formou a sémantickým významem slova (bez fonologického mezistupně) nvelké až extrémní obtíže se čtením pseudoslov npřevažující typ dyslexie v anglofonních zemích n Cizí jazyky nProblematika volby vhodného cizího jazyka pro žáky/studenty s dyslexií nObtíže s diagnostikováním, zejm. s ohledem na uvedenou dichotomii hluboké vs. povrchové formy poruchy (v českém textu snad jen pomocí analýzy záměn frekvenčně výrazně odlišných slov??) Cizí jazyky – další zdroje zdroje nSchneider & Crombie: Dyslexia and Foreign Language Learning, BDA, 2003 nZelinková: Cizí jazyky a specifické poruchy učení, Tobiáš, 2005 Fotografie (8) Fotografie (9) Cizí jazyky - kompenzace nObecně: výrazně větší důraz na deklarativní oproti procedurálním znalostem nPoskytnutí pomůcek a úprava prostředí v rozsahu nutném pro překonání deficitů pracovní paměti (gramatické přehledy, tabulky, pracovní materiály s volbou správné odpovědi, v krajním případě alespoň vždy prostor na poznámky v průběhu řešení úkolů) nNutné výrazné prodloužení času u většiny činností !! CJ – ukázka grafických pomůcek Fotografie (7) Zohlednění ze strany školy – běžná výuka nTolerance většího množství „banálních“ chyb nVýrazné navýšení časových limitů nV hodnocení se zaměřovat na pochopení základní myšlenky, správnost postupu atd., nikoli na absolutní přesnost všech dílčích kroků nPřípadné rozumná úprava rozsahu a rozvržení učiva v některých předmětech (např. formou IVP) Zohlednění ze strany školy - MZ nLegislativně upravuje v současnosti Vyhláška 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou nPro účely uzpůsobení rozeznává 4 kategorie postižení: nTělesné nZrakové nSluchové nSPU a ostatní Zohlednění ze strany školy - MZ n Posudek k PUP MZ může vydat pouze k tomu oprávněné školské poradenské zařízení (Pedagogicko-psychologická poradna nebo Speciálně-pedagogické centrum) n Rozlišují se 3 stupně zohlednění: I.– navýšení času o 25%, tolerance v hodnocení II.– navýšení času o 50%, úprava zkušebních materiálů III.– navýšení času o 100%, přítomnost asistenta (netýká se SPU) bez názvu Zohlednění ze strany školy – MZ bez názvu Diagnostika SPU v adolescenci a v dospělosti n4 etapy v historii diagnostiky SPU u dospělých v ČR: a)Téměř úplná absence diagnostiky a jakéhokoli zohlednění u této věkové skupiny (cca do poloviny 90. let) b)Nutnost vyšetřovat dospívající a dospělé klienty nástroji původně určenými původně pro žáky ZŠ, příp. různé formy „improvizace“ (cca od poloviny 90. let do poloviny nultých let) Diagnostika SPU v adolescenci a v dospělosti c)Jediný dostupný komplexní nástroj: baterie „Diagnostika SPU u adolescentů a dospělých osob“ – Cimlerová, Pokorná & Chalupová (od roku 2007 do 2015) d)Upravená verze baterie uvedené v předchozím bodě, použitelné i pro studenty VŠ (realizovalo středisko MU Teireisiás) – od roku 2015, velmi problematické psychometricky Testová baterie pro SPU u adolescentů a dospělých ncelkem 8 různých okruhů nvýsledky jednotlivých subtestů nejsou následně nijak integrovány, každý subtest tedy funguje de facto jako samostatný test npouze percentilové normy, uváděné pro populaci jako celek, pro jednotlivé typy středních škol a pro subpopulaci studentů s již dříve diagnostikovanou SPU Část 1 nScreeningový dyslektický dotazník pro dospělé n17 otázek, na které se odpovídá ano/ne nvýsledky vyjádřeny rovněž kvantitativně n nPříklady otázek: nJe Váš rukopis obtížně čitelný? nZaměňujete čísla jako např. 95 a 59? nMyslíte si, že čtete pomaleji než druzí? Část 2 - čtení nCelkem 3 texty pro posouzení úrovně čtení: nHlasité čtení běžného textu (text „Krtek“, převzat z diagnostiky pro žáky ZŠ, možnost srovnání) nHlasité čtení pseudoslovného textu (text „Latyš“) nTiché čtení textu, který obsahuje méně četné a archaické výrazy (text „Děvečka“) Část 2 - čtení nHodnotí se rychlost a u hlasitě čtených textů i celkové chybovost nChybí vodítka pro jakoukoli hlubší analýzu chyb (na základě délky slov, struktury, frekvence, úrovně konkrétnosti/abstraktnosti atd.) nU zkoušky tiché čtení se následně sleduje i obsahová /paměťová/ reprodukce, pouze kvalitativně n Diagnostika – baterie „Diagnostika SPU u adolescentů a dospělých osob“ nText „Latyš“: n nLatyš pašer ny kle šrof. Mes trapeklés ca sep žram, vap stél pradebadle prestel ák. Kámiš su šrof něska, vetra chaste livupilátra strepidla liv dýta níko. Část 3 - psaní n2 typy diagnostických textů (+ třetí, který je bez norem a lze jej hodnotit pouze kvalitativně) n nBěžný diktát (hodnotí se počet a charakter chyb, zejm. rozdělení na specifické a nespecifické) nPseudoslovný diktát vět Diagnostika – baterie „Diagnostika SPU u adolescentů a dospělých osob“ nPsaní – normální a pseudoslovný diktát P1060001 P1060002 Část 4 – fonematické povědomí nTest fonologické manipulace nStudentovi se prezentují jednoslabičná pseudoslova, jeho úkolem je upravit jej vynecháním stanovené hlásky (první, poslední, druhé, předposlední) nSluchová analýza a syntéza slov nStudentovi se prezentují jednotlivá slova, jeho úkolem je rozložit je na hlásky (analýza), nebo naopak uspořádané řady jednotlivých hlásek, úkolem je složit z nich slovo (syntéza) n Diagnostika – baterie „Diagnostika SPU u adolescentů a dospělých osob“ nSluchová analýza - rozložit na posloupnost hlásek např. následující slova: ntělocvična, čtvrtka, katastrofální, helikoptéra… n nSluchová syntéza - složit z posloupnosti hlásek celá slova: nš – ť – a – v – n – a – t – ý; no – d – p – o – l – e – d – n – e; np – o – d – p – l – u – k – o – v – n – í – k Diagnostika – baterie „Diagnostika SPU u adolescentů a dospělých osob“ nTest fonologické manipulace n nPři zopakování vynechat první hlásku: ntroč –> roč; stap –> tap; vlun –> lun n nPři zopakování vynechat předposlední hlásku: nbast –>; šomp –> šop; limk –> lik Část 5 – zraková percepce a koncentrace nTest zrakového vnímání nStudentovi je prezentován obsáhlý seznam obsahující dvojice nápisů, které mohou být buď identické (Dispečink ÚAMK – Dispečink ÚAMK), nebo odlišné (AG studio a. s. – AC studio a. s.). Jeho úkolem je obě situace odlišit. Hodnotí se rychlost a celková chybovost nTest koncentrace pozornosti nStarší, typově velmi podobná zkouška Diagnostika – baterie „Diagnostika SPU u adolescentů a dospělých osob“ nVizuální diferenciace n nA.D.N.S. s.r.o. – A.D.N.S.s.r.o. nAG studio a.s. – AC studio a.s. nHájek a Sudomel – Hájek a Subomel nDispečink ÚAMK – Dispečink ÚAMK nFa Štěpánek Šmacl – Fa Štěpánek Šmacl nKníže Šternberk – kníže Štenberk Část 6 – řečové funkce nTest verbální fluence nPůvodně neuropsychologická zkouška, vyšetřovaná osoba má za úkol během omezeného času vyprodukovat co nejvíce slov se stejným počátečním písmenem nOrientační zkouška jazykového citu nZaměřena zejm. na gramatické aspekty mateřského jazyka nSpecifický logopedický nález Diagnostika – baterie „Diagnostika SPU u adolescentů a dospělých osob“ nTest verbální fluence: n„řekněte mi co nejrychleji co nejvíce slov začínajících na hlásku s“ n nsekera, sůl, sen, svačina, svetr, saponát, slunce, sekta, separatista, svátek… n n(každá hláska omezena časem 1 minuta) Diagnostika – baterie „Diagnostika SPU u adolescentů a dospělých osob“ nZkouška jazykového citu: n nDoplňte ve správném tvaru: n nSoubor zajímavých (hra). ____________ nHromada ledových (kra). _____________ nRodiče odjeli na návštěvu ke (svůj) dobrým přátelům _________. atd. Část 7 – Motorické funkce nTest obkreslování nPůvodně Matějčkův test pro žáky ZŠ, převzat podnětový materiál (částečně), ale nové normy n nTest dynamické praxe nKvalitativní zkouška, která má též původ v neuropsychologii (A. R. Lurija) Část 8 – Prostorové a pravolevé vnímání nTest zrcadlového vnímání n nObsahuje 3 (!) podnětová slova, jejichž zrcadlový obraz má student za úkol nalézt mezi 4 distraktory Kritika nZákladní psychometrické ukazatele jsou nedostatečné, nebo zcela chybí nNejsou stanovena kritéria (ve smyslu cut-off score) pro přítomnost či nepřítomnost deficitu, ať u v rámci celé baterie, nebo v jednotlivých subtestech nBaterie je vytvořena jako univerzální pro jakoukoli poruchu učení kromě dyskalkulie nPouze percentilové normy, a to navíc pouze přibližné Příklad zahraniční metody: n n n nhttp://www4.parinc.com/Products/Product.aspx?ProductID=FAR n n n nJaké jsou alternativy? Subtestové profily nVyužití určitého profilu výsledků dosažených v jednotlivých subtestech inteligenčních testů (především Wechsler – WAIS nebo WISC k potvrzení/nepotvrzení diagnózy SPU) nPřístup velmi ostře kritizován ze strany zastánců jednotného g-faktoru: n„Subtestová analýza představuje v nejlepším případě spoléhání se na klinické iluze, domněnky, mýty a folklór“ (Watkins, Glutting & Youngstrom) Subtestové profily nACID – Arithmetic (Počty) – Coding (Kódování) – Information (Vědomosti) – Digit Span (Opakování čísel) n nSCAD – Symbol Search – Coding – Arithmetic – Digit Span (WISC – III) nSCALD – Symbol Search – Coding – Arithmetic – Letter-number sequencing – Digit Span (WAIS III) Subtestové profily nKritici poukazují na četné studie, které nepotvrdily odlišnost profilů od standardizačního vzorku u řady poruch – ALE – u velké části těchto studií se nejednalo o specifické poruchy učení, ale buď o celkové mentální oslabení, nebo o různé emoční a/nebo behaviorální poruchy, u nichž jsou kognitivní aspekty až druhotné Subtestové profily nU SPU dále extrémní problém s vymezením poruchy a s formálními pravidly, podle nichž byly předem posuzovány (diagnostikovány) zkoumané osoby (vyloučení významné skupiny osob, které vykazují dyslektické projevy na základě diskrepančního kritéria) Subtestové profily u WJ-IE ??? nV USA se pro diagnostické účely užívají spíše rozdílové skóry mezi WJ Cog a WJ Ach, tento postup je v našich podmínkách vzhledem k absenci české verze WJ Ach pochopitelně nepoužitelný nUrčitý očekávaný profil jednotlivých širokých CHC schopností u dyslektiků lze však vysoudit na základě teoretických i empirických zdrojů n n Subtestové profily u WJ-COG nIntra-cognitive discrepancy nIntra-achievement discrepancy nIntra-individual discrepancy Subtestové profily u WJ-IE nPrůměrné nebo nadprůměrné: Formování konceptů (fluidní inteligence), Prostorové vztahy nPodprůměrné, příp. až extrémně snížené: Vizuální porovnání (rychlost zpracování informací, Obrácené číselné řady (pracovní paměť), příp. i Zvukové vzorce nNespecifikováno, lze očekávat velkou intra i inter-individuální variabilitu: nVerbální schopnosti, Paměť na jména, příp. i Kvantitativní vyvozování n Trendy posledních 10-15 let n nIntegrace zdrojů z více různých testových baterií (XBA; Cross-battery assessment) n nParadigma RTI („Response to intervention“) n nParadigma PSW („Profile of strenghts and weaknesess“) Nové trendy n http://www.crossbattery.com/ n n nKONEC