PSY525 – Psychologie leadershipu transformační a transakční styl vedení – příprava pro diskuzi Sára Klečková, 414704 27.3. 2019 Oba typy leadershipu zní do jisté míry jako opozita, ale zřejmě může jít o jakési dva ideální typy, které se mohou prolínat. Už jen proto, že se oba typy skládají ze 4 dimenzí,[JP1] které mohou leadership v různé míře charakterizovat a vytvářet tak kombinace (Bono, Judge, 2004). Například spíše transformační leadership v sobě může zahrnovat také dimenzi contingent reward. Dle výzkumu poskytuje transformační leadership efektivnější styl vedení.[JP2] Tito lídři se efektivněji se orientují v měnícím se pracovním prostředí, dávají změnám smysl, pracují s kolegy na kreativním řešení komplexních problémů (Bennis, 2001 in Bass, Avolio, Jung, & Berson, 2003). Efektivní [JP3] souvisí s konkrétními dimenzemi leadershipu. Např. transformační leadership a transakční contingent reward leadership významně souvisí s výkonem, kdežto passive–avoidant leadership koreluje negativně. Zároveň vliv vedení na výkon závisí na kohezi a síle pracovní skupiny[JP4] (Bass et al., 2003[JP5] ). V rámci svých brigád jsem se potkala s oběma typy lídry. Transakčním lídrem by mohl být vedoucí čajovny, ve které jsem pracovala. Většinou se řízení příliš nevěnoval, bylo ho vidět hlavně při řešení různých problémů, kdy byl v roli trestajícího. Naopak pochvaly a ocenění nebyla přítomna, stejně jako zájem o každodenní vedení a rozvoj zaměstnanců. Rozhodně nebyl inspirující osobnost a motivaci pro práci jsem musela najít jinde. Kolegové byli často přístupem demotivováni. Navíc byl často mnou i ostatními vnímán jako nekompetentní. Naopak transformační lídři byli dva vedoucí barmani/číšníci v jedné luxusní restauraci. Oba dva velmi energičtí, zapálení, motivující, snažili se předávat své schopnosti a vědomosti, zároveň byli i přísní. Oba dva mě velmi motivovali a vzbuzovali ve mně chuť pracovat na sto procent a ukázat se v tom nejlepším světle. Přísnost mi nevadila, věděla jsem, že kritika je oprávněná a ve své profesi jsou prvotřídní, šli příkladem. Ostatní můj entuziasmus často nesdíleli, vadily jim vysoké nároky, přísnost a důraz na perfektní servis, ne všichni byli přístupem lídra strženi. Literatura[JP6] [JP7] : Bass, B. M., Avolio, B. J., Jung, D. I., & Berson, Y. (2003). Predicting unit performance by assessing transformational and transactional leadership. Journal of Applied Psychology, 88(2), 207-218. Bono, J. E., & Judge, T. A. (2004). Personality and transformational and transactional leadership: A metaanalysis. Journal of Applied Psychology, 89(5), 901-910. ________________________________ [JP1]transakční leadership se neskládá ze 4 dimenzí [JP2]Toto nedává smysl. Transformační leadership je styl vedení. Styl vedení nemůže poskytovat styl vedení. [JP3]Efektivní co nebo kdo? [JP4]jak? [JP5]Celý odstavec moc nedává smysl. Nedává jasnou odpověď na žádnou z otázek a text je málo srozumitelný. [JP6] Příprava byla odevzdána 28.3. v 8:10. Jde tedy o dva započaté dny pozdního odevzdání, za které je celkem -6 bodů. [JP7] Příprava působí jako psaná horkou jehlou. Obsahuje faktické nepřesnosti i chybějící a přebývající slova. Obsahuje relevantní odpověď pouze na jednu (poslední) otázku. Ostatní odpovědi jsou povrchní a nepřesné. Pokud by byla odevzdána včas, byla by hodnocena 3 body. Kvůli pozdnímu odevzdání je hodnocení ještě nižší. Příprava bohužel nezískala minimální počet bodů potřebný pro úspěšné ukončení předmětu. Pokud si předmět zapíšeš znovu příští rok a budeš mít splněny všechny ostatní průběžné úkoly, bude stačit, pokud znovu odevzdáš přípravu na diskusi a napíšeš zkoušku. Nebudeš muset znovu chodit na semináře a připravovat prezentaci. Hodnocení: 0 bodů