Jméno a příjmení: Bc. Lucie Klíčníková UČO: 450409 Název, kód předmětu: Psychologie leadershipu, PSY525 Vyučující: Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. Datum odevzdání: 27. 03. 2019 PŘÍPRAVA NA DISKUZI 1) V současnosti dominuje Bassova (1985, cit. podle Procházka, Vaculík, & Smutný, 2013) perspektiva, podle níž transformační a transakční leadership mohou být užívány současně. Vezmeme-li v úvahu definici dle Basse (1990), zjistíme, že transakční leader své následovníky při plnění úkolů kontroluje a za úspěšné splnění odměňuje a transformační leader působí jako inspirativní stimulující vzor s osobním přístupem. Na základě definice se tyto styly vedení nevylučují. Simultánní využívání těchto stylů vedení podporuje i studie Howella a Avolia (1993), kteří mezi konstrukty nalezli těsný vztah[A1] . 2) Existuje řada evidence o tom, že transformační leadership má pozitivní vliv na efektivitu (Procházka et al., 2013). Ovlivňuje např. objektivní (Keller, 2006) i subjektivní výkon, spokojenost s prací (Awamleh, Evans, & Mahate, 2005) i leadrem (Koh, Steeers, & Terborg, 1995). Efekt transakčního leadershipu tak jasný není (Procházka et al., 2013). Studie Awamleha et al. (2005) nalezla nulový efekt, Judgeho a Piccolova (2004) meta-analýza nalezla slabý pozitivní vztah. Z Procházkovy, Vaculíkovy a Smutného (2014) moderační analýzy vyplynulo, že je-li současně používán transformační styl, transakční leadership efektivitu neovlivňuje.[A2] 4) Dle Basse (1997) působí transformační leadři na vnitřní motivaci následovníků. Vnitřní motivace je klíčovým prvkem sebedeterminační teorie (Ryan & Deci, 2000), která rozlišuje lidské potřeby kompetenci, autonomii a vztahovost. Transformační leadership poskytuje prostor pro seberealizaci, rozvíjí zájmy pracovníků, zohledňuje individuální charakteristiky a potřeby (Bass 1990). Těmito činnostmi leader může uspokojit jmenované potřeby, které ve výsledku zvyšují vnitřní motivaci (Legault, 2017[A3] ). Dále můžeme v transformačním leadershipu identifikovat prvky teorie sociální identity (Tajfel & Turner, 1986). Transformační leader posiluje identifikaci se skupinou stanovováním společných cílů (Van Knippenberg & Hogg, 2003), povzbuzováním spolupráce nebo tím, že jedná se všemi členy srovnatelně (Braun, Peus, Weisweiler, & Frey, 2013). Teorie sociální identitiy může vysvětlit, pomocí jakých skupinových procesů transformační leadership působí na efektivitu. Dále je možné zaměřit se v rámci transformačního leadershipu na aspekt idealizovaného vlivu. Ten spočívá v tom, že leader jedná tak, aby byl pro své následovníky vzorem. V tom můžeme spatřit teorii sociálního učení (Bandura, 1971), podle níž se lidé učí nápodobou svého modelu. Jinou perspektivu nabízí teorie psychologické smlouvy (Rousseau, 2005). Dle Ismaila, Mohamada, Mohameda, Rafiuddinové a Zhenové (2010) je mezi transformačním leaderem a jeho následovníky uzavřena vztahová smlouva. Pracovník v tomto druhu smlouvy nabízí zaměstnavateli loajalitu a plnění povinností, zaměstnavatel na oplátku rozvoj zaměstnance a flexibilitu vůči jeho potřebám (Arnold & Randall, 2010). V tomto ohledu odpovídá teorie podstatě transformačního leadershipu[A4] . 5) Mám zkušenost s transakčním leadrem. V jejím jednání identifikuji jak dimenzi podmíněné odměňování, tak řízení dle odchylek. Vedoucí vždy stanovila, co a jak se musí udělat. K práci nás motivovala platem, skupinovými soutěžemi a peněžitými tresty. Byť jme měli velké množství skupinových výstupů, neposilovala kolektivního ducha, ba naopak. O některých kolegyních mluvila hanlivě. Snad nejhorší bylo, že po nás chtěla výsledky, ale sama moc práce neodvedla. Do života si z toho odnáším zkušenost, jak to nemá vypadat. Vždy jsem udělala jen to, co jsem musela, nebyla jsem ochotná přispět čímkoli navíc. Kvůli přístupu vedoucí jsem nakonec podala výpověď[A5] . Použitá literatura Arnold, J., & Randall, R. (2010). work psychology: Understanding human behaviour in the workplace. Harlow, England: Financial Times Prentice Hall. Awamleh, R., Evans, J., & Mahate, A. (2005). A test of transformational and transactional leadership styles on employees’ satisfaction and performance in the UAE banking sector. Journal of Comparative International Management, 8(1), 3-19. Bandura, A. (1971). Social learning theory. Available from: http://www.asecib.ase.ro/mps/Bandura_SocialLearningTheory.pdf Bass, B. M. (1985). Leadership and performance beyond expectation. New York: Free Press. Bass, B. M. (1990). From transactional to transformational leadership: Learning to share the vision. Organizational Dynamics, 18(3), 19-31. doi:10.1016/0090-2616(90)90061-S Bass, B. M. (1997). Does the transactional-transformational leadership paradigm transcend organizational and national boundaries? American Psychologist, 52(2), 130-139. doi:10.1037/0003-066X.52.2.130 Braun, S., Peus, C., Weisweiler, S., & Frey, D. (2013). Transformational leadership, job satisfaction, and team performance: a multilevel mediation model of trust. The Leadership Quarterly, 24(1), 270-283. doi:10.1016/j.leaqua.2012.11.006 Howell, J. M., & Avolio, B. J. (1993). Transformational leadership, transactional leadership, locus of control, and support for innovation: Key predictors of consolidated-business-unit performance. Journal of Applied Psychology, 78, 891-902. doi:10.1037/0021-9010.78.6.891 Ismail, A., Mohamad, M. H., Mohamed, H. A.-B., Rafiuddin, N. M., & Zhen, K. W. P. (2010). Transformational and transactional leadership styles as a predictor of individual outcomes. Theoretical and Applied Economics, 6(547), 89-104. Judge, T. A., & Piccolo, R. F. (2004). Transformational and transactional leadership: A meta-analytic test of their relative validity. Journal of Applied Psychology, 89(5), 755-768. doi:10.1037/0021-9010.89.5.755 Keller, R. T. (2006). Transformational leadership, initiating structure, and substitutes for leadership: A longitudinal study of research and development project team performance. Journal of Applied Psychology, 91(1), 202-210. doi:10.1037/0021-9010.91.1.202 Koh, W. L., Steeers, R, M., & Terborg, J. R. (1995). The effects of transformation leadership on teacher attitudes and student performance in Singapore. Journal of Organizational Behavior 16(4), 319–333. doi:10.1002/job.4030160404 Legault, L. (2017). Self-determination theory. In V. Zeigler-Hill & T. Shackelford (Eds.), Encyclopedia of personality and individual differences (pp. 1-9). Available from: https://www.researchgate.net/publication/317690916_Self-Determination_Theory Procházka, J., Vaculík, M., & Smutný, P. (2013). Psychologie efektivního leadershipu. Praha: Grada. Procházka, J., Vaculík, M., & Smutný, P. (2014). Vztah efektivity leadera, transakčního a transformačního leadershipu: Jak působí posilující efekt? Psychologie pro praxi, 19(3-4), 95-109. Rousseau, D. M. (2005). Developing psychological contract cheory. In K. Smith & M. Hitt (Eds.), Great minds in management (pp. 190-213). Available from: https://www.researchgate.net/publication/297497436_Developing_Psychological_Contract_Theory Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. doi:10.1037110003-066X.55.1.68 Tajfel, H., & Turner, J. C. (1986). The social identity theory of inter-group behavior. In S. Worchel, & L. W. Austin (Eds.), Psychology of intergroup relations (pp. 1–10). Chicago: Nelson-Hall. Van Knippenberg, D., & Hogg, M. A. (2003). A social identity model of leadership effectiveness in organizations. Research in Organizational Behavior, 25(1), 243-295. doi:10.1016/S0191-3085(03)25006-1 ________________________________ [A1]Ok, souhlasím. [A2]Pozor, jde o výsledek statistického textu. Nelze říci, že TAL jako takový efektivitu neovlivňuje. Je možné, že jde částečně ruku v ruce s TFL a tak se jeho vliv od vlivu TFL nedá odlišit, přestože nějaký existuje. [A3]To dává smysl. [A4]To jsou výborné úvahy o psychologických teoriích souvisejících s TFL. Z tohoto textu mám vážně radost. Je vidět, že nad tím umíš přemýšlet a rozumíš podstatě toho, o čem píšeš. [A5] Děkuji za vynikající přípravu, ve které vidím hluboké porozumění psychologickým teoriím. Hodnocení: 10 bodů