Masarykova univerzita v Brně Fakulta sociálních studií Písemná příprava na diskusi Práce k předmětu Psychologie leadershipu Autor: Jiří Mucha UČO: 488116 Typ studia: Prezenční Ročník: 1. Brno Datum odevzdání: 26. 3. 2019 a) Může být leader zároveň transakčním a transformačním leaderem? Ano může. Nejlepší leadeři jsou transakční i transformační zároveň (Bass, 1997[JP1] ). b) Jak působí transakční a transformační leadership na efektivitu leadera? Transformační vůdce může podřízené přesvědčit, aby pracovali dobrovolně navíc. Cílem transformačního leadera není motivovat podřízené víc než je třeba k zisku odměny nebo vyhnutí se trestu. [JP2] Transformační leader se snaží v podřízených rozvinout potenciál, což zvedá spokojenost a výkon (Awamleh, Evans & Mahate, 2005[JP3] ). c) Co jsou podmínky efektivity transakčního a transformačního leadershipu? Transakční vůdcovství závisí na schopnosti vedoucího posílit podřízené z[JP4] a úspěšné zvládnutí úkolu (Bass, 1997). Transakční leader by měl jasně určit cíle, pravidla a odměnu[JP5] (Procházka, Vaculík & Smutný, 2013) S transformačním leadrem se jeho následovníci identifikují, sdílí s ním vizi budoucnosti nebo také odhlédnou od vlastních zájmů (Hater,[JP6] Bass, 1988). Dle Basse (1985) podřízení transformačního leadera jsou si vědomi důležitosti a hodnoty plánovaných výsledků jejich práce[JP7] (cit. dle Bass, 1997). e) S jakými transakčními/transformačními leadery jste se v životě potkali a co si z toho odnášíte? Hodně leaderů, se kterými jsem se v životě potkal, byli transakční leadeři. Transformační leader byla například moje učitelka angličtiny na gymnáziu. Nelpěla na striktním dodržování pravidel při psaní testů, ale dařilo se jí úspěšně většinu z nás motivovat dokonce k dobrovolnému samostudiu. Transakční leader je například můj táta, který má ubytovnu pro dělníky. Ti, kteří dodržují jeho pravidla, mají šanci po čase dostat lepší pokoj, ti kteří pravidla ubytování nedodržují jsou sankcionováni pokutami[JP8] . Osobně se mi více líbí přístup transformačního leadera, ale myslím si, že někdy může být efektivnější transakční přístup[JP9] [JP10] . Reference: Awamleh, R., Evans, J., & Mahate, A. (2005). A test of transformational and transactional leadership styles on employees' satisfaction and performance in the UAE banking sector.[JP11] Bass, B. M. (1997). Does the transactional-transformational leadership paradigm transcend organizational and national boundaries? American Psychologist, 52(2), 130-139. Hater, J. J., & Bass, B. M. (1988). Superiors evaluations and subordinates perceptions of transformational and transactional leadership. Journal of Applied Psychology, 73(4), 695-702. Procházka, J., Vaculík, M., & Smutný, P. (2013). Psychologie efektivního leadershipu. Grada.[JP12] ________________________________ [JP1]Stručné, ale přesné. Toto úplně stačí. [JP2]Toto jsi asi myslel jinak, než jsi to napsal. Jak jsi to napsal, to není pravda. [JP3]A jak působí transakční leadership? I to bylo součástí otázky. [JP4]Co to znamená „posílit podřízené“? To mi nedává smysl. [JP5]To je projev transakčního leadershipu, nikoliv podmínka jeho efektivity. Je to jako bych se zeptal, co je podmínkou pro to, abych se naučil bruslit a dostal bych odpověď, že podmínkou je učit se bruslit. [JP6]& [JP7]Jak to souvisí s položenou otázkou? [JP8]Ano, to je transakční chování. Přemýšlím ale, zda je to transakční leadership. Je tvůj táta v pozici leadera vůči ubytovaným dělníkům? Nebo se jedná o obchodní vztah? Domnívám se, že se zde o leadership nejedná. [JP9]Příprava byla odevzdána 27.3. ve 20:05. Za jeden započatý den pozdního odevzdání se ji tedy týká snížení hodnocení o 3 body. [JP10] Mrzí mě, že Ti musím ukončit studium v předmětu jako neúspěšné. Zbytečně ses připravil o důležité body pozdním odevzdáním a nedodržením citační normy v odkazech v textu i v seznamu literatury. V kombinaci s několika nepřesnými odpověďmi to bohužel nestačí na potřebné 3 body. Pokud si předmět zapíšeš znovu příští rok a budeš mít splněny všechny ostatní průběžné úkoly, bude stačit, pokud znovu odevzdáš přípravu na diskusi a napíšeš zkoušku. Nebudeš muset znovu chodit na semináře a připravovat prezentaci. Hodnocení: 1 bod [JP11]Toto je neúplná citace. Chybí ročník časopisu a čísla stránek. [JP12]Toto je neúplná citace, chybí místo vydání.