Jméno a příjmení: Bc. Gabriela Ostárková UČO: 438 126 Název, kód předmětu: Psychologie leadershipu, PSY525 Vyučující: Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. Datum odevzdání: 27. 3. 2019 Příprava na diskuzi a) Může být leader zároveň transakčním a transformačním leaderem? Burns (1978, cit. dle Procházka, Vaculík a Smutný, 2013) vnímá transformační a transakční leadership jako opačné konce škály, nicméně podle akutálně dominantního přístupu mohou být praktikovány oba typy zároveň (Awamleh et al., 2005) přičemž transformační leadership posiluje vliv transakčního na efektivitu (Judge a Piccolo, 2004[A1] ). b) Jak působí transakční a transformační leadership na efektivitu leadera? Vztah transakčního leadershipu na efektivitu leadera je nejednoznačný, výzkumy podávají rozdílné výsledky (např. Awamleh et al. 2005; Bass, Jung, Avolio & Berson, 2003). Efektivita transakčního leadershipu může souviset se současně praktikovaným transformačním leadershipem, viz otázka a). Techniky transakčního přístupu se stávají efektivnější, pokud jsou následovníci méně zkušení, nerozumí natolik problematice a chybí jím dovednosti (Hersey et al., 2008, cit. dle Procházka, Vaculík a Smutný, 2013). Transformační leadership pozitivně ovlivňuje spokojenost, motivaci, pracovní úsilí následovníků, dále jejich závazek k organizaci, prosociální chování, kreativitu atd. Také zvyšuje objektivní výkon vedené skupiny a pozitivní hodnocení leaderova výkonu či jeho skupiny od nadřízených, podřízených, sebe samého či externího hodnotitele (Procházka, Vaculík a Smutný, 2013). c) Co jsou podmínky efektivity transakčního a transformačního leadershipu? Podmínkami transakčního leadershipu je podmíněné odměňování a řízení podle odchylek [A2] (dále rozdělené na aktivní a pasivní). Tedy leader stanoví pravidla, očekávané chování, odměňování a kontrolu nad ostatními (Procházka, Vaculík a Smutný, 2013). Podmínkami transformačního leadershipu je idealizovaný vliv, inspirace následovníků, intelektuální stimulace a osobní přístup leadera k následovníkům (Bass, 1997). [A3] Někdy se zvlášť udává charisma, které ale většinou spadá pod idealizovaný vliv (Procházka, Vaculík a Smutný, 2013). d) Jaké sociálně psychologické teorie bychom mohli nalézt v teorii transformačního leadershipu? Burns (1978, cit. dle Procházka, Vaculík a Smutný, 2013) staví teorii na úvaze o dvou zdrojích autority[A4] . Ty jsou ekonomické nebo neekonomické. Transakční leadership je založen na transakci, kdy následovník splní požadavek leadera a získá tak odměnu. Naopak zdrojem efektivity transformačního leadera jsou neekonomické faktory (Sashkin, 2004)[A5] . e) S jakými transakčními/transformačními leadery jste se v životě potkali a co si z toho odnášíte? Typickými příklady transakčního leadera, který ovšem postrádá aspekty leadera transformačního byli někteří mí středoškolští učitelé. Za dodržování pravidel přišla odměna (dobré známky) za nedodržení sankce (špatná známka, napomínání v hodině). Co ale neuměli bylo předat vizi a smysl toho, proč se vlastně učíme a proč to děláme. V těchto případech studenti nebyli motivování dělat pro studium něco navíc, tak jak popisuje Avolio a Bass (2004), a ztráceli vnitřní motivaci. Když nepřišla odměna v podobě dobrého hodnocení, tito učitelé ztráceli zcela vliv. Odnáším si z toho to, jak podstatně dokáže jeden člověk ovlivnit vnitřní a vnější motivaci velkého množství lidí, a tedy jak důležité je vybrat na pozici, kde je třeba vést druhé lidi, toho správného člověka[A6] . Použitá[A7] literatura: Avolio, B. J. and Bass, B. M. (2004) Multifactor Leadership Questionnaire, Redwood City, Mind Garden. Awamleh, R., Mahate, A. & Evans, J. (2005). A Test of Transformational and Transactional Leadership Styles on Employees' Satisfaction and Performance in the UAE Banking Sector. Journal of Comparative International Management, 8 (1), 3-19. Bass, B. M. (1997). Does the transactional-transformational leadership paradigm transcend organizational and national boundaries? American Psychologist, 52(2), 130-139. Bass, B. M., Avolio, B. J., Jung, D. I., & Berson, Y. (2003). Predicting unit performance by assessing transformational and transactional leadership. Journal Of Applied Psychology, 88(2), 207-218. Judge, T. A., Piccolo, R. F., Jung, D. I., & Berson, Y. (2004). Transformational and Transactional Leadership: A Meta-Analytic Test of Their Relative Validity. Journal Of Applied Psychology, 89(5), 755-768. Procházka, J., Vaculík, M., & Smutný, P. (2013). Psychologie efektivního leadershipu. Praha: Grada. Sashkin, M. (2004) Transformational Leadership Approaches: A Review and Synthesis. In: Antonakis J., Cianciolo A. T. and Sternberg R. J. (eds.) "The Nature of Leadership", Thousand Oaks, Sage, pp 171-196. ________________________________ [A1]ok [A2]To nejsou podmínky, ale projevy nebo dimenze TAL. [A3]dtto [A4]Obávám se, že zde nejde o sociálně psychologickou teorii autority. Max Weber byl sociolog a ze své podstaty jde spíše o sociologickou teorii. Nicméně je těžké hledat dělící linku mezi sociální psychologií a sociologií a to zvlášť u pramenů starších, než je sociální psychologie jako samostatná věda. [A5]Obávám se, že jedinou v ČR dostupnou knihu s touto kapitolou mám u sebe doma. Pozor, převzetí textu a zamlčení sekundárního zdroje bez toho, abys měla v ruce primární zdroj, by bylo chápáno jako podvod. Doufám, že sis v tomto případě vyhledala online výtah z kapitoly dostupný na internetu :). [A6]Prima. [A7] S výjimkou druhé otázky jsou předložené odpovědi k věci a podložené. Hodnocení: 7 bodů