Vytvoření a aplikace nové metody Zmatení rolí Mgr. Lenka Pivodová, 51860 školitelka: Doc. Mgr. Lenka Lacinová, PhD Z čeho vycházíme? —Zmatení rolí (role confusion), výměna rolí (role reversal), parentifikace (parentification), dítě jako kamarád (child as a friend), dítě jako partner (spousifikace, child as a spouse) •Termíny nejsou jednotlivě užívány •Objevují se v psychodynamických teoriích a teorii rodinného systému •Zmatení rolí je zastřešujícím pojmem. (Macfie, Brumariu & Lyons-Ruth, 2015, Vulliez-Coady, Obsuth, Torreiro-Casal, Ellertsdottir & Lyons-Ruth, 2013) — Zmatení– společné znaky —předpoklady převzetí rodičovské role dítětem, —převrácení rolí, —narušení hranic rodinného systému, —rozlišení dvou typů zmatení rolí: — emocionální — instrumentální. — (Hooper, 2007) — Dosavadní zjištění – negativní vliv —Vliv na emoční jistotu —(e.g.: Davies et al., 2002; McCoy et al., 2009) — —Narušení či přerušení vývoje —(Chase, 1999) — —Tendence dětí zasahovat do rodičovského konfliktu — (Peris et al., 2008) —U dítěte, které zažilo parentifikaci, se nejčastěji objevují: deprese, sebevražedné pocity, nízké sebevědomí, stud, pocity viny, sociální izolace, psychosomatické symptomy, poruchy chování — (Grych & Fincham, 1990) — Dosavadní zjištění – pozitivní vliv —působení krátkodobé —děti mají dostatek schopností a přebírané kompetence jsou na tuto dobu zvládnutelné a nepřesahují únosnou míru pro jejich vývojové období —více zodpovědnosti, zvýšené sebehodnocení, posílené sebevědomí či sociální kompetence Použité dotazníky —Retrospektivní —Mnoho položek —Rozdělené na instrumentální a emocionální složku —Nedbalo se na to, zda jde o otce či matku v narušené dyádě Cíle při tvorbě metody —Administrace pro adolescenty 12-18 let —Jednoduchost a srozumitelnost —Změřit instrumentální záměnu rolí, emocionální záměnu rolí v odděleně pro dyádu matka - dítě, otec - dítě — Tvorba škály —Položky z kvalitativního výzkumu (Pivodová, Lacinová 2016) a použitých retrospektivních dotazníků —Kognitivní interview —Pilotáž (N=58, rozpětí 13-17, dívek 65%), doplnění položek —Dotazník, 3 faktory: instrumentální záměna rolí, emocionální záměna rolí v dyádě matka-dítě a v dyádě otec-dítě —Administrace v rámci GAČR Všichni moji blízcí (N=212, SD=2,05, rozpětí 11-18, dívek 54%). Souvislost s ECR – RS (Experience in Close Relationships – Relationships Structures, vazba k rodičům) , SDQ (Strength and Difficulties Questionnaire, internalizační a externalizační problémy s chováním) — — Výsledky —Byla vytvořena nová metoda pro měření zmatení rolí v adolescenci. Vnitřní konzistence. —Stejná věta od matky a otce je vnímána dítětem různě („Moje máma říká, že jsem stejný jako táta.“ ). Což potvrzuje potřebu oddělit tyto dyády a zkoumat odlišnosti těchto dyád. —Dívky vypovídali instrumentální a emocionální záměnu rolí v rodině častěji a intenzivněji jako chlapci což je v dosavadním souladu s teorií. (Peris et al, 2008) —emocionální záměna rolí v dyádě matka dítě koresponduje s internalizačními problémy v adolescenci – z výpovědi rodičů. —čím vyšší emoční záměna rolí s matkou, tím nižší úzkostnost vazby ve vztahu k ní, ale vyšší úzkostnost vazby k otci —Je tedy možné, že dítě si tvoří pocity vůči otci skrz pocity matky, pokud je v dyádě matka-dítě vyšší zmatení rolí – až syndrom zavrženého rodiče?! — — Co dál? —Administrace na jiném vzorku adolescentů (ne pouze víceletá gymnázia) —Oddělení škály emocionální záměny rolí matka – dítě, otec - dítě pro přesnější výsledky —Možnost opět srovnat s ECR – RS, případně nějakým měřítkem adaptace (depresivita, rizikové chování apod.) —Možnost najít souvislost zmatení rolí a různých aspektů dyád s čímkoliv, co vás zajímá — Literatura —Davies, P. T., Harold, G., T., Goeke-Morey, M. C., & Cummings, E. M. (2002). Child emotional security and interparental conflict. Monographs of the Society for Research and Child Development, 67, 27-62 —Grych, J. H., & Fincham, F., D. (2001). Child development and interparental conflict. New York: Cambridge University —Hooper L. M. (2007). The aplication of attachement theory and family systems theory to the phenomena of parentification. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 15(3), 217-223. —Chase, N. D. (1999). Parentification: An overview of theory, research and societal volumes. In N. D. Chase (Ed.) Burdened Children (pp 3-33). Thousand Oaks, CA: Sage. —Macfie, J; Brumariu, L. E.; & Lyons-Ruth, K. (2015). Parent-Child Role-Confusion: A critical Review of an Emerging Concept, Developmental Review. doi: 10.1016/j.dr.2015.01.002 —Peris T. S., Goeke-Morey M. C., Cummings E. M., & Emery R. E. (2008). Marital conflict and support seeking by parents in adolescence: Empirical support for the parentification construct. Journal of Family Psychology, 22(3), 633-642 —Pivodová, L., Lacinová, L. (2016). Fenomén spousifikace: studie o partnerském vztahu mezi rodičem a dítětem. E-psychologie, 10(1). 1-17. Dostupné z http://e-psycholog.eu/pdf/pivodova_lacinova.pdf —Vulliez – Coady, L., Obsuth, I., Torreiro Casal, M., Ellertsdottir, L. & Lyons – Ruth, K. (2013): Maternal role confusion: Relations to maternal attechment and mother-child interactin from infancy to adolescence. Infant Mental Health Journal, 34(2), 117-131, doi: 10.1002/imhj. —