Mezigenerač ní reprodukce společ nosti SOC172 – Sociologie stratifikace a nerovnosti Tomáš Doseděl dosedel@fss.muni.cz www.fss.muni.cz Co všechno ovlivňuje náš sociální úspěch Co všechno ovlivňuje náš sociální úspěch • • • • • • • • Vzdělání Pohlaví Země / stát Rodiče Bohatství Aspirace Sebedůvěra … Sociálně stratifikační modely • • • • Model dosahování sociálního statusu (Blau, Duncan 1967) Wisconsinský model Sociálně-psychologický model … Základní trojúhelník E O D • O – origin (sociální původ individua) Vzdělání rodičů (často otce) Majetek rodiny původu Třídní zařazení rodiny původu Základní trojúhelník E O D • D – destination (dosažená pozice individua) Dosažené vzdělání Dosažené třídní zařazení Dosažený příjem, majetek Základní trojúhelník E O D • E – education (vzdělání individua) Dosažený stupeň vzdělání Prestiž vystudovaného oboru Počet let ve vzdělávacím systému Základní trojúhelník E O D • Vazba OE Vliv sociálního původu na dosažené vzdělání Sociální nerovnosti ve vzdělávání Základní trojúhelník E O D • Vazba OD Vliv sociálního původu na dosaženou pozici Mezigenerační reprodukce sociálního statusu Základní trojúhelník E O D • Vazba ED Vliv vzdělání na dosaženou pozici Meritokratičnost společnosti Sociálně stratifikační trojúhelník • • • • • • O – origin E – education D – destination Vazba OE – vztah mezi původem a vzděláním Vazba OD – vztah mezi původem a cílem Vazba ED – vztah mezi vzděláním a cílem Přímý vliv sociálního původu • • Vazba OD Předpokládalo se, že bude klesat, protože v meritokratických společnostech je v zájmu zaměstnavatele, aby vybíral zaměstnance s nejvyšší kvalifikací (nejlépe vzdělané) Teorie EBM (education based meritocracy) předpokládá, že pozice individua je určena výhradně jeho kvalifikací • Přímý vliv sociálního původu • • Došlo k vzdělanostní expanzi, najednou je lidí s vyšší kvalifikací dost. Podle čeho vybrat? Zaměstnavatel se řídí buď – Měkkými dovednostmi (schopnost komunikace, sebedůvěra, odvaha k risku…), které silně korelují se sociálním původem – Nebo sociálními vazbami • Vazba OD opět posiluje Přímý vliv sociálního původu • • Teorie EGE – education as a great equalizer Vzdělání slouží k vyrovnání šancí pro lidi s horším sociálním původem (ale také pro marginalizované skupiny, jako jsou ženy, migranti, etnické minority), vliv sociálního původu ale zcela neodstraní Vazba OD slábne, ale zcela nemizí Nerovnosti ve vzdělávání • Pokud je vzdělání na některém stupni vzácným statkem, dostávají se k němu především děti výše postavených (Důvody: sociální kapitál rodičů (známosti), kulturní kapitál rodiny (lepší příprava), aspirace rodičů, důležitost přikládaná vzdělání, ekonomický kapitál rodiny (schopnost platit doučování, dojíždění, školné), atd.) To vede k posilování vazby OE • • Nerovnosti ve vzdělávání • • • Vzhledem k probíhajícím vzdělanostním expanzím by se ale nerovnosti měly snižovat A vazba OE slábnout až mizet Tři vzdělanostní expanze: – – – – Začátkem 20. století: ZŠ Po 2. světové válce: SŠ (90. léta 20. století: gymnázia) 21. století: VŠ Nerovnosti ve vzdělávání • • • Vzhledem k probíhajícím vzdělanostním expanzím by se ale nerovnosti měly snižovat A vazba OE slábnout až mizet J enže vazba OE nemizí a slábne jen naoko Maximálně udržovaná nerovnost • • • Teorie MMI (maximally maintained inequality) Autoři Raftery a Hout, 1993 Nejprve jsou v zájmu po vzdělání uspokojeny vyšší třídy, potom se dostává na nižší třídy Nerovnost udržovaná ve výsledku • • • • • Teorie EMI (effectively maintained inequality) Autor Lucas, 2001 J akmile jsou vyšší třídy vzdělanostně uspokojeny, dostává se i na nižší třídy Zdánlivě klesají vzdělanostní nerovnosti Ve skutečnosti se vede boj o kvalitu školy Př.: všichni získají maturitu, ale jen někteří gymnázia a jen výjimečně osmileté gymnázium MMI vs. EMI Katrňák, Tomáš, Natalie Simonová, Laura Fónadová. 2013. „Od diferenciace k diverzifikaci: test MMI a EMI v českém středním vzdělávání v první dekádě 21. století.“ So i l gc ýč s ps/ coo i k a o i C e hSo i l gc l R vi w49 (4): 491-520 zc coo i a e e Krátké mezishrnutí • Vazba OD: slábne, ale nemizí (vliv sociálního původu) Vazba OE: mění se z kvantitativní na kvalitativní (sociální nerovnosti ve vzdělání) Vazba ED (návratnost vzdělání) • • Sociální mobilita Posun individua na jinou sociální pozici • • intragenerač ní: v rámci jedné generace dochází k posunu intergenerač ní: potomci získávají odlišnou sociální pozici Sociální mobilita Posun individua na jinou sociální pozici • • vzestupná: posun na vyšší pozici sestupná: posun na nižší pozici Sociální mobilita Posun individua na jinou sociální pozici • • absolutní: posun z pozice A do pozice B relativní: posun o x pozic oproti okolí Sociální mobilita Posun individua na jinou sociální pozici • • absolutní: posun z pozice A do pozice B relativní: posun o x pozic oproti okolí Metafora eskalátoru (strukturální posun celé společ nosti) a chůze na něm (relativní mobilita) Sociální mobilita Posun individua na jinou sociální pozici • • absolutní: posun z pozice A do pozice B relativní: posun o x pozic oproti okolí Metafora eskalátoru (strukturální posun celé společ nosti) a chůze na něm (relativní mobilita) Relativní mobilita = sociální fluidita