RODINA JAKO ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ KÁMEN NEROVNOSTI Inheritance seen as a wider social problem Výsledek obrázku pro SOCIALIZING ON GENDER ROLES RODINA OVLIVŇUJE ŽIVOTNÍ ŠANCE RODINA -> NEROVNOST -Vzdělanostní šance -Příjmová nerovnost -Kriminalita a patologie -Zdraví a obezita atd... - RODINNÝ ŽIVOT JE STATUSOVĚ STRUKTUROVANÝ NEROVNOST -> RODINA -Stabilita partnerství, rozvodovost -Porodnost mimo manželství -Plodnost a porodnost -Časování událostí (partnerství, rodičovství) atd... ...A RODINNÉ VZORCE SE REPRODUKUJÍ RODINA -> RODINA -Rozvodový kruh -Rodové role atd... - JAK SE NEROVNOST S RODINOU POJÍ A toto nás dnes bude zajímat nejvíce Zde jen velmi krátká rekapitulace problému rodiny a sociální reprodukce ...což je pro úplnost nutné dodat, protože tyto mechanismy intervenují do všech předchozích + Připomeňme, že nerovnost se neodehrává jen ve veřejné sféře, mimo rodinu, ale sama rodina je jednotkou, v níž můžeme narazit na větší či menší nerovnost, konflikt či násilí a donucení Např. Manželské povinnosti – kde je hranice např vynuceného sexu Rodové role – stabilně větší zátěž žen Rozhodování a autorita – patriarchální model JAK SE NEROVNOST S RODINOU POJÍ TEORIE SOCIÁLNÍ A KULTURNÍ REPRODUKCE REPRODUKCE Základní otázka: jaké mechanismy stojí za tím, že sociální řád přetrvává z generace na generaci? Konkrétní aplikace: jaké mechanismy způsobují, že sociální pozice potomků je podobná pozici rodičů? LZE ROZLIŠIT NA DVA ASPEKTY, JIMŽ SE VĚNUJÍ RŮZNÍ AUTOŘI: SOCIÁLNÍ REPRODUKCE -ROZDÍLY MEZI SOCIÁLNÍMI SKUPINAMI A VRSTVAMI, KTERÉ PŘETRVÁVAJÍ V ČASE PŘEDÁVÁNÍ EKONOMICKÉHO KAPITÁLU, DĚDICTVÍ KULTURNÍ REPRODUKCE -KULTURNÍ MILIEU JEDNOTLIVÝCH SKUPIN A VRSTEV - ZPŮSOBY JEDNÁNÍ, VKUS, POROZUMĚNÍ V MODERNÍ SPOLEČNOSTI JE OSOU STRATIFKACE VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM PROTO SE VE VĚTŠINĚ TEORIÍ ŠKOLA OBJEVUJE A HRAJE KLÍČOVOU ROLI (přístup k prestiži, moci, bohatství je zprostředkovaný vzděláním) Výsledek obrázku pro dino schools Výsledek obrázku pro dino schools OBECNĚ ZNÍ OTÁZKA TAKTO: JAK VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM POMÁHÁ REPRODUKOVAT SOCIÁLNÍ STRUKTURY? JAK? JAKÝMI MECHANISMY? V JAKÝCH SKUPINÁCH? DO JAKÉ MÍRY? … SOCIÁLNÍ STRUKTURY KULTURU SOCIÁLNÍ NEROVNOST SYMBOLICKOU NADVLÁDU … ŠKOLA A KULTURNÍ REPRODUKCE KRITICKÉ POJETÍ VZDĚLÁVÁNÍ Bowles, Gintis školy jako dodavatelé pracovní síly (škola vzniká s kapitalismem) „Struktura školy koresponduje se strukturou pracovního života“ SROV. ALTERNATIVY – WALDORF, MONTESSORI APOD. Výsledek obrázku pro school class history V současném systému školy "legitimizují nerovnost, omezují rozvoj osobnosti na formy slučitelné s poslušností vůči autoritám a přispívají k tomu, že se mladí lidé smiřují se svým osudem" (Bowles a Gintis, 1976) „Skryté osnovy“ Hidden Curriculum Disciplína, hierarchie, přijímání statu quo ŠKOLNÍ TŘÍDY KOLEM SVĚTA: https://www.zena.cz/volny-cas/obrazem-skolni-tridy-kolem-sveta/r~923cfb680ac611e68ac7002590604f2e/r ~dba8fe1e0ac611e6b8330025900fea04/ ZJEVNÉ (FORMÁLNÍ) SKRYTÉ ČESKÝ JAZYK ANGLICKÝ JAZYK MATEMATIKA BIOLOGIE DĚJEPIS … HIERARCHICKÉ ROLE GENDEROVÉ ROLE RUTINA OBLÉKÁNÍ RESPEKT K AUTORITÁM SOUTĚŽIVOST … http://www.hcsparta.cz/download/IMG_20170723_115026.jpg KULTURA V OBECNĚJŠÍM POJETÍ: SYSTÉM VÝZNAMŮ (JAK ROZUMÍME VĚCEM, JAKÝ MAJÍ SMYSL) REPRODUKCE: PŘENOS Z GENERACE NA GENERACI, UDRŽOVÁNÍ, UPEVŇOVÁNÍ PAUL WILLIS - KONTRAŠKOLNÍ KULTURA BASIL BERNSTEIN - JAZYKOVÉ KÓDY PIERRE BOURDIEU - KAPITÁL, HABITUS, POLE ŠKOLA A KULTURNÍ REPRODUKCE http://www.hcsparta.cz/clanek.asp?id=Nejlepsi-pribehy-spartanskych-generaci-11859 PAUL WILLIS – KONTRAŠKOLNÍ KULTURA Vzdělanostní aspirace Výsledek obrázku pro paul willis counter school culture Opozice vůči institucionalizovanému systému vědění Odmítnutí, rezistence K čemu mi to bude? Stejně nemám šanci vydělat… BASIL BERNSTEIN – JAZYKOVÉ KÓDY Výkon ve vzdělávacím systému není určen jen inteligencí, ale také osvojeným jazykovým kódem Výsledek obrázku pro bernstein language codes VYŠŠÍ TŘÍDA: Rozvinutý jazykový kód (je lépe kompatibilní s jazykem školy) Je vhodný pro abstrakci NIŽŠÍ TŘÍDA: Omezený jazykový kód Je vhodný pro popis konkrétní zkušenosti PIERE BOURIDEU: Výsledek obrázku pro PIERRE BOURDIEU Výsledek obrázku pro PIERRE BOURDIEU LA DISTINCTION HABITUS: SOUBOR DISPOZIC JEDNAT URČITÝM ZPŮSOBEM -JE SPOJEN S POZICÍ V SOCIÁLNÍM POLI -DEFINUJE POROZUMĚNÍ SITUACÍM A SCHOPNOST JEDNAT V NICH Výsledek obrázku pro formal table VZDĚLANOSTNĚ PODMÍNĚNÝ VSTUP DO PARTNERSTVÍ Průměrný věk při uzavření prvního sňatku Pramen: ČSÚ – data sňatky Vlastní výpočty Žít sám(a) Mít partnera (partnerku) a nebydlet s ní(m) dohromady Nejprve žít spolu, později se vzít Žít spolu pouze nesezdaně Manželský svazek Bydlet v jednom bytě s několika přáteli Celkem 5% 7% 23% 10% 55% 1% Pohlaví muž 6% 7% 24% 11% 51% 1% žena 4% 6% 23% 9% 59% 0% Věk 18–29 8% 6% 48% 13% 23% 1% 30–44 3% 6% 28% 15% 48% 1% 45–59 7% 7% 19% 7% 60% 1% 60 + 4% 7% 9% 5% 75% 0% Vzdělání základní 6% 6% 26% 10% 50% 2% vyučen(a) 5% 7% 19% 11% 58% 1% SŠ 5% 7% 25% 9% 53% 1% VŠ 5% 4% 25% 7% 59% 0% Obec do 4 999 4% 5% 21% 9% 60% 1% 5 000–19 999 5% 8% 26% 9% 51% 1% 20 000–99 999 7% 6% 24% 9% 54% 1% 100 000 + 5% 9% 23% 11% 51% 1% Region Praha 3% 9% 23% 9% 56% 1% Čechy 5% 7% 24% 11% 53% 1% Morava 6% 6% 22% 8% 58% 0% EVS 2017 - Kterému z následujících způsobů soužití dáváte přednost? https://www.czso.cz/documents/10180/20541951/32018014a.pdf/7340e354-799e-4149-95f4-06817ec53b97?ver sion=1.0 Párování podle vzdělání – manželská homogamie jako součást výběrového párování Průměrný věk matek při prvním porodu podle vzdělání a rodinného stavu * procento žen, které měly své první dítě v daném věku Rozmanitost životních drah – rozptyl v časování vstupu do rodičovství (nejvýraznější proměna u sekundárního vzdělání – srov. s průměrným věkem) Podíly porodů mimo manželství podle vzdělání matky, rodinného stavu a pořadí dítěte SouvisejÃcà obrázek https://www.czso.cz/csu/xl/pohyb-obyvatelstva-v-libereckem-kraji-v-roce-2017 Obrácené křivky přežití: narození druhého dítěte podle vzdělání a rodinného stavu matek – kohorta prvorodiček 1993 2001 a 2009 https://www.czso.cz/documents/10180/32853427/13011816a.pdf/e7dad6a0-67af-40eb-bcf1-a47b36167dbe?ver sion=1.0 ANALÝZA: ROZVODOVOST V ČR PODLE VZDĚLÁNÍ LONGITUDINÁLNÍ POHLED: DATA ZA SŇATKY Z LET 1995, 2000 A 2005 PROPOJENÁ S DATY O ROZVODECH MEZI LETY 1995 – 2015 Publikováno https://www.soc.cas.cz/publikace/na-vzdelani-zalezi ROZVODY (20 LET) ROZVODY (15 LET) ROZVODY (10 LET) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . VZDĚLANOSTNĚ PODMÍNĚNÁ NESTABILITA MANŽELSTVÍ Pramen: ČSÚ – data sňatky + rozvody Vlastní výpočty Pramen: ČSÚ – data sňatky + rozvody Vlastní výpočty • Postoje k rozvodu podle vzdělání a pohlaví Pramen: Czech Household Panel Survey 2016, věkově omezeno od 25 let. Poznámka ke srovnávání demografických statistik ČSÚ podle úrovně vzdělání: Pramenná data pocházejí z formulářů tzv. „hlášení“ Např. hlášení o narození, hlášení o uzavření sňatku, hlášení o rozvodu... Tato hlášení vyplňují úřady (matriky, soudy, atp.) na základě údajů nahlášených samotnými rodiči, snoubenci, rozvádějícími se... Od roku 2007 je údaj o vzdělání dobrovolný Od té doby významně roste podíl nenahlášeného vzdělání až na polovinu případů Proto se postupně demografická statistika bohužel stává nesrovnatelnou podle vzdělání... Výsledek obrázku pro hlášenà o narozenà ČSÚ Výsledek obrázku pro ÄŒSÚ hlášenà o rozvodu !!!