Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty ZUR Ing. Martina Nedomová Brno, 18. 2. 2019 •Práce s EIZ • §2 x 50 min. vzáklady vyhledávacích technik vtvorba rešeršního dotazu vpraktické vyhledávání v databázích vzadání praktického úkolu – §2 x 50 min. vcitace, plagiátorství vzadání praktického úkolu – §2 x 50 min. vkontrola úkolů + diskuse vEBSCO Discovery Service a další nadstavbové nástroje velektronické knihy • • •Vyhledávání • 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 1. Téma a klíčová slova •1) Zamyslete se o čem chcete psát v je nutné mít dost informací o daném tématu (pokud se studiem problematiky začínáte, nebojte se využít učebnice, encyklopedie, radu vyučujícího apod.) •2) Zformulujte téma nebo problém v lze využít tzv. myšlenkových map - grafické znázornění – tématu • • Zdroj: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b1/8c/7d/b18c7dde7e01870bd4715b308241c155.jpg Zdroj: http://thetravellingteachers.blogspot.cz/2014/08/newspaper-articles-some-new-and-old.html Zdroj: http://thetravellingteachers.blogspot.cz/2014/08/newspaper-articles-some-new-and-old.html Zdroj: http://www.cvat.org.uk/sites/data.t3sc.org/files/images/Social-Media-Marketing.jpg Téma a klíčová slova II. •3) Vyjádřete téma ve formě v klíčových slov (hesel) •- používejte zejména podstatná jména -příd. jména, zájmena a slovesa pouze pokud jsou opravdu • nezbytné -vyhýbejte se tzv. stop words (předložky, spojky, členy v • cizích jazycích) – př. marketingová komunikace; sociální sítě; propagace – vPozn. v katalozích knihoven můžete nalézt i tzv. předmětová hesla – př. novináři – Česko – 20.-21. st. • 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 2. Další specifikace q Před začátkem vlastního procesu vyhledávání je • třeba si ujasnit: včasové rozmezí vtypy dokumentů (např. odborné časopisy, kapitoly z knih, příspěvky z konferencí, zpravodajství) vtyp dat (text, audio, video) vjazyk dokumentů (většina světové produkce je v AJ) vforma (odborná x populárně naučná) • 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 3. Výběr zdrojů qSpecializované odborné databáze qKnihovní katalogy qSpecializované vyhledávače odborných informací qRepozitáře qKnihovny qDalší • Google (Scholar) - tipy pro vyhledávání qVyhledávání na konkrétní stránce • př. macek site:fss.muni.cz • qDefinice • př. define:cyberbullying • qVyhledávání stránek, které jsou podobné určité adrese URL • př. related:medzur.fss.muni.cz • qTyp dokumentu • př. filetype:pdf • Infographic: Get More Out of Google 1.Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace 4. Boolovský model qLogický součin, průnik - operátor AND qLogický součet, sjednocení - operátor OR qLogická negace - operátor NOT qKrácení termínů (truncation) qVyhledávání prostřednictvím fráze • Zdroj: Steinerová qStrategie Boolovského modelu vnejrozšířenější vkombinace termínů pomocí logických operátorů AND, OR, NOT • or and not Zdroj: http://spencerjardine.blogspot.cz/2012/02/boolean-search-strategies-videos.html Operátor AND qLogický součin, průnik vVyhledání jen těch dokumentů, ve kterých se vyskytují obě klíčová slova vVýsledek průzkumu se zužuje vMůžeme jej znázornit jako průnik množin • př. reklama AND děti and reklama děti Operátor OR qLogický součet, sjednocení vVyhledání dokumentů, které obsahují alespoň jeden ze zadaných výrazů vVýsledek průzkumu se rozšiřuje vMůžeme jej znázornit jako sjednocení množin • př. mediální pedagogika OR mediální výchova or mediální pedagogika mediální výchova Operátor NOT qLogická negace vVyloučí ty záznamy o dokumentech, které obsahují označené klíčové slovo vZáleží na pořadí klíčových slov vVýsledek průzkumu se zužuje • př. reklama NOT "sociální sítě" not reklama "sociální sítě" Krácení termínů (truncation) qHledaný termín je zkrácen na kořen slova v Systém dohledá všechny možné tvary podle tohoto – kořenu v Přípony nebo koncovky jsou nahrazeny zástupným – znakem v Výsledek vyhledávání se rozšiřuje v Pozn. vyhledávací nástroje mohou využívat různé – symboly –př. žurnalis* - vyhledá žurnalisté, žurnalistika, žurnalistický atd. • Vyhledávání prostřednictvím fráze qBližší specifikace dotazu vSlovní spojení vVšechny slova se musí vyskytovat v přesném pořadí a uvedeném tvaru vNejčastěji se využívají uvozovky vVýsledek vyhledávání se zužuje – –Př. "mediální komunikace" • 1.Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 5. Technika vyhledávání qProhlížení (browsing) • q Vyhledávání (searching) vjednoduché vpokročilé • 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 6. Vlastní vyhledávací proces qMálokdy získáte relevantní záznamy po prvním vyhledávání • qVždy je třeba rešeršní dotaz ladit q qKaždý zdroj má vlastní pravidla vyhledávání a je třeba tomu uzpůsobit vyhledávací dotaz • Máte-li málo výsledků vyhledávání: qRozšiřte dotaz vpřidejte další klíčová slova • q Zrušte omezení vnapř. typ dokumentu, dílčí databáze, jenom slova v názvu apod. • Máte-li mnoho výsledků vyhledávání: qZužte dotaz vkonkretizujte vlépe definujte klíčová slova vzaměřte se pouze na nějakou oblast apod. • qPřidejte omezení vnapř. jenom slova v názvu, konkrétní země, typ dokumentu apod. • 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 7. Hodnocení vyhledaných záznamů qrelevance qdůvěryhodnost zdroje vjména autorů, instituce, kontakty na správce… qpravidelná aktualizace qodbornost • 1.Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 8. Další operace qtisk quložení qexport do citačního manageru (např. EndNote Web, Zotero, Citace.com) • Praktické vyhledávání v databázích a citační software EndNote Web qAnopress Monitoring Online qPressReader qSage Journals Online qTaylor&Francis q(ProQuest) • • • • • • • v Praktické ukázky vyhledávání v databázích •Anopress - pokročilé vyhledávání • • • • • • v Vyhledávací dotaz Vyhledávací parametry •Anopress – seznam výsledků • • • • • • v Plný text článku •Anopress – uložení do profilu • • • • • • v •Anopress – otevřený profil • • • • • • v vybraný profil články v daném profilu Cvičení III. - Anopress • 1)Vyhledejte článek, ve kterém je zmiňována MU, omezení na zdroje LN, MF, HN, Brněnský deník, • ne starší dvou měsíců. • •2) Kdo byli hosté v Otázkách Václava Moravce • dne 14. 10. 2018? • •3) Určete z jakého média pochází příspěvek • „Když zlato chutná bronzově“ a kdo je • jeho autorem. • • • • 1)Vytvoření účtu v EndNote Web 2) 2)Vyhledání záznamů v databázi Sage a jejich ("Download selected citations" nahoře pod záznamy). 3) 3)Poté zvolit "Format" - EndNote a kliknout na "Download Citation". 4) 4)Objeví se další stránka s hláškou "Otevíráte soubor" – např. sage_dsna9.enw. Zvolte "uložit " (soubor se uloží mezi stažené soubory v PC). Export záznamů z databáze Sage do citačního software EndNote Web 5) Otevřete si citační manager EndNote Web a přihlaste se pomocí zvolených přihlašovacích údajů. 6) V hlavním menu zvolte "Collect – Import References ". Vyberte v polích: "File" (např. sage_dsna9.enw), "Import Option - EndNote Import ", "To" zvolte složku, do které chcete záznamy přidat, případně si vytvořte novou (Organize – Manage My Group). 7) Objeví se hláška sdělující, kolik záznamů bylo naimportováno (např. " references were imported into "Political Science" group). Pozn. U databáze ProQuest je proces obdobný s tím rozdílem, že je zapotřebí záznamy pomocí funkce "…Další" uložit do formátu RIS. Poté je do EndNote Webu nahrajete pomocí záložky "Collect" – „Import References“ (zvolíte soubor s příponou .ris a jako "Import Option" zadáte " "ProQuest"). Zadání 2. praktického úkolu •STEINEROVÁ, Jela; GREŠKOVÁ, Mirka; ILAVSKÁ, Jana. Informačné stratégie v elektronickom prostredí. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 2010, 190 s. ISBN 9788022328487. • Literatura •Děkujeme Vám za pozornost • • • •Ing. Martina Nedomová •nedomova@fss.muni.cz • •infozdroje@fss.muni.cz • • • •