datum Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty ZUR Bc. David Humpolík Brno, 25. 2. 2019 Práce s EIZ ▪2 x 50 min. ❖základy vyhledávacích technik ❖tvorba rešeršního dotazu ❖praktické vyhledávání v databázích ❖zadání praktického úkolu ▪2 x 50 min. - 4. 3. 2019 v AVC v 8:00 ❖citace, plagiátorství ❖zadání praktického úkolu ▪2 x 50 min. - 18. 3. v PC25 v 8:00 (popř. ve 14:00) ❖kontrola úkolů + diskuse ❖EBSCO Discovery Service a další nadstavbové nástroje ❖elektronické knihy Vyhledávání 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace 1. Téma a klíčová slova 1) Zamyslete se o čem chcete psát ❖ je nutné mít dost informací o daném tématu (pokud se studiem problematiky začínáte, nebojte se využít učebnice, encyklopedie, radu vyučujícího apod.) 2) Zformulujte téma nebo problém ❖ lze využít tzv. myšlenkových map - grafické znázornění tématu Zdroj: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b1/8c/7d/b18c7dde7e01870bd4715b308241c155.jpg Zdroj: http://thetravellingteachers.blogspot.cz/2014/08/newspaper-articles-some-new-and-old.html Zdroj: http://thetravellingteachers.blogspot.cz/2014/08/newspaper-articles-some-new-and-old.html Zdroj: http://www.cvat.org.uk/sites/data.t3sc.org/files/images/Social-Media-Marketing.jpg Téma a klíčová slova II. 3) Vyjádřete téma ve formě ❖ klíčových slov (hesel) - používejte zejména podstatná jména -příd. jména, zájmena a slovesa pouze pokud jsou opravdu nezbytné -vyhýbejte se tzv. stop words (předložky, spojky, členy v cizích jazycích) př. marketingová komunikace; sociální sítě; propagace ❖Pozn. v katalozích knihoven můžete nalézt i tzv. předmětová hesla př. novináři – Česko – 20.-21. st. 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace 2. Další specifikace ❑ Před začátkem vlastního procesu vyhledávání je třeba si ujasnit: ❖časové rozmezí ❖typy dokumentů (např. odborné časopisy, kapitoly z knih, příspěvky z konferencí, zpravodajství) ❖typ dat (text, audio, video) ❖jazyk dokumentů (většina světové produkce je v AJ) ❖forma (odborná x populárně naučná) 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace 3. Výběr zdrojů ❑Specializované odborné databáze ❑Knihovní katalogy ❑Specializované vyhledávače odborných informací ❑Repozitáře ❑Knihovny ❑Další Google - tipy pro vyhledávání ❑Vyhledávání na konkrétní stránce př. burgr site:fss.muni.cz ❑Definice př. define:cyberbullying ❑Vyhledávání stránek, které jsou podobné určité adrese URL př. related:medzur.fss.muni.cz ❑Typ dokumentu př. filetype:pdf Infographic: Get More Out of Google 1.Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace 4. Boolovský model ❑Logický součin, průnik - operátor AND ❑Logický součet, sjednocení - operátor OR ❑Logická negace - operátor NOT ❑Krácení termínů (truncation) ❑Vyhledávání prostřednictvím fráze Zdroj: Steinerová ❑Strategie Boolovského modelu ❖nejrozšířenější ❖kombinace termínů pomocí logických operátorů AND, OR, NOT or and not Zdroj: http://spencerjardine.blogspot.cz/2012/02/boolean-search-strategies-videos.html Operátor AND ❑Logický součin, průnik ❖Vyhledání jen těch dokumentů, ve kterých se vyskytují obě klíčová slova ❖Výsledek průzkumu se zužuje ❖Můžeme jej znázornit jako průnik množin př. reklama AND děti and reklama děti Operátor OR ❑Logický součet, sjednocení ❖Vyhledání dokumentů, které obsahují alespoň jeden ze zadaných výrazů ❖Výsledek průzkumu se rozšiřuje ❖Můžeme jej znázornit jako sjednocení množin př. mediální pedagogika OR mediální výchova or mediální pedagogika mediální výchova Operátor NOT ❑Logická negace ❖Vyloučí ty záznamy o dokumentech, které obsahují označené klíčové slovo ❖Záleží na pořadí klíčových slov ❖Výsledek průzkumu se zužuje př. reklama NOT "sociální sítě" not reklama "sociální sítě" Krácení termínů (truncation) ❑Hledaný termín je zkrácen na kořen slova ❖ Systém dohledá všechny možné tvary podle tohoto kořenu ❖ Přípony nebo koncovky jsou nahrazeny zástupným znakem ❖ Výsledek vyhledávání se rozšiřuje ❖ Pozn. vyhledávací nástroje mohou využívat různé symboly př. žurnalis* - vyhledá žurnalisté, žurnalistika, žurnalistický atd. Vyhledávání prostřednictvím fráze ❑Bližší specifikace dotazu ❖Slovní spojení ❖Všechny slova se musí vyskytovat v přesném pořadí a uvedeném tvaru ❖Nejčastěji se využívají uvozovky ❖Výsledek vyhledávání se zužuje Př. "mediální komunikace" Příklady Trump AND Clinton AND election Složitý dotaz s využitím booleovských operátorů Trump OR Clinton AND "american presidential election" AND campaign - špatně zadaný dotaz (Trump OR Clinton) AND "american presidential election" AND campaign - dobře zadaný dotaz 1.Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace 5. Technika vyhledávání ❑Prohlížení (browsing) ❑ Vyhledávání (searching) ❖jednoduché ❖pokročilé 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace 6. Vlastní vyhledávací proces ❑Málokdy získáte relevantní záznamy po prvním vyhledávání ❑Vždy je třeba rešeršní dotaz ladit ❑Každý zdroj má vlastní pravidla vyhledávání a je třeba tomu uzpůsobit vyhledávací dotaz Máte-li málo výsledků vyhledávání: ❑Rozšiřte dotaz ❖přidejte další klíčová slova ❑ Zrušte omezení ❖např. typ dokumentu, dílčí databáze, jenom slova v názvu apod. Máte-li mnoho výsledků vyhledávání: ❑Zužte dotaz ❖konkretizujte ❖lépe definujte klíčová slova ❖zaměřte se pouze na nějakou oblast apod. ❑Přidejte omezení ❖např. jenom slova v názvu, konkrétní země, typ dokumentu apod. 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace 7. Hodnocení vyhledaných záznamů ❑relevance ❑důvěryhodnost zdroje ❖jména autorů, instituce, kontakty na správce… ❑pravidelná aktualizace ❑odbornost 1.Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace 8. Další operace ❑tisk ❑uložení ❑export do citačního manageru (např. EndNote Web, Zotero, Citace.com) Praktické vyhledávání v databázích a citační software EndNote Web projít si všecky ❑Anopress Monitoring Online ❑PressReader ❑Sage Journals Online ❑Taylor&Francis ❑(ProQuest) Praktické ukázky vyhledávání v databázích Anopress - pokročilé vyhledávání Vyhledávací dotaz Vyhledávací parametry Anopress – seznam výsledků Plný text článku Anopress – uložení do profilu mi to nějak nešlo Anopress – otevřený profil vybraný profil články v daném profilu 1)Kolik výsledků v posledních 2 týdnech se věnuje tématu Andreje Babiše ve spojení s kauzou Čapí hnízdo? 2)Jaký je počet článků za poslední dva dny, které společně zmiňují Miloše Zemana a Jiřího Ovčáčka? 3)Kolik výsledků má vyhledání fráze “Jaromír Soukup” za poslední týden pouze v televizi a rozhlase? Cvičení Anopress PressReader PressReader cvičení ProQuest ProQuest cvičení NEWTON Media 1)Vytvoření účtu v EndNote Web 1)Vyhledání záznamů v databázi Sage a jejich ("Download selected citations" nahoře pod záznamy). 1)Poté zvolit "Format" - EndNote a kliknout na "Download Citation". 1)Objeví se další stránka s hláškou "Otevíráte soubor" – např. sage_dsna9.enw. Zvolte "uložit " (soubor se uloží mezi stažené soubory v PC). Export záznamů z databáze Sage do citačního software EndNote Web 5) Otevřete si citační manager EndNote Web a přihlaste se pomocí zvolených přihlašovacích údajů. 6) V hlavním menu zvolte "Collect – Import References ". Vyberte v polích: "File" (např. sage_dsna9.enw), "Import Option - EndNote Import ", "To" zvolte složku, do které chcete záznamy přidat, případně si vytvořte novou (Organize – Manage My Group). 7) Objeví se hláška sdělující, kolik záznamů bylo naimportováno (např. " references were imported into "Political Science" group). Pozn. U databáze ProQuest je proces obdobný s tím rozdílem, že je zapotřebí záznamy pomocí funkce "…Další" uložit do formátu RIS. Poté je do EndNote Webu nahrajete pomocí záložky "Collect" – „Import References“ (zvolíte soubor s příponou .ris a jako "Import Option" zadáte " "ProQuest"). Zadání 2. praktického úkolu STEINEROVÁ, Jela; GREŠKOVÁ, Mirka; ILAVSKÁ, Jana. Informačné stratégie v elektronickom prostredí. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 2010, 190 s. ISBN 9788022328487. Literatura Děkujeme Vám za pozornost Bc. David Humpolík humpolik@fss.muni.cz infozdroje@fss.muni.cz