Procvičujte si komunikační dovednosti Teorie osobnosti tip expertu Průbojnější díky TA Cílevědomá, z hlediska jazykového i obsahového přesná komunikace je základním předpokladem pro to, aby se člověk dokázal prosadit. V této kapitole osvětlíme pravidla a průběh komunikace a vy jako čtenáři budete vedeni k cílené aplikaci určitých komunikačních metod tak, abyste uměli úspěšně a průbojně jednat. 2.1 Co vám nabízí transakční analýza Transakční analýza (TA) je teorie osobnosti, která slouží pro vysvětlení lidského chování, analýzu chovár' vlastního a cizího, a také je to metoda pro dosažení vědomé změny prožívání a chování. TA vyvinuli v šedesátých letech dvacátého století američtí psychologové Eric Berne a Thomas Harris. Dnes se používá v nejrůzněj-ších oblastech, například při terapiích, trénincích či při koučování. Praktické využití transakční analýzy Transakční analýza vám pomůže: - rozpoznat vlastní postoje, pocity a vzorce chování, - rozvíjet alternativní, efektivnější vzorce chování. Model fungování mozku Význam vzpomínek Pokud se chcete stát průbojnějšími, potom vám TA ukáže několik cest. Nejdříve bychom vám ale chtěli tuto teorii stručně vysvětlit. Východisko transakční analýzy tvořila práce neurochirurga Wilde-ra Penfielda a Thomase Harrise. Ti předpokládali, že složitá nebo šokující situace může způsobit, že dojde k opětovnému prožití podobné situace z minulosti a že se znovu „dostaví" staré pocity. Často takový proces probíhá podvědomě a staré pocity představují jedinou indicii. Pro člověka je ale těžké je někam zařadit, protože se na konkrétní situaci z minulosti nepamatuje. Podle tohoto modelu funguje mozek jako nahrávací přístroj, autoři o něm mluví jako o hifi přehrávači. Kromě prožitků nahrává i původní pocity a může je kdykoli reprodukovat. (Tato představa mozku jako přehrávače neodpovídá dnešnímu stavu vědění z oblasti zkoumání mozku a je třeba ji brát pouze jako metaforu!) Na základě tohoto modelu vytvořili Thomas Harris a Eric Berne transakční analýzu. Berná upoutalo, že se zdálo, jako by se jeho pacienti během léčby (po určitém podnětu) z ničeho nic zcela změnili. To se týkalo |i'jich řeči, výrazu obličeje, postoje i gest. Odvozový tQ Q^ to^ „ nějaký vnější podnět vyvolal určitou vzpomínku. VK „, .. .. ' ' ' ^ , , , ftrubehu života se nahromadí mnoho vzpomínek. Zvláštní význaa _ .. . .. „, ., .......... ;. " maji ty, které v/niknou v průběhu prvních peti az šesti let života 2.1.1 Různé stavy ega a jejich využití pro průbojnost Tři stavy ega nu Berne pozoroval tři různé stavy ega, tedy „vlastrh . .„...... 'NU Jd , d vyvi- ul jejich teoretický model. Rozlisuje mezi rodičovs^m dospělým dětským egem. Ve chvíli, kdy se nacházíte v egu d(těte' prožívate a reagujete skutečně jako pětileté dítě. Pokud se *iobcjobné jt ace, jakou jste prožili již v této rané době, dostane^ -akQ dospě|y potom znovu prožíváte a pociťujete původní situac, v sjtuacj kcjg se například dostanete pod vnější tlak, můžete pot^ ve|jce rych|e zase sklouznout do dětského ega a ztratit tak síl^ důvěryhodnost. Rodič V rodičovském egu se nachází soubor nahrávek vn|jšjch udá|ostf které člověk v dětství převzal od rodičů nebo jinýc^ autQrit v rQ a h dičovském egu jsou tedy zakořeněny normy, hod^y pravjcj|a způsoby chování, příkazy a zákazy. Rodič se dále dfy na'dva stavy' a to na: . kritického rodiče a • pečujícího rodiče. Kritické rodičovské eg uložených norem. o zkoumá, jestli se ostatní Uchovají podle Kritický rodič mmm Typické znaky kritického rodičovského ega Volba slov: hodnotící, moralizující, pohrdavá; určující soudy, příkazy, pokyny (např. formulace jako „zlobivý, hloupý, nestydatý, líný, nesmyslný, neřád, hlupák, chudáček, „je třeba...", „mělo by se...") Využití pro vaši průbojnost Tón: poroučivý, káravý, povýšený, moralizující, nadřazený, blahosklonný, kritický, obviňující, žádající Výraz: svraštělé čelo, zvednuté obočí, ironický úsměv, rozhořčený, hodnotící nebo nesouhlasný pohled Postoj: strnuly, nucený, ukázněný, přehnaně správný, distancovaný, povznesený, arogantní Gesta: ruce překřížené na prsou nebo ruce v bok, zdvižený ukazováček, obviňující pohyby prstem, někomu hrozit, odmítat Když komunikujete z toho stavu, máte silné autoritativní vyzařování, což ale u vašeho protějšku může vyvolat averzi, nelibost a antipatie. Když svým autoritativním chováním (často ještě chráněným hierarchickými strukturami) prosazujete svoji vůli, dosáhli jste v dané situaci domnělého vítězství, ale váš protějšek není přesvědčen prostřednictvím podstatného obsahu. V tomto případě jste uplatňovali moc. Prosadili jste svoji vůli proti vůli protistrany. Závěr: Nezískáte si svůj protějšek jako partnera, ale jako podřízeného a možná dokonce jako „tajného protivníka", který vám možná někdy v budoucnu všechno vrátí. Pečující rodič Pečující rodičovské ego utěšuje, pomáhá a je laskavé. Typické znaky pečujícího rodičovského ega Volba slov: nápomocná, podporující (například formulace jako „drahý, ty jsi ale chudáček, jak tě můžu podpořit") Tón: utěšující, klidný, silně emocionálr Využití pro vaši průbojnost Výraz: otevřené nakloněné držení těla, otevřené oči Postoj: otevřený, srdečný Gesta: někomu přikyvovat, kývat hlavou V tomto případě zaujímáte klasický postoj zachránce. Tato role vám propůjčuje velikost a pocit, že děláte něco dobrého. Co se ale stane, když si budete hrát pořád na zachránce? Podporujete doopravdy, nebo protějšek jen podporujete v jeho slabší roli? Promítáte do svého partnera „slabost" a podporujete ji. Zamyslete se nad touto rolí a ujistěte se, jestli protějšku tímto způsobem komunikace skutečně i dlouhodobě pomůžete. Pokud z tohoto stavu ega komunikujete proto, abyste prosadili svoji vůli, stane se následující: Apelujete na lásku svých blízkých. Nepřesvědčují vaše argumenty, ale váš apel na soucit ostatních, to muže být vnímáno i jako vydírání. Závěr: Nezískáte si svůj protějšek jako partnera, ale jako slabou oběť nebo jako „tajného protivníka", který se nenechá vydírat. Procvičujte si komunikační dovednosti Dítě l,ik je označován součet nahrávek všech vnitřních prožitků, reakcí Součet dítěte na to, co vidí, slyší a cítí. Obsahem dětského ega je pocit vnitřních bezmocnosti, strachu a závislosti na ostatních, ale i pozitivní věci, prožitku jako například zvědavost, radost, kreativita a chuť pouštět se do dobrodružství. Dětské ego se dělí na tři další stavy: . sx/obodné dítě, . rebelující dítě, • přizpůsobené dítě. Svobodné dětské ego nechává svým pocitům nekontrolovatelně volný průběh, je tedy citlivé a veselé. Tvpické znaky svobodného dětského ega Využití pro vaši průbojnost Volba slov. výraz pocitů a přání, superlativa, (formulace jako „já bych rád, já chci, skvělé, škoda, zuřím") Hravým, kreativním a uvolněným postojem jistě můžete u mnoha lidí získat prémiové body za sympatii. Ale stačí tato role k tomu, abyste ostatní přesvědčili? Závěr: Můžete si snadno naběhnout. Vystavujete se nebezpečí, že vás nebudou brát vážně. "Ťôn: citlivý, vysoký plačtivý hlas, hněvavý, veselý, nadšený Výraz: zvědavý, rozčilený, překvapený, třesoucí se rty, slzy "postoj: hravý, nejistý, poraženecký, volný, uvolněný, přirozený Gesta: spontánní, procítěná, bezradná, rozrušená, neklidná; zdvihání ruky pro vyjádření přání, smích, hravost Rebelující dětské ego je odvážné, vzpurné a umíněné. tvpické znaky rebelujícího dětského ega Využití pro vaši průbojnost Volba slov: výraz pocitů přání, ironická V tomto stavu ega nejste příliš kooperativní. Sami zaujímáte vůči svému okolí nepřátelský postoj. Budete vnímáni spíše jako osoba nepříjemná. Vaše průbojnost je velmi malá. Z tohoto stavu ega jednáte naprosto kontraproduktivně. Závěr: Dosáhnete spíše opak toho, co chcete, protože váš protějšek vám ani nerozumí, ani ve vás nevidí partnera. ~jón: citový, nahněvaný, hlasitý, nadšený Výraz: obrací se zády, pláč postoi: vzdorovitý, napjatý, nepřátelský gesta: spontánní, odtažitá, vzdorovité se odtahují, zamračený výraz Rebelující dítě Procvičujte si komunikační dovednosti Typické znaky přizpůsobeného dětského ega Využití pro vaši průbojnost Volba slov: vyjádření souhlasu (formulace jako „v pořádku, to je pravda") V tomto postoji nejste příliš průbojní Podřizujete se. Je pro vás důležité vyhovět a budete dělat pokud možno to co se od vás očekává. Někdy jste trochu' kam vítr, tam plášť, a občas budete mít potíže vyhovět všem. Závěr: Jste málo průbojní, nebo dokonce yůbec. Váš protějšek vás vnímá spíše jako šachovou figurku. Tón: pokorný Výraz: sklopené oči, třesoucí se rty Postoj: nejistý, poraženecký Gesta: odtažitá Dospělý Dospělý Typické znaky dospělého ega Využití pro vaši průbojnost Volba slov: otázky, informace, spojitosti názory (např. „jak, co, kdy, kde, kolik pravděpodobně, myslím si, domnívám se myslíte si, domníváte se") Když komunikujete z tohoto stavu ega, máte dobré šance prosadit si nejen svoji vůli, ale zároveň svůj protějšek přesvědčit. Nejednáte nerozvážně z určité role, ale promyšleně, přezkoumáváte svoje jednaní i okolí. Protějšek zapojíte jako partnera do hovoru tím, že pokládáte otázky, podněcujete k zamyšlení. Přitom vám nejde jen o vlastní vůli, ale o to, vydat se tou nejlepší cestou, najít nejlepší řešení. Závěr: Váš protějšek vás bude chápat jako partnera a bude vás akceptovat. Tón: věcný (ale nikoli neosobní, neutrální) Výraz: pozorný, zaujatý, bdělý Postoj: oční kontakt s partnerem; obličej i cele tělo otočené k partnerovi, otevřený veškerým informacím a dojmům Gesta: znamení porozumění, otočený na partnera, zkracovaní tělesné vzdálenosti Rozhodováni Dospělé eao se r^h^,,- y rnS,/ ll r°zhoduJe P°te- co ^sbírá a vyhodnotí informace 2.7.2 Jaký vliv má váš postoj ke světu na to, jak se dokážete prosadit V transakční analýze proti sobě stojí čtyři pohledy na svět. Každý pohled je součástí vztahového rámce, kterým člověk hodnotí sám sebe, druhé a svět. Lze to popsat jako „zabarvení" brýlí, skrze které vnímáme. V následujícím textu nastíníme čtyři pohledy na svět: 1. +/- Já jsem víc než ty. Lidé s tímto pohledem na svět se upínají na sebe (omezují ostatní), jsou arogantní, povznesení, přehnaní, i nápomocní a starostliví. Vzhledem ke svému sebevědomí se zdají být předurčeni pro vedoucí úkoly. Ale jsou zranitelní, svalují rádi vinu na druhé, pokládají se potom za oběť a cítí se být pronásledovaní. Komunikují spíš z rodičovského ega. 2. -/+ Ty jsi víc než já. Lidé s tímto pohledem na svět se velice silně ztotožňují s jinými lidmi (omezují sami sebe) a trpí pochybnostmi o sobě samých. Svoji energii nasazují k tomu, aby získali od ostatních pomoc a náklonnost, místo aby efektivně využili vlastní síly a schopnosti. Komunikují spíše z dětského ega. 3. -/- Já nestojím za nic a ty taky ne. U těchto lidí panuje základní postoj, že nic nemá smysl („To všechno přece stejně nemá smysl."). Připadají si zbyteční, ztrácejí se často v davu („My jsme přece jen malí páni."). Na tento přístup narazíte mezi vedoucími pracovníky jen zřídka. Takoví lidé komunikují spíše z dětského ega. 4. +/+ Já za něco stojím a ty také. Lidé s tímto postojem jsou konstruktivní a lidští, mají realistická očekávání a na základě svého sebevědomí se hodí jako vedoucí pracovníci. Komunikují spíše z dospělého ega. na svět Procvičujte si komunikační dovednosti Jaký pohled na svět nejlépe podpoří vaše umění prosadit se? Reakce 1. +/- Já jsem víc než ty. S tímto pohledem na svět můžete od svého komunikačního okolí očekávat dvě reakce: partnera Reakce číslo 1: Váš komunikační partner si připadá slabý, a možná dokonce méněcenný, přinejmenším méněcennější než vy. V takovém případě jste ho zastrašili. Do té míry jste se krátkodobě prosadili. Pokud ale ten druhý nehraje vaši hru, nebo už ji nehraje, dostaví se reakce číslo 2: Vaš protějšek si připadá, že ho neberete vážně, a je rozzlobený. V takovém případě na vás bude dokonce nevrazit. Do cesty vám budou kladeny překážky. Prosadit se nebude snadné. 2. -/+ Já jsem míň než ty. Tohle je špatný výchozí základ pro průbojnost. Protože ani vy sami ve svoji sílu nevěříte. 3. -/- Já nestojím za nic a ty taky ne. S tímto negativním základním postojem jsou vaše naděje, že se prosadíte, malé. Nevěříte ve svoji sílu ani v sílu lidí ve svém okolí. Budou vám odebírána rozhodnutí. Prosadí se ostatní, protože ani vaše zájmy nestojí za to. 4. +/+ Já za něco stojím a ty taky. S pozitivním základním postojem máte ty nejlepší naděje, že se prosadíte. Věříte ve svoji vlastní sílu a dáváte svému protějšku pocítit, že ho akceptujete. 2.2 Komunikační čtverec: Příprava na diskuse a porady Komunikační V této části získáte důležité nástroje pro zpracování porad a disku-model sí. Poslouží nám k tomu komunikační model. Jeden z nejznáměj-ších modelů je tzv. komunikační čtverec hamburského psychologa Friedmanna Schulze von Thuna. Bývá také označován jako „model čtyř uší". Schulz von Thun znázornil v roce 1981 čtyři stránky sdělení do podoby čtverce a podle něj přiřadil vysilateli „čtyři pusy" a příjemci „čtyři uši". Z psychologického hlediska se tedy do komunikace na stranách vysilatele a příjemce zapojují čtyři pusy a čtyři uši. Kvalita rozhovoru závisí na tom, v jaké jsou souhře. Následující schéma a tabulka stručně vysvětlují čtyři roviny vy-idření: Věcný obsah: To, o čem informuji Vztahová rovina: Vztah k druhému člověku. Ten si většinou také dobře uvědomujeme. Sdělení o sobě: Co sdělení vypovídá o mně, jako o svém vysilateli. Pozor, mnoho lidí si tuto stránku výpovědi neuvědomuje! Apel: Čeho chci sdělením dosáhnout. To většinou víme velice dobře, i když to často neříkáme přímo. I riedmann Schulz von Thun pracuje s modelem komunikačního čtverce. Každé sdělení má čtyři roviny, které se týkají vztahu mezi jeho čistě obsahovou stránkou a dalšími složkami, lyto čtyři roviny se projevují, když sdělení vysíláme, i když ho přijímáme. Proto můžeme mluvit ii ..čtyřech pusách" na straně vysilatele a „čtyřech uších" na straně příjemce Věcný obsah: Tady jde čistě o věcnou informaci daného vyjádření. Sdělení o sobě: Tím je myšleno to, co člověk svým vyjádřením odhaluje sám o sobě. Apel: Tím se označuje to, k čemu chce člověk druhé přimět. Většinou ve skryté podobě jde na této rovině například o přání a apely, rady, pokyny pro jednání či účinky. Vztahová rovina: Každé vyjádření obsahuje také vztahový aspekt. To znamená, že když na někoho promluvím, dávám formulací, tónem i doprovodnou mimikou chtěně či nechtěně také najevo, jaký mám ke druhému vztah a co si o něm myslím. Vysilatel (pusa) stejně jako příjemce (ucho) sdělení mohou na těchto čtyřech rovinách něco sdělovat nebo něčemu rozumět. Výpověď-čtyři možnosti, jak jí rozumět -pmVobořil, vedoucí oddělení, řekne svojí sekretářce pani Vesele: Paní Veselá, kopírka je rozbitá." "v tomto případě může paní Veselá reagovat na všech čtyřech rovi- nách. J kontrolní seznam příklad z praxe Procvičujte si komunikační dovedností trénink 4 20 mi ul *4 Případ 1: Paní Veselá zaslechne jenom věcný obsah. V takovém případě výpověď zaznamená, ale nic nepodnikne. Případ 2: Paní Veselá slyší sdělení o vysilateli. V takovém případě zaslechla něco o panu Vobořilovi, například to, že má potíže. Ani tady by nejspíš nereagovala. Případ 3: Paní Veselá uslyší apel. Vtom případě bude aktivní a postará se o opravu kopírky. Případ 4: Paní Veselá uslyší vztahové sdělení, například:,,Já jsem tady šéfa vy jste malá sekretářka." Tento případ by mohl být kritický, protože paní Veselá by s tím nemusela být srozuměná a reagovala by uraženě. V každém výroku tedy může příjemce zaslechnout všechny druhy sdělení. Trénink 4: Všímejte si čtyř stránek sdělení Vyzkoušejte sami sebe a pokuste se u níže uvedených příkladů rozpoznat čtyři roviny vyjádření. Odpovězte písemně na následující otázky: 1. Jaké je obsahové sdělení? 2. Jaké je vztahové sdělení? 3. Jak zní sdělení o vysilateli? 4. Jak zní apel? Příklad 1: • Pan Vobořil, vedoucí oddělení, povídá své sekretářce paní Veselé: „Ta podlaha by se taky měla někdy vytřít." Příklad 2: • Pan Bejček, šéfredaktor, povídá panu Jiříkovi, redaktorovi: „To se mi líbí, jen tak dál." Řešení 4: Všímejte si čtyř stránek sdělení Příklad 1: • Obsahové sdělení: Paní Veselá slyší, že podlaha je špinavá. • Vztahové sdělení: Paní Veselá slyší, že pan Vobořil říká, že on je tady šéf a ona malá sekretářka, která má všechno na starost. To by ji mohlo rozzlobit. • Sdělení o vysilateli: Paní Veselá slyší, že panu Vobořilovi připadá podlaha špinavá. ľŕíklad 2: • Obsahové sdělení: Pan Jiřík slyší, že má pokračovat. • Vztahové sdělení: Pan Jiřík cítí, že ho pan Bejček hodnotí kladně. To by mohlo mít pozitivní důsledky. • Sdělení o vysilateli: Pan Jiřík slyší, že panu Bejčkovi připadá jeho práce dobrá. • Apel: Pan Jiřík slyší, že má přesně stejně pokračovat v práci. Na poradách panuje obdobná komunikační situace jako při dialogu. Komunikační Jenom tady existuje víc „uší", čili více příjemců jednoho sdělení, situace na Protože víte, že každá zpráva obsahuje všechny čtyři roviny (čtyři poradách sdělení), měli byste se na všechny připravit, jestli se chcete prosadit. V následující části získáte důležité tipy pro přípravu na porady a diskuse. Apel: Paní Veselá slyší, že má podlahu umýt. Jak se připravit na porady a diskuse - K obsahovému sdělení: Měli byste dbát na jasné, snadno srozumitelné členěni a na jazyk. Předneste obsah poutavé, například použijte příklady z pracovní praxe. - K projevu o vysilateli: Zamyslete se nad tím, co si o vás mají posluchači myslet. Zkontrolujte, co posluchačům o sobě vyprávíte a proč daný obsah prezentujete zrovna vy. Jaký máte k tématu vztah? - K apelu: Co by měl podle vašeho názoru posluchač po prezentaci udělal? Chcete ho jenom informovat, nebo má spolurozhodovat či samostatně rozhodovat? Zkontrolujte, jaké cíle prezentací nebo poradou sledujete. Na začátku je pojmenujte, aby posluchači věděli, jaký je váš záměr. Zvažte, zda jsou tyto cíle realizovatelné, zda posluchače nepřetě- žují, nebo naopak dostatečně nevytěžují (nudí). Ani jedno nepůsobí motivačně. - K vztahovému sdělení: Samozřejmě vstupujete s posluchači i do vztahu. Tady je důležité správně vyvážit blízkost („já jsem dobrý přítel") a vzdálenost („já jsem nedosažitelný"). Promyslete si, jaký vztah chcete s posluchači vybudovat. Jak je budete oslovovat (Vy/ty), zdvořile s odstupem, nebo uvolněně? Jak se obléknete? 1 prostřednictví oblečeni vytváříte odstup nebo blízkost. Díky obleku například budete působit odtažitěji než ve sportovním oblečení. tip expertů