ZUR300i Freelancer: Jak psát rozhovory pro blogy, média a PR agentury Fakulta sociálních studií jaro 2019 Rozsah 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z. Vyučující Mgr. Veronika Gregušová (přednášející) Garance Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D. Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií Rozvrh Kurz probíhá blokově v termínech Čt 21. 2. 14:00–17:40 U33, Čt 7. 3. 14:00–17:40 U33, Čt 21. 3. 14:00–17:40 U33, Čt 4. 4. 14:00–17:40 U33, Čt 18. 4. 14:00–17:40 U33, Čt 2. 5. 14:00– 17:40 U33 Omezení zápisu do předmětu Předmět je určen studentům bakalářského stupně mateřského oboru. Předmět si smí zapsat nejvýše 10 studentů. Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10 Mateřské obory Žurnalistika (program FSS, B-KS) Cíle předmětu Tento kurz navazuje na předměty vyučující základy žánru rozhovor. Jeho cílem je rozšířit znalosti a tvůrčí dovednosti studentů s tvorbou psaných rozhovorů pro blogy, média a PR agentury. V šesti blokových lekcích se studenti naučí principům networkingu, tvorbě rozhovoru, content marketingu a propagaci rozhovorů na sociálních sítích. Dozví se také o podnikání na volné noze a možnosti získat mentora skrze rozhovory. Každý blok tvoří dvě části – v první získají studenti know-how a v druhé prodiskutují poznatky s odborníky, případně je vyzkoušejí v praxi. Osnova 1. Networking (21.2.) Jak dělat rozhovory s řečníky na konferenci TEDx, dostat se k lidem ze Stanfordu a povídat si s ředitelem mezinárodní organizace? Za vším stojí networking. Podíváme se na to, kde najít inspirativní lidi, jak je oslovit, jak pro komunikaci využít sociální sítě a jak kontakty dlouhodobě udržovat. 2. Small talk (21.2.) Cílem tohoto workshopu je vyjít ze své komfortní zóny a být připraven oslovit zajímavé kandidáty na rozhovor kdekoliv a kdykoliv. Procvičíš si oslovování cizích lidí, konverzaci na neznámé téma, ale také schopnost rychle zaujmout člověka svým nápadem (elevator pitch). Dostaneš také první úkol – najít zajímavého člověka a zpracovat s ním rozhovor do 14.3. • Povinná literatura k prvnímu bloku: Rozhovor s Dalajlámou – Interviews with History and Conversations with Power. Oriana Fallaci. New York: Rizzoli, 2011. 280. info 3. Umění rozhovoru (7.3.) Síla rozhovoru tkví v jeho hloubce, jenže na tříhodinové rozhovory má dnes málokdo čas. I přes časovou tíseň však může být rozhovor kvalitní. Projdeme si přípravu otázek, samotný rozhovor, grafické zpracování a publikaci a ukážeme si různé způsoby, jak být co nejefektivnější. 4. Umění naslouchání (7.3.) V panelové diskuzi vystoupí learning designer Braňo Frk, kněz Michal Polenda a psycholog Julián Kuric a promluví o síle naslouchání, hluboké konverzaci a terapeutické a byznys hodnotě rozhovoru. U ostatních oborů se inspirujeme, jak dělat rozhovory lépe. • Povinná literatura k druhému bloku: Rozhovor s ájatolláhem Chomejním – Interviews with History and Conversations with Power. Oriana Fallaci. New York: Rizzoli, 2011. 280. info 5. Konzultace prvního rozhovoru (21.3.) V této hodině společně zanalyzujeme všechny odevzdané rozhovory. Konstruktivní zpětná vazba ti pomůže uvědomit si, co se čtenářům na tvém rozhovoru líbilo a co by chtělo do příště ještě zlepšit. Návrhy a nápady se ti budou hodit při zpracování druhého rozhovoru. 6. Speed interview (21.3.) Amazing people are all around us. Just look around. Schválně, znáš svého souseda a spolužáka? V tomto workshopu uděláme několik minirozhovorů v pětiminutových intervalech a pokusíme se zjistit co nejvíce o lidech, kteří nás obklopují. • Povinná literatura k třetímu bloku: vypracované rozhovory účastníků kurzu 7. Copywriting & Content marketing (4.4.) Oblast copywritingu a content marketingu nás učí, jak rozhovory oživit skvělými titulky, perexy, grafikou a texty na sociálních sítích, aby měly tisíce zhlédnutí. Podíváme se, jakou roli hrají rozhovory v content marketingu a jak mohou pomáhat firmám budovat si jméno. 8. Google Analytics, SEO a Facebook kampaně (4.4.) V panelové diskuzi s marketingovým ředitelem inkubátoru UP21 Janem Křížem probereme analytická data, SEO a sociální sítě. Zjistíme, jaké rozhovory jsou nejčtěnější a jak pracovat s cílovou skupinou. Na závěr dostaneš za úkol zpracovat rozhovor s člověkem, který je ve svém oboru známý, do 25.4. • Povinná literatura ke čtvrtému bloku: kapitola O rozhovoru od Petra Volfa – Rozhovory o interview. Barbora Osvaldová a Radim Kopáč, editoři. Praha: Karolinum. 2009. 171. info 9. Freelancing a osobní značka (18.4.) Rozhovor je hotový, ale co s ním? Poslat ho do redakce, prodat PR agentuře nebo ho dát na svůj blog? Zamyslíme se nad výhodami a nevýhodami každé z těchto možností a prozkoumáme rozhovorový freelancing a budování osobní značky pomocí rozhovorů. 10. Finance (18.4.) V panelové diskuzi s dlouholetým publicistou Lukášem Visingrem a startupovým novinářem Petrem Brejčákem probereme, jak funguje živnost a autorská smlouva, jak probíhá spolupráce s redakcemi a kolik za rozhovor platí různá média, agentury a firmy. • Povinná literatura k pátému bloku: kapitola O rozhovoru od Jany Klusákové – Rozhovory o interview. Barbora Osvaldová a Radim Kopáč, editoři. Praha: Karolinum. 2009. 171. info 11. Konzultace druhého rozhovoru (2.5.) V tomto semináři projdeme všechny rozhovory, poskytneme si vzájemnou zpětnou vazbu a promluvíme si o zkušenosti s nabízením rozhovoru redakcím a PR agenturám. 12. Mentorství a aktivismus (2.5.) V panelové diskuzi vystoupí Jiří Rostecký, jehož rozhovory o podnikání sledují tisíce lidí, a Matěj Bajgar, který zkoumá sociální bubliny. Tento seminář ukáže, že z rozhovorů na určité téma se může stát životní projekt, který obohacuje život novináře (mentorství) a společnosti (aktivismus). • Povinná literatura: vypracované rozhovory účastníků kurzu Literatura Povinná literatura • Interviews with History and Conversations with Power. Oriana Fallaci. New York: Rizzoli, 2011. 280. info • Rozhovory o interview. Barbora Osvaldová a Radim Kopáč, editoři. Praha: Karolinum. 2009. 171. info Doporučení literatura • Interviewing: A Guide for Journalists and Writers. Gail Sedorkin. Crows Nest: Allen & Unwin, 2011. 201. info • The Art of the Interview: Lessons from a Master of the Craft. Lawrence Grobel. New York: Three Rivers Press. 2004. 453. info Požadavky ke splnění kurzu Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné odevzdat dva rozhovory na libovolné téma v délce 10,000 znaků včetně mezer. Po formální stránce musí rozhovor splňovat klasické parametry (titulek, perex) a po obsahové stránce musí zahrnout medailonek osobnosti uvedený pod textem a dvě doprovodné fotografie k textu. K rozhovoru je potřeba napsat text v délce 250 znaků včetně mezer, který bude lákat čtenáře k jeho přečtení na sociálních sítích. První rozhovor musí být odevzdán do 14.3.2019 a druhý do 25.4.2019. Studenti by se měli pokusit nabídnout druhý rozhovor k publikaci médiím či PR agentuře. Po odevzdání budou rozhovory zpřístupněny všem účastníkům kurzu a studenti budou mít jeden týden na vypracování zpětné vazby. Studenti by měli každý rozhovor rozebrat z hlediska formy, obsahu a kvality otázek a do následující hodiny (21.3. a 2.5.) by měli přinést vytištěné rozhovory se svými komentáři. Předpokladem k úspěšnému absolvování kurzu je také četba zadané povinné literatury a aktivní účast v panelových diskuzích a ve dvou workshopech. Ve workshopu Small talk musí studenti splnit pět úkolů zaměřených na komunikační dovednosti a ve workshopu Speed Interview udělat krátké rozhovory se svými kolegy přímo v hodině. Metody hodnocení Včasné odevzdání dvou rozhovorů a splnění formální a obsahové stránky, vypracování zpětné vazby na rozhovory ostatních studentů, četba povinné literatury a aktivní účast na workshopech a v panelové diskuzi. Vyučovací jazyk Čeština Další komentáře Studijní materiály Předmět je vyučován každoročně.