Kompozice záběru
Stejně jako u fotografie platí, že nekomponujeme na střed,
ale do zlatého řezu (třetiny políčka).
Pokud točíte rozhovor s respondentem, chcete, aby se nedíval
přímo do kamery, ale vedle ní. Proto si i vy jako tazatelé musíte stoupnout na
stranu od kamery a respondenta požádat, ať se dívá na vás. Zároveň platí, že
respondent se má dívat do políčka.
Trocha televizní hantýrky: kantna je strana obrazovky. Pravá
kantna je to, co vidíte na pravé půlce obrazovky. Levá kantna je to, co vidíte
na levé půlce obrazovky. Pokud chcete mít respondenta na pravé kantně, musí se
dívat jakoby doprava. Vy musíte stát nalevo od kamery. Pokud chcete mít
respondenta na levé kantně, musí se dívat jakoby doleva a vy musíte stát
napravo od kamery. Pokud máte více respondentů, střídejte kantny. Když je
budete chtít nastřihnout za sebou, vypadalo by špatně, kdyby byli na stejné
kantně.
Všímejte si okolí. Nechcete, aby respondentům trčely z hlavy
věšáky nebo parohy. Nechcete je natáčet před bílou zdí. Chcete je umístit do
prostoru. Ideálně aby kolem nich bylo vidět to, o čem natáčíte.
Myslete na druhý plán. V záběru se něco děje nebo tam někdo
mluví, ale může tam být ještě něco dalšího zajímavého. Anebo rušivého, co
chcete odbourat. Mluvili jsme o tom na fotografii.
Pozor na zrcadla, okna, lesklé plochy. Vás s foťákem u oka
nesmí jít vidět. Buď zrcadel využijte, abyste záběr okořenili neobvyklým druhým
plánem, nebo se jich vyvarujte.