Audio a video

Audio - ovládání softwaru pro zpracování a editaci zvuku


Dostupný software pro zájemce - Sound Forge, Audacity (freeware), Reaper (freeware), Adobe Audition, Sonic Visualiser (freeware)

Sound Forge - import, záznam hlasu, export (uložení)

Sound Forge - edit

Sound Forge - import, nahrávání, export (uložení)

Prostorové uspořádání v nahrávce, synchronizace s obrazem a další

Formáty digitálního zvuku

Analog/digitál

Normy na zvuk u televize a rozhlasu


Sound Forge - import, záznam hlasu, export (uložení)

Import - přetažením myší


Záznam hlasu

Vpravo dole na stavovém řádku kliknete pravým tlačítkem myši na „stereo” a v nabídce zvolíte „mono”.

Poté kliknete nahoře vlevo na červený kruh [nebo použijete klávesovou zkratku ctrl+r] (čímž uvádíte Sound Forge do pohotovostního režimu na nahrávání - funguje stejně jako u Zoomu - po první stisku začne monitoring, při nějakém signálu běhají metry a vidíte, kolik signálu vám jde do zvukové karty).

V tomto kroku si promluvte na mikrofon a nastavte si hlasitost na požadovanou úroveň (opakuji doporučení: průměr by měl být někde mezi -20dBFS a -12dBFS, maximální špičky do -6dBFS, v Sound Forge nelze nastavit limiter při záznamu, pouze při exportu, to znamená, že je nutné nahrát celý záznam bez toho, aby se dostal do digitální 0 (0dBFS).

Dalším kliknutím spouštíte záznam. Zastavíte tlačítkem stop/mezerníkem. Poté doporučuji uložit, více níže zde.


Export a uložení

Po nahrání/importu audia/jakékoliv práci doporučuji nejprve uložit jako Sound Forge projekt.


Poté průběžně ukládat, jako když pracujeme např. v textovém editoru. Když máme hotovou práci, opět uložit a poté exportovat (Sound Forge tomu říká renderovat). Vyrenderovaný soubor je ten soubor, který se poté používá.



Sound Forge - edit

Klávesové zkratky (shortcuts)

zpět (undo) = ctrl + z

vpřed (redo) = ctrl + shift + z

horizontální zoom = scroll na myši + ctrl

vertikální zoom = scroll na myši + alt

Odebrání neoznačené části zleva i zprava = ctrl + t

Nahrát = ctrl + r


Prostorové uspořádání v nahrávce, synchronizace s obrazem a další

Prostorové uspořádání v nahrávce

Umístění zvuku do prostoru v nahrávce - většinou mluvené slovo mono, ve středu, ve zpravodajství mluvené slovo vždy mono

Synchronizace s obrazem


a) při snímání - klapka/linka/TC

b) v postprodukci - nasazení dle synchronizačního postupu při snímání/na klapku/OMF/AAF/TC

Výběr z programů na postprodukci (sound design): Pro Tools/Cubase/Nuendo/SoundForge/Reaper/Audacity/Sonic Visualiser/Izotope

Výběr z plug-inů a VST: iZotope, Waves, Oxford




Formáty digitálního zvuku

Bezztrátové (nekomprimované): wav, bwf, aiff, alac, flac

Ztrátové (komprimované): mp3, ogg, aac, m4a

Analog/digitál

Analog - spojitá norma či signál

Digitál - nespojitá, diskrétní norma, funguje na základě numerické reprezentace


Normy na zvuk u televize a rozhlasu

ČT norma pro zvuk a jeho hlasitost (zkráceno, plné znění včetně požadavků na zvukovou dramaturgii [i obraz] a další paramaterty v IS)

Úrovňově musí být zvukový signál zpracován v souladu s doporučením EBU R 128. Přípustné parametry platné a měřené v celé stopáži pořadu jsou: Hladina hlasitosti (Programme Loudness) -23.0+/-1.0 LUFS, Dynamický rozsah (Loudness Range) < 25 LU, maximální přípustná špičková úroveň signálu (Maximum True Peak Level) < -3.0 dBTP.

Rozhlasová norma zatím neexistuje, sepsáno na základě telefonické konzultace s vedoucím technického oddělení, telefon: 221 553 252/1. Jedná se tedy spíše o doporučení.

Ideální vlastnosti záznamu: linear wav PCM stereo, 16/24 bitů, 48kHz (v případě potřeby zvládnou i samplovací frekvenci 44.1kHz a 32kHz),

Pro zpravodajství a reportáže stačí mp3 128kb/s.

Doporučené úrovně hlasitosti v digitálu:

Srovnání analogové a digitální úrovně pro představu /nebudete pravděpodobně potřebovat, viz obrázek na začátku druhé kapitoly/: v 0dbU analogových = -15 digitálních dBFS

100% trvalé hlasitosti, chápejme jako průměr (zvukaři někdy říkávají modulace): -9dBFS s občasnými špičkami do -6 dBFS.


V digitální doméně 6dB jako headroom mezi špičkami signálu a absolutní 0 pro případ, kdyby nastala nějaká krátkodobá špička vlivem trasy nebo čehokoli dalšího. Tedy ještě jednou opakuji, že maximum hlasitosti pro ČRo je -6dBFS.

ČRo odmítně pouze nekvalitní mp3 nebo sníženou bitovou hloubku (pod 16 bitů neberou).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pojmy, které lze hledat pro další samostudium v postprodukci: měřáky (meters), rta (real time analyzer) multiband peak limiter / level maximizer plugin a další.

V případě dotazů se obraťte na mě, kolegyně a kolegy. Také internet, youtube a knihy jsou plné informací, tutoriálů a dalších užitečných poznatků a rad.