Audio - ovládání softwaru pro zpracování a editaci zvuku
Dostupný software pro zájemce - Sound Forge, Audacity (freeware), Reaper (freeware), Adobe Audition, Sonic Visualiser (freeware)
Sound Forge - import, záznam hlasu, export (uložení)
Sound Forge - edit
Sound Forge - import, nahrávání, export (uložení)
Prostorové uspořádání v nahrávce, synchronizace s obrazem a další
Formáty digitálního zvuku
Analog/digitál
Normy na zvuk u televize a rozhlasu
Import - přetažením myší
Záznam hlasu
Vpravo dole na stavovém řádku kliknete pravým tlačítkem myši na „stereo” a v nabídce zvolíte „mono”.
Poté kliknete nahoře vlevo na červený kruh [nebo použijete klávesovou zkratku ctrl+r] (čímž uvádíte Sound Forge do pohotovostního režimu na nahrávání - funguje stejně jako u Zoomu - po první stisku začne monitoring, při nějakém signálu běhají metry a vidíte, kolik signálu vám jde do zvukové karty).
V tomto kroku si promluvte na mikrofon a nastavte si hlasitost na požadovanou úroveň (opakuji doporučení: průměr by měl být někde mezi -20dBFS a -12dBFS, maximální špičky do -6dBFS, v Sound Forge nelze nastavit limiter při záznamu, pouze při exportu, to znamená, že je nutné nahrát celý záznam bez toho, aby se dostal do digitální 0 (0dBFS).
Dalším kliknutím spouštíte záznam. Zastavíte tlačítkem stop/mezerníkem. Poté doporučuji uložit, více níže zde.
Export a uložení
Po nahrání/importu audia/jakékoliv práci doporučuji nejprve uložit jako Sound Forge projekt.
Poté průběžně ukládat, jako když pracujeme např. v textovém editoru. Když máme hotovou práci, opět uložit a poté exportovat (Sound Forge tomu říká renderovat). Vyrenderovaný soubor je ten soubor, který se poté používá.
Sound Forge - edit
Klávesové zkratky (shortcuts)
zpět (undo) = ctrl + z
vpřed (redo) = ctrl + shift + z
horizontální zoom = scroll na myši + ctrl
vertikální zoom = scroll na myši + alt
Odebrání neoznačené části zleva i zprava = ctrl + t
Nahrát = ctrl + r
Prostorové uspořádání v nahrávce, synchronizace s obrazem a další
Prostorové uspořádání v nahrávce
Synchronizace s obrazem
a) při snímání - klapka/linka/TC
b) v postprodukci - nasazení dle synchronizačního postupu při snímání/na klapku/OMF/AAF/TC
Výběr z programů na postprodukci (sound design): Pro Tools/Cubase/Nuendo/SoundForge/Reaper/Audacity/Sonic Visualiser/Izotope
Výběr z plug-inů a VST: iZotope, Waves, Oxford
Formáty digitálního zvuku
Bezztrátové (nekomprimované): wav, bwf, aiff, alac, flac
Ztrátové (komprimované): mp3, ogg, aac, m4a
Analog/digitál
Analog - spojitá norma či signál
Digitál - nespojitá, diskrétní norma, funguje na základě numerické reprezentace
Normy na zvuk u televize a rozhlasu
ČT norma pro zvuk a jeho hlasitost (zkráceno, plné znění včetně požadavků na zvukovou dramaturgii [i obraz] a další paramaterty v IS)
Úrovňově musí být zvukový signál zpracován v souladu s doporučením EBU R 128. Přípustné parametry platné a měřené v celé stopáži pořadu jsou: Hladina hlasitosti (Programme Loudness) -23.0+/-1.0 LUFS, Dynamický rozsah (Loudness Range) < 25 LU, maximální přípustná špičková úroveň signálu (Maximum True Peak Level) < -3.0 dBTP.
Rozhlasová norma zatím neexistuje, sepsáno na základě telefonické konzultace s vedoucím technického oddělení, telefon: 221 553 252/1. Jedná se tedy spíše o doporučení.
Ideální vlastnosti záznamu: linear wav PCM stereo, 16/24 bitů, 48kHz (v případě potřeby zvládnou i samplovací frekvenci 44.1kHz a 32kHz),
Pro zpravodajství a reportáže stačí mp3 128kb/s.
Doporučené úrovně hlasitosti v digitálu:
Srovnání analogové a digitální úrovně pro představu /nebudete pravděpodobně potřebovat, viz obrázek na začátku druhé kapitoly/: v 0dbU analogových = -15 digitálních dBFS
100% trvalé hlasitosti, chápejme jako průměr (zvukaři někdy říkávají modulace): -9dBFS s občasnými špičkami do -6 dBFS.
V digitální doméně 6dB jako headroom mezi špičkami signálu a absolutní 0 pro případ, kdyby nastala nějaká krátkodobá špička vlivem trasy nebo čehokoli dalšího. Tedy ještě jednou opakuji, že maximum hlasitosti pro ČRo je -6dBFS.
ČRo odmítně pouze nekvalitní mp3 nebo sníženou bitovou hloubku (pod 16 bitů neberou).
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pojmy, které lze hledat pro další samostudium v postprodukci: měřáky (meters), rta (real time analyzer) multiband peak limiter / level maximizer plugin a další.
V případě dotazů se obraťte na mě, kolegyně a kolegy. Také internet, youtube a knihy jsou plné informací, tutoriálů a dalších užitečných poznatků a rad.