Úvod do mediální výchovy jaro 2019 lektor: Pavel Sedláček, pavelsedlacek@mail.muni.cz formát: přednáška + seminář konzultace: po předešlé emailové dohodě, pracovna 5.33 nebo 5.32 rozvrh: pondělí 10:00—11:40, AVC (5.34); výuka se nekoná: 25.3., 16.4., 6.5. (lektor hostuje v zahraničí), 22.4. Velikonoční pondělí (svátek) Osnova 1. Úvod do kurzu: : obsah a klíčové pojmy mediální výchovy a mediální gramotnosti. Informace o hlasování k místu konání exkurzí/debat/workshopů. 2. Jak fungují média a reklama a kdo a jak je reguluje? Cenzura vs regulace vs svoboda slova. 3. Cesty (masmediální) komunikace, druhy a funkce médií. 4. Mainstream vs alternativní média. 5. Klady a zápory médií veřejné služby. 6. Komercionalizace, infotainment a publikum. 7. Etika médií a sociálních sítí – teorie vs praxe. 8. Ověřování zdrojů a fakt – workshop. 9. Pomluvy (smear), dezinformace, alternativní fakta a fake news. 10. Investigativní novinářství – pýcha médií. 11. Zpravodajství v čase mimořádných událostí. 12. Média, sociální sítě: propaganda a manipulace. Trolling v internetových debatách. Leaks jako příklad manipulace? 13. Sexismus a genderové stereotypy nejen v reklamách – workshop. 14. Debata/workshop na FSS na zvolené téma a exkurze ve vybraném médiu dle hlasování. 15. průběžný test a průběžné studentské prezentace – např. témata Media Stories, Parody News, Reality TV, Celebrity, Sports Media, Advertising, Video Games, Animation. 16. Závěrečné setkání: netradiční ukončení a zpětná vazba. Pozn. Pořadí témat je orientační, lektor si vyhrazuje právo jej pozměnit na základě účasti experta a konečného počtu zapsaných studentů. Hosté Youri van der Weide, open source investigator, povede 2 na sebe navazující workshopy v angličtině, které budou zaměřeny na verifikaci informací/videí/fotografií; zástupkyně Nesehnutí povede workshop Genderové stereotypy nejen v reklamě; další hostování (zástupce médií/novinářů) a exkurze budou oznámeny v průběhu semestru přímo ve výuce a emailem, přičemž o místech exkurze rozhodují všichni zapsaní studenti hlasováním ve třetím výukovém týdnu daného semestru. Anotace Záměrem lekcí je přiblížit vybraná témata spojovaná společenskovědní diskuzí s oblastmi mediální výchovy a mediální gramotnosti. Kurz má podobu teoretické i praktické práce s vybranými audiovizuálními záznamy a texty v rámci sledovaných tematických oblastí. Záměrem předmětu je uvedení frekventantů kurzu do dané problematiky a seznámení je s přínosy i limity vymezených oblastí. Studující budou využívat potenciál e-learningu. Při hodinách budou pracovat individuálně i ve skupinách. Část obsahu kurzu mohou studující ovlivnit vlastní volbou (například výběrem místa mediální exkurze). Studující připraví v průběhu semestru summary z povinných studijních zdrojů a provedou individuální i skupinové prezentace. Nedílnou součástí je vzájemné sdílení zkušeností formou debat, exkurzí a workshopů s experty. Cíle předmětu Absolventi kurzu budou: a) lépe rozumět základním principům fungování médií; b) dokáží důkladněji popsat vztah médií a trhu a s tím související podobu mediovaných sdělení; c) schopni objasnit nejvýraznější pozitiva a negativa existence nových médií pro publikum; d) aktivněji a efektivněji přistupovat z pozice uživatele k informacím a k jejich ověřování. Výukové metody 1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž). 2. Dialogická (debata, brainstorming). 3. Metody práce s textem (učebnicí, knihou), mediálním produktem, audiovizuálním záznamem. 4. Prezentace (statická projekce). 5. Kooperativní výuka. 6. Role play. Metody hodnocení aneb jak dojít k zápočtu 1) Písemné úkoly z povinných studijních zdrojů (2x). Podmínkou je odevzdání textů do stanovených termínů a jejich akceptování lektorem. Požadavky a formát budou uvedeny na přednášce a emailem. 2) Prezentace (1x). Jejich rozdělení bude upřesněno dle konečného počtu zapsaných studujících. Požadavky a formát budou uvedeny během výuky, pro absentující bude potřebné sděleno emailem. 3) Průběžné testy (2x). Rozsah: 3 otázky (1 uzavřená, 2 otevřené). Hranicí úspěchu jsou alespoň 2 správné odpovědi. Formát testu si budou moci studující odzkoušet v úvodu semestru. 4) Docházka. Je povinná při účasti hostů, exkurzi, prezentaci a konání testů, ve zbývajících částech jsou povoleny 4 absence. Podoba úkolů Odevzdáváte v českém/slovenském jazyce. Summary: * Rozsah: min. 2 normostrany (30 řádků o 60 znacích), tj. 3600 znaků včetně mezer. · Podoba: souvislé shrnutí vybraných textů. · Termín: text vložen studujícími do IS do příslušného adresáře nejpozději do půlnoci posledního dne k odevzdání (viz terminář níže). · Formát odevzdaných dokumentů: Word. Povinná prezentace z vybraného odborného textu: * Rozsah: 20x20. · Podoba: PechaKucha. Po prezentaci bude následovat diskuse. · Termín: prezentace vložena studujícími do IS do příslušného adresáře nejpozději do půlnoci dne předcházejícího samotné prezentaci při výuce. · Formát odevzdaných dokumentů: PowerPoint + podklady ve formátu Word (1 normostrana) Studijní texty k summary a prezentacím jsou současně povinnou literaturou kurzu, pracuje se s nimi v přednáškách, při exkurzích, i proto je jejich kvalitní zpracování pro frekventanty kurzu samozřejmostí. Termíny písemných úkolů Ø řádné: 17.3., 31.3. 2019 Ø opravné: 24.3., 7.4. 2019 Termín prezentace Ø 15.4. a/nebo 13.5. 2019 (definitivní rozdělení bude upřesněno při výuce a emailem dle počtu studujících a časových dispozic případných hostů) Termíny průběžných testů Ø 18.3. a 29.4. 2019 (definitivní datum bude upřesněno při výuce a emailem dle počtu studujících a časových dispozic případných hostů) Doplňující informace Lektor doporučuje studujícím využívat při práci notebooky usnadňující jejich aktivitu na internetu při plnění dílčích úkolů přímo v hodinách. Metodika výuky podporuje rozrušení tradiční jednostranné komunikace směrem od lektora ke studujícím. Studijní zdroje (výběr): BARAN, Stanley J. Introduction to mass communication : media literacy and culture. 8th ed. New York, NY: McGraw-Hill, 2013. 1 svazek. ISBN 9780073526218. GREGOR, Miloš a Petra VEJVODOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! 1. vydání. Brno: CPress, 2018. 142 stran. ISBN 9788026418054. KLEIN, Woody. 2010. The inside stories of modern political scandals. Santa Barbara: Praeger. Media literacy : new agendas in communication. Edited by Kathleen Tyner. 1st pub. New York: Routledge, 2010. xii, 243. ISBN 9780415872218. PIKE, Deidre. 2014. Media Literacy. New York: Idebate Press. POTTER, W. James. 2016. Media literacy. Eight edition. Los Angeles: Sage, xxiii, 546. SILVERBLATT, Art. Media literacy : keys to interpreting media messages. 3rd ed. Westport, Conn.: Praeger, 2008. xii, 499. ISBN 9780275992583. SILVERBLATT, Art, Jane FERRY a Barbara FINAN. Approaches to media literacy : a handbook. Armonk: M.E. Sharpe, 1999. xii, 280. ISBN 0765601850. VOLEK, Jaromír; URBANÍKOVÁ, Marína. Čeští novináři v komparativní perspektivě. Praha: Academia, 2017. s. Společnost, sv. 18. ------------ Dělníci bulváru (ČR, 2014, rež. Vít Klusák) Prsa aneb Příběhy obyčejného sexismu (ČR, 2016, Nesehnutí) Svět podle TV Russia Today (Niz., 2014, rež. Misja Pekel) Black Mirror (Velká Británie, 2011-2019) Brexit: The Uncivil War (Velká Británie, rež. Toby Haynes, 2019)