Argumenty ZUR385 Diskurzivní analýza médií Dynamika diskurzu }otázky pro rozbor diskurzu }co je reprezentováno (realita, identity aktérů, vztahy) }jak je to reprezentováno (jaké volby, absence a způsoby uspořádání tyto reprezentace ovlivňují) }proč je to reprezentováno takto a ne jinak (funkce sjednocení – vyloučení, upřednostnění – upozadění, legitimizace – delegitimizace) }v čem mohou být reprezentace realizované takto a ne jinak manipulativní (ideologie) } Argumentace v CDA }argumentace, rétorika a racionalita ve filozofii – sociologii, koheze a koherence v lingvistice } }podobně jako se v CDA upravují nástroje lingvistiky, zjednodušují/zpřehledňují se i koncepty filozofie }v CDA jde o aplikovatelnost, méně promýšlení teorie }analytik si může ze škály nástrojů CDA vybrat jen některé a případně je rozšířit } }racionální argumentace jako cesta k překonání zkratů v diskurzech }Habermasova teorie deliberativní demokracie, veřejné sféry, občanské společnosti jako báze normativních soudů CDA }instrumentální – komunikativní racionalita Komunikativní racionalita a argumentace v CDA }argumentace je vnímána jako aktivní proces nejde výhradně o reflexi reality, ta je v argumentaci interpretována a dotvářena } }je zdůrazněna sociální funkce argumentace není klíčová z hlediska vyjádření individuality mluvčího, ale jako prostor pro překonání rozdílných názorů } }podstatná je vzájemná interakce diskutujících joint process): dialogická, zahrnuje vlastní argumentace i poslouchání a adekvátní reakci na argumentaci druhých Komunikativní racionalita a argumentace v CDA }pravidla pro racionální argumentaci (Wodak) }pravidlo1: svoboda účastnit se diskuze }pravidlo 2: povinnost zdůvodňovat }pravidlo 3: korektní reference k předchozím výpovědím }pravidlo 4: povinnost držet se faktů (obligation to 'matter-of-factness‚) }pravidlo 5: korektní reference k implicitním premisám }pravidlo 6: respektování sdílených výchozích bodů diskuze }pravidlo 7: používání plausibilních argumentů a argumentačních schémat }pravidlo 8: logická validita }pravidlo 9: přijetí výsledků diskuze }pravidlo 10: jasné vyjadřování a správná interpretace Základní struktura argumentu }alespoň dvě premisy a z nich vyvozený závěr } }příklady }premisa 1: Všichni lidé jsou smrtelní. }premisa 2: Sokrates je člověk. }závěr: Sokrates je smrtelný. } }argumenty a argumentační fauly Preciznější schéma argumentu (Toulmin) https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/Toulmin_Argumentation_Example.gif Základní struktura argumentu: premisy }= předpoklady o realitě, identitách aktérů a vztazích mezi nimi } }mohou být explicitní, ale implicitní (pak je potřeba doložit/vysvětlit, z čeho je analytik rekonstruuje, třeba „premisa, že migranti jsou nebezpeční“ je v textu přítomná skrz metaforu migrační vlny“) } }mohou mít různou platnost standardně rozlišována fakta, tvrzení a názory, ale pokud nejde o jevy materiální reality (numerické údaje – kolik lidí bylo zabito, kolik migrantů bylo zadrženo…), rozlišení faktu a tvrzení nemusí být jednoduché (údaje o mrtvých v izraelsko-palestinském konfliktu) i numerické údaje o realitě podléhají interpretaci prostřednictvím jejich umístění v diskurzu (třeba argumentace, kolik peněz jde na neziskovky a zamlčení jiných, srovnatelných výdajů; kolik migrantů páchá kriminální činy a zamlčení podmínek, v nichž žijí, nebo srovnání s „domácí“ hladinou kriminality) částečným řešením je uvažovat nad platností premis v kontextu diskurzivní komunity Premisy a jejich výpovědní hodnota/platnost }fakta: jsou/mohou být potvrzena jako pravdivá; přímá zkušenost (opravdu zobecnitelná?) – nepřímá (kým jsou potvrzena?, jde o důvěryhodnou organizaci/mluvčího?, jde o primární – sekundární zdroj?) }příklad: V loňském roce podle OSN zemřelo v Iráku nejméně 7 818 civilistů a 1 050 členů bezpečnostních složek. Tato cifra sice nedosahuje dramatických čísel z let 2006 a 2007, ale vzrůstá … }tvrzení (assertion): je předpokládáno/obecně považováno za platné a pravdivé, ale nebylo jako takové prokázáno }příklad: …a vzbuzuje obavy.; Byl to teroristický útok, byl to barbarský čin. Šlo o mimořádně velké krveprolití, jedno z největších v poválečné Francii. Terčem se stala i svoboda slova – a pachateli zřejmě byli fanatičtí islamisté. Toto všechno včera zaznělo a toto všechno je pravda. }názory: považováno za pravdivé mluvčím (subjektivní, bez dostatečné evidence, nemusí být sdíleno ostatními) }příklad: O tom, co je – a hlavně není – islámské, rozhodují pubescenti, jejichž vousy bývají mladší než islámský stát, který jejich velitelé právě vyhlásili. Základní struktura argumentu: závěr }měl by být logicky vyvozen z premis (A = B, C = B, pak C = A) }pokud je, uvažujeme o pravdivosti či nepravdivosti argumentu } }příklad }p1: Všechny žáby (A) jsou růžové (B). }p2: Ropucha (C) je druh žáby (A). }závěr: Ropucha (C) je růžová (B). }chybná první premisa, proto nepravdivý, byť validní (logicky vyvozený) argument } }rozlišujte pravdivost a validitu }validita je pro formální správnost }Pravdivost je pro věcnou správnost Základní struktura argumentu: závěr }nevalidní argument = argumentační faul }nevyplývá z premis: není logicky vyvozen, premisy nejsou úplné } }příklad }p1: Turing (A) tvrdí, že stroje umějí myslet (B). }p2: Turing (A) je gay (C). }závěr: (negace B) Stroje neumějí myslet. } }http://www.obcanskevzdelavani.cz/argumentacni-fauly Argumentační fauly (fallacies) }argumentum ad baculum }argumentum ad hominem }argumentum ad misericordiam }argumentum ad populum (pathetic fallacy) }argumentum ad ignorantiam }argumentum ad verecundiam }'post hoc, ergo propter hoc' fallacy }petitio principii }straw man fallacy }false dilemma fallacy }argumentum at consequentiam }… Argumentační fauly (topoi a loci) }běžná myšlenková schémata společná určité kulturní oblasti; často uváděný výrok, „obecně známá myšlenka“; „conclusion rules“ }užitečnost: je-li nějaký jev (akce, událost) hodnocen jako užitečný, měl by být uskutečněn }pojmenování (definition, name-interpretation): je-li něco nazváno X, pak to má charakteristiky X }autorita: X je správně, neboť autorita tvrdí, že X je správně }nebezpečí, hrozba: je-li nějaký jev (akce, událost) hodnocen jako nebezpečný, neměl by být uskutečněn }spravedlnost: jsou-li si osoby (akce, situace) v jistých aspektech rovny, má s nimi být zacházeno stejně }zodpovědnost: protože X je zodpovědný za vznik určitých problémů, měl by je X vyřešit }skutečnost/realita: protože realita je taková, jaká je, měla by být akce uskutečněna }… Způsoby přesvědčování (Aristoteles podle Richardsona) }ethos (osobnost, postavení mluvčího (character of speaker) }pathos (put the audience in the appropriate emotional states) }logos (provide proof) } } } } } }(Zdroj: Richardson 2007: 165) Příklad }https://www.novinky.cz/komentare/368846-komentar-navrat-ke-kolonialni-politice-vaclav-vlk.html Literatura }Fairclough, Norman. 1992. Discourse and social change. Cambridge: Polity Press. }Fairclough, Norman. 2001. Language and Power. London and New York: Routledge. }Fairclough, Norman – Fairclough, Isabella. 2012. Political Discourse Analysis. London: Routledge. }Fowler, John. 1991. Language in the News: Discourse and Ideology in the Press. London and New York: Routledge. }Reisigl, M. and Wodak, R..Discourse and Discrimination: Rhetorics of Racism and Antisemitism.: Routledge, 2001. }Richardson, John E. 2007. Analysing Newspapers: An Approach from Critical Discourse Analysis. Houndmilts, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan. }The new social theory reader. 2nd Edited by Steven Seidman and Jeffrey C. Alexander. London and New York: Routledge, 2008. }Walton, Douglas N. 2008. Argumentation schemes. Cambridge : Cambridge University Press. 16