Práce s informačními zdroji ZUR443 Mgr. Dana Mazancová, DiS. Brno, 5. 4. 2019 •Práce s EIZ §2 x 50 min. v pokročilé vyhledávací techniky v tvorba rešeršního dotazu v praktické vyhledávání v databázích v zadání praktického úkolu – §2 x 50 min. v kontrola úkolu + diskuse v EBSCO Discovery Service a další nadstavbové nástroje v elektronické knihy v citační databáze • • •Vyhledávání • • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Vlastní vyhledávací proces 8. Hodnocení vyhledaných záznamů 9. Další operace 1. Téma •1) Zamyslete se o čem chcete psát vje nutné mít dost informací o daném tématu (pokud se studiem problematiky začínáte, nebojte se využít učebnice, encyklopedie, radu vyučujícího apod.) •2) Zformulujte téma nebo problém vLze využít tzv. myšlenkových map – grafické znázornění tématu • • • v • v žárovka.jpg mind map Zdroj: http://www.sswm.info/content/mindmapping Zdroj: http://thetravellingteachers.blogspot.cz/2014/08/newspaper-articles-some-new-and-old.html •3) Vyjádřete téma ve formě vklíčových slov (hesel) v– používejte zejména podstatná jména -příd. jména, zájména a slovesa pouze pokud jsou opravdu nezbytné -vyhýbejte se tzv. stop words (předložky, spojky, členy v cizích jazycích) vpř. marketingová komunikace; sociální sítě; propagace v vPozn. v katalozích knihoven můžete nalézt i tzv. předmětová hesla vpř. novináři -- Česko -- 20.-21. st. v v • v žárovka.jpg 1. Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 2. Další specifikace q Před začátkem vlastního procesu vyhledávání je • třeba si ujasnit: včasové rozmezí vtypy dokumentů (např. odb. časopisy, kapitoly z knih, příspěvky z konferencí, zpravodajství) vtyp dat (text, audio, video) vjazyk dokumentů (většina světové produkce je v AJ) vforma (odborná x populárně naučná) • • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Vlastní vyhledávací proces 8. Hodnocení vyhledaných záznamů 9. Další operace 3. Výběr zdrojů qSpecializované odborné databáze qKnihovní katalogy qSpecializované vyhledávače odb. informací qRepozitáře qKnihovny qDalší • qVyhledávání na konkrétní stránce Př. burgr site:fss.muni.cz qDefinice Př. define:cyberbullying qVyhledávání stránek, které jsou podobné určité adrese URL Př. related:medzur.fss.muni.cz qTyp dokumentu Př. filetype:pdf Google (Scholar) – tipy pro vyhledávání Infographic: Get More Out of Google • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Vlastní vyhledávací proces 8. Hodnocení vyhledaných záznamů 9. Další operace 4. Průzkumová strategie qPlánování samotného procesu vyhledávání informací vvolba vyhledávacích nástrojů vvýběr možných relevantních zdrojů vformulování požadavku vvýběr pojmů vformulování vyhledávacího dotazu vhodnocení výstupů v v v Zdroj: Steinerová Druhy průzkumových strategií qLogický součin, průnik – operátor AND qLogický součet, sjednocení – operátor OR qLogická negace – operátor NOT qKrácení termínů (truncation) qVyhledávání prostřednictvím fráze v v Zdroj: Steinerová Strategie Boolovského modelu qStrategie Boolovského modelu vnejrozšířenější vkombinace termínů pomocí logických operátorů AND, OR, NOT v v v not or and Operátor AND qLogický součin, průnik vVyhledání jen těch dokumentů, ve kterých se vyskytují obě klíčová slova vVýsledek průzkumu se zužuje vMůžeme jej znázornit jako průnik množin v v v Př. reklama AND děti and reklama děti Operátor OR qLogický součet, sjednocení vVyhledání dokumentů, které obsahují alespoň jeden ze zadaných výrazů vVýsledek průzkumu se rozšiřuje vMůžeme jej znázornit jako sjednocení množin v v v Př. novináři OR žurnalisté or novináři žurnalisté Operátor NOT qLogická negace vVyloučí ty záznamy o dokumentech, které obsahují označené klíčové slovo vZáleží na pořadí klíčových slov vVýsledek průzkumu se zužuje v v v Př. reklama NOT sociální sítě not reklama sociální sítě Proximitní operátory (operátory blízkosti) qNEAR, ADJACENT (ADJ), FOLLOWED BY vVyhledávání vzájemně blízkých, přilehlých, sousedících pojmů vVyhledají se informace a dokumenty, které obsahují za sebou následující termíny, v zadaném pořadí v v v v Př. masmédia N3 propagace Krácení termínů (truncation) qHledaný termín je zkrácen na kořen slova vSystém dohledá všechny možné tvary podle tohoto kořenu vPřípony nebo koncovky jsou nahrazeny zástupným znakem vVýsledek vyhledávání se rozšiřuje vPozn. vyhledávací nástroje mohou využívat různé symboly v vPř. žurnalis* - vyhledá žurnalisté, žurnalistika, žurnalistický atd. v v v Zástupné znaky/maskování (wild cards) qNahrazení určité části vyhledávacícho termínu vMezi nejčastěji používané znaky patří * ? $ % vZnaky mohou zastupovat předpony, přípony, ale i vnořené řetězce znaků (např. při chemických sloučeninách) v vPř. col*r, colo#r (color, colour) vwom?n (woman, women) vne?t (next, nest, neat) v v v Vyhledávání prostřednictvím fráze qBližší specifikace dotazu vSlovní spojení vVšechny slova se musí vyskytovat v přesném pořadí a uvedeném tvaru vNejčastěji se využívají uvozovky vVýsledek vyhledávání se zužuje v vPř. "mediální komunikace" v v v • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Vlastní vyhledávací proces 8. Hodnocení vyhledaných záznamů 9. Další operace 5. Vyhledávací postup qStavění bloků (stavební kameny) qPostupné lámání (osekávání) qCitační řetězení (rostoucí perla) v v v v v Zdroj: Steinerová qStavění bloků (stavební kameny) vProblém rozčleněn na dílčí problémy vZ nich formulujeme více dotazů vJednotlivé výsledky pro jednotlivé bloky se nakonec spojí do konečné odpovědi pomocí operátoru AND v v v v v Obr. zdroj: http://iva.k.utb.cz Př. Plagiátorství na vysokých školách Dílčí dotaz 1: (plagiátorství OR porušování autorských práv) Dílčí dotaz 2: ("vysokoškolský student" OR "posluchač VŠ" OR student) Spojení dílčích dotazů: (plagiátorství OR porušování autorských práv) AND ("vysokoškolský student" OR "posluchač VŠ" OR student) qPostupné lámání (osekávání) vZ rozsáhlého průzkumu dokumentů postupně odstraňujeme jednotlivé prvky vDotaz se zužuje vVyužívají se např. užší termíny, logický součin, negace v v v v v v Obr. zdroj: http://iva.k.utb.cz Př. Sociální média a jejich využití v prezidentských kampaních Po získání velkého množství výsledků se můžeme např. 1)Zaměřit pouze na nějakou zemi, např. USA 2) 2)Odstranit některé typy dokumentů, např. novinové zprávy qCitační řetězení (rostoucí perla) vPoužívá se při studiu dokumentů vNajde se jeden vysoce relevantní dokument, který obsahuje odkazy (citace) na další dokumenty vNa další vyhledávání použijeme termíny, které se vyskytují u tohoto relevantního dokumentu vProces lze několikrát opakovat v v v v v v Obr. zdroj: http://iva.k.utb.cz Př. Na dotaz sustainable agriculture byl nalezen dokument: BARKER, Melissa S., Donald BARKER, Nicholas F. BORMANN, Mary Lou ROBERTS a Debra L. ZAHAY. Social media marketing: a strategic approach. Second edition. Boston: Cengage Learning, [2017]. ISBN 978-1-305-50275-8. Pro další vyhledávání můžeme: 1) Sledovat odkazy z použité literatury 2) Zvolit si některého z odborníků na tuto problematiku a sledovat jeho dílo • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Vlastní vyhledávací proces 8. Hodnocení vyhledaných záznamů 9. Další operace 6. Technika vyhledávání qProhlížení (browsing) • qVyhledávání (searching) vjednoduché vpokročilé v v v • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Vlastní vyhledávací proces 8. Hodnocení vyhledaných záznamů 9. Další operace qMálokdy získáte relevantní záznamy po prvním vyhledávání q qVždy je třeba rešeršní dotaz ladit q qKaždý zdroj má vlastní pravidla vyhledávání a je třeba tomu uzpůsobit vyhledávací dotaz v v v v v v v v 7. Vlastní vyhledávací proces qMáte-li málo výsledků vyhledávání: vRozšiřte dotaz – přidejte další klíčová sl. vZrušte omezení (např. typ dokumentu, dílčí databáze, jenom slova v názvu apod.) v qMáte-li mnoho výsledků vyhledávání: vZužte dotaz – (snažte se lépe nadefinovat klíčová slova; konkretizovat; zaměřit se pouze na nějakou oblast apod.) vPřidejte omezení (např. typ dokumentu, země, jenom slova v názvu apod.) v v v v v v • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Vlastní vyhledávací proces 8. Hodnocení vyhledaných záznamů 9. Další operace qrelevance qdůvěryhodnost zdroje vjména autorů, instituce, kontakty na správce… qpravidelná aktualizace qodbornost • v v v v v v v v 8. Hodnocení vyhledaných záznamů • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Vlastní vyhledávací proces 8. Hodnocení vyhledaných záznamů 9. Další operace qtisk quložení qexport do citačního manageru (např. EndNote Web, Zotero, Citace.com) • v v v v v v v v v 9. Další operace • qTéma qKlíčová slova qFormulace vyhledávacího dotazu qVýběr vhodných zdrojů qVlastní vyhledávání qHodnocení vyhledaných záznamů qDalší operace • • • qPište si poznámky! Budete vědět, které zdroje jste již prohledali, jakou formu dotazu jste použili, jaká klíčová slova jste přidávali apod. qUsnadněte si práci a používejte citační managery • • v v v v v v v TIPY Licencované zdroje qAnopress Monitoring Online qNewton Media qPress Reader qSage Journals Online • • • • • • • v Praktické ukázky vyhledávání v databázích qInformace z českých médií qRetrospektiva do 1996 (dle typu dokumentu) qObsahuje: vnoviny včasopisy vpřepisy rozhlasového a TV vysílání qDatabáze umožňuje: vgrafické výstupy on-line vukládání vyhl. dokumentů do schránek vsprávu vyhl. dokumentů v analytickém softwaru ISA vexport vybraných článků z databáze, zasílání e-mailem qMěsíční limit pro MU • • • • • • • v Anopress Monitoring Online •Anopress - pokročilé vyhledávání • • • • • • v Vyhledávací dotaz Vyhledávací parametry •Anopress – seznam výsledků • • • • • • v Plný text článku •Anopress – uložení do profilu • • • • • • v •Anopress – otevřený profil • • • • • • v vybraný profil články v daném profilu qInformace ze slovenských médií qRetrospektiva do 1998 (dle typu dokumentu) qObsahuje: vnoviny včasopisy vpřepisy rozhlasového a TV vysílání vzprávy z internetových serverů qMěsíční limit pro MU • • • • • • • v Newton Media qPlné texty více než 5000 zahraničních deníků a populárně naučných časopisů v 60 jazycích ze 100 zemích světa qArchiv je u většiny titulů 3 měsíce qTituly jsou dostupné v den vydání a jsou v plném rozsahu jako tištěné verze qk dispozici i aplikace pro mobilní zařízení (chytré telefony a tablety) • • • • • • v Press Reader qPlné texty časopisů od vydavatelství Sage Publications qNově dostupný i obsah v tzv. hlubokém archivu (Sage Deep Backfile Package) qPřístup u všech titulů od 1. vydaného čísla až do současnosti • • • • • • v Sage Journals Online (kolekce HSS) Export záznamů z databáze Sage do citačního software EndNote Web 1)Vytvoření účtu v EndNote Web. 2) 2)Vyhledání záznamu v databázi Sage. • 3)Poté zvolit vlevo u článku "Cite". • 4)Objeví se další stránka s hláškou "Otevíráte soubor" – např. sage_dsna9.enw. Zvolte "uložit". Export záznamů z databáze Sage do citačního software EndNote Web II. •5) Otevřete si citační manager EndNote Web a přihlaste se • pomocí zvolených přihlašovacích údajů. • •6) V hlavním menu zvolte "Collect – Import References ". Vyberte • v polích: "File" (např. sage_dsna9.enw), "Import Option - • EndNote Import ", "To" zvolte složku, do které chcete záznamy • přidat, případně si vytvořte novou (Organize – Manage My Group). • •7) Objeví se hláška sdělující, kolik záznamů bylo naimportováno • (např. " references were imported into "Media" group). 6) • • Literatura • • qSTEINEROVÁ, Jela; GREŠKOVÁ, Mirka; ILAVSKÁ, Jana. Informačné stratégie v elektronickom prostredí. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 2010, 190 s. ISBN 9788022328487. Obrázky • qhttp://www.sswm.info/content/mindmapping (myšlenková mapa) qhttp://thetravellingteachers.blogspot.cz/2014/08/newspaper-articles-some-new-and-old.html (myšlenková mapa) qhttp://spencerjardine.blogspot.cz/2012/02/boolean-search-strategies-videos.html (boolovské operátory) qhttp://www.hackcollege.com/blog/2011/11/23/infographic-get-more-out-of-google.html (Google) qhttp://iva.k.utb.cz/?page_id=799 (rešeršní strategie) qhttp://iva.k.utb.cz/?page_id=843 (rešeršní strategie) qhttp://iva.k.utb.cz/?page_id=847 (rešeršní strategie) q • * * •Děkuji Vám za pozornost • •Mgr. Dana Mazancová, DiS. •mazancov@fss.muni.cz • •infozdroje@fss.muni.cz • • • •