Adobe Systems 1 Policejní a justiční spolupráce a spolupráce v oblasti vnitra Veronika Zapletalová [USEMAP] Adobe Systems Define footer – presentation title / department 2 Justice a policejní spolupráce Adobe Systems 3 Postavení politiky ̶Dlouho jednomyslné rozhodování – omezený rozvoj Maastricht: III. pilíř justice a vnitro  Amsterdam: pouze policejní a justiční spolupráce v trestních záležitostech  civilní právo a civilní justiční spolupráce I. pilíř ̶Posun v souvislosti s bojem proti terorismu (11/09/2001) ̶Lisabonská smlouva: zrušení třetího pilíře, řádný legislativní postup (Hlava V, kap. 3-5 SFEU), změny hlavně v oblasti trestního práva ̶Výjimka: Dánsko (Hlava V) + Británie a Irsko (část třetí Hlavy V), viz protokoly č. 21 a č. 22. [USEMAP] [USEMAP] Adobe Systems 4 Občanské právo Pravomoci EU Trestní právo ̶Řádný legislativní postup, mezinárodní rozměr, především ◦ uznávání a výkon soudních a mimosoudních rozhodnutí ◦ slučitelnost norem a pravidel ◦ spolupráce při opatřování důkazů ◦ odstraňování překážek občanskoprávního řízení ◦ další vzdělávání soudců a soudních zaměstnanců ̶Rodinné právo – zvláštní legislativní postup ◦ možnost přesunu pod řádný schválením Rady (J), právo veta národní parlamenty oVzájemné uznávání rozsudků a sbližování předpisů oMožnost přijímat směrnice v oblastech s přeshraničním rozměrem (taxativní výčet, trestní právo procesní) oMožnost přijímat směrnice pro minimální pravidla v oblasti závažné trestné činnosti s přeshraničním rozměrem (taxativní výčet, trestní právo hmotné, navazuje na Eurojust) oMožnost seznam rozšířit: souhlas Rada (J) + EP oSnaha o zjednodušení spolupráce v případech přeshraničního rozsahu a o vzájemné uznávání rozhodnutí členských států (platí i v civilních věcech) [USEMAP] Adobe Systems 5 Pravomoci EU - Policejní spolupráce ̶Spolupráce policie, celních úřadů a dalších orgánů – předcházení trestným činům ̶Možnost přijetí opatření – řádný legislativní postup ◦ pro shromažďování a výměnu informací ◦ personální spolupráce ◦ sdílení kriminalistických postupů při organizované trestné činnosti ̶Další spolupráce – zvláštní legislativní postup ◦ operativní spolupráce mezi orgány [USEMAP] Adobe Systems 6 Využití tzv. záchranné brzdy (emergency brake) Když nastanou pochyby ohledně nutnosti využití evropské dimenze… Kontrola pomocí principu subsidiarity ̶návrh směrnice ohrožuje zásadní aspekty trestního práva (ne mezinárodní spolupráce) → žádost členského státu → pozastavení legislativního procesu → posuzuje ER konsensem ̶ možné využít v těchto oblastech: • justiční spolupráce v trestních věcech (čl. 82 SFEU), • společná pravidla týkající se trestné činnosti (čl. 83 SFEU) (koordinace systémů sociálního zabezpečení pro migrující pracovníky, čl. 48 SFEU) ̶Žlutá karta ̶Oranžová karta [USEMAP] Adobe Systems 7 Protiváha: posílená spolupráce ̶Navazuje a vyvažuje záchrannou brzdu → formální oznámení EP, Radě a Komisi ̶Jinak obecná pravidla pro institut posílené spolupráce 2010 Rozhodné právo ve věcech rozvodu a rozluky (tzv. Řím III) 2016 Rozhodné právo ve věcech majetkových poměrů v manželství a registrovaném partnerství 2017 Úřad veřejného evropského žalobce (EPPO): vyšetřování, stíhání a postavení před soud pachatelů trestných činů poškozujících finanční zájmy Unie [USEMAP] Adobe Systems 8 Jakými nástroji spolupráce disponuje? ̶Ne úplně přehledná struktura napříč spoluprácí: ̶ Europol, ̶ Eurojust, ̶Evropský zatýkací rozkaz, ̶OLAF, ̶evropský vyšetřovací příkaz, ̶Evropský veřejný žalobce atd. [USEMAP] Adobe Systems 9 Europol Eurojust ̶Hlavní orgán v rámci policejní spolupráce 1998, zmíněn už ve Smlouvě o EU, posílen Amsterdamskou smlouvou ̶Spolupráce v oblasti prevence terorismu, obchodu s drogami, organizovanému zločinu a jiným závažným formám mezinárodní trestné činnosti ̶Národní jednotky v členských státech a národní styční důstojníci v centrále Europolu ̶Shromažďuje, analyzuje, šíří informace a koordinuje operace, spolupráce ve vyšetřovacích týmech ̶Nemá klasické policejní pravomoci ̶Po 2013 nová centra (EC3, EMSC, ECTC) ̶Evropská jednotka pro justiční spolupráci (Eurojust) ̶Podpora spolupráce v boji proti závažné přeshraniční trestné činnosti ̶Nemůže podávat žaloby k národním soudům ̶Propojení na Evropskou soudní síť (1998) ̶ neformální kontakty mezi justičními orgány, podpora stíhání, výměna zkušeností atd. (každý stát jmenuje kontaktní osoby) [USEMAP] Adobe Systems 10 Evropský zatýkací rozkaz OLAF, EIO ̶Možnost vydávání občanů jednoho členského státu do jiného členského státu Fakticky řeší problém neomezeného pohybu a jeho trestněprávních dopadů (vyhýbání se stíhání) Pouze závažné trestné činy podle práva žádající země ◦ taxativní výčet 32 oblastí ◦ min. trestní sazba 12 měsíců ̶Konkrétní formu provedení (rámcové rozhodnutí, 2002) přijaly členské státy Před jeho platností klasické vydávací řízení (extradice) ̶Evropský úřad pro boj proti podvodům (European AntiFraud Office, OLAF) ◦ zřízen EK, ochrana finančních zájmů Unie ̶Evropský vyšetřovací příkaz (European Investigation Order, EIO) ◦ směrnice 2014/41/EU ◦ rozhodnutí vydané justičním orgánem jednoho členského státu („vydávající stát“) za účelem provedení jednoho nebo několika konkrétních vyšetřovacích úkonů v jiném členském státě („vykonávající stát“) s cílem zajistit důkazy [USEMAP] Adobe Systems 11 Spolupráce v oblasti vnitra Adobe Systems 12 Postavení politiky I. ̶volný pohyb, migrace, azylová a vízová politika (ex I. pilíř) ̶prolínání s oblastí justice (ex III. pilíř) ̶Velmi pozvolná komunitarizace: ̶Dohoda z Neapole (1967): celní spolupráce ̶Skupina TREVI (1976): spolupráce ministerstev vnitra a spravedlnosti ̶Schengenská spolupráce (1985, 1990) ̶Smlouva o EU (1992): mezivládní pilíř justice a vnitro (omezená jurisdikce ESD) ̶Dublinská úmluva (1997) [USEMAP] Adobe Systems 13 Postavení politiky II. ̶Amsterdamská smlouva: komunitarizace oblasti vízové, azylové a migrační politiky (I. pilíř); justice a policie stále III. Pilíř; přechodné období 5 let (QMV od 2005); spolurozhodování EP (výjimka: legální migrace) ̶Hlava VI SEU Lisabonská smlouva: zásadní změny ̶ zrušení III. pilíře ̶ posílení Komise, EP, ̶ jurisdikce ESD (zde přechodné období do 1.1. 2014 – policie, trestní záležitosti) ̶jednomyslnost už jen omezeně (např. rodinné právo) ̶Hlava V SFEU ̶1999-2014 víceleté akční programy spolupráce (Tampere, Haag, Stockholm), posléze „strategic guidelines“ Adobe Systems 14 Schengenský prostor ̶Základní kámen položily 2 dohody: ̶ Schengenská dohoda (1985) ̶Prováděcí úmluva (1990) ̶Signatáři: Francie, Německo, Benelux ̶Cíl: zrušení kontrol na vnitřních hranicích, minimalizace rizik, účast pouze některých zemí (prevence konfliktu) [USEMAP] Adobe Systems 15 Vízová politika - přehled Vízový kodex ̶Od r. 1996 rozhoduje Rada (QMV) o seznamu třetích zemí s vízovou povinností a jednotné formě víz ̶Od r. 1999 (AS) i v ostatních oblastech ̶postupy pro udělení víz členskými zeměmi ̶pravidla pro jednotné vízum (společná kritéria) ̶Neúčast Velké Británie a Irska (vazba na Schengen) ̶Od r. 2004 budování Vízového informačního systému: databáze a výměna vízových údajů, struktura obdobná SIS (všechny databáze spravuje agentura eu-LISA) ̶Od 4/2010 (Nařízení č. 810/2009) ◦ harmonizace pravidel mezi státy Schengenu ◦ společná pravidla pro podmínky a postup při vydávání víz (odpovědnost za udělení, způsob zpracování) ̶ jednotný formulář i systém poplatků ̶transparentnější rozhodování (odůvodnění odmítnutí, možnost odvolání) ̶ 2019 novelizace: vazba víz na návratovou politiku, zjednodušení procedury, zvýšení poplatků ̶Schengenské vízum [USEMAP] Adobe Systems 16 Migrace a azylová politika ̶Sdílená pravomoc ̶Součást ex I. pilíře (Amsterdam), hlasování QMV, spolurozhodování EP ̶1999 Tampere: počátek budování evropského azylového systému Lisabonská smlouva → společná azylová politika ̶Výjimka: Irsko a Velká Británie + Dánsko ̶Soulad s Ženevskou úmluvou (1951) a jejím protokolem (1967) ̶Dublinský systém ̶EASO: Evropský podpůrný úřad pro otázky azylu [USEMAP] Adobe Systems 17 Společný evropský azylový systém (CEAS) Definice azylu v rámci EU Azylový systém je tvořen: ̶Směrnice o azylovém řízení (2013/32/EU) ̶Směrnice o podmínkách přijímání (2013/33/EU) ̶Kvalifikační směrnice (2011/95/EU) ̶Dublinské nařízení ̶Nařízení o EURODAC ( 603/2013) [USEMAP] Adobe Systems 18 Dublin I, Dublin II, Dublin III, Dublin IV? ̶Původním základem Dublinská úmluva (1997) ̶zodpovědný je pouze jeden stát (one-chance-only princip) ̶odstranění asylum shopping a refugee in orbit ̶Dnes ve formě nařízení Rozložení finanční zátěže azylového řízení mezi členské státy + určení kritérií pro posouzení žádosti ̶Upravuje i procesní pravidla: lhůty, komunikace, transfery osob mezi státy, důkazní a opravné prostředky ̶Účast Norska, Lichtenštejnska, Islandu a Švýcarska Adobe Systems 19 Dublin I, Dublin II, Dublin III, Dublin IV? ̶V roce 2003 tzv. Dublin II – revize: kritéria, lhůty, tranzitní zóny… ̶Od roku 2014 Dublin III: viz nařízení č. 604/2013 ̶Nyní v přípravě Dublin IV: odraz migrační krize ̶Kritéria určení státu (v tomto pořadí) ̶rodinné vazby; ̶místo vydání víza/povolení k pobytu; ̶neoprávněný vstup a pobytu; ̶ vstup a bezvízový styk; ̶ místo žádosti o azyl Humanitární doložka + doložka suverenity ̶Neregulován: společný systém zacházení s azylanty a jejich ochrana ̶ Adobe Systems 20 Dublin IV ̶Reforma je nutná = Shoda na nutnosti reforem (EK, Rada, EP) ̶Nejspornějším bodem relokace uprchlíků ̶Problém dosažení kompromisu 2016 návrh EK ̶korekční mechanismy v případě nepřiměřeného tlaku (relokace) ̶automatický mechanismus podle HPD a počtu obyvatel ̶možnost vyplatit se (250 tisíc eur) ̶zohlednění přesídlování ◦ povinnost žadatelů setrvat v odpovědném státě ̶zkrácení lhůty pro přemisťování ̶pouze osoby s možností získat mezinárodní ochranu ̶zrychlené azylové řízení: bezpečnostní riziko, bezpečné třetí země ̶ ̶ALE trvající odpor národních států, neexistující shoda mezi institucemi? ̶ Adobe Systems 21 Reforma FRONTEX ̶Reforma na novou agenturu 10/2016 Nařízení 2016/1624 ̶Tři komponenty ̶Agentura pro Evropsku pohraniční a pobřežní stráž ̶Příslušníci vnitrostátní orgánů ̶Vyčlenění rezervní kapacity na ochranu hranic (1500) ̶Stálý monitoring vnějších hranic ̶Styční úředníci v členských státech ̶Organizace společných operací, včetně návratových ̶Technická a operační pomoc při záchranných operacích ̶Součástí Úřad pro navracení Adobe Systems 22 Proč reformovat azylový systém? Kam dál? ̶Nerovnoměrné zatížení členských států (jih) ̶Za ochranu schengenské hranice odpovídají státy ̶Problematická registrace ̶Rozdíly v ochotě uprchlíky přijímat: západ vs. východ EU ̶Uprchlíci chtějí jen do určitých zemí ̶Sýrie ̶Politická dohoda s Tureckem Adobe Systems Define footer – presentation title / department 23