Společná zemědělská politika společná rybolovná politika Veronika Zapletalová [USEMAP] Jakými nástroji disponuje společná zemědělská politika? •Intervenční ceny •minimální ceny pro produkci, zásadně sníženy (McSharry), dnes nepodstatné •Kvóty •maximálně garantované množství konkrétní produkce, ruší se •Přímé platby •hlavní nástroj, výše podle velikosti farmy, oddělení od produkce + vazba na konkrétní ekologické standardy •Další podpora •např. v rámci Areas with natural or other specific constraints (ANCs), dříve LFA – kompenzace pro tyto zemědělce [USEMAP] Jakými nástroji disponuje společná zemědělská politika? •Zemědělský orientační a záruční fond- EAGGF •Po reformě: akcent na rozvojovou část, navyšování prostředků • Od 2007: •Evropský zemědělský záruční fond (EAGF) ◦ •Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (EAFRD) •Od roku 2008 uplatnění principu modulace: •snižování plateb zemědělcům s nejvyššími podporami (až 10 % do roku 2012) a jejich přesun do národního rozpočtu pro rozvoj venkova – tzv. Health Check [USEMAP] Historický vývoj • https://i0.wp.com/research4committees.blog/wp-content/uploads/2018/10/617.502Figure2.jpg Prosím, zopakujte si např. dle Fiala – Pitrová (2018) [USEMAP] Proč bylo potřeba reformovat zemědělský sektor? [USEMAP] Proč bylo potřeba reformovat zemědělský sektor? •Systémový problém: •navyšování garantovaných cen —› nadprodukce —› vysoké náklady •Konkurenceschopnost na světových trzích •Transparentnost a regulace • • Zopakujte si: •Mansholtův plán (1968) •Miniplán (1973) •Zěmědělská reforma a „britský problém“ (1984 Fontainebleau) •Reformní pokusy 80.let •MacSharryho reforma (1992) [USEMAP] Agenda 2000 •snižování intervenčních cen, kompenzační platby •vize východního rozšíření (rozdíly v cenách) – jak utáhnout zemědělství ve východní Evropě? •Tlak na globální konkurenceschopnost Evropy •Založení II. pilíře: kultivace a rozvoj venkova •Neuskutečněné návrhy •Princip degresivity: snižování kompenzačních plateb v čase •Princip modulace: max. platba na farmu, přesun prostředků do 2. pilíře •Akcent na neekonomické aspekty SZP [USEMAP] Fischlerova reforma (2003) •Cíl: úplné oddělení finanční podpory zemědělství od produkce (decoupling) •Výsledky: •Jednotné platby na farmu (podle velikosti, SPS) místo platby na plochu, nebo jednotku (SAPS) •Zásada cross-compliance: kvalitativní a ekologické standardy napříč celou EU •Dodržování environmentální legislativy •GAEC: dobrý zemědělský a environmentální stav půdy •Další snižování intervenčních cen •Pokračování modulace [USEMAP] Jak východní rozšíření ovlivnilo společnou zemědělskou politiku? [USEMAP] Proč byla potřebná reforma evropského zemědělství po roce 2015? •Odraz v novém MFF (2014-2020) •Greening •Platby pouze aktivním zemědělcům •Zastropování plateb pro velké farmy •Převod plateb mezi oběma pilíři •Redukce nerovnováh v platbách pro jednotlivé státy •Rušení kvót [USEMAP] Jak tedy funguje současný systém? •Dvě složky přímých plateb •nároková •motivační (30 %, tzv. greening s dvouletým bezsankčním obdobím) •Malé farmy (do 10 ha): zjednodušené čerpání bez environmentálních podmínek •Snížení plateb pro největší farmy (platby nad 150 tis. €), tzv. capping , min. o 5 % •Konvergence rozdělování přímých plateb mezi členskými státy (kritérium: průměrná platba na ha pod 90 % průměru EU) •Zrušení kvót na mléko (2015), cukr (2017), vinnou révu (2030) •Extra dotace pro mladé, začínající farmáře do 40 let (+25 % prvních pět let, do 90 ha) •Možnost prodloužení platby na plochu (SAPS) až do r. 2020 Možnost přesunu až 15 % prostředků mezi oběma pilíři (státy pod 90 % průměru EU až 25 %) •Alespoň 30 % prostředků na II. pilíř [USEMAP] Kam jdou reálně peníze? •1. pilíř přímé dotace – 70 % (EU) •2. pilíř rozvoj venkova – 20 % (EU + čl. státy) •Podpora trhu – 10 % (EU) CAP v MMF 2014 - 2020 [USEMAP] Rozdělování dotací v ČR Image result for dotace zemědělství čr [USEMAP] Problematické body •Nesporné zvýšení efektivity vs. omezené reformy •Rigidní systém nepříliš podporující podnikatelskou aktivitu •Věková struktura zemědělců •Regulovaný zemědělský trh •Vysoké náklady na produkci, rozpočet •Ohrožení zemědělského odbytu v rozvojových zemí •Privilegované postavení zemědělské komunity •Spravedlnost systému (18 % / 80 %) •Relevance politiky vzhledem k aktuálním výzvám [USEMAP] Jak bude evropské zemědělství vypadat po roce 2020? •29. listopadu 2017 •SDĚLENÍ KOMISE EVROPSKÉMU PARLAMENTU, RADĚ, EVROPSKÉMU HOSPODÁŘSKÉMU A SOCIÁLNÍMU VÝBORU A VÝBORU REGIONŮ - •Budoucnost potravinářství a zemědělství •(COM(2017) 713 final ) • • Proč by podle EK mělo dojít k další velké reformě CAP? •Nutnost zjednodušení systému •Modernizace CAP •Vliv MFF • [USEMAP] Kam dál po roce 2020? •1. června 2018 – EK představeny návrhy na legislativní změny v CAP •Nutnost přizpůsobit se se nové realitě (klimatická změna atd.) •9 cílů (viz obrázek) • • • • The CAP 9 objectives [USEMAP] Fostering a smart and resilient agricultural sector ensuring food security Bolstering environmental care and climate action and contributing to the environmental- and climate- related objectives of the EU Strengthening the socio- economic fabric of rural areas (a) Support viable farm income and resilience across the EU territory to enhance food security (d) Contribute to climate change mitigation and adaptation, as well as sustainable energy (g) Attract young farmers and facilitate business development in rural areas (b) Enhance market orientation and increase competitiveness including greater focus on research, technology and digitalization (e) Foster sustainable development and efficient management of natural resources such as water, soil and air (h) Promote employment, growth, social inclusion and local development in rural areas, including bio-economy and sustainable forestry (c) Improve farmers’ position in the value chain (f) Contribute to the protection of biodiversity, enhance ecosystem services and preserve habitats and landscapes (i) Improve the response of EU agriculture to societal demands on food and health, including safe, nutrition and sustainable food, as well as animal welfare Fostering knowledge, innovation and digitalisation in agriculture and rural areas Navrhované obecné a konkrétní cíle CAP na období 2021-2027 (Erjavec et al. 2018) Jak by měl nový systém fungovat? Image result for The proposed CAP strategic planning framework [USEMAP] Jak by měl nový systém fungovat? Image [USEMAP] Jak by měl nový systém fungovat? https://www.researchgate.net/profile/Alan_Matthews/publication/329075466/figure/fig2/AS:69513199695 8726@1542743791831/Schematic-diagram-of-CAP-architecture_W640.jpg [USEMAP] Rok 2019 – rok změny, která nenastala? •Předpoklad: 2019 = zlomový rok evropského zemědělství •ALE •Volby do EP, politické taktizování mezi členskými zeměmi, BREXIT, nedojednaný víceletý finanční rámec (= zpoždění pro národní strategické plány) •PROTO •EK (říjen 2019) – přechodné období: •Zemědělci budou mít dotace k dispozici i po roce 2020 •Členské státy budou mít času na vytvoření strategických plánů. • •Realistický odhad však počítá s mnohem delším přechodným obdobím (vliv koronavirus, BREXIT) – reforma tedy až 2023? 2024? • [USEMAP] Společná politika rybolovu Zásady později, teprve od roku 1970, součást společné zemědělské politiky Důvody vzniku ◦spory o rybolovná teritoria ◦obrana proti narušení mořského ekosystému Vlastní vznik v roce 1983 —> jižní rozšíření, reforma 2002 Financování: původně Finanční nástroj pro řízení rybolovu (FIFG), od 2007 Evropský rybářský fond (EFF), od 2014 Evropský námořní a rybářský fond (EMFF) Funkce: řízení zdrojů ryb uvnitř EU a aktivní role navenek, zachování konkurenceschopnosti odvětví (finanční pomoc), kontrola a vymáhání stanovených pravidel [USEMAP] Principy politiky rybolovu rovný přístup do teritoriálních vod členských zemí (s výjimkou pobřežního pásma) strukturální pomoc (viz finanční nástroje) referenční ceny pro dovoz (ochrana trhu) kvóty pro jednotlivé druhy ryb včetně podmínek způsobu rybolovu standardy kvality rybích produktů [USEMAP] Reforma rybolovu Reforma 2002: víceleté plány na ochranu ryb, přelovení některých druhů ryb – nemožnost reprodukce Aktuálně řešené problémy (zelená kniha EK): ◦snižující se zásoby ryb a nadměrná kapacita rybářských flotil – předchozí reforma neuspěla ◦ohrožené druhy ryb ◦nalezení pracovních alternativ pro tradiční rybářské komunity ◦ochranná opatření zahrnující také nečlenské země EU, boj s ilegálním rybolovem ◦potřeba regulace na regionální úrovni [USEMAP] Reforma od roku 2014: cíle •znovuobnovení populace ryb na udržitelnou úroveň •ukončení nehospodárných postupů při rybolovu (výměty – tzv. vedlejší výlovky) •stále možnost států omezit rybolov 12 mil od pobřeží •nové priority: •akvakultura •drobný rybolov •mezinárodní vědecká spolupráce • • •Aktuální navrhovaná reforma? [USEMAP]