Týden 1: Úvod a seznámení s požadavky kurzu (19. 2. 2020)
Seznámení s požadavky kurzu. Klíčové mezníky vývoje SZP; základní pojmy a problémy (Kuchyňková)
Anotace kurzu:
Cílem kurzu je seznámit studenty podrobněji s fungováním jedné z klíčových komunitárních politik EU, kterou je společná zemědělská politika (SZP). Širším cílem je potom na příkladu této politiky ukázat reálnou stránku fungování EU, včetně zapojení jednotlivých relevantních aktérů do tvorby této politiky (instituce EU, členské státy, zájmové skupiny…). Oblast SZP již dávno není jen doménou prosté zemědělské produkce a její dotační podpory. V současnosti problematika zahrnuje významné oblasti ochrany spotřebitele i environmentální problémy, stále proto narůstá důležitost této agendy v každodenním životě. Navíc je tato problematika bezprostředně spojena s nejnovějším děním v EU (příprava nového finančního rámce pro období 2021-2027). V rámci kurzu bude proto věnován významný prostor také těmto tématům, jejich aktuálnímu vývoji a budoucnosti. SZP je také jako jedna z nejvíce kontroverzních politik EU spojena v českém prostředí s řadou mýtů. V kurzu se proto budeme věnovat i fungování SZP v českém prostředí. Studenti budou mít možnost seznámit se s pozitivními i negativními zkušenostmi s fungováním SZP a příbuzných agend (ochrana spotřebitele apod.) ve vztahu k ČR. První část kurzu bude probíhat přednáškovou formou, ve druhé části se studenti naučí diskutovat danou problematiku (také s externími experty) a řešit zadané úkoly a problémy spojené se SZP.
Po úspěšném absolvování budou studenti schopni lépe rozumět nejen vývoji SZP v kontextu vytváření jednotného trhu, ale i související problematice (ochrana spotřebitele, některé environmentální aspekty, příprava víceletého finančního rámce). Cílem kurzu je naučit studenty analyzovat praktické fungování této unijní politiky a roli jednotlivých klíčových aktérů (zemědělci a jejich lobby, spotřebitelé, členské státy EU, instituce EU atd.); diskutovat danou problematiku (také s externími experty); řešit zadané úkoly a problémy spojené se SZP; pracovat ve skupině; sbírat a zpracovávat data získaná pomocí rozhovorů za účelem sepsání skupinové práce; prezentovat skupinovou práci.
Vyučující:
Mgr. Petra Kuchyňková, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií, FSS MU
e-mail: kuchynko@fss.muni.cz
tel.: 549-494-863
Mgr. Anna Michalčáková
e-mail: michalcakova.anna@gmail.com
Podmínky absolvování kurzu:
Student může v průběhu předmětu získat až 67 bodů (plus případné bonusy – viz níže). Rozdělení bodů je následující:
- Seminární úkol - prezentace max. 15 bodů
- Seminární úkol – komentovaný PPT max. 15 bodů
- NEBO: Náhradní plnění ve formě závěrečného paperu max. 30 bodů
- průběžný test max. 7 bodů
- závěrečný test max. 30 bodů
- bodové bonusy nad rámec bodování min. 4 body (otázky pro experty + aktuality)
Pro úspěšné absolvování kurzu je třeba získat minimálně 40 bodů (závěrečný test + praktický úkol NEBO náhradní plnění), vypracování praktického úkolu formou prezentace NEBO NÁHRADNÍHO PLNĚNÍ je NEZBYTNOU podmínkou pro účast na závěrečném testu.
Struktura úkolů a hodnocení:
1) Praktický úkol (komentovaný PPT) – hodnocení 0-15 bodů
Praktický úkol (ústní prezentace) - hodnocení 0-15 bodů
Praktický úkol zpracovávaný skupinově (v DVOJICÍCH či TROJICÍCH) sestává: z ústní prezentace v rámci seminářů konaných ve dnech 29.4.2020 a 6.5.2020, eventuálně 11.5.2020 (podle počtu studentů v kurzu a s ohledem na mimořádné studijní volno v semestru jaro 2020) a odevzdání komentovaného powerpointu.
Téma skupinového úkolu je omezeno na PRAKTICKÉ PŘÍKLADY FUNGOVÁNÍ SZP V ČR.
Úkolem týmu je vyhledat ve svém okolí praktické příklady z těchto nabízených možností:
a) příklady využívání dotačních titulů a finančních možností v rámci SZP (platby související se zemědělskou produkcí, ale i čerpání projektů v rámci Programu rozvoje venkova) – studenti rozeberou skutečný příklad využívání dotačních možností v zemědělské praxi (na základě vlastního pozorování a reálně uskutečněného rozhovoru s realizátorem projektu, zhodnocení realizace projektu/projektů, fotodokumentace v rámci ústní prezentace apod.). Vzhledem k mimořádným okolnostem semestru 2020 a hrozbě COVID-19 je možné a zcela akceptovatelné vést rozhovory s respondenty e-mailovou, telefonickou či jinou distanční formou!
b) Příklady vlivu SZP a dalších faktorů na současnou českou zemědělskou produkci či rozvoj venkova – studenti rozeberou praktický příklad v konkrétním odvětví, u konkrétního zemědělského podniku/podnikatele, obce apod. (pozitivní příklady – nové produkční možnosti, modernizace X negativní příklady – ukončení výroby, problémy žadatelů o dotace apod., opět na základě rozhovorů).
Práce by měla vždy identifikovat existující problémy související s konkrétním zkoumaným případem, pozitiva a negativa působení SZP EU (dotací, legislativy apod.) v konkrétním zkoumaném případě. Závěr by měl obsahovat shrnutí a zhodnocení limitů i perspektiv působení unijních dotací, legislativy či změn souvisejících se SZP v daném případě + doporučení možného budoucího postupu (zlepšení, možná řešení existujících problémů apod.). Vzhledem k mimořádným okolnostem semestru 2020 a hrozbě COVID-19 je možné a zcela akceptovatelné vést rozhovory s respondenty e-mailovou, telefonickou či jinou distanční formou!
Doporučená struktura:
Ca 10 (komentovaných) slidů:
- úvod, stanovení cíle práce, zdůvodnění výběru zkoumaného případu (ca 1-2 slidy)
- stručný popis případu (zkoumaného zemědělského podniku či zkoumaného projektu): ca 1-2 slidy
- Kritická (analytická) zpráva: identifikace existujících problémů souvisejících s konkrétním zkoumaným případem, pozitiva a negativa působení SZP EU (dotací, legislativy apod.) v konkrétním zkoumaném případě (ca 3-4 slidy) - tato část by měla být založena reálně uskutečněném rozhovoru s kompetentními osobami (realizátor projektu, majitel zemědělského podniku apod.)
- Závěr: shrnutí a zhodnocení limitů i perspektiv působení unijních dotací, legislativy či změn souvisejících se SZP v daném případě + doporučení možného budoucího postupu (zlepšení, možná řešení existujících problémů apod.): ca 2-3 slidy
- Použité zdroje
Do 20. 4. 2020 studenti vyučující písemně (e-mail) nahlásí složení sestavených skupin a na jaké KONKRÉTNÍ téma budou zpracovávat praktický úkol.
Komentovaný powerpoint, který bude finálním výsledkem týmových prací, je nutné odevzdat nejpozději do konce semestru (15. 5. 2020).
NÁHRADNÍ PLNĚNÍ ZA PRAKTICKÝ ÚKOL
Vzhledem k mimořádným okolnostem semestru 2020 a studjního volna, které bylo prozatím vyhlášeno do 13.4.2020 je možné, aby studenti, kterým se ve stanoveném termínu (20.4.2020) nepodaří získat respondenty pro rozhovor (ať již e-mailový, telefonický či jiný rozhovor v distanční formě), který je nezbytnou podmínkou pro splnění, je možné finální úkol splnit formou náhradního plnění.
Náhradní plnění má formu závěrečného paperu, který je možné vypracovat ve dvojici (cca 18 normostran textu, včetně poznámek), nebo individuálně (cca 10 normostran textu, včetně poznámek) na následující témata:
1) Jaké jsou podle vás nejzávažnější současné problémy společné zemědělské politiky EU? Jaké problemy by podle vás měla současná SZP přednostně řešit a proč. Vyberte si 1 problém a blíže jej popište.
2) Jaké jsou podle vás nejzávažnější současné problémy českého zemědělství a proč? Vyberte si 1 problém a blíže jej popište.
Struktura práce:
- úvod, stanovení cíle práce;
- nejzávažnější současné problemy SZP a zdůvodnění vašeho výběru;
- stručný popis dílčího tématu, které jste si vybrali jako problematické; analýza problému: v čem spočívá, co je potřeba podle vás řešit a proč
- Jaké jsou podle vás možnosti řešení?
- Závěr + doporučení, co by se mělo dělat, jak by se měl daný problém řešit
- Použité zdroje
Náhradní plnění ve formě závěrečného paperu je nutné odevzdat nejpozději do konce semestru (15. 5. 2020).
2) Průběžný test
Průběžný test (založený na přednáškách) bude sestávat ze 7 uzavřených otázek (vždy 1 nabízená možnost odpovědi správná). Každá správná odpověď bude ohodnocena 1 bodem.
PRŮBĚŽNÝ TEST SE USKUTEČNÍ FORMOU ON-LINE TESTU
(VZDÁLENÝ PŘÍSTUP PROSTŘEDNICTVÍM ODPOVĚDNÍKU), A TO VE 2 TERMÍNECH:
13. KVĚTNA 2020
20. KVĚTNA 2020
Oba termíny jsou ekvivalentní. Test bude zahrnovat učivo v rozsahu přednášek 19.2. - 18.3. 2020.
3) Závěrečný test
Závěrečný test bude sestávat z 3 otevřených otázek (znalost souvislostí, založeno především na přednáškách, vč. přednášek expertů) – každá oceněna 10 body. Celkem bude možné získat 30 bodů.
ZÁVĚREČNÝ TEST BUDE PSÁN VE ZKOUŠKOVÉM OBDOBÍ.
BONUSOVÉ ÚKOLY
1) Exkurze
Účast na ca půldenní tuzemské exkurzi, která se uskuteční v období 23. 4. 2020 - 7. 5. 2020 (datum bude upřesněno na začátku semestru) opravňuje studenty kurzu k zisku 6 bonusových bodů. Účast na exkurzi jsou studenti povinni nahlásit vyučující nejpozději do 31. 3. 2020. - VZHLEDEM K MIMOŘÁDNÉ SITUACI A ZRUŠENÍ KONTAKTNÍ VÝUKY V SEMESTRU JARO 2020 BYLA PŮVODNĚ PLÁNOVANÁ EXKURZE ZRUŠENA.
2) Písemná příprava otázek pro vystoupení externího experta, Ing. Jaroslava Šebka (ASZ)
4 bonusové body je možné získat za písemnou přípravu otázek pro externího experta, Jaroslava Šebka (1. 4.). Příprava by měla obsahovat min. 2-3 otázky.
Další bonusové body mohou obdržet studenti, kteří narazí na zajímavou mediální zprávu, komentář apod. týkající se SZP, ČR ve vztahu k SZP a souvisejících oblastí. K zisku bonusových bodů opravňuje zaslání (NA E-MAIL VYUČUJÍCÍ) aktuality do příslušné hodiny a schopnost aktualitu okomentovat (ve smyslu vysvětlení, proč je aktualita hodná pozornosti, nevyžaduje se žádný sofistikovaný či specializovaný komentář).
Vzhledem k mimořádné situaci a zrušení kontaktní výuky v semestru jaro 2020 se výzva se týká OBDOBÍ AŽ DO KONCE DUBNA 2020 (TEDY DO 30.4.2020).
Bodovací škála:
A = 67 (a více) - 62 bodů
B = 61 - 56 bodů
C = 55 - 50 bodů
D = 49 - 45 bodů
E = 44 - 40 bodů
F = 39 bodů a méně