Vývojová psychologie I
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Vývojová psychologie I
Info
Term
Spring 2020

Vítejte ve Vývojové psychologii I.


Informace o obsahu předmětu a jeho výstupech (tedy tom, co budete umět a ovládat, až předmět absolvujete), jeho vyučující a rozvrh najdete v popisu předmětu v katalogu předmětů zde

Na tomto místě v interaktivních osnovách pak naleznete obecné pokyny a informace potřebné k úspěšnému absolvování předmětu a také jeho průběh týden po týdnu.

Konzultace

Své seminární práce či jakoukoli otázku z vývojové psychologie můžete konzultovat s kterýmkoli z  vyučujících. V nové mimořádné situaci se obracejte především na vyučující svých seminárních skupin, pro obecnější dotazy, jejichž zodpovězení by mohlo být užitečné nejen pro vás, ale i pro spolužáky, směřujte do FB skupin jednotlivých seminářů.
Co nelze konzultovat a o čem nelze diskutovat (neboť konzultace a výuce věnovaný čas vyučujících jsou určeny především pro řešení odborných problémů): 

  • pokyny obsažené v sylabu – tzn. jakákoli pravidla, požadavky, termíny, atd. V rámci mimořádné situace tohoto semestru není možné vyžadovat  důsledně dodržování termínů, nicméně vás prosíme a doporučujeme, abyste pracovali průběžně a snažili se "doporučené" termíny dodržovat tak, abychom tento výjimečný semestr zvládli dost dobře vy i my. Děkujeme.
  • hodnocení již opravených seminárních prací - dodržení všech základních pokynů pro psaní seminární práce (obsah, rozsah, forma, literatura) přibližně odpovídá minimálnímu počtu bodů za seminární práci nutných k zápočtu. Sporné seminární práce jsou vždy před udělením bodů konzultovány týmem VP II, ohrazování se proti dle subjektivního dojmu nízkému počtu bodů je proto bezpředmětné. Výše zmíněné problémy nebudou nikým z vyučujících konzultovány a i e-maily s dotazy na ně mohou zůstat bez odpovědi.

Průběh a příprava na semináře

Studenti se na každý seminář připravují dle pokynů uvedených v sylabu a též nastudováním povinné literatury k danému tématu. Povinnou literaturu k příslušnému tématu je nutné prostudovat před seminářem. Témata probíraná na seminářích jsou nedílnou součástí zkoušky, průběžným studiem si tedy usnadníte přípravu na zkoušku. Doporučujeme, aby studenti pravidelně četli svou e-mailovou poštu v IS, materiály a úkoly mohou být během semestru doplňovány a specifikovány. Průběh a realizace seminářů S4, 5, a 6 bude upřesněn. 

Po dobu výkladu (týká se audiovizuálních ukázek), zadávání seminárních úkolů a diskusí zákaz používání elektronických zařízení (notebooky, tablety, telefony atd.). Výjimkou jsou situace, kdy vyučující zadá úkol, u kterého nevyloučí možnost vyhledávání informací v elektronických zdrojích. Děkujeme za pochopení. 

Bez techniky by to nešlo :-) 

Požadavky pro získání zápočtu

Zápočet je udělován za aktivní účast na seminářích (viz níže), odevzdání seminární práce v řádných termínech.

Za aktivní účast na seminářích se považuje

  • účast na seminářích ve své seminární skupině (povolena je maximálně jedna absence);
  • aktivní plnění zadaných úkolů v průběhu semináře

Seminární práce

  • odevzdání seminární práce v řádném novém termínu (viz níže)


Téma seminární práce

Rodinné prostředí jako jeden z faktorů vývoje: Od početí po vstup do školy (v rámci tohoto tématu si vymezíte vlastní užší podtéma – náplň semináře S1). Hlavní téma seminární práce je formulováno obecně, očekává se proto, že si pro účely své práce téma zúžíte na specifický problém. Název tématu i název vámi zvoleného podtématu jsou nedílnou součástí seminární práce.

Příklad

  • Téma: Rodinné prostředí jako jeden z faktorů vývoje: Od početí po vstup do školy
  • Vaše podtéma: Souvislosti vnímání rodičovského konfliktu se sebehodnocením dítěte předškolního věku.

Způsob zpracování, práce s odbornými zdroji

Seminární práce má formát tzv. “introduction”, bližší informace viz Studijní materiály složka Jak na seminární práci a seminář S1 a S2.

Předpokládá se, že student vystaví (= zdroje jsou využity jako nosný podklad textu, nikoliv použity jako samoúčelná citace) svou práci na odborných zdrojích z oblasti vývojové psychologie, přičemž využije především empirické studie uveřejněné v odborných recenzovaných/impaktovaných časopisech (český – např. Československá psychologie, zahraniční – např. Developmental Psychology, Child Development aj.– využívejte elektronické databáze zde:.) Za využití empirické studie není považován případ, kdy se student v seminární práci odkazuje pouze na „nevýsledkovou“ část textu (typicky úvodní přehled dosavadních poznatků a východisek, diskuzi).

Jako odborný zdroj nebude uznávána učebnice – odkazování se na učebnice v seminární práci bude bodově sankcionováno.

Student se může v odůvodněných případech v textu odkazovat i na odborné zdroje z jiných vědeckých disciplín (psychiatrie, fyziologie, neurovědy, apod.), ale s vědomím toho, že při hodnocení práce mu nebudou za tyto zdroje započítávány body za použitou literaturu.

Dodržujte citační standardy APA

http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/01/

https://apastyle.apa.org/instructional-aids/reference-guide.pdf

Rozsah
Rozsah seminární práce je nejméně 9 000 znaků s mezerami (5 normostran) a maximálně 10 800 znaků s mezerami (6 normostran). Do rozsahu se nezapočítává titulní strana práce a seznam literatury.
Forma
Nutností je důsledné odkazování se na zdroje dle citačních standardů APA7th a dodržování zásad psaní odborného textu (viz S1). Seminární práce do vývojové psychologie má být odborným textem, který má podobu tzv. Introduction (přehledu poznatků o dané problematice s formulací vlastní výzkumné otázky či hypotézy v odborných článcích dodržujících strukturu IMRaD). Více viz manuál APA7th (knihovna FSS MU) a také v dokumentu uloženém ve Studijních materiálech Jak napsat Introduction.

Co je smyslem seminární práce a co je též součástí jejího hodnocení?

V seminární práci prokazujete, že jste schopni si v rámci zvoleného tématu najít dostatečně zúžené podtéma a náležitě ho zpracovat. Svou seminární prací dále prokazujete, že jste schopni dohledat si ke zvolenému tématu relevantní odborné zdroje a dovedete s odbornými zdroji dobře pracovat - tzn. spojovat závěry jednotlivých studií do nových souvislostí, vyvozovat na jejich základě vlastní výzkumné otázky, hypotézy apod. Rovněž prokazujete, že jste schopni kritického psychologického myšlení. Odbornými zdroji jsou články z odborných periodik a odborné monografie, nikoliv učebnice (např. učebnice autorů – Čačka; Vágnerová; Langmeier, Krejčířová; Nakonečný; Atkinsonová; Plháková; Thorová apod.) a slovníky pro laickou veřejnost (např. Hartl, Hartlová). Prací prokazujete znalost a dovednost citačních standardů APA.

Hodnocení seminární práce

Bodově se hodnotí míra vyhovění výše uvedeným kritériím, dodržení základních pokynů k psaní seminární práce (viz semináře S1, S2, S3) a schopnost poučit se a profitovat z poskytnutých komentářů.

Upozornění

Seminární práce vypracovávejte samostatně s použitím relevantní literatury. Dbejte na důsledné odkazování se na zdroje a dodržování citačních pravidel. Práce jiných autorů vydávané za vlastní jsou považovány za plagiát. Za plagiát je považována i seminární práce, v níž bez odkazu na zdroj prezentujete myšlenky jiného autora (a to i v případě, že věty nejsou kopírovány doslovně).
Výše uvedené počiny jsou postupovány k řešení disciplinární komisi. 

Hodnocení

 

maximum bodů

minimum bodů

25

není stanoveno

závěrečný písemný test

40

23

Celkové hodnocení

65 – 60

A – vysoce nadstandardní výkon; student(ka) perfektně zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a) vysoce nadprůměrné znalostí a dovedností ve všech oblastech PSYb1030

59 - 54

B – nadprůměrný výkon; student(ka) zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a), že je schopen/schopna v některých oblastech v rámci PSYb1030 podávat výborné výkony

53 - 48 

C – adekvátní splnění podmínek kurzu; prokázání zcela přijatelné úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSYb1030

47 - 42 

D – mírně podprůměrné vyhovění požadavkům kurzu, student(ka) má v některých znalostech a dovednostech v rámci oblastí PSYb1030 více „slabých míst“, kterým by se ještě měl(a) věnovat

41 - 36 

E – splnění požadavků kurzu na nejnižší přijatelné úrovni; student(ka) by se měl(a) snažit své znalosti a dovednosti v rámci oblastí PSYb1030 značně zlepšit a rozšířit

35 či nesplnění minimálního počtu bodů v jednotlivých požadavcích (písemný test; více než 1 absence na semináři)

F – nevyhovění podmínkám kurzu, prokázání nepřijatelně nízké úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSYb1030


Časové rozvržení kurzu

Přednášky se konají v úterý (liché týdny) 1x za 14 dní v posluchárně 51 od 14:00 – 15:40
Semináře dělené na skupiny A, B, C, D se konají:
Seminární skupina 01 každé liché úterý 16:00–17:40 učebně 23
(25. 2., 10. 3., 24. 3., 7. 4., 21. 4. a 5. 5.)
Seminární skupina 02 každé liché úterý 18:00–19:40 učebně 23
(25. 2., 10. 3., 24. 3., 7. 4., 21. 4. a 5. 5.)
Seminární skupina 03 každé sudé úterý 16:00–17:40  v učebně 23
(3. 3., 17. 3., 31. 3., 14. 4., 28. 4. a 12. 5.)
Seminární skupina 04 každé sudé úterý 18:00–19:40 v učebně 23
(3. 3., 17. 3., 31. 3., 14. 4., 28. 4. a 12. 5.)
 

Semináře je možné si nahradit v rámci jiných než zaregistrovaných skupin jen ve výjimečných případech (návštěva lékaře apod.) a po předchozí domluvě s vyučujícím.

Registrace do seminárních skupin v IS probíhá do 18. 2. 2020. První semináře se budou konat 25. 2. a 3. 3. 2020.
 Jakékoli výjimky (individuální studijní plán, uznání předmětu apod.) je nutné řešit s garantkou kurzu na počátku semestru, nejpozději do 3. 3. 2020. Další výjimky v průběhu semestru lze udělovat pouze v odůvodněných případech na základě oficiální omluvenky v IS. 

Datum

P-přednáška

S-seminář

Vyučující

Téma:

25. 2.

P1

Lacinová

Úvod do studia VP a vývojových teorií/ Metody vývojové psychologie/jak zkoumat lidský vývoj

 

25. 2.

S1 01, 02

 

3. 3.

S1 03, 04

10. 3.

P2

Masopustová

Rané dětství I. – prenatální období, dědičnost vs. prostředí, epigenetika

10. 3.

S2 01/A, 02/A

 

Nad seminární prací (vaše nápady)

 (skupiny A1, B1, C1, D1).

17. 3.

S2 03/A, 04/A

24. 3.

P3

Korábová

Porod, novorozenecké období/novorozenecké reflexy

24. 3.

S3 01/B, 02/B

 

Nad seminární prací (vaše nápady)

 (skupiny A2, B2, C2, D2).

31. 3.

S3 03/B, 04/B

7. 4.

P4

Masopustová

Rané dětství II. – batole/emoční regulace, teorie psychosexuálního vývoje

7. 4.

S4 01, 02

 

Batolecí období; aplikace VP ve výchovném poradenství

14. 4.

S4 03, 04

21. 4.

P5

Lacinová

Rané dětství III. – teorie vazby

21. 4.

S5 01, 02

 

Měření vazby v raném dětství: Strange Situation Test

28. 4.

S5 03, 04

5. 5.

P6

Daňsová

Rané dětství IV. – předškolák/psychická deprivace, separační úzkost

5. 5.

S6 01, 02

 

Předškolní období

12. 5.

10. 3. 2020

Ukončení udělování výjimek, uznávání předmětu, domluvy individuálního studijního plánu

9. 3. (01/A, 02/A), 16. 3. (03/A, 04/A), 23. 3. (01/B, 02/B), 30. 3. (03/B, 04/B).


21. 4.  (01/A, 02/A), 28. 4.  (03/A, 04/A), 5. 5.  (01/B, 02/B), 12. 5.  (03/B, 04/B).


Chapter contains:
1
Image
Teacher recommends to study from 22/2/2020 to 23/2/2020.

Chapter contains:
11
PDF
1
Study Materials
2
Study text
5
Web
Teacher recommends to study from 24/2/2020 to 1/3/2020.

Chapter contains:
2
PDF
1
Study Materials
1
Study text
4
Web
Teacher recommends to study from 2/3/2020 to 8/3/2020.

Chapter contains:
2
Homework Vault
4
PDF
1
Study text
2
Web
Teacher recommends to study from 9/3/2020 to 15/3/2020.

Chapter contains:
2
Homework Vault
Teacher recommends to study from 16/3/2020 to 22/3/2020.

Chapter contains:
2
Homework Vault
2
PDF
1
Folder
1
Study text
2
Web
Teacher recommends to study from 23/3/2020 to 29/3/2020.

Chapter contains:
2
Homework Vault
Teacher recommends to study from 30/3/2020 to 5/4/2020.

Chapter contains:
2
PDF
1
Video
1
Study text
3
Web
Teacher recommends to study from 6/4/2020 to 12/4/2020.

Chapter contains:
1
Web
Teacher recommends to study from 13/4/2020 to 19/4/2020.

Chapter contains:
7
PDF
2
Study text
5
Web
Teacher recommends to study from 20/4/2020 to 26/4/2020.

Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 27/4/2020 to 3/5/2020.

Chapter contains:
7
PDF
3
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/5/2020 to 10/5/2020.

Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 11/5/2020 to 17/5/2020.




Previous