Zdraví a internet Mgr. Michal Čevelíček, Ph.D. PSY174 Psychologie a Internet Jaro 2019 Používání internetu a zdraví § § § §Jak může být internet využíván k podpoře zdraví? §Jak může internet přispívat ke zhoršování zdraví? Používání internetu a zdraví § §Jak může být internet využíván k podpoře zdraví? § §Podpora sociálních interakcí, sdílení §Zdroj informací týkajících se zdraví §Monitorování zdravotních charakteristik §Získávání dat pro výzkumné využití §Online prevence duševních potíží §Online poradenství a psychoterapie §Poskytování odborné zdravotní péče •E-health, telemedicine § Používání internetu a zdraví §Jak může internet přispívat ke zhoršování zdraví? § §Zdravotní dopady („sedavý styl života“) §Závislost na internetu a online aktivitách §Zvýraznění negativního chování (disinhibice) §Zhoršování psychického zdraví (deprese, úzkost) §Sociálně škodlivé jevy (agrese, šikana, sexting apod.) § §(!) musíme uvažovat nad kauzalitou (např. depresivní potíže mohou vést k častějšímu používání internetu a ne naopak) §(!) povětšinou malé velikosti efektu při měření dopadů internetu § Příklady ne/přehnaných tvrzení a skutečné velikosti efektů §Delete your account: leaving FB can make you happier, study finds §This Is Your Brain Off Facebook §Původní studie: Alcott et al., (2019) Používání internetu a zdraví §Jak může internetu přispívat ke zhoršování zdraví? • •Alcott et al., (2019) The Welfare Effects of Social Media Malé velikosti efektu (Alcott et al., 2019) Online intervence u duševních potíží Prevence, léčba Definice a druhy prevence §Prevence §Intervence, které snižující šanci rozvoje nemoci v neklinické populaci. § §Rozlišení druhů prevence §Jakou populaci má ovlivnit? §Jaké diagnostické metody využívá k výběru populace? § §Druhy prevence (Austin, 2016) §Univerzální •Bez diagnostiky, bez zaměření na specifickou skupinu • = děti v určitém věku §Selektivní •Bez diagnostiky, zaměření na specifickou skupinu • = dívky, které se věnují baletu §Indikovaná •Zahrnuje screening a zaměření na specifickou skupinu • = dívky, které mají potíže se svým tělesným obrazem Definice léčby, odlišení od prevence §Léčba §Intervence pro lidi se symptomy, které překračují hranici klinické poruchy. • §Zahrnuje klinickou diagnostiku •rozdíl oproti posouzení „zranitelnosti“ • §Mezi selektivní prevencí a léčbou je tenká hranice •překrývají se metody léčby •překrývají se diagnostické proměnné • §Léčba má oproti prevenci pokročilejší empirické základy •Preferována praktiky • Kdo by se radši věnoval prevenci než psychoterapii? •Preferována výzkumně • méně než 10% výzkumu PPP zaměřeno na prevenci • Druhy léčby, následná péče §Rozlišení druhů léčby §Podle profese •Psychiatrie, psychologie, psychoterapie, sociální práce… •Různé psychoterapeutické směry (KBT, PD, IPT, rodinná terapie) § § §Následná péče (after-care) §Zvláště důležitá u onemocnění náchylných k relapsu (deprese, závislosti, PPP) §Opomíjená část léčby, zvláště u duševních onemocnění § §Internet může podporovat následnou péči •pokračování komunikace s terapeuty •sebemonitorování •podpora zisků z léčby •finanční a časová úspornost § §(Brewerton & Costin, 2011; Escobar-Koch et al., 2010) Spektrum intervencí (v péči o duševní zdraví) §Austin, S. B. (2016). Accelerating Progress in Eating Disorders Prevention: A Call for Policy Translation Research and Training. Eating Disorders, 24(1), 6–19. https://doi.org/10.1080/10640266.2015.1034056 Výhody online intervencí §potenciál redukovat bariéry k profesionální pomoci §stigma, stud §praktické problémy (cena a dostupnost) §nedostatečný přehled o možnostech pomoci §negativní postoje k profesionální léčbě (léky, diagnózy…) §nedostatek podpory od ostatních lidí k vyhledání léčby § §anonymita a dostupnost technologií §oslovení populace, jejíž většina není přístupná tradičními způsoby §(např. méně než 20 % lidí s PPP se kdykoliv profesionálně léčí) § §(Ali et al., 2017; Hart, Granillo, Jorm, & Paxton, 2011) Vývoj pohledu na prevenci §1. Vzdělávání, předávání informací §jednorázové nebo kontinuální, systematické •informační letáky a prezentace, využití edukačních filmů, webové stránky •= ve výzkumu prevence kontrolní skupiny § §2. Redukce rizikových faktorů §perfekcionismus §negativní afekt, sebevědomí §3. Podpora protektivních faktorů a chování vedoucího ke zdraví §mediální gramotnost §fyzická aktivita §sociální vztahy § §Přístupy je možné kombinovat a mířit na různě velké sociální skupiny § § §(Le, Barendregt, Hay, & Mihalopoulos, 2017; Rodgers & Paxton, 2014; Watson et al., 2016) § Skupiny, které mohou být cíli prevence (příklad PPP) §1. Úroveň společnosti •reklama •mediální diskurz •materiální reprezentace • • §2. Úroveň vzdálených vztahů •ve škole •ve vrstevnických skupinách • §3. Úroveň blízkých vztahů •rodina •partnerské vztahy • §4. Úroveň jedince •individuální rizikové faktory (Stice, Becker, & Yokum, 2013; Watson et al., 2016) Skupiny, které mohou být cíli prevence (příklad PPP) §1. Úroveň společnosti •reklama •mediální diskurz •materiální reprezentace • • §2. Úroveň vzdálených vztahů •ve škole •ve vrstevnických skupinách • §3. Úroveň blízkých vztahů •rodina •partnerské vztahy • §4. Úroveň jedince •individuální rizikové faktory Pětiúhelník: univerzální prevence univerzální prevence (Stice, Becker, & Yokum, 2013; Watson et al., 2016) Skupiny, které mohou být cíli prevence (příklad PPP) §1. Úroveň společnosti •reklama •mediální diskurz •materiální reprezentace • • §2. Úroveň vzdálených vztahů •ve škole •ve vrstevnických skupinách • §3. Úroveň blízkých vztahů •rodina •partnerské vztahy • §4. Úroveň jedince •individuální rizikové faktory Pětiúhelník: univerzální prevence univerzální prevence Pětiúhelník: indikovaná prevence indikovaná prevence (Stice, Becker, & Yokum, 2013; Watson et al., 2016) Skupiny, které mohou být cíli prevence (příklad PPP) §1. Úroveň společnosti •reklama •mediální diskurz •materiální reprezentace • • §2. Úroveň vzdálených vztahů •ve škole •ve vrstevnických skupinách • §3. Úroveň blízkých vztahů •rodina •partnerské vztahy • §4. Úroveň jedince •individuální rizikové faktory Pětiúhelník: univerzální prevence univerzální prevence indikovaná prevence selektivní prevence (Stice, Becker, & Yokum, 2013; Watson et al., 2016) Skupiny, které mohou být cíli prevence (příklad PPP) §1. Úroveň společnosti •reklama •mediální diskurz •materiální reprezentace • • §2. Úroveň vzdálených vztahů •ve škole •ve vrstevnických skupinách • §3. Úroveň blízkých vztahů •rodina •partnerské vztahy • §4. Úroveň jedince •individuální rizikové faktory Pětiúhelník: univerzální prevence univerzální prevence indikovaná prevence selektivní prevence zanedbávaná (Stice, Becker, & Yokum, 2013; Watson et al., 2016) Skupiny, které mohou být cíli prevence (příklad PPP) §1. Úroveň společnosti •reklama •mediální diskurz •materiální reprezentace • • §2. Úroveň vzdálených vztahů •ve škole •ve vrstevnických skupinách • §3. Úroveň blízkých vztahů •rodina •partnerské vztahy • §4. Úroveň jedince •individuální rizikové faktory Pětiúhelník: univerzální prevence univerzální prevence indikovaná prevence selektivní prevence zanedbávaná nedostatečné rozšíření (Stice, Becker, & Yokum, 2013; Watson et al., 2016) Nedostatek společenské a univerzální prevence § §Kritika prevence §na úrovni společnosti § § §absence většího důrazu prevence na úroveň společnosti je překvapivá § (Wilksch, 2014) §symptomatologie je spojena s •postoji, percepcemi, čekáváními, modelovým učením •v rodinách, mezi vrstevníky, a ve společnosti obecně • (Wang, Peterson, McCormick, & Austin, 2014) § §Namísto těchto sociálních sil jsou cíli intervencí zranitelní lidé §Navíc většinou až poté, kdy společenským tlakům podlehnou •potíže lze chápat jako revoltu vůči těmto silám (agency, empowerment) Pětiúhelník: univerzální prevence univerzální prevence zanedbávaná Úspěšnost prevence §Preventivní intervence u PPP jsou účinné, pokud §cílí na relevantní proměnné (vs. univerzální prevence) §sestávají z více sezení/lekcí (jsou systematické) §jsou využity v rámci indikované prevence §jsou interaktivní (versus pasivní) § §Účinnost online prevence §Online prevence u 4 z 5 dostupných studií v roce 2014 měla středně velký efekt §Prevence je účinná také v přirozených podmínkách § (Rodgers & Paxton, 2014; Stice et al., 2013) § §! malá nebo neprokázaná účinnost univerzální prevence může být způsobena •malými počátečními hodnotami proměnných v obecné populaci •nedostatečným zacílením na relevantní proměnné •potížemi se staršími studiemi univerzální prevence •snížením zájmu o studium univerzální prevence Online prevence PPP: příklad §Saekow et al. (2015): 10 týdenní program indikované prevence § §Součásti programu §kognitivně-behaviorální terapie §anonymní moderované diskusní skupiny (zvyšují efektivitu) §textový coaching Ph.D. studentem v klinické psychologii • §Náplň programu §čtení relevantních zdrojů/informací, každý týden jiné téma •nárazové a restriktivní stravování, nálada a jídlo •výživa, sebevědomí a osobnost, a další… §zaznamenávání denního příjmu potravy, váhy, cvičení §kognitivní sebemonitorování •identifikace a modifikace automatických myšlenek §deníkové záznamy, které by měly vést k vyššímu sebeuvědomění § §aktivity byly každý týden procházeny spolu s klinickými pracovníky •revize záznamů byla vedena algoritmy a individualizována • => adherence, prevence deteriorace, řešení problémů s programem § Online prevence PPP: příklad §Saekow et al. (2015): 10 týdenní program indikované prevence § §Cílí na proměnné •redukce symptomů PPP •obavy z váhy a tvaru vlastního těla •psychopatologie spojená s PPP • §Cílí na populaci •mladé dospělé ženy •vysoké obavy z váhy a tvaru vlastního těla •symptomy PPP pod klinickou úrovní • §Výsledky •Velký efekt v redukci „eating concerns, weigh concerns, shape concerns, food intake restraint, loss of control over eating, and binge-eating episodes“ •Střední efekt v redukci „weight concerns and psychosocial impairment“ § Online prevence PPP: příklad §Saekow et al. (2015) • §Náplň programu Online prevence PPP: příklad §Saekow et al. (2015) • §Čtení zdrojů Online prevence PPP: příklad § §Saekow et al. (2015) = příklad §kognitivně behaviorální intervence §indikované prevence §úroveň jedince § §! nejasné nebo neprokázané snížení incidence poruch příjmu potravy Inovativní preventivní strategie: přechod k léčbě §Netstreetworking §2012: metodika programu Netstreetwork •(Anabell, o.s.; ESF) • §Netstreetworking je sociální práce s klienty s poruchou příjmu potravy v prostředí internetu. § §Sociální pracovník sám aktivně vyhledává osoby s poruchou příjmu potravy či osoby tímto onemocněním ohrožené na chatech či diskuzních fórech. § §Cílem intervence je pomoc těmto osobám řešit jejich psychické a sociální obtíže v reálném světě – ne jen na internetu. § §Sociální pracovník nabízí možnosti a způsoby řešení, předává kontakty na konkrétní služby a v neposlední řadě poskytuje porozumění a podporu. Online poradenství a psychoterapie Základní druhy online psychoterapie/poradenství §A) Otázka a odpověď §B) E-mailová forma psychoterapie/poradenství §Historicky se uvádí jako nejrozšířenější §C) Chatová forma psychoterapie/poradenství §D) Videokonference §E) Online skupiny §Svépomocné skupiny §Skupinová psychoterapie §F) Online psychoterapeutické programy §Pro konkrétní problémy §Nejčastěji principy KBT §Online adiktologická ambulance http://poradna.adiktologie.cz/ §G) Pasivní poradenství §Informace na webech poraden, bez přímého kontaktu s klientem •Na základě kanálu, kterým jsou informace předávány, lze dělit digitální komunikaci na (Šmahel, 2003): • •text – posílání zpráv online (WhatsApp, Messenger, SNS) •zvuk – online telefonování (Skype, Viber, SNS…) •obraz – posílání obrázků, fotek (e-mail, SNS…) •video – komunikace přes video konference (Skype…) • Online poradenství a specifika online komunikace •Další dělení • •synchronní komunikace komunikující na sebe bezprostředně reagují, musí být současně přítomni u daného digitálního zařízení, např. chat či aplikace pro posílání zpráv •asynchronní komunikace není současná přítomnost vyžadována a prodlevy v komunikaci jsou typicky delší, např. e-mail •V současnosti umožňují aplikace často více možností •Facebook – umožňuje posílat text, obrázky, video i audio hovor, synchronní i asynchronní komunikaci Online poradenství a specifika online komunikace •Doporučení APA •http://www.apa.org/helpcenter/online-therapy.aspx •Proč online poradenství? •Časové důvody •Finanční důvody – levnější? •V dnešní době lidem nevadí online komunikace •Dostupná i pro lidi, kteří běžně nemají přístup ke službám • •Co si přemyslet předem •Zvážit, jestli je online komunikace pro mě •Jaké má odborník vzdělání – kdo to je? •Jak je komunikace zabezpečená •Jak zaplatím za služby Psychologické online poradenství – doporučení •Účinností se neliší od face to face poradenství • •Metaanalýza Barak et al., (2008) •64 článků (92 studií) - 9764 klientů •Analýza •různých online intervencí (web-based, e-therapy) •různorodých problémů (partnerské, sexuální, PPP, závislosti, úzkost, fobie, skupinové intervence…) • •Velikost efektu (0.53) •podobně jako face to face terapie a poradenství •moderující faktory •jak byla sbíraná data (hodnocení expertem > chování > sebeposouzení > fyzické změny) •KBT o něco účinnější (Barak et al., 2008) • Efektivita online psychoterapeutických intervencí Internetové poradny §péče o duševní zdraví §Poradna FSS MU §http://www.poradna.fss.muni.cz/ § A) Otázka a odpověď §Poradensky orientovaný dotaz, na který odborník odpovídá poměrně rozsáhlou poradensky či psychoterapeuticky orientovanou odpovědí §Vhodný, pokud daný problém není příliš komplikovaný a lze ho stručně vystihnout §Méně vhodný v případech, kdy se jedná o vážnější problém dlouhodobého charakteru §Nepracuje s terapeutickým vztahem, ale pouze s poskytováním informací §Může mít různou podobu: jasně omezená otázka, popsání životného příběhu, naléhavost a „poslední naděje“, volání o pomoc… § (Griffiths, 2005) § A) Otázka a odpověď – Možnosti intervence §Poskytnutí emoční podpory §Legitimizace prožívání §První kontakt v situaci, kdy chce člověk začít něco řešit §Poskytnutí seriózní informace §Nabídka různých variant řešení a rozšíření pohledu klienta § (Vybíral, Kolofíková, 2013) A) Otázka a odpověď – Co nemůžeme dělat §Nahrazovat psychoterapii §Diagnostikovat klienta a jeho problém §Interpretovat příčiny problémů (protože se nemůžeme doptat a neznáme kontext svěřeného příběhu) §Poskytovat „zázračné a univerzální“ rady §Nahrazovat klientovi přirozené prostředí §Využít navázání citové vazby §(Není smysluplné psát „Určitě napište, jak to všechno dopadlo.“ „Jsme Vám nadále kdykoliv k dispozici.“) § (Vybíral, Kolofíková, 2013) § Zajímá Vás online poradenství? §Možnost absolvovat předmět: §PSY5290 Internetové poradenství §Na konci tohoto kurzu bude student schopen: § - pracovat s dotazy v IP § - rozpoznat zakázku v IP § - napsat kvalitní odpověď § - rozpoznat chyby v IP § - orientovat se v typologii a teorii IP §Po jeho absolvování možnost praxe v Internetové poradně FSS MU §Kniha zdarma: Úskalí internetového poradenství §http://www.opvk.fss.muni.cz/ikapsy/uploads/Uskali-internetoveho-poradenstvi.pdf • •Nástroje provozující zdravotnickou péči „na dálku“ za pomoci informačních a komunikačních technologií (ICT) – digitální komunikace (používá se také CMC computer-mediated communication) • •Nástroje elektronického zdravotnictví jsou zaměřeny na interakci v několika úrovních: •mezi pacientem a lékařem, resp. poskytovatelem zdravotní péče •mezi zdravotnickými zařízeními (např. předávání údajů) •mezi pacienty vzájemně •mezi zdravotnickými oborníky E-health, telemedicine Efekt e-terapií § Důležitá je Adherence: §Míra, v jaké člověk následuje doporučené kroky (následování diety, následování kroků v terapii…) poskytnuté profesionálem + dodržování doporučené doby k léčbě §ovlivňuje účinek §měří se například: počet přihlášení (login), čas strávený online, otevřené web stránky, aktivity reportované uživateli, stupeň dokončení absolvovaného modulu v rámci programu § (Donkin et al., 2011) Adherence § Různé dopady pro fyzické a psychické zdraví: §Výstupy v kontextu fyzického zdraví – nejvíce korelovaly s počtem přihlášení (login) §Výstupy v kontextu psychického zdraví – nejvíce korelovaly se stupněm dokončení absolvovaného modulu v rámci předepsaného programu § (Donkin et al., 2011) § Zhoršování/zlepšování psychického zdraví Příklad poruch příjmu potravy Internet a zlepšení či zhoršování zdraví Poruchy příjmu potravy (PPP) §Jak může internet pomáhat lidem s PPP? § §poskytnutí sociální opory §možnost sebe-vyjádření §vyrovnání se se stigmatem §příběhy ostatních lidí s PPP §navazování sociálních vztahů §zvýšení dostupnosti léčby a prevence §identifikace lidí, kteří potřebují léčbu § §(Gale, Channon, Larner, & James, 2016; Skårderud, 2003; Yeshua-Katz & Martins, 2013) § § § §Jak internet může přispět ke zhoršení PPP? § §vystavení ideálu hubenosti a jeho vyhledávání §snaha prezentovat se oceňovaným způsobem §normalizace extrémních postojů a chování §pro-ED komunity (podporující PPP) §aplikace sloužící k hubnutí § Internet a zlepšení či zhoršování zdraví Poruchy příjmu potravy (PPP) Internet a poruchy příjmu potravy: Dopady §Prohlížení idealizovaných obsahů může u obecné populace §zvyšovat depresivní symptomy a hněv §snižovat sebevědomí §(Hausenblas et al., 2013) §Prohlížení pro-ED obsahů může u citlivé populace zvyšovat nespokojenost se svým §(lidé, kteří mají PPP; lidé, kteří věří v hubený ideál krásy; lidé s nadváhou, s nízkým sebevědomím) §(Rodgers , Lowy, Halperin, & Franko, 2016) § §Užívání internetu může zvyšovat sociální srovnávání, jež je spojeno s obavami o stravování a body image § (Rodgers & Melioli, 2016) § §Teoretický model podle Rodgers (2016) § §Tři způsoby užívání internetu a sociálních medií §1. Neosobní nástroj §2. Obecná sociální platforma §3. Speciální sociální platforma Používání internetu Vztah k tělesnému obrazu a PPP § §Používání internetu bez sociální interakce s ostatními uživateli §Probíhají interakce na úrovni personalizace obsahu §Reklamy, doporučené stránky §(podle způsobu, jakým uživatel používá internet) §Sociocultural theory §sociální srovnávání § → internalizace ideálu krásy § → nespokojenost s vlastním tělem § → symptomatologie PPP § Impersonální nástroj přidat příklady § §Sociální kontakt prostřednictvím sociálních sítí §Facebook, Twitter, Instagram § §Sebeprezentace skrze vrstevnické vztahy §SNS umožňují vkládání obsahu (statusy, fotky…) § → utváření online prezentace svého já § → ostatní uživatelé reagují na tuto prezentaci § → úprava své online sebeprezentace § Obecná sociální platforma §Self-objectification theory §Zpětná vazba (pozitivní i negativní) může podporovat internalizaci ideálu krásy a zvýšení zaměření pozornosti na vlastní tělesnou konstituci § → pocity studu z vlastního těla § → nespokojenost s vlastním tělem § → symptomatologie PPP §Impression management theory §Potřeba kladné sebeprezentace online může vést k vytvoření ideálního já coby součásti identity, které však není dosažitelné v offline světe § → sociální srovnávání s nedosažitelným já prezentovaným a tvořeným online § → zvýšení nespokojenosti s reálným já v kontrastu s ideálním já § → úzkost z představy, že reálné já je nedostatečné § → snaha zlepšit reálné já pomocí diet § → symptomatologie PPP § Obecná sociální platforma § §Participace v tematicky vymezených komunitách §zaměření na cvičení a diety §extrémnější formy (pro-ana, pro-mia) § §Emočně nejangažovanější způsob interakce §Existují pouze v online světě §Obvykle chybí podpora offline vztahů §Odstranění diskrepance mezi online a offline světy Speciální sociální platforma Rizikové komunity § §Pro-Ana blogy (pro-anorexie) §stránky, které obsahují konkrétní návody pro snižování hmotnosti a udržování nízké tělesné hmotnosti §Radikální, směřování k rychlému úbytku hmotnosti §Návody k utajení a vyhnutí se hospitalizaci § §Thinspiration (thinspirace) §http://jenny-ana.blog.cz/0806/real-girls §http://rooftops.blog.cz/rubrika/thinspiration §https://theskinnyme4ever.wordpress.com/tag/skinny/ § §Obsahově §93 % thinspiration a podpůrné skupiny §60 % zkušenosti s užíváním léků a preparátů na hubnutí §53 % varování před vstupem na blog a tedy vyloučení odpovědnosti za obsah a následky §33 % poskytování informací • •tabulky BMI •náboženské prvky: přikázání, vyznání, modlitby (Overbeke, 2008) § § Pro-Ana komunity § §Nika §„…krásně jsem hubla, ale necítila jsem se moc dobře... tak jsem začala na netu hledat někoho s podobným problémem... našla jsem jednu holčinu, která mi se vším pomohla (založit blog, dál hubnout)... taky mi poradila, jak to skrýt před rodiči... tak jsem si založila i já blog a začala hledat přátele, kteří mi pomohou... Chtěla jsem najít někoho, kdo mi pomůže, kdo mě podrží, když mi bude nejhůř a budu chtít všechno vzdát... a naopak někoho, komu můžu i já pomoct...“ § §(in Mourová, 2010) § Pro-Ana komunity § §Motivace pro založení pro-ana blogu §Získání podpory §Ujištění se o správnosti své vlastní volby §Podpora, kterou dívky nemohou najít offline §Zpětná vazba od podobně smýšlejících osob §Realizace ve vztazích s lidmi, kteří mají podobnou zkušenost Pro-Ana komunity § §Social identity theory §Může dojít ke ztotožnění online já s reálným já (já jako hubnoucí) •→ stigmatizace off-line (potřebuji zhubnout ještě víc, aby online přijetí pokračovalo) –→ zvýraznění patologického chování a názorů interakcí s malou skupinou lidí stejného názoru, která se izoluje od odmítavých názorů a ostatních skupin »→ falešný konsenzus (je dobré hubnout a používat laxativa, zvracení) » → bariéra k uzdravení a léčbě § Speciální sociální platforma VÍCE NASTUDOVAT JEDNOTLIVÉ TEORIE -doplnit autory studie -vypíchnout rozdíly mezi teoriemi SIT a IMT -SIT mluví také o ingroup a outgroup -> fokus je skupinová dynamika ingroup a ignorace outgoup -IMT se zaměřuje spíše na jednotlivce a jeho identitu -> symptomy jsou důsledkem porouchané identity -cílem je zopakovat teorie, které se naučili v sociální psychologii a ukázat, jak je možné je aplikovat na reálný svět Development of a Smartphone Application for Eating Disorder Self-Monitoring §108,996 uživatelů si stáhlo aplikaci § §48,830 uživatelů uvedlo věk §průměr 22 let (od13 do 77 let) 67% (n 5 32,572) uživatelů mělo pod 25 let § §57,940 uživatelů uvedlo pohlaví §87.2% (50,497) ženy a 12.8% (7,452) muži § §(Tregarthen, Lock, & Darcy, 2015) Development of a Smartphone Application for Eating Disorder Self-Monitoring §24,643 odpovědělo na otázku, jak často využívají profesionální pomoc §46% (n 511,336) – momentálně nevyužívají žádnou léčbu §39.6% léčba týdne nebo měsíčně (n 56,633 n 53,139) §14.4% (n 53,535) zvolili odpověď jiné § §Trvání symptomů reportovalo 24,643 uživatelů §80% (n 519,715) výskyt ED symptomů po dobu 5–10 let §medián 5 roků (rozsah od dvou týdnů do 65 let) §(Tregarthen, Lock, & Darcy, 2015) § § Použitá literatura § §Ali, K., Farrer, L., Fassnacht, D. B., Gulliver, A., Bauer, S., & Griffiths, K. M. (2017). Perceived barriers and facilitators towards help-seeking for eating disorders: A systematic review. International Journal of Eating Disorders, 50(1), 9–21. https://doi.org/10.1002/eat.22598 §Austin, S. B. (2016). Accelerating progress in eating disorders prevention: A call for policy translation research and training. Eating Disorders, 24(1), 6–19. https://doi.org/10.1080/10640266.2015.1034056 §Barak, Azy, et al. (2008). A comprehensive review and a meta-analysis of the effectiveness of internet-based psychotherapeutic interventions. Journal of Technology in Human Services, 26.2-4: 109-160. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15228830802094429#.VI8vaCvF_hs §Brewerton, T. D., & Costin, C. (2011). Treatment results of anorexia nervosa and bulimia nervosa in a residential treatment program. Eating Disorders, 19(2), 117–131. https://doi.org/10.1080/10640266.2011.551629 §Escobar-Koch, T., Banker, J. D., Crow, S., Cullis, J., Ringwood, S., Smith, G., … Schmidt, U. (2010). Service users’ views of eating disorder services: An international comparison. International Journal of Eating Disorders, 43(6), 549–559. https://doi.org/10.1002/eat.20741 §Gale, L., Channon, S., Larner, M., & James, D. (2016). Experiences of using pro-eating disorder websites: a qualitative study with service users in NHS eating disorder services. Eating and Weight Disorders - Studies on Anorexia, Bulimia and Obesity, 21(3), 427–434. https://doi.org/10.1007/s40519-015-0242-8 §Hart, L. M., Granillo, M. T., Jorm, A. F., & Paxton, S. J. (2011). Unmet need for treatment in the eating disorders: A systematic review of eating disorder specific treatment seeking among community cases. Clinical Psychology Review, 31(5), 727–735. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2011.03.004 §Hausenblas, H. A., Campbell, A., Menzel, J. E., Doughty, J., Levine, M., & Thompson, J. K. (2013). Media effects of experimental presentation of the ideal physique on eating disorder symptoms: A meta-analysis of laboratory studies. Clinical Psychology Review, 33(1), 168–181. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2012.10.011 §Kessler, R., & Glasgow, R. E. (2011). A proposal to speed translation of healthcare research into practice. American Journal of Preventive Medicine, 40(6), 637–644. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2011.02.023 §Le, L. K.-D., Barendregt, J. J., Hay, P., & Mihalopoulos, C. (2017). Prevention of eating disorders: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review, 53, 46–58. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2017.02.001 §Rodgers, R. F. (2016). The relationship between body image concerns, eating disorders and internet use, part II: An integrated theoretical model. Adolescent Research Review, 1(2), 121–137. https://doi.org/10.1007/s40894-015-0016-6 §Rodgers, R. F., & Melioli, T. (2016). The relationship between body image concerns, eating disorders and internet use, part I: A review of empirical support. Adolescent Research Review, 1(2), 95–119. https://doi.org/10.1007/s40894-015-0016-6 §Rodgers, R. F., Lowy, A. S., Halperin, D. M., & Franko, D. L. (2016). A meta‐analysis examining the influence of pro‐eating disorder websites on body image and eating pathology. European Eating Disorders Review, 24(1), 3–8. https://doi.org/10.1002/erv.2390 §Rodgers, R. F., & Paxton, S. J. (2014). The impact of indicated prevention and early intervention on co-morbid eating disorder and depressive symptoms: A systematic review. Journal of Eating Disorders, 2(30). https://doi.org/10.1186/s40337-014-0030-2 §Šmahel, D. (2003). Komunikace adolescentů v prostředí internetu. Československá psychologie, 47(2), 144-156. §Skårderud, F. (2003). Sh@ me in Cyberspace. Relationships without faces: the e‐media and eating disorders. European Eating Disorders Review, 11(3), 155–169. https://doi.org/10.1002/erv.523 §Stice, E., Becker, C. B., & Yokum, S. (2013). Eating disorder prevention: Current evidence-base and future directions. International Journal of Eating Disorders, 46(5), 478–485. https://doi.org/10.1002/eat.22105 §Tregarthen, J. P., Lock, J., & Darcy, A. M. (2015). Development of a smartphone application for eating disorder self-monitoring. International Journal of Eating Disorders, 48, 972–982. doi:10.1002/eat.22386 §Wang, M. L., Peterson, K. E., McCormick, M. C., & Austin, S. B. (2014). Environmental factors associated with disordered weight-control behaviours among youth: A systematic review. Public Health Nutrition, 17(07), 1654–1667. https://doi.org/10.1017/S1368980013001407 §Watson, H. J., Joyce, T., French, E., Willan, V., Kane, R. T., Tanner-Smith, E. E., … Egan, S. J. (2016). Prevention of eating disorders: A systematic review of randomized controlled trials. International Journal of Eating Disorders, 49(9), 833–862. https://doi.org/10.1002/eat.22577