Základní cíl této lekce bude podat Vám co nejvíce informací
k tomu, abyste napsal/a vlastní analýzu nějakého díla (rozsah 2-3 normostrany; další informace k podobě závěrečné práce naleznete i v dokumentu na konci této stránky).
Protože nelze konat pravidelná setkání na seminářích, musím
zde shromáždit určitý výtah informací, které by bylo lepší postupně „ohmatávat“
ve vzájemném dialogu, aby všechny argumenty ukázaly svoje světlé i stinné
stránky. Protože bude nemožné podat vyčerpávající (monologický) návod na to,
jak napsat závěrečnou seminární práci, využijte v případech, kdy vám bude
něco nejasné, Diskuze v rámci tohoto kurzu.
Film jako lidské dílo
Naznačoval jsem Vám, že jedním z nejlepších děl k
závěrečné analýze je nějaký film. Ačkoli nevylučuji analýzu jiného typu
díla, budu se v tomto návodu zabývat především filmem a možnostmi analýzy
filmu. Film je vhodným předmětem Vaší závěrečné interpretace z několika
důvodů:
1.
Je časově méně náročný než literární dílo, které
navíc velmi často reprodukuje, takže lze rovnou zkoumat vztah jejich
podobnosti.
2.
Film je komplexem několika odlišných médií
(obraz, příběh, architektura, kostýmy a masky, dialogy, hudba, zpěv, scéna,
zvuk, herectví, osvětlení aj.), která se ve filmu spojují ke společnému výkonu.
3.
Podle různých autorů se film velmi podobá
„matérii“ lidského snu a fantazie (které samy jsou tím popsány jako multisenzorické).
Je tedy otázkou, jestli nelze nějak zkoumat i tento vztah podobnosti mezi
fantazií a filmem (což by bylo asi velmi zajímavé pro psychology).
Abychom mohli/y dále analyzovat různé filmy, musíme se
podívat na to, čím je film jakožto typ díla jedinečný.
Předně, každé lidské dílo bychom měli posoudit, zda je spíše
záměrné, nebo spíše nezáměrné. Oba typy lidských děl mohou vznést velmi odlišné nároky na svoji interpretaci. Nezáměrnými lidskými
výtvory je třeba sešlapaná tráva na cestě (tu vyšlapanou trávu přímo neplánujeme, ta je pouze nezáměrným důsledkem nějaké jiné činnosti). Nezáměrnými lidskými díly jsou hlavně všechny odhozené nebo
zapomenuté odpadky, pracovní stopy atp. Záměrným dílem je pak jakýkoli nástroj, či jakýkoli jiný lidský výtvor (polévka, díra v zemi, origami, dům i pole, všechno, co člověk dělá).
Záměrným lidským dílem je i většina lidské komunikace (jakékoli slovo, a
dokonce i gesto, nebo i úšklebek).
Záměrná díla můžeme dále dělit na utilitární
(to jsou všechny nástroje a výrobní prostředky, dům apod.), komunikační (jejich účelem je něco
sdělovat) a estetická (to jsou díla,
která příliš mnoho nesdělují, ale prohlubují estetický dopad; srov. hlavně
hudbu a abstraktní malbu – srov. např. obrazy F. Kupky).
Nutno dodat, že leckdy se tyto tři typy díla vzájemně pronikají: např. výzdoba
na zbrani (utilitární díla bývají pokryta estetickými díly), nápis na tričku
(utilitární díla bývají pokryta komunikačními díly), dokumentární fotografie
(estetická díla mívají komunikační apel) atd.
Film je jistě záměrným
dílem. Film je někde na pomezí komunikačního díla (mívá určité sdělení, určitý
apel) a díla estetického (v němž je důraz spíše na formě). Každý jednotlivý
snímek manévruje mezi oběma těmito extrémy. Lze v něm tedy studovat jak estetický
moment, tak i moment komunikační. Je otázka, jak podobné a rozdílné mají oba tyto momenty nároky na psychologickou interpretaci.
Roland Barthes upozorňuje na to, že ve filmu má každý (i
zdánlivě nesmyslný) záběr (zvlášť detailní záběr) svůj smysl. To je zvlášť
jasné u detektivních filmů různého ražení. Poněkud oslabenější je tato
záměrnost u dokumentárních filmů (ale i tam přeci režisér snímek stříhá a jinak
edituje). Velmi silně je tato záměrnost obsažena ve všech animovaných filmech,
kde je celý obraz konstruován. Jsou pak režiséři, kteří svoje scény do
posledních detailů aranžují (např. P. Greenaway). Jsou naopak režiséři, kteří
raději nechávají věcem volnější průběh (např. J. Papoušek).
U filmu lze zkoumat jednotlivé složky (obraz, příběh, architektura,
kostýmy a masky, dialogy, hudba, zpěv, scéna, zvuk, herectví, osvětlení aj.)
odděleně nebo společně.
Film jako předmět
interpretace
Nejprve odlišujme čtení
díla a interpretaci díla. Čtení díla
je jeho recepce (konzumace díla, koukání se na film, čtení knihy; jde o rozumění tomu, co nám
autor sděluje). Interpretací rozumějme činnost, která na čtení díla navazuje,
jde dál a snaží se v samotném díle hledat většinou něco jiného, než tam
záměrně vkládal jeho autor (k tomuto se za chvíli ještě vrátíme).
Poučeni Umbertem Ecem (2010) víme, že nejprve musíme u
každého díla určit, do jaké míry se jedná o otevřené dílo (popř. uzavřené
dílo). U velmi otevřeného díla autor předpokládá výrazný interpretační vklad
recipienta díla při samotném čtení díla. Srovnejte v této souvislosti
velmi otevřené filmy jako: Svatá hora (Jodorowski), Fontána (Aronowski),
Koyaanisqatsi a třeba Lynchovy či některé Švankmajerovy filmy. U takových filmů
je kupodivu občas problém pochopit, co vůbec chce autor sdělit, resp. sdělení
autora je záměrně nejasné, či dvojsmyslné či záměrně poskytuje prostor
čtenářovým vlastním výkladům; popř. nevíme, kde je hranice mezi estetismem a
komunikačním sdělením. Připomeňme, že pro Eca (2010) je nejotevřenějším
literárním dílem Joyceův Odysseus. Je dobré si po zhlédnutí filmu ujasnit,
jestli se jedná o otevřené nebo o uzavřené dílo (resp. kde na tomto kontinuu se
daný film nachází), protože Vám to ukáže meze možností další interpretace.
Dále je dobré uvážit, což dostatečně rozebírá také Eco
(2010), jakého modelového diváka
daný film předpokládá? Čili: Jak starý musí být (lze to poznat mj. podle věku
hlavních hrdinů)? Jaké speciální znalosti modelový divák filmu musí mít? Stačí
např. obecná znalost žánru, nebo musí divák mít další znalosti nějaké speciální
oblasti (jako např. Dítě z Maconu, Prosperovy knihy, Lekce Faust, Svatá
hora a hlavně všechny seriály)? Jak otevřené, tak i uzavřené dílo mohou vyžadovat velmi specifického modelového diváka. Není marné si po zhlédnutí filmu ujasnit,
jakého modelového diváka film očekává, nebo přímo vyžaduje.
Eco (2010) dále upozorňuje na to, že lze u každého díla
sledovat ideologické struktury díla.
Tyto struktury Eco nachází jako odpovědi na otázky: Co je dobré a co je špatné?
A co je pravda a co je lež? Např. u filmu Matrix je ideologická struktura velmi
zřetelná a je neodmyslitelnou součástí sdělení filmu. Někdy se k této
rovině explicitně vyjadřují postavy ve filmu (Matrix, Prokletý ostrov,
V jako vendeta, Hrátky s čertem), jindy je „dobro a zlo“ vyjádřeno spíše implicitně,
ale přesto jasně (Koyaanisqatsi, Powaqqatsi). Jsou filmy, kde je tato rovina
nezřetelná či méně důležitá (Něco z Alenky), nebo je velmi
zproblematizovaná např. humorem (Bláznivá střela, Ace Ventura). Existují filmy,
kde je vyjádření ideologické roviny velmi spletité (např. proto, že hlavní
postava prochází vývojem a mění se její pohled na vlastní ideologii: např. Mechanický pomeranč, nebo u Anakina
Skywalkera ve Star Wars – ačkoli ani zde divák nepochybuje o tom, že dobro je
Síla a zlo je Temná síla), nebo ji lze jen obtížně popsat, protože je
komplikovaná (Fontána). Ideologické struktury jsou často záměrnou součástí
sdělení autora. Je dobré si po zhlédnutí filmu ujasnit, jaké jsou ideologické
struktury díla a jak silně jsou vyjádřeny (popř. zda-li je toto kritérium pro
daný film vůbec relevantní).
Další věcí, kterou můžeme u každého filmu sledovat, je to, do jaké míry daný film cituje (záměrně či
nezáměrně) jiná díla (jiné filmy, knihy, obrazy, příběhy, filmovou řeč
jiných autorů, sochy, architekturu apod.) z naší reality. Některé filmové
obrazy (filmová řeč) se staly „klasikou“ a jsou citovány jinými filmy častěji
(např. zpomalení děje ve filmu Matrix; společné vykružování nádoby na
hrnčířském kruhu ve filmu Duch; padající prsten ve filmu Společenstvo prstenu
apod.). Někdy se zcizují celé příběhy (např. většina dílů seriálu Futurama
vykrádá nějaký obecně známý film). Např. film Šifra mistra Leonarda explicitně cituje obecně známá díla a mj. i jejich citací dává celému filmu (knize) mnohem větší význam. Nezapomeňte na to, že některé filmy citují
fiktivní díla: Nekonečný příběh cituje sám sebe, v Star treku se neustále odvolávají na
kodexy Federace, ve filmu Valerian a město tisíce planet je citováno bájné město
tisíce planet atd. Tato fiktivní díla jsou samozřejmě výtvorem autora
(čili on necituje nějaké jiné dílo z naší reality). Je dobré si po
zhlédnutí filmu ujasnit, kolik jiných děl (nejen filmů) autor (záměrně) cituje, čili o jak
složitou kompozici se jedná.
Pro samotné čtení
filmu (viz výše) je důležité rekonstruovat „příběh“ filmu (popř. děj filmu), abychom pochopili/y, o co ve filmu jde. To
je někdy neproblematické, neboť děj je exponován tak, jak běží (Star Wars,
Planeta opic, filmové pohádky pro děti aj.). Jindy musí divák děj (příběh)
z filmu pracně vydestilovat, protože je podáván např. anachronicky (Pulp fiction,
Dokonalý trik, Atlas mraků, i Dvanáct opic ad.). „Ději“ samotnému se
v literární teorii říká fabule. Konkrétní formě, kterou je tento děj divákovi předložen se říká syžet (z franc. sujet). Fabuli divák rekonstruuje ze syžetu. Pro psychologickou
interpretaci je důležité si uvědomit, že většinou budeme hledat nějaké
psychologické pozadí pro fabuli (popř. pro tvůrce fabule), méně často budeme
psychologicky interpretovat syžet, protože ten je záležitostí spíše estetickou
a uměleckou (nicméně, i pro umělecký postup lze asi někdy psychologické pozadí
nalézt).
Děj filmu neboli
příběh
S termínem fabule se dostáváme k jedné z podob
obsahu díla. Pro film je typický nějaký děj. Sice existují filmy, které nepředstavují žádnou jasnou fabuli
(např. Koyaanisqatsi a některé dokumentární filmy), ale většina filmů
s nějakou fabulí (jakkoli jednoduchou) pracuje. Proto je film (vedle
vyprávění, knihy, baletu, komiksu, divadla ad.) jedním z narativních médií, tzn. je médiem, které
pracuje s narativními strukturami (příběhy).
Pro psychologickou analýzu díla je třeba nejprve zjistit, jaký příběh autor ve filmu
inscenuje. Čili: Jaký příběh
(či příběhy) film cituje? Abychom to zjistili, stačí většinou zjistit, jaké
postavy (typy postav) ve filmu vystupují a jaké vztahy se mezi nimi odehrávají.
Narativní oblast má, kupodivu, poměrně omezený
repertoár bazálních příběhů. Základních postav je totiž omezené množství (zde
lze snad vhodně použít termínu archetyp, neboť v příbězích a právě
v nich se jednotlivé archetypy vyjevují).
A mezi postavami lze vysledovat vždy jen poměrně omezený repertoár vztahů
(vztah lásky, vztah nepřátelství, vztah rodinný ad.). Z toho nepřímo
vyplývá i omezenost dějových situací (hledání, nalézání, útok, zrada, láska,
učení atd.) a omezenost počtu tzv. bazálních příběhů.
Proto se, snad už od antiky, říká, že noví autoři mohou jen znovucitovat staré
klasiky (třeba Homéra, Vergilia, Shakespeara ad.). Jistým problémem tedy je, že při
abstrahování bazálního příběhu zaniká většina specifik konkrétního filmu. Většinou
nás ale naopak autor ve svém díle (pokud je zajímavé) seznámí s nějakým poměrně neotřelým pojetím
klasického (bazálního) příběhu: např. Na hromnice o den více (láska, dobýváním
srdce), Horší už to nebude (láska, dobývání srdce), Terminál (láska), Bratři
z donucení (nepřátelství, rodinný vztah), Dokonalý trik (nepřátelství),
Poslední pokušení Krista (Kristův příběh) atd. Po shlédnutí filmu stojí za to
uvědomit si, jaký bazální příběh film inscenuje, a jak je tento bazální příběh autorem inovován.
Víme-li, jaký bazální příběh autor inscenuje, můžeme teprve
vhodně pozorovat i způsob a prostředky,
jak je tento příběh inscenován. Volba kontextu, volba rekvizit a jiných
prostředků realizace bazálního příběhu nám může leccos říci o záměrech autora
díla. Můžeme třeba sledovat, do jaké
doby autor děj umístil: pravěk (Boj o oheň, Rrrrr, Doba ledová), starověk
(Asterix), středověk (Hra o trůny, Jméno růže), 18. či 19. století (Adéla ještě
nevečeřela, Pýcha a předsudek, Sherlock Holmes, Vánoční koleda, Piano atd.;
srov. seriál Černá zmije) současnost (Superman, bondovky, Přátelé, Simpsonovi,
Teorie velkého třesku), budoucnost blízká (Muž z prvního století, Spáč, Batman,
Futurama), budoucnost vzdálená (Vetřelec, Prométheus, Star Wars, Avatar,
Ridick), bezčasí apod. Můžeme sledovat, do
jakého místa autor děj situoval: vlast (Harry Potter), cizí zemi, alternativní
zemi (Čtyři vraždy stačí, drahoušku, Rick a Morty, Harry Potter), exotickou
zemi (Rio, Lví král, Madagaskar), mimozemskou lokaci (Avatar, Vetřelec),
mimogalaktickou lokaci (Star Wars, Star Trek, Valerian a Město tisíce planet),
divočinu (Madagaskar, Doba Ledová, Záhada Blair Witch, Tanec s vlky,
Avatar), město (Zootropolis, Benga v záloze), dům (Braindead, Ptáci), loď (Titanik,
Star Trek, atd.). Můžeme sledovat, jakou
společenskou třídu, nebo kulturní skupinu autor do děje dosadil: chudinu,
střední třídu, smetánku, světovládce, zvířata, měšťáky, divochy, pralidi atd. Jakou věkovou skupinu autor do děje
obsadil: prenatální plod (Kdo to mluví), děti (Hurá kluci, Ať žijí duchové, Sám
doma), dorost (Prci, prci, prcičky), dospělé (Arrival, Pulp Fiction), vyzrálé a
starce (Vysloužilý lvi, Staří holubi se vracejí, RED) či pro celou rodinu (Doba
ledová). Kolik dějových rovin autor
využívá: jednu (Madagaskar, Horší už to nebude), dvě (Cesta do pravěku, Něco
z Alenky, Trhák, divadelní hra Záskok, Na hromnice o den více, Madisonské
mosty, Pán prstenu, Prokletý ostrov, Na hraně zítřka), tři (Fontána, tuším, že
i Lekce Faust) a více (Existenz). Můžeme však sledovat také, jak autor tvoří scény (reálné záběry,
animace kreslená, animace loutková, digitální animace atd.) a jaké mají tyto
scény vysledovatelné atributy atd.
Pozor, často tato inscenace (obohacení o zmíněné
kontexty) děje nemusí znamenat nic
víc než uměleckou licenci – někdy autor může těžit právě jen z toho, že
známý děj vynalézavě umístí do nového kontextu: např. místa (Titanik), času
(StarWars), společenského kontextu (Matrix) atd.
Možnosti
psychologické interpretace filmu
Eco (2010) tvrdí, že psychologická interpretace díla již není čtením díla, ale
že je už použitím díla.
Položme si tedy otázku, jakými způsoby může být film použit v rámci psychologické analýzy. Jsou tu tři oblasti,
které krátce probereme:
1.
Použití filmu pro objasnění nějaké psychologické
teorie či psychického jevu.
2.
Použití filmu, abychom nalezli/y nitro autora.
3.
Použití filmu, abychom posoudili/y
psychologickou autenticitu postav a jejich chování.
1. Předně, použití díla se často děje pro ilustraci určité
teorie (V. Chrz mluví o exemplifikaci
teorie dílem). Zdá se, že toto je královská
cesta psychologického použití díla. Sem spadají např. výklady S. Freuda,
který svoje klinické teorie velmi často opírá o klasická díla (často vedle či
místo klasických kazuistik). Freud necituje klasické příběhy bezúčelně, ale
vždy proto, aby ukázal, jak funguje něco daleko podstatnějšího (lidská paměť, lidské
nevědomí, lidská psychopatologie atd.). Freud např. příběhem lady Macbethové
vysvětluje určitý neobvyklý rys neurotického onemocnění, kdy k vypuknutí
onemocnění dochází teprve tehdy, kdy jedinec dosáhne životního úspěchu. Zde
tedy máme celou velkou oblast možností psychologické interpretace nějakého
filmu, kdy nám film bude sloužit pro objasnění nějakého zajímavého psychického
procesu či psychologické teorie.
2. Je otázkou, zda může psychologická interpretace díla
pokračovat dále, za tuto exemplifikaci něčeho psychologického. Zdá se, že ano.
Mohli bychom přeci, tak jako hermeneuti všech dob, hledat záblesky nitra autora,
ze kterého dané dílo vytrysklo. Pro psychology v klinické praxi je ostatně
tento modus interpretace základním přístupem ke klientovi. Jen pozor na to, že
pro klinické psychology toto sice platí, ale neplatí to pro interpretátora
filmu. Zatímco klient klinikovi sám záměrně otevírá svoje nejhlubší nitro a
klinik se tedy může spolehnout na určitou vyšší míru vztahu výpovědí klienta k jeho
nitru, autor filmu primárně určitě neodhaluje svoje nitro, ale tvoří dílo (ke
kterému se může stále vracet a upravovat ho), které ve své plnosti přesahuje
aktuální schopnosti diváka toto dílo pojmout „jen jako další podobné dílo“.
Jedná se zde, pokud jde o možnosti interpretace, o rozdíl v možnostech
vytěžitelnosti záměrného sdělení a v možnostech vytěžitelnosti nezáměrných
(pracovních) stop nějaké činnosti autora. Pouze v záměrném sdělení, které
komunikuji, je možno hledat význam a smysl per
se, protože je do takového záměrného sdělení autorem takový smysl přímo
vložen. Z nezáměrných pracovních stop nic takto přímého nevyčtu, leda
podle nich mohu usuzovat na přítomnost určitých rysů. Nicméně toto druhé
usuzování je oproti interpretaci sdělení nepřímé a tedy méně jisté.
Na filmu je záměrnou
částí (komunikační i estetický) účinek díla na diváka. Zřídkakdy je obsahem
autora filmu odhalování vlastního nitra. Většinou je obsahem díla nějaká
zajímavá myšlenka, či zajímavá dramatická událost. Nelze se domnívat, že
z nějakého sdělení (zajímavé myšlenky) vyčteme pohodlně nebo složitě jiné
sdělení (např. sdělení o vlastním nitru autora). Záměrné sdělení autora filmu
nám tedy o autorově nitru řekne něco jen v tom případě, že autor sám bude
chtít tuto informaci dát do svého sdělení. Na záměrnou výpověď autora o svém
nitru se nelze vůbec spoléhat.
Nezáměrnou částí filmu jsou prostředky, jakými plánovaného účinku
(sdělení) autor dosahuje. Nezáměrnou částí filmu jsou např. jakési „pracovní
stopy“, které autor nezamýšlel zcela, neboť jsou výsledkem použití určitého
výrobního nástroje. Dobrý řezbář však umí ve svém díle stopy dláta velmi dobře
zahladit – stejně tak to umí i dobrý filmový autor. Takže nalézt pracovní stopy
ve filmovém díle nebývá snadné a často ani možné – jediné, co nalézáme, je
autorův filmový jazyk, jeho styl. Není tedy důvod si myslet, že jakékoli
vrcholné dílo nám ukáže pracovní stopy svého vzniku (dobře jsou občas vidět drobné
chyby v zahlazení pracovních stop např. v různých dílech Millerova
Krtka a v jiných animovaných filmech). Srov. např. filmy Karla Zemana,
jehož pracovní stopy zahlédnete v jeho filmech i přes komplikovanost
animací jen velmi matně. Navíc pracovní stopy nám říkají více spíš o vzniku
díla, než o duši autora – leda ve smyslu komplikovanosti jeho kognitivních
procesů (představivosti a myšlení). Pracovní stopy autora ve filmu, coby
podklad našich úsudků o nitru autora, tedy nejsou také příliš bohatým a jistým
zdrojem.
Co nám tedy zůstává jako podklad našich úvah o nitru autora?
Zůstává nám toliko autorův styl. Co se týče psychologického významu stylu
autora, je nutno uvážit i to, že od dávných dob je jakékoli umělecké dílo, včetně
stylu, výsledkem sebeobživných snah jedince (většinou od přírody
talentovaného). Nechci
zde nijak shazovat jakékoli umění tím, že bych tvrdil to, že umění se dobře
prodává. Upozorňuji na jeho neoddiskutovatelný sociální rozměr (jistě velmi
komplexní). Téměř každé chování má krom individuálního i sociální rozměr, a je tedy
interpretovatelné pouze v sociálním kontextu.
I filmy (zvláště mainstreamové) se točí hlavně proto, aby vydělaly peníze a
zajistili tvůrcům nehynoucí slávu (mezi „utilitární“ motivy tvůrců dokumentárních
filmů zas patří změna názoru publika). Nitro autora je ve stylu vždy přítomno.
Ale odhaluje lidské nitro v jeho tvořivé plnosti, nikoli v jeho
prosté nahotě. Je nám zobrazen pouze um autora (jeho velikost), nikoli však
celost nitra autora. Nevidíme v díle velkých umělců (nemluvím o dílech
klientů) jejich slabiny, ale jejich „paví chvosty“, jejich „nejvyumělkovanější
výstavky“, jejichž obsah bývá do nejmenšího detailu velmi dobře promyšlen. A
málokterý umělec bude tento moment své velikosti zanášet ukázkami svého nitra. Někdo
zkrátka může krásně zpívat, psát, nebo malovat, či být dobrým vědcem, a přesto
mít další rysy, které v jeho/jejím díle nijak nevysvítají (např. Hitlerovy
krajiny neukazují nijak jeho plán na vyhlazení miliónů lidí).
Vypadá to tak, že hledání nitra autora v jeho díle lze
přenechat pouze klinickým psychologům pracujícím s různými metodami
exprese (např. s tzv. projektivními technikami). Film a patrně žádná jiná
(velká) díla se k hledání nitra autora nehodí.
3. Další možností je vyjít z obsahu filmu, z
inscenovaného děje a z nalezení bazálního příběhu. Nikoli však proto,
abychom slídili/y po nitru autora, ale proto, abychom se zabývali/y účinkem
daného díla na diváka. Můžeme sledovat, jakou „psychologii postav“ autor vyznává,
a jak je takové pojetí postav realistické nebo zajímavé.
Můžeme vycházet z věku hlavního hrdiny. Věk hlavního
hrdiny více méně odpovídá věku modelového diváka filmu, jak jej určil sám
autor. Můžeme posoudit, jak jemně a jak realisticky jsou modelovány osobnosti postav („jak je tato postava napsána?“). Známe-li věk a
povahu hlavního hrdiny, můžeme ve filmu nalézt základní konflikt, který hrdina potkává. Většinou takový konflikt ve filmu je a často nebývá osamocen. Odpovídá
takový konflikt věku hrdiny? Pokud neodpovídá, vyplývá z tohoto konfliktu
něco pro hrdinu? Jak hrdina tento konflikt řeší a co z tohoto řešení plyne
(jaký další konflikt z toho plyne)? Atd. Jaké další postavy jsou ve filmu? Jaké
konflikty mají tyto postavy? Jak tyto konflikty řeší? Atd. Jsou postavy a
jejich konflikty uvěřitelné (divák se s nimi lehce identifikuje)? Jsou tyto postavy a jejich konflikty také
psychologicky realistické, či jsou typické (archetypické)? A pokud ne, tak v čem pokulhávají za
skutečností i za kánonem stereotypů?
Dobří autoři nám dokážou nabídnout i velmi cenné pojetí
postav, jejich konfliktů, anebo řešení známých konfliktů. Některé filmy (stejně
jako některé romány) se stávají dokonce zdrojem životních zkušeností. I tuto novost postav a jejich konfliktů lze posoudit a ocenit.
Toto jsou tedy tři obecné možnosti psychologické interpretace filmu. Druhou možnost, hledat autorovo nitro, nedoporučuji. Takže nám zbývají dvě obecné možnosti psychologické interpretace.
Vždy je nutné (alespoň nakonec) reflektovat vlastní perspektivu, tj. z jaké psychologické
pozice k dílu přistupujeme (tj. jaké konvence výkladu při analýze díla
využíváme). Tuto svoji vlastní perspektivu buď záměrně volíme dopředu
(psychoanalytickou, křesťanskou, marxistickou atp.), nebo ji zjistíme nakonec
z vlastního textu analýzy tak, že se podíváme na to, jakého oboru terminologii využíváme. Konvence psychoanalytického výkladu
jsou celkem obecně známé (Viewegh, 1999). Podobně je tomu i s jungiánskou
perspektivou. Pokud nepoužijete nějakou speciální interpretační školu, budete při psychologické analýze k výkladu přistupovat většinou z pozice obecné psychologie.
Volba otázky
Nejdůležitější a nejtěžší je, položit si tu správnou otázku,
která Vás pak (téměř sama) povede celou analýzou díla. Vymyslet vhodnou otázku,
znamená mít napůl hotovo. Uvedu zde několik nápadů, které Vám snad pomohou. Otázky zkusím doplňovat.
Čím to, je, že je daný film zajímavý, nebo temný, nebo
veselý, nebo napínavý? Co autor provedl s bazálním příběhem, že vypadá
nově?
Je také zajímavé sledovat, jak jsou ve filmech zobrazována
jiná díla. Např. jak je ve filmu zobrazována a reflektována kniha: Nekonečný příběh, Stranger than
fiction, Atlas mraků, Poslední pokušení Krista, Book of Kells, Jméno růže,
Ghost dog atd.). Jak je ve filmu reflektován a vyobrazen obraz: Dívka s perlou, Noční hlídka (srov. i ostatní
Greenawayovy filmy, které jsou leckdy komponovány jako obraz), Dívka
v modrém, jeden ze Snů Akiry Kurosawy, Mr. Bean: Největší filmová
katastrofa atd.). Jak je ve filmu reflektován tanec (Černá labuť, Billy Elliot, Král tančí atd.). Jak socha (Planeta opic, Ukradli torzo
Jupitera atd.). Jak dopis (Tři
mušketýři, Zaslaná pošta, Nebezpečné známosti, Klaus atd., popř. deník v
Madisonské mosty). Lze pozorovat, jak je ve filmu zobrazován samotný film:
Trhák, Tootsie, Muž na Měsíci, Mládí, Záhada Blair Witch atd. Atd. Co
zajímavého se o těchto ve filmu zobrazovaných médiích dozvídáme? Co nového nám
film o jejich podstatě odhaluje? Můžete sledovat ale spoustu jiných věcí.
Můžeme sledovat vyobrazení různých (třeba klasických) témat.
Jak autor zobrazuje děti? Jak zobrazuje zvířata? Jak zobrazuje milostné scény?
Protože každý film a příběh (i sebefantastičtější) musí (aby byl srozumitelný) do určité míry ctít naši realitu, může být zajímavé, jak ten který film realitu porušuje. Buď je film dokumentární (biografický apod.) a snaží se držet naší reality seč může, nebo je to jiný film a pak se více či méně od reality odlišuje. Jsou však i filmy, pro které je toto hledisko irelevantní.
Úkoly na procvičení:
Zkuste výše uvedené atributy filmu posoudit u filmu Matrix a u Filmu Ledové království 2.
- V čem se tyto filmy liší?
- Co mají naopak společného?
- Jaký základní konflikt najdeme ve filmu Ledové království 2?
- Jaký základní konflikt najdeme u filmu Matrix?
Zde jsou odkazy na poznámky pod čarou.