anthropologist-seated-for-interview Antropologický výzkum a ženy? Podstatou náboženství i společnosti obecně je již mnohokrát zmíněná symbolická klasifikace Dva symbolické rastry pro zkoumání této klasifikace a)Vztah muž/žena b)Symbolika lidského těla Zajímavé je rovněž sledovat jejich propojení Informátoři: jedno z klíčových výběrových kritérií pro informátory je jejich dostupnost (tj. pohodlnost výzkumníka/novináře/hledače odpovědí (úředníci, reprezentanti) gender alike – muži •O ženách se mluví ale nezní jejich hlas (jako všechny jiné menšiny – o nás bez nás) •Ženská témata jsou zpracována pohledem mužů, popř. zcela chybí ANd9GcT6_KwTZEgfCy1Gf76tYm5GrlLqq1WtuuzRykSjzGfmEr3sEluP •Ženy v terénu se chovají jako muži, zajímají se o mužské téma, snaží se o přijetí mezi muže (ambivalentní situace) • • Výjimkou Margaret Meadová (USA) MargaretMead Benedict-Award-JaninaFenigsen%20(1)_Page_1 • • •Kirsten Hastrup: biologie nahlížena sociálně, jako sociální fakt: význam panenství •Panenství je vnímáno zcela odlišně mužem a ženou a u muže a u ženy. Bývá silně propojeno s matrilineritou (tam se ženské panenství příliš neřeší) a s patrilienaritou, kde je to naopak velká věc. Proč asi? Zkuste si odpovědět, pokud nevíte, zeptejte se! • •Hastrup si všímá, že pro ženu představuje prvořadý symbol k vyjádření její identity právě její tělo a sexualita • •Tři fáze života ženy (ženské tělo/biologie) trojí bohyně: • • Panna --- matka --- stařena • (biologie/obřízka) Panna Tato fáze je spojena se sexuální potencialitou, je to víceznačné období. Pokud se v této fázi ženě narodí dítě, je většinou božské. Anomálií je věčné panenství – tj. jeptišky, Alžběta I. Jana z Arku – jsou to vlastně muži, dělají mužské práce, mužská témata, politicky/společensky aktivní, jsou mimo kruh rodiny. Shirley Ardener toto označuje za třetí pohlaví. Pro křesťanské společenství byla a pro mnohé stále je ultimátní ženskou rolí a postavou Marie, matka Krista (navzdory tomu, že v Bibli je celá řada dalších, velmi různých ženských postav) Marie jako ztělesnění ženskosti. N376292-4edb5 Perseus (Danae a Zeus), Krišna (Dévákí), Huitziloposchtli (Coatlicue) Budha (Maja)… panny bohorodičky Narodenie Krsny Danae narozeni-Buddhy posol-pribeh-johanky-z-arku-johanka-z-arku-the-messenger-the-story-of-joan-of-arc Elizabeth_I_attrib_john_bettes_c1585_90 090715_jeptiska_denik-380 Věčné panny – mužské role Druhá fáze: Matka Fáze plodnosti. Anomálií je, když plodnost schází, nebo když je odmítána (např. dobrovolnou volbou¨) Třetí fáze: Stařena. Sexualita je víceznačná. Pokud se ze stařeny narodí dítě, je to prorok, nositel důležitých zpráv. Jaké znáte tyto příklady z Bible? (Alžběta, Sára např. ) Stařena může být moudrá – podobná role jako starý muž (konzultace, moudrost, vědění, respekt) nebo moudrá a zlá – pak čarodejnice. Zde je jednoznačné propojení s tělem a tělesností – na rozdíl od starého muže, který je zřídkakdy čarodějem, stařena vládne znalostmi, spojenými s tělem a léčením, které starému muži chybí. Třetí pohlaví – např. Berdache, Nadle, Dvojí duch (Two spirit gender) Termíny původně spojovány se severoamerickými indiány Lidé takto označovaní se poznají podle toho, že preferují práce obyčejně spojované s druhým pohlavím, liší se oděvem, chováním, navazují homosexuální vztahy Navaho indiání – pro ně je přirozená touha si volit, včetně genderu. Toto třetí pohlaví mohu mít – podle Navaho- jen určitou část svého života – gender je tedy proměnlivá kategorie, nikoliv celoživotně připsaná. Pokud vás téma zajímá,doporučuji pěkně napsanou bakalářskou práci na toto téma – viz https://is.muni.cz/th/wmgfh/Bakalarska_prace_Dymacek.pdf, kapitola 3 We-Wa-a-Zuni-berdache-full-length-portrait wewa SC-096-QuechanWoman Není přirozenosti bez sociálního kontextu – tj. co je přirozené je závislé na dané kultuře, nikoliv biologii samotné. To nás učí SAN Zkoumejte v této souvislosti svoje představy o přirozenosti. Co je pro vás přirozené? Jak moc je to ve vašich představách propojené s tělem/biologií? Sem spadá i kontroverzní otázka obřízky – mužské/ženské Neuvěřitelně silný text Remembering Amal. 1998. Janice Boddy. Je to o obřízce v Súdánu, která se provádí tak, že je ženě odstraněn klitoris a velké i malé stydké pysky a pochva je zašita téměř celá, pouze s malým průchodem na menstruační krev. Sex je velmi bolestivý. Sešití se odstraňuje pouze na porod, poté je žena opět zašita. Souvisí to s představou ženské cudnosti a s představou, že žena si nemá užívat. (Silně patriarchální společnost). Text popisije, jak jsou africké ženy závislé na mužích. Jediné společensky přijatelné postavení je provdané ženy a žena se lépe a snáze dobře provdá, pokud je obřezaná. Boddy poukazuje na to, že obřízka mnohdy nesouvisí s neznalostí. Ženy- matky dobře vědí, co to dělá s tělem jejich dcer, (to stejné, co to dělalo s jejich tělem), ale kvůli ekonomické a jiné bezpečnosti volí toto ´menší zlo´. Pokud chceme donutit súdánské ženy, aby to přestaly dělat, musíme nejprve změnit jejich ekonomické a společenské postavení. Medicínské informace nestačí. Zde se opět ukazuje na komplexnost společnosti a jak spolu jednotlivá odvětví souvisí. V tomto hledu je antropologie velmi cenná v rozvojové i humanitární pomoci. Rozhovor s Mudr. Alešem Rozbořilem o ženské obřízce v Súdánu •Súdán je stát, kde se obřízka hojně provádí. Setkal jste se tam s tímto tématem? •Setkal. Otec měl kolegu Súdánce, s nímž měl velmi dobré vztahy a jako přátelé si povídali i o sexu. Jinak je hovor na téma sex v těchto zemích tabu. Normální chlap obřízku vnímá spíše negativně. Pokud se chce Súdánec oženit, má na zřeteli tři věci. Aby jeho budoucí žena byla z bohaté rodiny, aby byla co nejsvětlejší kvůli společenské prestiži a pokud možno nebyla obřezaná! Pro muže je přitažlivá žena sexuálně reaktivní, což jako obřezaná není, sex je pro ni trápením. Od přátel vím, že každý Súdánec si ale nakonec vezme obřezanou Súdánku. Tělo/tělesnost jako nástroj klasifikace Image result for body as a clasificiation Robert Herz: The Right Hand •Francouzský originál 1909, co angličtiny přeloženo teprve 1973 •Text si všímá, že většina kultur užívá polaritu pravá-levá stejně, přičemž preferovaná je pravá strana. Je spojována s božstvem, posvátnem a muži, zatímco levá s profánním světem a ženou. Zajímavé je pronikání této polarity do jazykového kódu společností: levoboček, obě ruce levé, to je to pravé, pravé zlato, pravá svíčková •Díky němu se do vědy prosadil názor, že člověk není pasivním přijímatelem svého okolí, ale je jeho aktivní součástí, mění jej a je jímzároveň měněn. Např. přeučování leváků v ČR ještě v 60. letech minulého století. Herzovo dílo velmi inspirovalo celou francouzskou školu – Mausseho, Bourdieuho i Foucaulta. 50275_96116631942_8199632_n mary Výkaly a čistota Kde je špína, tam je i systém Tělo jako symbol pro celou společnost Mary Douglas: Purity and Danger Špína/čistota duše a těla Fyzické zkušenosti se přenáší do jazyka a mysli Anomálie a co s nimi Čistota a nebezpečí •Zabývá se pravidly očišťování a konstatuje, že čím víc tato pravidla napříč společnostmi zkoumáme, tím víc si můžeme být jisti že se jedná o symbolické systémy. I naše představy o nečistotě vyjadřují jen symbolické systémy a rozdíly mezi chováním ve vztahu k nečistotě mezi kulturami je jen nepodstatný. •V knize si vším, jak fyziologie (výkaly) prosakují svou symbolikou do jazyka a duchovního života: očišťování – tělesné i duševní – např. v křesťanství: očistec, nečistý duchem – v profánním světě: udělat čistku. •Špína je definována jako něco nevhodného. Tato definice předpokládá soustavu uspořádaných vztahů a porušení tohoto uspořádání. Kde je špína, tam je i systém. Pokud je systém porušen, vypracovala Douglas 5 způsobů, jak se s tím vyrovnat a zařadit anomálii zpět do klasifikace. Anomálie •A) předefinovat (např. není to lidské, stane se to potenciálním nepřítelem, vede k bodu B) •B) eliminovat fyzickou regulací •C) Vyhýbat se tomu, co je odchylné (zavírat do ústavů, za zdi) •D)označit za nebezpečné (odlišné způsoby výchovy, života, následné odebírání dětí do péče od určitých skupin obyvatelstva ve jménu blaha dětí i společnosti. •E) Povznést obřadem. Pokud se tomu nemůžeme vyhnout – např. smrt, můžeme to ritualizovat •Lincoln (1989) k tomu přidává ještě: •F) přijmout to skrze posměch, vysmívat se tomu, ale v podstatě to akceptovat •G) Anomálii estetizovat – například skrze umění Estetizace skrze umění l41520 PF_1951511~A-Grotesque-Old-Woman-Possibly-Princess-Margaret-of-Tyrol-circa-1525-30-Posters Podle Douglas je jediné správné: •Anomálii uznat a následně zreorganizovat společnost. Vše ostatní vede k nerovnováze a v konečném důsledku k trablům. •Anomálie ukazuje, kde jsou současné hranice pro tu společnost, která to za anomálii považuje. Neříká už nic o tom, z čeho jsou ty hranice sestaveny, ani na to, před čím nás mají chránit. S tělem je úzce spojena sociální nadvláda, která se praktikuje nejrůznějšími technikami těla. •M. Mause (inspirace pro Bourdieu a Foucalta) si všiml, že změna náboženského vyznání je vždy následována změnami chování. Mění se naše jednání, chůze, mluva a držení těla. Nejvíce je toto propojení zřejmé v technikách dechových i fyzických cvičení v józe či v meditaci, či v šamanském vstupování do tranzu. Mausse zdůrazňuje, že nelze od sebe oddělit fyzické tělo a náboženské cítění a že se nejdná pouze o mechanické tělesné úkony. Tělo je v průběhu života proměňováno svým okolím, které zároveň samo formuje. Gaia%20Card gaia2 Hypotéza Gaia •Vědecký model planety (J. Lovelock) •Planeta jako analogická soustava lidskému tělu •Z této hypotézy se zrodilo moderní pohanské ´pagan´ náboženství, ekologicky orientované