Etnizace vzdělávání Antropologie vzdělávání: Texty – viz sylabus Základní body pro promýšlení a zapamatování – viz následující prezentace Vzdělání skrze školnění se v západní civilizaci a jejím myšlení usadilo coby představa cesty K jednotě Ke stejnosti K rovnosti Ke kontrole K pozvednutí K lepšímu životu (materiálně, duchovně, politicky) Ke zmocnění (obdaření mocí) K tomu, po čem zkrátka lidé touží. Stalo se součástí naší kosmologie, představě o úspěšném životě. Nezapomenout na to, že toto je kulturně relativní!! Podobně jako lidská práva, právo na život apod. Na pozadí dominantního politického diskurzu, představ o vzdělané osobě a o tom, jak se rozvíjí dítě vznikají školní osnovy Co/kdo všechno z nich uniká? Než kliknete na další snímek, zkuste si pro sebe vytvořit mentální mapu: co nebo kdo všechno se z podstaty věci ze školních osnov vytrácí? Čí realita v něm není obsažena, nebo jen málo? O čem se v osnovách mlčí? Vedle selského rozumu si můžete pomoci i přemýšlením o tématech, které jsme již spolu probrali – představa o vzdělané osobě, představa o dětství, představa o rodině a primární socializaci. Zajímavým ukazatelem/kontrolou je i současný pořad UčíTelka, běží každý den od 9.00 do 12.00 na ČT2. Doporučuji tomu chvíli věnovat, je to tam krásně vidět. Co/kdo všechno z nich uniká? Lidé s odlišností (fyzickou, mentální, sociální, vizuální) Menšiny etnické, národnostní, jazykové Odlišné životní styly – náboženství, životní styly Ženy (ne z procesu – učí téměř pouze ženy, ale z osnov a z výstupů: ukázkou může být příklad, kdy celá řada z vás si v souvislosti s pojmem ´vzdělaná osoba´ představí muže; nebo důraz na etické dějiny, velké objevy, politiku vs. každodennost apod – což je svět mužů). V rámci logiky a smýšlení, kdy lepší život = vzdělanější život je většinové vzdělávání ze své podstaty asimilační, unifikační, akulturační do kultury/ideálu většiny (politické, náboženství, filozofické, genderové, národnostní…). Přičemž alternativy, pokud existují, jsou dozorované, omezené a placené (či jinak finančně znevýhodněné a tudíž nastavené tak, aby byli demotivující) The Sociology of Schools Karen Chapman Routledge (1986) Škola: a) třídí osoby podle schopnosti b) poskytuje pole pro zápas a vyjednávání vlivu a moci (Bourdieu) Ad a) např. speciální/zvláštní školy, odborné školy či třídy (děti třídí odosobněná autorita – např. stát, poradna, učitel, podle tvrdých (fixních) kritérií a předurčuje a potvrzuje jejich další možnosti. Např. za komunistů nebylo – pokud člověk dokončil základní školu na tzv. zvláštní škole nadále pokračovat ve studiu na střední škole, čímž řada dětí (především romských kluků) byla předurčena k manuálnímu zaměstnání bez kvalifikace. Ad b) pronikání ´alternativních´ vlivů a změn do většinového systému (např. prvky Montessori, formativní hodnocení, měkké dovednosti, legalizace domácího vzdělávání apod.) Představa o mentálních kapacitách dítěte spojována se schopností uspět ve většinovém vzdělávacím systému = Upevňování rasistických teorií a předsudků vůči např. Romům, Vietnamcům (i pozitivní příklady etnické stereotypizace jsou zavádějící). Síla a ´pravdivost´ těchto předsudků je spatřována v tom, že tento ne/úspěch lze objektivně změřit – např. pomocí IQ testů, skóre u přijímacích zkoušek či v jiných testech. Nízké skóre je stále korelováno s nízkým IQ a s nízkou schopností něčeho smysluplného dosáhnout. Asimilační techniky obsažené v současném vzdělávacím procesu ZŠ: •Důraz na předškolní vzdělávání (povinný rok před školou), které má nahradit chybějící podnětné prostředí v domácnosti Romů – např. vybaveností školek, určitým druhem věnování se dítěti – rozvíjení a kultivace určitého druhu dovedností a schopností – obecně příprava na statické a pasivní vnímání školního učiva po vstupu do základní školy). Jednou z motivačních praktik je např. i jídlo ve ŠJ zdarma, navázání školní docházky na sociální dávky (tj. nechodí-nedostaneš). •Doučování a školní družina pro potřebné – tj. extra hodiny navíc, procvičování látky, soustředění se na vědomosti a vědění oproti praxi a aplikovaným dovednostem •Zapojení neziskového sektoru (např. doučování romských dětí dobrovolníky, jejich socializace do hodnot a kultury většiny skrze různé kluby, skupiny. Osvěta mezi rodiči – docházení do rodiny, důraz na vzdělání a školní povinnosti dětí, ´osobní příklad´ kdy vzdělaný (byť mladší) gadžo může být vnímán jako vzor. (Zajímavé je, že většinou se toto neděje, jakkoliv si to dobrovolníci osobně zpočátku myslí J) •Zavedení funkce asistenta ve škole – extra dospělý, pomoc v hodinách vše zvládnout, stihnout, pochopit. Plní roli mimo jiné i ´kulturního překladatele´. •Představa ´obětování se´ , dávání něčeho navíc ze strany majority (učitelé, zřizovatelé škol, dobrovolníci apod.) a nevážení si toho na straně Romů. Pocity zhrzelosti Alternativy? Jaké si přestavíte – vyfantazírujete – alternativy? Opět zkuste, než postoupíte k následujícímu slidu, vytvořit sami pro sebe mentální mapu či jinak si své promýšlení shrnout. Alternativy: • •Vzdělání šité na míru menšinám (metodou, obsahem, dobou apod). Funkční možnost, pokud nediskvalifikuje z dalšího stupně vzdělání, ani následně z pracovního procesu. V opačném případě nastane mocenská nerovnováha, podobně jako tomu bylo v době komunismu se zvláštními školami v ČR. •Proměna hodnotících prvků ve vzdělání. Vedle tvrdých kritérií (ve smyslu kvantifikovatelných kritérií – např. testů, skóre apod.) zohlednit osobní růst/postup ve vzdělání, měkké dovednosti, schopnost práce v týmu apod. tj. tzv. formativní hodnocení. (K. Starý, V. Laufková a kol. Formativní hodnocení ve výuce. Portál 2016) •Změna filozofie a kosmologie v souvislosti se vzděláním – podstaty vzdělání, vzdělané osoby, životního/osobního úspěchu •Napadly vás další? Sem s nimi!! •