Základní charakteristika kurzu a zadání práce
lektor: Doc. PhDr. Pavel Navrátil, PhD.
semestr: podzimní/jarní
program: 1 + 1 individuální konzultace / společné
setkání
Cíl kursu:
Cílem kursu je prohlubování porozumění reflexivní/reflektivní praxe v sociální práci.
Anotace:
V průběhu
kurzu se zaměříme na analytickou
četbu samostatně vybrané literatury se zaměřením na reflexivní praxi v sociální
práci. Úkolem studentů je na základě studia vybraných autorů analyzovat a
kriticky hodnotit základní pojmy i postupy vybraného modelu reflektivní/reflexivní
praxe jako myšlenkového sytému, který je v současné době považován za
jeden z nosných směrů kultivace účinné praxe sociální práce.
Zadání úkolu
VARIANTA A/ Analýza vybraného pojetí reflexivní praxe
Úkolem
studenta je analyzovat ideové principy vybraného modelu reflexivní
praxe a kriticky zhodnotit možnosti jeho aplikace se zvolenou/zadanou
cílovou skupinou ve zvolené organizaci.
Jako
východisko svého kritického hodnocení vybraného modelu reflexivní praxe reagujte
na uvedené náměty:
1/ Chápání reflektivní/reflexivní
praxe u různých autorů? Co je a co není reflexivní praxe?
2/ Jaké jsou filozofické,
etické a další ideové kořeny vybraného pojetí reflexivní praxe? A co implikují?
3/ Co má být cílem
uplatnění reflektivních/reflexivních postupů dle daného autora?
4/ Jaké postupy vybraný
model reflektivní/reflexivní praxe navrhuje/implikuje?
5/ Jak se navrhované ideje/
postupy dotknou posouzení životní situace klienta?
6/ Jak je aplikace daných
reflektivních/reflexivních postupů možná ve vybraném kontextu a u zvolené
cílové skupiny, ve zvolené organizaci? Co ji limituje/podporuje?
7/ Osobní pozice a
kritické hodnocení
VARIANTA B/ Návrh modelu
reflexivní praxe
Jako
východisko svého návrhu modelu reflexivní praxe reagujte na uvedené náměty:
1/ Chápání reflektivní/reflexivní
praxe u různých autorů? Co je a co není reflexivní praxe?
2/ Jaké jsou filozofické,
etické a další ideové kořeny navrženého pojetí reflexivní praxe? A co
implikují?
3/ Co má být cílem
uplatnění reflektivních/reflexivních postupů v navrhovaném modelu?
4/ Jaké postupy vybraný
model reflektivní/reflexivní praxe navrhuje/implikuje?
5/ Jak se navrhované ideje/
postupy dotknou posouzení životní situace klienta?
6/ Proč je aplikace daných
reflektivních/reflexivních postupů možná ve vybraném kontextu a u zvolené
cílové skupiny, ve zvolené organizaci? Co ji limituje/podporuje?
7/ Osobní pozice a
kritické hodnocení
Očekávaný výstup:
Rozsah práce a forma textu:
Rozsah a formální uspořádání textu se
předpokládá dle stati pro zvolený odborný
časopis (
Postup práce:
Verze 1:
a) Vyjednání tématu a
užitých konceptů, b) konzulůtace) c) odevzdání textu dle zadání, d) prezentace konceptu eseje, d)
zkouška.
Verze 2: a) Vyjednání tématu a užitých konceptů, b) odevzdání textu dle zadání, c) prezentace konceptu eseje a její publikace v odborném časopise/sborníku.
Forma zkoušky:
(2)
publikace eseje v odborném tisku (vysoce preferováno).
Organizace:
1. Individuální
konzultace dle potřeb studenta
- Individuální
konzultace: v průběhu semestru dle potřeb studenta
2. Závěrečný seminář (webinář): prezentace účastníků TSP II
- Skupina zorganizuje setkání ve
zkouškovém období.
Odevzdání prací do 8.1. PS/ 13.6
JS
40% schopnost
aplikace konceptu
20% osobní
pozice
MARTYN, Helen. Developing
reflective practice : making sense of social work in a world of change.
Bristol, UK : Policy Press, 2000. 224 s. ISBN 1861342381
CAROLYN, Taylor and WHITE, Susan (2000) Practising reflexivity in
health and welfare: Making knowledge. Open University Press, Buckingham.
JOHNS, Christopher. Becoming a
reflective practitioner. 3rd ed. Chichester, West Sussex : Wiley-Blackwell,
2009. 344 s. ISBN 9781405185677.
KNOTT, Christine; SCRAGG,
Terry. Reflective practice in social work. Exeter : Learning Matters, 2007. 159
s. ISBN 9781844450824.
REDMOND, Bairbre. Reflection in
action : developing reflective practice in health and social services.
Aldershot, Hants, England : Ashgate, 2004. 163 s. ISBN 075463356X
SCHÖN, Donald A. The reflective
practitioner : how professionals think in action. Repr. Aldershot : Ashgate,
2003. 374 s. ISBN 1857423194.
TAYLOR, Beverley J. Reflective
practice : a guide for nurses and midwives. 2nd ed. Maidenhead, England : Open
University Press, 2006. 226 s. ISBN 0335217435.
THOMPSON, Sue; THOMPSON, Neil. The critically reflective practitioner. Basingstoke [England] : Palgrave Macmillan, 2008. 183 s. ISBN 9780230573185.