Teorie a metody sociální práce - seminář

Týden 1 Organizační setkání

TMSP seminář (SPR158/SPRb1158): Přístup orientovaný na řešení problémů


Typ kurzu: povinně volitelný

Rozsah kurzu: 26 h

Forma kurzu: přednášky/seminář

Zakončení kurzu: zápočet

Kredity: 2

Vyučující: Doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D (garant)


Cíl kurzu:

Cílem kurzu je seznámit studenty s teorií a metodami vybrané praktické teorie sociální práce. V rámci tohoto běhu byl zvolen přístup orientovaný na řešení problémů, který patří k nejrozšířenějším přístupům sociální práce vůbec. Jeho předností je, že je uplatnitelný v rozmanitých prostředí, v nichž se sociální práce realizuje. Tento přístup se snaží poskytnout systematický rámec, který má pomoci lidem reagovat otázku: Jak řešit různé životní problémy (prakticky)? Úspěch přístupu orientovaného na řešení problémů spočívá v jednoduché tezi, že se lidé více nasazují pro úkoly, které si sami zvolili, a že i malý úspěch rozvíjí sebedůvěru a sebeúctu. V principu se předpokládá se, že lidé jsou schopni takové volby činit a že nikdo jiný by ji (za ně) neudělal lépe. Sociální pracovník je tu od toho, aby pomohl klientovi uchopit, jakým směrem má spolupráce jít a jak stanovaných cílů efektivně dosáhnout. Přístup orientovaný na řešení problémů je modelem krátké intervence.  Patří do spektra tzv. evidence-based přístupů, které vykazují prokazatelnou efektivitu.

 

Anotace:

Kurz svým pojetím navazuje na kurzy Úvod do sociální práce a Teorie a metody sociální práce. Kurz studenty uvádí do jednoho ze současných modelů intervence sociální práce a seznamuje je s možností jeho praktické aplikace. V rámci kurzu se u studentů dále kultivuje představa sociální práce jako multiparadigmatického oboru, jehož podstatným rysem je nezbytnost integrujícího přístupu k poznávání i k praktické činnosti. Autor kurzu vychází z teze, že sociální problémy člověka, skupin nebo společenství lze různými způsoby vysvětlovat (konceptualizovat a interpretovat), k praktické pomoci je však třeba použít takový postup, který situaci reálně pozitivně ovlivní (volba přístupu tedy není libovolná). V praxi je proto také často nutné uplatňovat několik teoretických přístupů souběžně nebo následně.

 

Osvojované kompetence:

- znalost teorie, termínů, konceptů vybraného praktického přístupu sociální práce

- znalost fází, metod a technik vybraného praktického přístupu sociální práce

- základní dovednosti související s aplikací vybraného praktického přístupu sociální práce

- schopnost využívat další znalosti při koncepci intervence sociálního pracovníka

- schopnost volit a použít vhodné metody a techniky intervence

- sebepoznání

  

Požadavky k zakončení: 

1/ Průběžné seminární práce (12x)

2/ 80% účast/ 9 schůzek 

 

Struktura lekcí:

 ● prezentace

 ● praktická cvičení

 ● hraní rolí, poskytování zpětné vazby, nácviky, sdílení

 

Hodnocení

Maximum bodů je 100

Minimum bodů pro získání zápočtu je 65 bodů (65 %)

 

Literatura povinná:

1) Špiláčková, M., Nedomová, E. 2014 Úkolově orientovaný přístup. Portál: Praha. 184 str. 

2) Matoušek, O. a kol. 2007. Základy sociální práce. Portál: Praha. 319 str. (kapitola ÚOP)

3) Navrátil, P. a kol. 2017. Pojetí případové sociální práce. Sešity sociální práce. MPSV: Praha. 72 str.  

4) Egan, G.  The skilled helper: a problem-management approach to helping. 6th ed. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company, 1998. xvii, 377. ISBN 0-534-34948-X.

5) Prezentace z hodin. 30 str. 

 

Kontaktní údaje:

Pavel Navrátil: navratil@fss.muni.cz

Konzultace: úterý 13.00-15.00 (rezervace na: https://pavel-navratil.reservio.com)

 

Kreditová zátěž:

Aktivity

Zátěž

Kredity

Přímá výuka

26 hodin

1

Seminární práce

26 hodin

1

Celkem

 

2