Týden 1 Organizační setkání
TMSP
seminář (SPR158/SPRb1158): Přístup orientovaný na řešení problémů
Typ kurzu: povinně volitelný
Rozsah kurzu: 26 h
Forma kurzu:
přednášky/seminář
Zakončení kurzu:
zápočet
Kredity: 2
Vyučující: Doc. PhDr.
Pavel Navrátil, Ph.D (garant)
Cíl kurzu:
Cílem kurzu je seznámit studenty s teorií a metodami vybrané
praktické teorie sociální práce. V rámci tohoto běhu byl zvolen přístup
orientovaný na řešení problémů, který patří k nejrozšířenějším přístupům
sociální práce vůbec. Jeho předností je, že je uplatnitelný v rozmanitých
prostředí, v nichž se sociální práce realizuje. Tento přístup se snaží
poskytnout systematický rámec, který má pomoci lidem reagovat otázku: Jak řešit různé životní problémy (prakticky)?
Úspěch přístupu orientovaného na řešení problémů spočívá v jednoduché
tezi, že se lidé více nasazují pro úkoly, které si sami zvolili, a že i malý
úspěch rozvíjí sebedůvěru a sebeúctu. V principu se předpokládá se, že lidé
jsou schopni takové volby činit a že nikdo jiný by ji (za ně) neudělal lépe.
Sociální pracovník je tu od toho, aby pomohl klientovi uchopit, jakým směrem má
spolupráce jít a jak stanovaných cílů efektivně dosáhnout. Přístup orientovaný
na řešení problémů je modelem krátké intervence. Patří do spektra tzv. evidence-based přístupů,
které vykazují prokazatelnou efektivitu.
Anotace:
Kurz svým pojetím navazuje na kurzy Úvod do sociální práce a
Teorie a metody sociální práce. Kurz studenty uvádí do jednoho ze současných modelů
intervence sociální práce a seznamuje je s možností jeho praktické aplikace. V rámci
kurzu se u studentů dále kultivuje představa sociální práce jako
multiparadigmatického oboru, jehož podstatným rysem je nezbytnost integrujícího
přístupu k poznávání i k praktické činnosti. Autor kurzu vychází
z teze, že sociální problémy člověka, skupin nebo společenství lze různými
způsoby vysvětlovat (konceptualizovat a interpretovat), k praktické pomoci
je však třeba použít takový postup, který situaci reálně pozitivně ovlivní
(volba přístupu tedy není libovolná). V praxi je proto také často nutné
uplatňovat několik teoretických přístupů souběžně nebo následně.
Osvojované
kompetence:
- znalost teorie, termínů, konceptů vybraného praktického
přístupu sociální práce
- znalost fází, metod a technik vybraného praktického
přístupu sociální práce
- základní dovednosti související s aplikací vybraného
praktického přístupu sociální práce
- schopnost využívat další znalosti při koncepci intervence sociálního
pracovníka
- schopnost volit a použít vhodné metody a techniky intervence
- sebepoznání
Požadavky k
zakončení:
1/ Průběžné seminární práce (12x)
2/ 80% účast/ 9 schůzek
Struktura lekcí:
● prezentace
● praktická cvičení
● hraní rolí,
poskytování zpětné vazby, nácviky, sdílení
Hodnocení
Maximum bodů je 100
Minimum bodů pro získání zápočtu je 65 bodů (65 %)
Literatura povinná:
1)
Špiláčková, M., Nedomová, E. 2014 Úkolově
orientovaný přístup. Portál: Praha. 184 str.
2) Matoušek,
O. a kol. 2007. Základy sociální práce.
Portál: Praha. 319 str. (kapitola ÚOP)
3)
Navrátil, P. a kol. 2017. Pojetí
případové sociální práce. Sešity sociální práce. MPSV: Praha. 72 str.
4) Egan, G. The skilled helper: a
problem-management approach to helping. 6th ed.
Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company, 1998. xvii, 377.
ISBN 0-534-34948-X.
5) Prezentace z hodin. 30 str.
Kontaktní údaje:
Pavel Navrátil: navratil@fss.muni.cz
Konzultace: úterý 13.00-15.00
(rezervace na: https://pavel-navratil.reservio.com)
Kreditová zátěž:
Aktivity |
Zátěž |
Kredity |
Přímá výuka |
26 hodin |
1 |
Seminární práce |
26 hodin |
1 |
Celkem |
|
2 |