ELSPAC Evropská Longitudinální Studie Těhotenství a Dětství Doc. MUDr. Lubomír Kukla, CSc. CO JE TO ELSPAC? •European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood, čili Evropská dlouhodobá studie těhotenství a dětství, je prospektivní dlouhodobou studií, která probíhala v několika evropských zemích a sledovala vybrané soubory dětí a jejich rodiny od těhotenství matky, přes porod, šestinedělí a kojenecké období a celý jeho vývoj až do 19 let věku dítěte. •Iniciátorem studie byla Světová zdravotnická organizace (WHO), resp. její Evropská úřadovna v Kodani. Projektu se z Evropy účastnila Velká Británie a samostatně ostrov Man, Česká republika, Slovenská republika, Rusko, Ukrajina, částečně Chorvatsko a Estonsko, v počátečních fázích Řecko a Španělsko. •Za Českou republiku studii řešili pracovníci Výzkumného pracoviště preventivní a sociální pediatrie lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Odpovědným řešitelem pro ČR od počátku projektu byl Doc. MUDr. Lubomír Kukla, CSc., který byl od 1. 3. 2007 po prof. Jean Golding z Institute of Child Health University of Bristol ve Velké Británii mezinárodním koordinátorem celého projektu. Kromě toho byl též poradcem WHO pro ČR. • Důvody vzniku projektu ELSPAC a jeho charakteristika - 1 •Zdravotní problémy evropské dětské populace se mění. Všeobecně můžeme konstatovat, že dochází k nárůstu chronických onemocnění, alergických chorob, zvyšuje se náchylnost dětí k infekčním chorobám, vzrůstá počet dětí s nějakým druhem postižení. •Předpokládáme, že příčiny této situace spočívají především v životním stylu evropské populace, v kvalitě životního prostředí, v působení psychických stresů apod. Důvody vzniku projektu ELSPAC a jeho charakteristika - 2 •Neznáme však přesně míru rizik a co jednotlivé faktory nebo jejich kombinace pro zdravotní stav dětí znamenají. Jak to, že ve stejném prostředí jedno dítě onemocní a druhé zůstane zdravé? •Co udělat pro to, aby zdravé zůstaly všechny děti? Právě na tyto a další otázky se snaží odpovědět ELSPAC. • Jedinečnost studie spočívá především v těchto charakteristikách : •je to první studie, která začala již v období těhotenství a sledovala vývoj dětí přes celé dětství a dospívání •zahrnovala do výzkumu nejen matku, ale i otce (téměř rovnocenně), jejich osobnost, chování, postoje, zdravotní stav apod., dílem i prarodiče •zcela výjimečná je i v tom, že je mezinárodním projektem se společnou metodologií a shromažďováním údajů a tím umožňuje srovnávání výsledků mezi jednotlivými zeměmi •jde o studii, která započala krátce po sametové revoluci a monitoruje veškeré změny s ní spojené Cíle studie ELSPAC •Cílem projektu je především zjistit, zda a které faktory (biologické, psychologické, sociální, faktory vnějšího prostředí) jsou spojeny s přežitím a zdravím plodu, kojence a dítěte a zjistit, zda stejné faktory mají svůj vliv v podobné míře v každé ze zúčastněných zemí. •Dále si studie dává za cíl zjistit bio-psycho-sociální determinanty vývoje dítěte od početí do konce školního věku se zřetelem na rodinu (způsob života, prostředí, péči, vztahy mezi jednotlivými členy rodiny apod.) a na osobnosti matky a otce. •V neposlední řadě je cílem zjistit souvislosti bio-psycho-sociálních determinant se vznikem a vývojem zdravotních poruch u plodu, novorozence a dítěte. • Studované oblasti •zdraví – subjektivní hodnocení matkou ve věku 6 měsíců, 18 měsíců a v dalších sledovaných obdobích •růst – hmotnost, výška, délka dlouhých kostí obvod hlavy, pasu, paže, kožní řasy a další antropometrická data •vývoj – vývojové mezníky, motorická koordinace, intelektuální schopnosti •chování – sociální chování, deviantní chování, temperament, enuresis nocturna •biologie – charakteristiky dítěte včetně vrozených vývojových vad, genetiky, zručnosti •morbidita – objektivně posuzovaná praktickým lékařem pro děti a dorost, včetně hospitalizací •nehody a úrazy – s historií, co se stalo, kde se to stalo, poranění, ke kterému došlo, vyhledání zdravotnické služby, způsob řešení, léčba •smyslové poruchy, poruchy řeči •komplikace v těhotenství – krvácení, infekce, eklampsie, adolescentní matky apod. •specifické zakončení těhotenství – předčasný porod, růstová retardace plodu, aborty, dítě diabetické matky apod. •novorozenecká morbidita – asfyxie, hypoxie, VVV apod. •mortalita – fetální, neonatální, postneonatální, v dalších letech •a další •Oblasti uvedené výše jsou analyzovány ve vztahu k mnoha dalším proměnným, hodnoceným v různých časových obdobích. Zahrnují (mimo jiné) následující: • •fyzikální prostředí – bydlení, vybavení domácností, typ vytápění apod. •charakteristiky rodičů – věk, výška, hmotnost, anamnéza členů rodiny •sociální faktory – velikost rodiny, sociální třída, vzdělání rodičů, zaměstnání, neúplná rodina, změny partnerů •psychologické faktory – osobnost, deprese, úzkost, stres •psychosociální prostředí – sociální opora a podpora, manželský vztah, vztahy mezi sourozenci •zdravotní péči – pediatrická, gynekologická o matku v těhotenství, péče různých specialistů o dítě dle jeho zdravotního stavu •postoje – postoj matky k dítěti, k partnerovi, partnerův postoj k dítěti, k partnerce •změny prostředí během prvních měsíců života – stěhování, oddělení od matky, separace od otce, využívání předškolních zařízení nebo jiného způsobu péče o dítě Způsoby realizace uvedeného výzkumu •Sledovaný soubor zahrnul v každé zemi všechny děti narozené v průběhu 1 až 1,5 roku v jedné nebo více geografických oblastech. Celkem je mezinárodně sledováno asi 40 000 dětí. •V České republice zahrnoval výzkumný soubor všechny děti s trvalým bydlištěm v městě Brně, které se narodily od 1. 3. 1991 do 30. 6. 1992 (asi 5 000 rodin) a děti s trvalým bydlištěm v okrese Znojmo, které se narodily od 1. 4. 1991 do 30. 6. 1992 (asi 1 500 rodin). •Základní výzkumné údaje jsou získávány prostřednictvím dotazníků, které vyplňovali rodiče zkoumaných dětí ve stanovených termínech. •Údaje o zdravotním stavu, o vývoji dítěte, morbiditě, způsobech léčení apod. byly získávány ze zdravotnické dokumentace. •Dotazníky byly konstruovány tak, aby byly použitelné ve všech zúčastněných zemích a byly pro všechny tyto země závazné. •Obsahovaly jednak soubory otázek vypracovaných speciálně pro studii ELSPAC a jednak standardizované psychologické škály. V principu šlo o tyto typy otázek: •1. kardinální - povinné pro všechny země •2. optionální - nepovinné, účastnící se země si samy rozhodly, zda je použijí •3. národně specifické - otázky, které musely být součástí dotazníku, ale byly přizpůsobeny podmínkám v jednotlivých zemích, např. systém vzdělávání dětí, zdravotní péče apod. •4. vlastní otázky - tyto si každá země mohla přidat dle vlastního uvážení •Od osmého roku věku sledovaných dětí vstupuje do hry škola jako další důležité prostředí, ve kterém se dítě pohybuje. Dotazníky vyplňuje nejčastěji třídní učitel sledovaného dítěte. •Od 8. roku věku vyšetřujeme vybrané soubory dětí pediatricky, antropometricky a psychologicky. •Od 11. roku věku jsou připravovány dotazníky i pro dítě. • •Údaje z dotazníků jsou kódovány a pořizovány do počítače. S pomocí výpočetní techniky jsou pak statisticky a výzkumně zpracovávány. •Vlastníkem každé národní databáze je národ. Zodpovědnost za uchování a přístupnost národních databází má především odpovědný řešitel studie a také Mezinárodní koordinační a výkonný výbor projektu ELSPAC. •Všechna získaná data jsou přísně důvěrná a nikdy nejsou sdělována ani jednotlivci ani žádným institucím. •Publikována jsou v takové formě, aby ani jednotlivci ani rodiny nemohli být identifikováni. •Data byla sebrána z prenatální fáze projektu, období porodu, šestinedělí, šestého měsíce, osmnáctého měsíce, třetího, pátého, sedmého, jedenáctého, třináctého, patnáctého a osmnáctého a devatenáctého roku života dítěte v rodinách. Tedy 13 fází. •Ve vlastním šetření byl souběžně v daných obdobích vyplňován lékařem Dotazník zdravotního stavu (ten zahrnuje informace o preventivních prohlídkách a velmi podrobně mapuje onemocnění dítěte a jejich terapii). •Kromě toho probíhalo v 8, 11, 13, 15,18 a 19 letech věku vyšetřování pediatrické, antropologické a psychologické a •šetření na školách, kde dotazník pro učitele vyplňoval nejčastěji třídní učitel dítěte. •Technicky jsou zpracována data z celého projektu. •Údaje jsou postupně výzkumně zpracovávány (viz dále). Financování studie: •Obecně lze konstatovat, že pro rozsáhlost projektu bylo naprosto nemyslitelné, aby byly všechny úkoly řešeny v rámci jednoho projektu. Proto jsme byli nuceni řešit projekt systémem „vícezdrojového financování“. •Základním finančním zdrojem od počátku projektu byla IGA MZ ČR. •Dílčí prostředky byly získávány i z MŠMT, případně jiných zdrojů z MZČR • •Neoddělitelnou pomocí byly i různé sponzorské dary. V letech 1987 – 2000 probíhala pilotní fáze projektu, která měla za cíl: 1. 1.ověřit, zda připravované dotazníky a otázky v nich jsou jednoznačně formulované, zda mají jasné varianty odpovědí, jsou pro respondenty srozumitelné k odpovědím a zda v nich nevyvolávají negativní emoce a neodmítají je vyplňovat za každou cenu. Pro tuto činnost byly vzaty dotazníky prenatální fáze a 6. měsíce. Pilotní verze musely být z angličtiny přeloženy jedním překladatelem, s pokusem upravit do zřetelné formy. Kromě zvládnutí veškeré komunikace s rodinami a splnění celé pilotáže jsme 2.Museli napsat tzv. manuál národní studie s popisem, jak bude vše u nás odpovídajícím způsobem zajištěno, jak bude vypadat soubor atd., 3.V červnu 1990 jsem manuál národní studie obhájil v Bristolu, jeho životaschopnost i odpovídající kvalitu. To se podařilo, byli jsme přijati mezi participující země a měli všechny povinnosti i práva participující země. 4. Vlastní longitudinální studie započala na podzim 1990: I.Sběr dat: • •a) prenatální fáze: •Od prázdnin 1990 jsme se snažili zjistit veškerá gynekologicko- •porodnická pracoviště, kde by mohly přijít nové těhotné. •- ve všech zařízeních gynekologicko-porodnických •(obvodní systém, soukromé praxe, porodnice) jsme se •poté snažili, abychom podchytili všechny ženy s trvalým •bydlištěm v Brně – městě a okrese Znojmo, které měly •předpokládaný termín porodu 1.3. 1991 (Brno) a 1.4. 1991 •(Znojmo) – 30.6. 1992. Potom jsme je oslovili dopisem (s •podporou poraden, kde měly ženy projít screeningových UZ •vyšetřením ve 20. týdnu těhotenství), zda by byly ochotné •s námi spolupracovat na významném mezinárodním projektu •ELSPAC a vyplnit 2 dotazníky (P1 a P2) a 1 předat partnerovi •(otci očekávaného dítěte- P3). •Celý počátek byl nesmírně náročný, protože docházelo k četným změnám, začínal se vytvářet systém evidence dat a my se snažili si z toho vyextrahovat nové těhotné. •V pár případech se stalo, že došlo na středisku k omylu v kódech a místo nové těhotné šlo o gynekologické vyšetření a ošetření a my tuto ženu oslovili jako těhotnou.... •b) období porodu: • •kontaktovali jsme všechny porodnice v Brně a Znojmě, aby nám postupně lékaři vyplňovali porodní dotazníky (N 1) u dětí, které splňovaly příslušná kritéria. •v případě, že bylo dítě v porodnici déle, nebo se do ní vrátilo z důvodů nějaké zásadní patologie, vyplňoval se „Dotazník přijetí novorozence“ – N2 a tato patologie se zachytila. •speciálně byli evidováni zemřelí a mrtvě rození – především šlo o vícečetná těhotenství, kdy jeden ze sourozenců zemřel. •s porodními dotazníky se daly do souladu prenatální dotazníky – vytvořeny byly kódy rodin, které se staly základním evidenčním pilířem po celou dobu projektu. •Byl vytvořen klíč k evidenci, která byla jednak v počítačové podobě a jednak v podobě evidenčních karet. •Pozn.: •Každá žena z prenatální fáze byla dotazována, kde a kdy rodila – část žen porodila dříve, a tak se dítě do souboru nedostalo, některé děti se narodily a my teprve zjistili, že od této ženy nemáme prenatální část. Také byly ženy, které nám již v prenatálu odmítly spolupráci. Vzhledem k tomu, že šlo o období krátce po sametové revoluci, bylo vše dosti hektické, snažili jsme se ženy ke spolupráci přemlouvat. • •c) období šestinedělí: •V závislosti na datu narození se začal tvořit soubor rodin, který s námi byl ochoten spolupracovat. • V jednotlivých fázích projektu byly rodiny oslovovány dopisem s prosbou o pokračování v projektu a vyplňování další sady dotazníků. Byly požádány, aby nám případně i daly zpětnou vazbu, pokud by chtěly ukončit spolupráci, v případě, že se přestěhovali, či nastala nějaká další změna. Některé rodiny komunikovaly výborně, jiné hůře. •Pokud rodiny do určitého data (3-4 týdny) •nevyplnily dotazníky: •byly obeslány urgencí a pokud ani po ní nezareagovaly, •pak jsme museli vyrazit do terénu a zjistit, co bylo příčinou, že neodpověděli. •Příčiny byly různé: •nezájem pokračovat •přestěhování •úmrtí v rodině •nezájem jen pro tuto část , další ANO •nedohledali jsme je v terénu, nikdo o nich nevěděl, kam se odstěhovali apod. •a řada dalších •Od 8 let věku našich respondentů začala komunikace se školami a vyšetřování na našem pracovišti •Pro každé období byl vypracován speciální manuál pro naše vyšetřování a pro AKCI ŠKOLY •Co bylo součástí našeho vyšetřování: •A - anamnéza •V - vyšetření celkové •R - antropometrické měření •S - vyšetření sluchu •Z - vyšetření zraku •C - vyšetření chrupu •K - kožní vyšetření •T - hodnocení tělesné zdatnosti •U - závěr •Od 11 let dotazníky pro našeho mladého •respondenta •Klíčovou otázkou je evidence komunikace: •s rodinami •se středisky •se školami •zajišťování vyšetření • •jak již uvedeno – elektronicky a v evidenčních kartách (průběžné kontroly, aby obojí sobě odpovídalo) •Struktura otázek a odpovědí: • •některé otázky byly pouze na odpovědi 1- ANO 2- NE, případně nevím •jiné měly jasnou otázku a varianty odpovědí bez dalšího doplnění •některé otázky byly jen na doplnění bez variant (např. kolik je Vám let) •některé otázky byly uzavřené, některé otevřené, •některé otevřené jen na konci jako doplňující (upřesňující) varianta – příklad viz níže •Po převzetí vyplněných dotazníků nastává jejich kódování – činnost časově velmi náročná •Pro každý dotazník je část kódování systémově stabilní a pak část pro každý jiná. Pro každý dotazník jsou tak vytvořeny kódovací instrukce – písemně – kodér je má na stole •Typy otázek: • 1.Otevřené otázky (např. E 49i – co se stalo, uveďte. Odpovědi kódujeme národními kódy. Pokud neuvedeno, dáváme 888, (8888). 2.Uzavřené otázky (např. I 2 - Pokud žijete ve vlastním domově, je: odpovědi 1,2,3,4,5,6) Kódujeme jen, pokud neuvedeno – 8, 888, (8888), pokud neví – 9, 999. Počet číslic se řídí podle počtu kolonek v softwaru. •3. Podmíněné otázky •např. B5a: Musela jste ležet v nemocnici? Odpovědi: ano, ne.; B5a_i: Z jakého důvodu? • •Pokud ano, •nastávají 2 možnosti: •a) podmínka je splněna, dále je uvedena odpověď, tu pak kódujeme pomocí NK. •b) podmínka je splněna, ale dále neuvedeno nic, pak neuvedení kódujeme 888 (8888). •Pokud ne: •c) podmínka není splněna, pak neuvedení • následující odpovědi kódujeme logicky • 777, (7777). • •Pokud se jedná o celý blok otázek uvedených podmínkou, pak sedmičky dáme do všech následujících logicky nezodpovězených odpovědí. • •Od počátku projektu jsou vedeny tzv. Národní kódy (NK), které jsou jednak lékařské (NLK) a jednak nelékařské. Platí však zcela jasně, že po celou dobu projektu jich postupně přibývá (pokud jsou otázky a odpovědi požadovány ve více částech projektu), ale daný kód pro nějakou skutečnost je pořád stejný po celou dobu projektu. • •Kromě kódovacích instrukcí a • národních kódů • •je pro každý dotazník připraven tzv. Coding sheet, podle kterého se pak připravuje software na pořizování dat • •Po zkušenostech z prvních fází projektu je software připraven velmi pečlivě tak, aby nedovoloval např. pořizování čísel, která nemohou nastat (nejsou ve variantách odpovědí) a tím dílčím způsobem bránil chybám. •Poté, co jsou dotazníky pořízeny pod určitými kódy, je provedena tzv. zkřížená kontrola - tj. porovnají se kódy dotazníků přijatých a pořízených – mělo by být stejné, ale není a musí se vše prověřit a ev. dohledat a dopořídit. • •V prvních fázích projektu jsme se věnovali především tvorbě metodických nástrojů - dotazníků a všem technickým náležitostem spojeným s projektem (příprava KI - NK, NLK, coding sheets, pořizování, kontroly, zkřížené kontroly apod.) • •Přehledové tabulky dotazníků odeslaných do rodin – Brno, Znojmo, zdravotnické, školské, vyšetřování etc… •Současné aktivity na projektu viz www stránky projektu – www.ELSPAC.cz •Děkuji Vám za pozornost! •Doc. MUDr. Lubomír Kukla, CSc. •RECETOX – Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí PřF MU Brno •Kamenice 5, 625 00 Brno • •kukla@recetox.muni.cz