Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL) Doc. MUDr. Lubomír Kukla, CSc. 1. Sociální lékařství v soustavě lékařských věd •Otázky struktury a funkce organismu, zdraví a nemocí člověka lze studovat na třech základních stupních: •a) na úrovni molekul, buněk, orgánů •b) lidského individua •c) lidských skupin • •Z tohoto členění vychází i dělení lékařských oborů na: •a) základní biomedicínské obory, které studují člověka na úrovni viz a) •b) klinické biomedicínské obory, které se věnují především stanovení diagnózy a léčbě •c) sociomedicínské obory, které jsou orientovány na zdravotní problémy lidských skupin •Z hlediska SL nás zajímá především •skupina třetí: • •které medicínské, sem patří? •hygiena (preventivní lékařství) •epidemiologie •SL •veřejné zdravotnictví •lékařská etika •psychologie •historie medicíny apod. •Většina současných zdravotních problémů přesahuje rámec tradičního biomedicínského přístupu. Jde v podstatě o problémy bio-psycho-sociální – proto jsou důležité znalosti z dalších oborů: •ekonomie a řízení zdravotnictví •systémová analýza •právo a zdravotnická legislativa •statistika a informatika, včetně taxonomie •demografie a sociologie •ekologie •sociální psychologie a politologie •a řada dalších 2. Zaměření oboru •SL je vědní, medicínský a interdisciplinární obor, který se zabývá zdravím populace a péčí o zdraví ve společnosti. Smyslem je: •studium zdravotního stavu obyvatelstva (včetně zdravotních potřeb obyvatelstva) •pochopení, tvorba, plné využití, hodnocení a optimalizace systému péče o zdraví (zdravotní politika, zdravotní programy, soustava zdravotnických služeb, opatření správní, legislativní, ekonomická apod.) • •s cílem: přispět ke zlepšení zdraví lidí. Mezinárodně: •Obor se opírá o evropskou zdravotní strategii WHO (Světové zdravotnické organizace) Zdraví 21 a o zkušenosti jednotlivých zemí v oblasti systému péče o zdraví a zdravotnictví. Jde především o výzkum, výuku a výchovu. Poslání SL: • •A) Funkce poznávací a metodická •B) Funkce hodnotová, postojová a morální •C) Funkce výchovná •D) Funkce aplikační a formativní •E) Funkce koordinační a integrační • Ad A) • •SL se zabývá: JEVY, které lze definovat, měřit a • poznávat • VZTAHY, které lze kvantifikovat a • vysvětlit • HYPOTÉZAMI, které lze ověřit •V principu je o moderní epidemiologii, která studuje události, které mají vztah ke zdraví. Využitím výsledků studia se zvládají zdravotní problémy. Ad B) • •Významnou disciplínou v této oblasti je •lékařská etika jako: •„kritické zkoumání morálních aspektů •rozhodování v oblasti zdravotní péče“. Ad C) •výuka pregraduální na lékařských fakultách •výuka postgraduální •další vzdělávání všech zdravotnických pracovníků •výchova orientovaná na širokou občanskou veřejnost Ad D) • •Jde o přípravu návrhů a ověření nejrůznějších opatření, jejichž smyslem je vytváření, funkce, kontrola i hodnocení systému zdravotní péče Ad E) • •Jde o hledání obecných zákonitostí a podstatných vztahů mezi životním stylem, životním prostředím, soustavou zdravotnických služeb, úrovní a rozložením zdraví ovlivnitelností determinant zdraví apod. 3. SL jako předmět výuky •Obecné cíle výuky SL jsou: •A) kognitivní •B) metodické •C) hodnotové •D) formativní (aplikační) • Ad A) •Obsah požadovaných vědomostí lze shrnout do 4 základních (vzájemně se překrývajících) oblastí: •a) Společnost a zdraví •b) Teorie zdraví a nemoci •c) Systém péče o zdraví a zdravotnictví •d) Soustava zdravotní péče v ČR, její historie, stav a perspektivy Ad Aa) Společnost a zdraví •Jde v podstatě o politické, hodnotové a ekonomické determinanty zdravotní situace a péče o zdraví. Sociologii zdraví a medicíny, filosofii medicíny jako východiska koncepčního myšlení ve zdravotní péči. Ad Ab) Teorie zdraví a nemoci •Východiskem je: •široce pojímaná epidemiologie (zdraví, nemoc, klasifikace nemocí, přirozená historie nemoci), •demografie, •měření zdraví populace, •poznatky o příčinách, projevech, následcích nemocí •rozložení a dynamika poruch zdraví v populaci •společenský a ekonomický význam nemoci •zdravotní potřeba •zdravotní stav a kvalita života Ad Ac) Systém péče o zdraví a zdravotnictví •systémové pojetí péče o zdraví •soustava zdravotnických zařízení a služeb •zdravotnický informační systém •zdravotní systémy ve světě (WHO, evropská zdravotní strategie) •formy zdravotní péče (ochrana a podpora zdraví, prevence, diagnostika a terapie, rehabilitace a sociální reintegrace) •zdravotní a sociální péče Ad Ad) Soustava zdravotní péče v ČR, její historie, stav a perspektivy •aktuální problémy transformace zdravotní péče •hlavní zdravotní problémy a možnosti jejich zvládnutí •úloha státu v péči o zdraví •principy a základní metody managementu zdravotnických zařízení •zdravotní pojištění, jeho cíle, formy, možnosti •privatizace zdravotnických zařízení •zdravotnická legislativa (právní a etické aspekty zdravotní péče) •management zdravotnických zařízení •kvalita zdravotní péče •Samozřejmě, že musíme léčit lege artis, ale i náš vztah (zdravotníků) musí být nejen profesionální, ale i lidský. Viz příklady...