Sylabus Název, kód, období, forma, stupeň, kredity: Kvantitativní výzkum, VPLb1118/VPL118, jaro 2020, prezenční, bc, 4 Garant: Mgr. Miroslav Suchanec, Ph.D.,MSc. Učitelé: Mgr. Miroslav Suchanec, Ph.D., Mgr. Ondřej Hora, Ph.D., Mgr. Josef Horňáček, Rozvrh: Úterý 18:00 až 19:40 přednáška přecházející v cvičení (U32) 1. Hodnocení znalostí a ukončení kurzu Celkové hodnocení kurzu je složeno ze dvou částí – průběžné a závěrečné. Průběžná část: v průběhu semestru (viz harmonogram výuky) absolvuje student dvě průběžné úlohy, ověřující jeho schopnost aplikovat vyučovanou látku. Z každé úlohy lze získat 0 až 20 bodů. Namísto poslední přednášky (viz harmonogram výuky), bude realizována krátká skupinová prezentace návrhu výzkumného plánu (cca 7 snímků na 20 minut, struktura: problém, výzkumná otázka/hypotéza, konceptualizace, operacionalizace, design, metoda sběru, metoda výběru vzorku), za kterou lze získat 0 až 20 bodů. Celkově lze tedy za průběžnou část získat 0 až 60 bodů. Závěrečná část: písemná zkouška ze všech probraných konceptů, ověřující pochopení získaných znalostí. Ze zkoušky lze získat 0 až 40 bodů. Písemnou zkoušku lze v případě neúspěchu opakovat. Celkové hodnocení kurzu je výsledkem součtu výsledku z průběžné a závěrečné části. Kurz je hodnocen na stupnici 100 až 92=A, 91 až 84 =B, 83 až 76=C, 75 až 68=D, 67 až 60=E, 59 a méně =F. 2. Harmonogram výuky 1. Obecné otázky kvantitativního výzkumu 1 - Vědecké poznání a výzkumný proces Literatura. BLACK, Thomas R. Doing quantitative research in the social sciences: an integrated approach to research design, measurement and statistics. 1st pub. London: SAGE Publications, 1999, Ways of viewing the world, pp. 2–6 (klasifikace základů pro porozumění světu v obrázku 1.1 na straně 3 a prostudovat znaky jednotlivých základů porozumění světu v textu na stranách 2 až 6). 2. Obecné otázky kvantitativního výzkumu 2 - Kvantitativní popis a kvantitativní vysvětlení Literatura. ŽIŽLAVSKÝ, M. Kvantitativní popis a kvantitativní vysvětlení. Scriptum do předmětu Kvantitativní výzkum. Mimeo. Dostupné elektronicky ve formátu pdf, ve Studijních materiálech předmětu Kvantitativní výzkumu v ISMU. OCHRANA, František. Metodologie vědy: úvod do problému. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009, 5.6 Druhy explanace z hlediska charakteru závislosti mezi explanandem a explanans a 5.6.1 Nepravděpodobnostní druhy explanace, s. 81–85. 3. Konceptualizace - Teorie a výzkum Vědecký proces. Vysvětlení vs. Predikce. Abstraktní tvrzení a jejich druhy. Elementy logické analýzy: Výraz, výrok, argument, sylogismus. Formy argumentů . Pravdivost vs. Validita. Zákony, hypotézy, teorie. Deduktivní a induktivní logika/argumentace. Výzkumné otázky, hypotézy, formy hypotéz. Výstavba teorie Literatura: Singleton, Straits. Approaches to social research 4. Operacionalizace Literatura. VAUS, D. Surveys in social research. 4th ed. London: UCL press, 1998, Developing indicators for concepts, pp. 47–53 (schéma operacionalizace Figure 4.1 a komentář ke schématu operacionalizace v textu na stranách 47 až 53). NOWAK, Stefan. Metodologie sociologických výzkumů: obecné problémy. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1975, Druhy ukazatelů v sociologických výzkumech, s. 120–129 (definice ukazatele v užším pojetí a definice ukazatele v širším pojetí; znaky definičního ukazatele; znaky věcného ukazatele empirického a znaky věcného ukazatele inferenčního; varianty vztahu rozsahu zkoumaného objektu sociálního světa k rozsahu jeho ukazatele). 5. Průběžná písemná zkouška z aplikace (cvičení) látky témat: 1 až 4 6. Výzkumné designy. Experiment a statistické šetření Experimentální a quasi-experimentální designy. Cross-sekční vs. Longitudinální design. Případová studie. Komparativní designy. Literatura: Bryman, A. Social Research Methods De Vaus, D. Research design in social research. Vlastní prezentace, Trochim (web) http://www.socialresearchmethods.net Campbel, D. T., Stanley, J. C. 1966. Experimental and Quasi-experimental designes for research. p. 1-25. 7. Validita a reliabilita Interní/externí validita, hrozby interní/externí validity, problém counterfactual, validita a typy designů (experimentální a kvaziexperimentální designy) Co je to reliabilita? Měření reliability škály pomocí metody Cronbach-alfa. Literatura: Trochim (web). Campbell a Stanley, Experimental and Quasi-experimental designes for research Cook and Campbell, Quasi-experimentation. Bryman, A. Social Research Methods 8. Průběžná písemná zkouška z aplikace (cvičení) látky témat: 6 a 7 9. Sběr dat metodou dotazníku Přednáška: dotazník vs. ostatní metody, typy otázek, uzavřené / otevřené atd., tvorba otázek Cvičení: Rozbor konkrétních dotazníků a způsob kladení otázek. Literatura: Vlastní prezentace, Disman, M. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. s. 139–177. 10. Výběr vzorku Vzorek vs. populace. Pravděpodobnostní a nepravděpodobnostní výběry. (Náhodný prostý, stratifikovaný, systematický, kombinovaný/víceúrovňový. Nepravděpodobnostní: Kvótní, Příležitostní, Založený na teorii, Extrémní případy, Kritické případy, Maximální variabilní, Max. homogenní, Sněhová koule….) Literatura: Bryman, A. Social Research Methods Gibilisco, S. Statistika bez předchozích znalostí Disman, M. Jak se vyrábí statistická znalost. Patton. Qualitative designs and data collection. Singleton, Straits. Approaches to social research. Zich, F. Úvod do sociologického výzkumu Cvičení: ukázka simulace náhodného výběru pomocí softwaru SIM Sampling distribution programs, „Slovní příklady“ typu: Vláda chce zjistit názory obyvatelstva na x y z. Který typ výběru vzorku byste doporučili a proč? 11. Sběr a analýza sekundárních dat Zdroje sekundárních dat, dostupné datové zdroje (EVS, ESS, PISA), analýza publikovaných dat, mikro-mezo-makro úroveň zjišťování Literatura: Boslaugh, S. Secondary data sources for public health. Washington University, St. Louis. p1-20. 12. Skupinová prezentace návrhu výzkumného plánu