Herní žurnalistika, ať už ve
formě tištěných magazínů, internetových stránek či televizních pořadů, je
trvalou součástí progresivně rostoucího kulturního průmyslu digitálních her,
který s tradičními médii soupeří o pozornost publika už od osmdesátých let
minulého století. Po revolučních událostech v roce 1989 došlo na území bývalého
Československa k proměně sociálního, politického a ekonomického uspořádání a k
vytvoření podmínek pro rozvoj herní žurnalistiky až do podoby, jakou ji známe
dnes. Toto období se vyznačuje turbulentními změnami na poli vydávání herních
časopisů, které v té době u nás začaly periodicky vycházet.
Cílem setkání je zmapovat úspěchy a úskalí s jakými se vznikající redakce potýkaly na
nově se utvářejícím trhu digitálních her a jak tyto problémy překonávaly. Dále
i zachytit postupný přerod ve vnímání kultury hráčů digitálních her od formy mládežnického
hobby spojeného s diskurzem výpočetní techniky po masově rozšířené médium
poskytující zábavu několika generacím bez ohledu na věk. Je to právě herní
žurnalistika, jež dopomohla přijetí digitálních her jakožto právoplatné
součásti volného času rodin v kapitalistických ekonomikách samostatného Česka a
Slovenska. Ostatně dnes svým obratem herní průmysl dokonce překonává klasická
odvětví kulturního průmyslu, jakými jsou hudební či filmová produkce. Sonda do počátků herní žurnalistiky nám pomůže poodhalit její specifika nejen
v regionálním, ale i globálním kontextu.
Při pohledu na to, jak se herní
žurnalistika u nás vyvíjela v období transformace, zjišťujeme, že tehdejší
hráči se o nových hrách nejprve dozvídali ústně v prostředí různých klubů, kde
si mezi sebou vyměňovali jejich pirátské kopie a zkušenosti. Se vstupem prvních
distributorů na československý trh po sametové revoluci začaly vycházet i první
časopisy jako slovenské FIFO z roku 1990 nebo Bit (1991) od distributora
Ultrasoft. Prvním českým herním magazínem, který nejprve vyšel jako příloha
počítačového časopisu PCM, byl Excalibur (1991) vydavatele Martina Ludvíka, vznikající
pod vedením šéfredaktora Lukáše Ladry (barevná zde byla jen obálka a
screenshoty z her byly černobílé litografie). Tehdejší tituly vycházely na
počítačích jako Sinclair, ZX Spectrum, Atari nebo Amiga. Tyto počátky byly
nejednou spojeny s překotnými změnami v personálním obsazení redakcí, s
nejednotnou koncepcí prvních čísel i s jejich nepravidelnou periodicitou a se
zanikáním a vznikáním nových magazínů jako byly později SCORE, Level či z
německa převzatý Gamestar.
S širšího hlediska se zdálo, že herní časopisy vycházející v Evropě
nebyly díky efektivnější distribuci zacílené na stánkový prodej tolik závislé
na reklamě a jejich autoři si mohli dovolit poněkud zapálenější výrazové
prostředky a kritičtější jazyk u her, které nepovažovali za zdařilé. Setkáme se
tu také s něčím, co bychom mohli označit za kult osobnosti toho kterého autora.
Tito žurnalisté měli mnohdy početnou základnu čtenářů a jejich texty se těšily
velkému vlivu na to, jak se o konkrétních hrách mluvilo. S tím, jak se
digitální hry postupně dostávaly do širšího povědomí veřejnosti, se začaly
objevovat i kritické komentáře o jejich vlivu na komunitu hráčů (např. známý článek
Kultura kriplů od Radovana Holuba
otištěný v Reflexu roku 1999). Další tradiční média jako televize se na poptávku
po informacích o hrách snažily reagovat pořady typu Maxihra, Level Majstrov, GamePage nebo Špatný vliv z Velké Británie.
S koncem tisíciletí začalo být zřejmé, že čím dál větší podíl z nákladů
tištěných časopisů se bude přesouvat na internet, což vedlo ke vzniku první
herních webů. Tento sestupný trend postupuje do současnosti. I takto můžeme
nazírat proces transformace a technologicky determinovaný vývoj průmyslu
digitálních her v Československu.
Zadání 1. průběžného úkolu
Přečtěte si text Larse Konzacka ve studijních materiálech předmětu a podle navrženého postupu podejte analýzu vrstev Vámi vybrané hry.
Min. rozsah: 2 normostrany (tj. 3600 zn. vč. mezer).
Horní rozsah není omezen, zpětnou vazbu obdržíte do poznámkových bloků, příp. od ostatních frekventantů kurzu.
Termín odevzdání: 15. 3. vč.