ZUR300i Freelancer: jak dělat rozhovory pro blogy, média a PR agentury Fakulta sociálních studií jaro 2020 Rozsah 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z. Vyučující Mgr. Veronika Perková (přednášející) Garance Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií Rozvrh Kurz probíhá každý čtvrtek od 10:00 do 11:30 v učebně U33. Omezení zápisu do předmětu Předmět je určen studentům bakalářského stupně mateřského oboru. Předmět si smí zapsat nejvýše 20 studentů. Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 Mateřské obory Žurnalistika (program FSS, B-KS) Cíle předmětu Tento kurz navazuje na předměty vyučující základy žánru rozhovor. Jeho cílem je rozšířit znalosti a tvůrčí dovednosti studentů s tvorbou rozhovorů pro média, blogy a PR agentury. Studenti si osvojí principy networkingu, vedení rozhovoru, základy marketingu a freelancingu a budou diskutovat s odborníky, kteří se živí děláním rozhovorů. Všechny získané dovednosti poté aplikují při psaní vlastních dvou rozhovorů, které budou společně konzultovat s ostatními. Osnova 1. Networking (27.2.) Jak dělat rozhovory s řečníky na konferenci TEDx, dostat se k lidem ze Stanfordu a povídat si s ředitelem mezinárodní organizace? Za vším stojí networking. Podíváme se na to, kde najít inspirativní lidi, jak je oslovit, jak pro komunikaci využít sociální sítě a jak kontakty dlouhodobě udržovat. 2. Umění rozhovoru (5.3.) Síla rozhovoru tkví v jeho hloubce, jenže na tříhodinové rozhovory má dnes málokdo čas. I přes časovou tíseň však může být rozhovor kvalitní. Projdeme si přípravu otázek, samotný rozhovor, grafické zpracování a publikaci a ukážeme si různé způsoby, jak být co nejefektivnější. 3. Content marketing (12.3.) Oblast content marketingu nás učí, jak rozhovory oživit skvělými titulky, perexy, grafikou a texty na sociálních sítích, aby měly tisíce zhlédnutí. Podíváme se, jakou roli hrají rozhovory v content marketingu a jak mohou pomáhat firmám budovat si jméno. 4. Freelancing a osobní značka (19.3.) Rozhovor je hotový, ale co s ním? Poslat ho do redakce, prodat PR agentuře nebo ho dát na svůj blog? Zamyslíme se nad výhodami a nevýhodami každé z těchto možností a prozkoumáme rozhovorový freelancing a budování osobní značky pomocí rozhovorů. 5. Konzultace prvního rozhovoru (26.3.) V této hodině společně zanalyzujeme všechny odevzdané rozhovory. Konstruktivní zpětná vazba ti pomůže uvědomit si, co se čtenářům na tvém rozhovoru líbilo a co by chtělo do příště ještě zlepšit. Návrhy a nápady se ti budou hodit při zpracování druhého rozhovoru. · Povinná literatura: vypracované rozhovory účastníků kurzu 6. Jak psát rozhovory pro přední česká média (2.4.) Společná diskuze s novinářkou Lenkou Vrtiškovou Nejezchlebovou. 7. Jak se stát redaktorkou zpravodajství v Českém rozhlase (9.4.) Společná diskuze s redaktorkou Českého rozhlasu Martinou Pouchlou. 8. Jak se stát moderátorem v České televizi (16.4.) Společná diskuze s moderátorem a redaktorem České televize Danielem Stachem. 9. Jak vytvořit blog, podcast a dělat videorozhovory (23.4.) Společná diskuze s tvůrcem Mladýpodnikatel.cz a autorem podcastu o podnikání Jiřím Rosteckým. 10. Jak se dělá úspěšný podcast (30.4.) Společná diskuze s autorem podcastu Proti Proudu a konzultantem Danem Tržilem. 11. Jak se stát copywriterem a digitálním nomádem (7.5.) Společná diskuze s copywriterem Filipem Malypetrem. 12. Konzultace druhého rozhovoru (14.5.) V tomto semináři projdeme všechny rozhovory, poskytneme si vzájemnou zpětnou vazbu a promluvíme si o zkušenosti s nabízením rozhovoru redakcím a PR agenturám. · Povinná literatura: vypracované rozhovory účastníků kurzu Literatura · vypracované rozhovory účastníků kurzu Doporučená literatura · Interviews with History and Conversations with Power. Oriana Fallaci. New York: Rizzoli, 2011. 280. info · Rozhovory o interview. Barbora Osvaldová a Radim Kopáč, editoři. Praha: Karolinum. 2009. 171. info Požadavky ke splnění kurzu V tomto kurzu je povinná docházka, přičemž bude akceptována jedna absence. Je potřeba o ní informovat vyučujícího týden dopředu. Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné odevzdat dva rozhovory v délce 10,000 znaků včetně mezer. Po formální stránce musí rozhovor splňovat klasické parametry (titulek, perex) a po obsahové stránce musí zahrnout medailonek osobnosti uvedený pod textem a dvě doprovodné fotografie k textu. K rozhovoru je potřeba napsat text v délce 250 znaků včetně mezer, který bude lákat čtenáře k jeho přečtení na sociálních sítích. První rozhovor musí být odevzdán do 19.3.2019 a druhý do 7.5.2019. Po odevzdání budou rozhovory zpřístupněny všem účastníkům kurzu a studenti budou mít jeden týden na vypracování zpětné vazby. Studenti by měli každý rozhovor rozebrat z hlediska formy, obsahu a kvality otázek a do následující hodiny (26.3. a 14.5.) by měli přinést vytištěné rozhovory se svými komentáři. Metody hodnocení Odevzdání dvou rozhovorů, vypracování zpětné vazby na rozhovory ostatních studentů a docházka. Vyučovací jazyk Čeština Další komentáře Studijní materiály Předmět je vyučován každoročně. Feedback z roku 2019: Co se jim líbilo: praktická cvičení na small talk na České, speed interview cvičení po dvojicích, marketing, freelancing, zpětná vazba na rozhovory, umění naslouchání, papír z živnosťáku, kalkulačka hodinovky, panelové diskuze s experty, marketing, zpětná vazba na rozhovory, samotné psaní rozhovorů, pocit, že se mohou stát freelancery, soft skills, networking Jak to ovlivnilo jejich názor: Rozhovory mi jdou lépe, než jsem si myslel. Chci dělat rozhovory. Mám úplně jiný pohled na rozhovory než dříve. Co bys změnil: dávat přestávky a odlehčit tu blokovou výuku, změnit řečníky o freelancingu, zaměřit se více prakticky na Google Analytics, PPC kampaň Kdo se jim nejvíce líbil: Michal Polenda