Právnická fakulta . Katedra obchodního práva 1 Regulace reklamy v rámci nekalé soutěže Josef Kotásek www.law.muni.cz Právnícká fakulta, Katedra obchodního práva 2 Nekalá soutěž – pojem a generální klauzule nekalé soutěže § Obchodní zákoník Občanský zákoník § 44 odst. 1 § 2976 odst. 1 Nekalou soutěží je jednání v hospodářské soutěži nebo v hospodářském styku, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je způsobilé přivodit újmu jiným soutěžitelům, spotřebitelům nebo dalším zákazníkům. Nekalá soutěž se zakazuje. Kdo se dostane v hospodářském styku do rozporu s dobrými mravy soutěže jednáním způsobilým přivodit újmu jiným soutěžitelům nebo zákazníkům, dopustí se nekalé soutěže. Nekalá soutěž se zakazuje. [USEMAP] Právnícká fakulta, Katedra obchodního práva 3 Demonstrativní výčet skutkových podstat § Obchodní zákoník OZ ČR, zák.č. 89/2012 Sb., od 1.1. 2014 Výčet v § 44 odst. 2 Výčet § 2976 odst. 2 SP s všeobecným ochranným účelem § 45 Klamavá reklamí § 46 Klamavé označování zboží a služeb § 47 Vyvolávání nebezpečí záměny § 52 Ohrožování zdraví spotřebitelů a životního prostředí Skutkové podstaty chránící soutěžitele § 48 Parazitování na pověsti podniku, výrobků či služeb § 49 Podplácení § 50 Zlehčování § 51 Porušování obchodního tajemství SP s všeobecným ochranným účelem § 2977 Klamavá reklama § 2978 Klamavé označení zboží nebo služby § 2980 (Nepovolená) srovnávací reklama § 2981 Vyvolání nebezpečí záměny § 2986 Dotěrné obtěžování § 2987 Ohrožení zdraví nebo životního prostředí Skutkové podstaty chránící soutěžitele § 2982 OZ Parazitování na pověsti § 2983 Podplácení § 2984 Zlehčování § 2985 Porušení obch.tajemství [USEMAP] a) klamavá reklama, b) klamavé označování zboží a služeb, c) vyvolávání nebezpečí záměny, d) parazitování na pověsti podniku, výrobků či služeb jiného soutěžitele, e) podplácení, f) zlehčování, g) srovnávací reklama, h) porušování obchodního tajemství, i) ohrožování zdraví spotřebitelů a životního prostředí. Subjekty chráněné právní úpravou nekalé soutěže §„Schutzzwecktrias“ §Soutěžitelé – ne nutně podnikatelé §Zákazníci (v SR spotřebitelé) – v ČR ne nutně spotřebitelé! §Společnost jako celek §Soutěžní vztah nelze zúžit pouze na soupeření přímo si konkurujících výrobků nebo poskytovatelů služeb nabízejících pravidelně (nikoli tedy ojediněle) stejné či obdobné výrobky nebo služby • VS v Praze 3 Cmo 328/1994 §Blíže k pojmu soutěžitel podcast na Youtube https://www.youtube.com/watch?v=qciAeIpLc0I&t=473s § Právnická fakulta MU 4 [USEMAP] https://www.youtube.com/watch?v=qciAeIpLc0I&t=473s Ochrana i „nascitura“ §v hospodářském styku se mohou ocitnout i subjekty, které při samotném škodlivém jednání doposud neexistovaly § § § § § §Registrace domény po ohlášení záměru automobilek Toyota Motor Corporation a Peugeot Citroen Automobiles, S.A. vybudovat v ČR závod na výrobu automobilů – TPCA §Pokud ten, kdo teprve na trh v budoucnu vstoupí, připravuje úspěch tohoto vstupu propagací budoucích služeb, je třeba toto jeho jednání hodnotit jako jednání učiněné v rámci hospodářské soutěže. Vrchní soud v Praze R 3 Cmo 91/97 § Právnická fakulta MU 5 [USEMAP] Širší pojetí soutěžitele, „Imagewerbung“ DAV Právnická fakulta MU 6 straefling.jpg Plakat_Buecherberg_gross.jpg [USEMAP] [USEMAP] Tzv. katalogové podvody a „zákazníci“ §§ 46 odst. 5, čObchZ před 1.1. 2014: § §Inzerce v rámci podnikatelské činnosti a pro účely hospodářského styku, která nabízí registraci v katalozích, jako jsou zejména telefonní a jiné seznamy, prostřednictvím platebního formuláře, složenky, faktury, nabídky opravy nebo jiným podobným způsobem, musí obsahovat jednoznačně a zřetelně vyjádřenou informaci, že tato inzerce je výlučně nabídkou na uzavření smlouvy. To platí přiměřeně i pro přímou nabídku takové registrace. §Blíže k tomu podcast: https://www.youtube.com/watch?v=kL-icm9kwmI&t=8s Právnická fakulta MU 7 [USEMAP] https://www.epravo.cz/top/clanky/pravni-prostredky-obrany-proti-katalogovym-podvodum-81284.html https://www.youtube.com/watch?v=kL-icm9kwmI&t=8s III. 7. Ukázky Právnická fakulta MU 8 Zdroje: http://www.spolecna-obrana.estranky.cz/ https://blog.jankaspar.cz/european-business-number-ebn-dalsi-katalogovy-podvod-tentokrat-z-nemecka/ https://www.podnikatel.cz/clanky/nove-jmeno-stari-znami-podvodnici-pozor-na-dalsi-utok-katalogovych -firem/ Statika generální klauzule §1. Jednání (v širším slova smyslu, potenciálně i pasivita) §2. v hospodářském styku (jednání v soutěžním vztahu nebo se soutěžním záměrem) §3. v rozporu s dobrými mravy soutěže („porušení pravidel a zvyklostí, které se dodržují v hospodářské soutěži a které i samotní soutěžitelé považují za výraz korektnosti) §4. způsobilé přivodit újmu jiným soutěžitelům, zákazníkům (typicky spotřebitelům), §5. alespoň ve stádiu ohrožení Právnická fakulta MU 9 [USEMAP] Vztah GK a skutkových podstat §Při posuzování konkrétních jednání jako jednání nekalé soutěže je vždy nutné dodržovat stanovený postup - v prvé řadě se soud musí detailně zabývat otázkou naplnění základních podmínek nekalé soutěže (podle generální klauzule - § 44 odst. 1 obch. zák.), až následně, lze-li určité jednání považovat podle generální klauzule za nekalosoutěžní, zkoumáním podmínek zvláštní skutkové podstaty nekalé soutěže (pojmenované skutkové podstaty upravené v § 45 až 52 obch. zák.). § NS sp. zn. 23 Cdo 1757/2012, ze dne 26. 3. 2013 Právnická fakulta MU 10 [USEMAP] Dobré mravy v rozhodnutí NS 4554/2017 – 1. §[…] právní norma s relativně neurčitou hypotézou §[…] souhrn společenských, kulturních a mravních norem, jež v historickém vývoji osvědčují jistou neměnnost, vystihují podstatné historické tendence, jsou sdíleny rozhodující částí společnosti a mají povahu norem základních §Nutná modifikace […] právě proto, že se uplatňují v hospodářské soutěži, tj. v prostředí, kde cílem je na trhu se prosadit, […] , což předpokládá jistou míru agresivity a „podnikatelské vychytralosti“ §[…] třeba vždy dodržet korektní a soutěžně přijatelné metody §Platí, že „určité jednání, jež jest o sobě bezvadné, může se státi z hlediska dobrých mravů soutěže závadným, bylo-li předsevzato za jistých okolností nebo v určité konstelaci“ § • Právnická fakulta MU 11 [USEMAP] VI. 11. Dobré mravy ve sporných případech – PEPSI a Večerníček § § § • 12 [USEMAP] Zdraoj: https://www.asa.org.uk/news/top-10-most-complained-about-ads-from-2017.html https://www.ranker.com/list/subliminal-advertising-messing-with-your-head/justin-andress https://www.m-journal.cz/aktuality/slovenska-rada-pro-reklamu-zamitla-stiznost-na-zneuziti-dedecka- vecernicka-v-reklame-csob__s288x7963.html Tzv. soudcovské skutkové podstaty §GK (§ 44 odst. 1 sObchZ, § 2976 odst. 1 čOZ) §Autority v reklamě §Zneužívaní pocitu vděčnosti §Zneužívání lidské záliby ve hře §Podprahová reklama : https://www.youtube.com/watch?v=KTqt8mjuXRE §Skrytá reklama, neoznačení reklamní části, označení slovem „PR“ §Porušování norem veřejného práva, fušerství §Porušení smluvních povinností § § Právnická fakulta MU 13 [USEMAP] Podprahová (pod 50 milisekund) •§ 3 odst. 1 písm. g) zRekl: využívať zmyslové vnímanie, ktoré ovplyvňuje pamäť človeka bez toho, aby si to uvedomil (podprahové vnímanie) • • Právnická fakulta MU 14 http://www.uni-bielefeld.de/Universitaet/Einrichtungen/Zentrale%20Institute/IWT/FWG/Wahrnehmung/wer bung.html Právnícká fakulta, Katedra obchodního práva 15 Pojmenované skutkové podstaty § Neuzavřený výčet v § 2976 odst. 2 a) klamavá reklama, b) klamavé označování zboží a služeb, c) vyvolání nebezpečí záměny, d) parazitování na pověsti závodu, výrobku či služeb jiného soutěžitele, e) podplácení, f) zlehčování, g) srovnávací reklama, pokud není dovolena jako přípustná, h) porušení obchodního tajemství, i) dotěrné obtěžování a j) ohrožení zdraví a životního prostředí. [USEMAP] Praktické obtíže při určování klamavosti § §Referenční skupina § §Časové aspekty § §Nemožnost přesné simulace spotřebitelského rozhodnutí § §Temptation of hindsight § §Projekce soudu § Právnická fakulta MU 16 [USEMAP] Posuzování klamavosti ve zvláštních případech– internet §prace.cz a sprace.cz § §při posuzování zaměnitelnosti obou doménových jmen třeba vycházet z hlediska „průměrného uživatele internetu“, který je věci znalým spotřebitelem a který si je vědom důležitosti každého znaku použitého v označení doménového jména. Soud má za to, že písmeno „s“ v daném případě postačí jako dostatečný rozlišovací znak § §Usnesení VS v Praze ze dne 31. ledna 2002, sp zn. Nc 1098/2001 Právnická fakulta MU 17 [USEMAP] Empirický model – výhoda a nevýhody § §Relativní přesnost §Finančně a časově náročné §Eliminuje nebezpečí soudcovských projekci §Nemožnost „výchovného působení soudu“ §Nakonec stejně „normativní rozhodnutí“ – nelze chránit všechny (vždy nějaké procento zákazníků bude oklamáno i zjevně barnumskou reklamou) § Právnická fakulta MU 18 [USEMAP] Srovnávací reklama v § 2980 OZ § §Srovnávací reklama přímo nebo nepřímo označuje jiného soutěžitele nebo jeho zboží či službu. Srovnávací reklama je přípustná, pokud se srovnání týče, §a) není-li klamavá, §b) srovnává-li jen zboží a službu uspokojující stejnou potřebu nebo určené ke stejnému účelu, §c) srovnává-li objektivně jednu nebo více podstatných, důležitých, ověřitelných a příznačných vlastností zboží nebo služeb včetně ceny, §d) srovnává-li zboží s označením původu pouze se zbožím stejného označení, §e) nezlehčuje-li soutěžitele, jeho postavení, jeho činnost nebo její výsledky nebo jejich označení ani z nich nekalým způsobem netěží, a §f) nenabízí-li zboží nebo službu jako napodobení či reprodukci zboží nebo služby označovaných ochrannou známkou soutěžitele nebo jeho názvem. § § § Právnická fakulta MU 19 [USEMAP] Srovnávací reklama z pohledu marketingu §často emočně vypjatá, nicméně spotřebitele nechává kladnou §menší důvěryhodnost (nemo iudex in causa sua) §misidentification of brands § § § § Právnická fakulta MU 20 Nároky z nekalé soutěže §§ 2988 Osoba, jejíž právo bylo nekalou soutěží ohroženo nebo porušeno, může proti rušiteli požadovat, aby se nekalé soutěže zdržel nebo aby odstranil závadný stav. Dále může požadovat přiměřené zadostiučinění, náhradu škody a vydání bezdůvodného obohacení. §§ 2989 (1) Právo, aby se rušitel nekalé soutěže zdržel nebo aby odstranil závadný stav, může mimo případy uvedené v § 2982 až 2985 uplatnit též právnická osoba oprávněná hájit zájmy soutěžitelů nebo zákazníků. §(2) Uplatní-li spotřebitel právo, aby se rušitel zdržel nekalé soutěže nebo aby odstranil závadný stav a jde-li o některý případ stanovený v § 2976 až 2981 nebo v § 2987, musí rušitel prokázat, že se nekalé soutěže nedopustil. Uplatní-li spotřebitel právo na náhradu škody, musí rušitel prokázat, že škoda nebyla způsobena nekalou soutěží. Právnická fakulta MU 21 [USEMAP] Aktivní legitimace ve sporech z nekalé soutěže §Soutěžitel §Spotřebitel §Kvalifikovaná právnická osoba § §Právo, aby se rušitel nekalé soutěže zdržel nebo aby odstranil závadný stav, může mimo případy uvedené v § 2982 až 2985 uplatnit též právnická osoba oprávněná hájit zájmy soutěžitelů nebo zákazníků. § Právnická fakulta MU 22 [USEMAP] Exkurs: samoregulační mechanismy v reklamě §Blíže podcast na youtube J. Kotáska § §https://www.youtube.com/watch?v=L8ke22gTgBg § §Post k využití politiků v reklamě: §https://www.josefkotasek.cz/pravo/medialni-pravo/odborarsky-boss-jako-nedobrovolny-akter-reklamy/ § § Právnická fakulta MU 23 [USEMAP] http://www.rpr.sk/sk/nalezy