RIZIKOVÁ KOMUNIKACE DĚTÍ A DOSPÍVAJÍCÍCH ZURn6211 Lenka Dědková TRAILER: HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=DELLHM2K_-S Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výřez obrazovky Rodiče, kteří se bojí o svojí dceru Rodiče, kteří se nebojí o svou dceru Mediální vědci Dospívající ČASTÉ OBAVY Z „CIZÍCH LIDÍ“: OBLASTI Sexualita Na internetu: sexuální pobídky (sexual solicitations), sexting, shlížení sexuálně explicitních nebo pornografických materiálů Při přenosu komunikace offline: sexuální zneužití Agresivita Na internetu: agresivní projevy (obtěžování, kyberšikana) Při přenosu komunikace offline: fyzické ublížení Lhaní a manipulace Na internetu: usnadněné lhaní díky anonymitě a neviditelnosti Soukromí Na internetu: sdílení osobních údajů v (polo)veřejném prostoru OBAVY JSOU ČASTO „V JEDNOM BALÍČKU“ Prototyp online darebáka (ve vztahu k dítěti): předstírá, že je ve věku dítěte, sbírá informace o dítěti, aby jej snadněji přesvědčil (zmanipuloval/vydíral) k osobnímu setkání s úmyslem jej zneužít OBAVY JSOU ČASTO „V JEDNOM BALÍČKU“ Prototyp online darebáka (ve vztahu k dítěti): předstírá, že je ve věku dítěte, sbírá informace o dítěti, aby jej snadněji přesvědčil (zmanipuloval/vydíral) k osobnímu setkání s úmyslem jej zneužít Takové popisy slyšíme od dětí, když se jich zeptáme na to, proč by se na internetu neměly bavit s neznámými lidmi (EUKO III) EUKO III Vnímání neznámých lidí online (1a) threat to health, life and property Únos, fyzické ublížení, zabití, dospívající pak zmiňují sexuální zločiny (1b) mental disorder Patologické labely – nejsou normální, jsou mentálně narušení, schizofrenní, deviantní.. (1c) gathering of personal information Jsou schopní a zaměření na získání osobních informací, které mohou posléze využít (1d) fake accounts Jsou to podvodníci, lžou, předstírají (1e) sending unwelcome content Posílají nevyžádané obsahy jako fotografie nebo znepokojivé zprávy (1f) new contacts (attraction) Můžou to ale být i zajímaví a fajn lidé, se kterými si děti a dospívající můžou povídat “The personality can be dark, can be really bad and they can be a bad influence on you and they can change your behaviour” (boy, 11-12, UK, interview). EUKO III Vnímání neznámých lidí online (1a) threat to health, life and property Únos, fyzické ublížení, zabití, dospívající pak zmiňují sexuální zločiny (1b) mental disorder Patologické labely – nejsou normální, jsou mentálně narušení, schizofrenní, deviantní.. (1c) gathering of personal information Jsou schopní a zaměření na získání osobních informací, které mohou posléze využít (1d) fake accounts Jsou to podvodníci, lžou, předstírají (1e) sending unwelcome content Posílají nevyžádané obsahy jako fotografie nebo znepokojivé zprávy (1f) new contacts (attraction) Můžou to ale být i zajímaví a fajn lidé, se kterými si děti a dospívající můžou povídat V závislosti na svých představách se pak děti a dospívající k neznámým lidem chovají: 2a) avoidant approach 2b) permissive approach Murumaa-Mengel, M. (2015). Drawing the Threat A Study on Perceptions of the Online Pervert among Estonian High School Students. Young, 23(1), 1-18. Výřez obrazovky ONLINE PEDOPHILE, ONLINE PREDATOR, ONLINE PERVERT, CYBERGOOMER: DĚTI Výřez obrazovky Webster, S., Davidson, J., Bifulco, A., Gottschalk, P., Caretti, V., Pham, T., ... & Craparo, G. (2012). European Online Grooming Project: Final report. NatCen: London. Retrieved from: http://www.europeanonlinegroomingproject.com/ NICMÉNĚ… … pokud se dětí zeptáme obecněji na to, co je ne internetu pro ně potenciálně nepříjemné, pak častěji zmiňují jiné věci Polovina dětí popisuje „content risks“ (shlížení pornografie, násilného obsahu) Pětina dětí zmiňuje „conduct risks“ (šikana, hacking) 14% dětí zmiňuje některý z „contact risks“ (předstírání, lhaní, setkávání se s lidmi z internetu, sexuální obtěžování) Samy se totiž s „online predátory“ a podobnými prototypickými darebáky nepotkávají, častěji zažívají jiné negativní situace Livingstone, S., Kirwil, L., Ponte, C., & Staksrud, E. (2014) In their own words: What bothers children online? European Journal of Communication, 29(3), 271-288. doi: 10.1177/0267323114521045. 11% dětí, které se s někým sešly, řeklo, že setkání bylo „bothering“ Polovina z nich v další otázce na to, jak moc byli „upset“, odpověděla, že vůbec nebo jen trochu I v rámci negativních setkání byla většina s vrstevníkem nebo člověkem jen o pár let mladším/starším V jiných výzkumech je podíl negativních zkušeností ještě nižší Livingstone, S., Haddon, L., Görzig, A., & Ólafsson, K. (2011). Risk and safety on the Internet: The perspective of European children. Full findings. LSE, London: EU Kids Online. EUKO IV (CZ) Thinking of the LAST TIME you met anyone face-to-face that you first got to know on the internet, how did you feel about it? (N = 519) Výřez obrazovky ONLINE PREDÁTOŘI V USA National Juvenile Online Victimization survey Vzorek sexuálních kriminálních případů dospělý x nezletilý, kde se oběť a pachatel setkali na internetu Zaměřili se na porovnání stereotypních představ a toho, co na vzorku zjistili: Oběti jsou dospívající, ne děti Pachatelé nejsou pedofilové (spíše hebefilní) Nelžou o věku, vzhledu ani o svých motivech (mít s dotyčným sexuální vztah) Nebývají impulzivní Polovina obětí byla zamilovaná, s pachatelem se potkávali opakovaně Wolak, J., Finkelhor, D., Mitchell, K. & Ybarra, M.L. (2008). Online “Predators” and Their Victims: Myths, Realities, and Implications for Prevention and Treatment. American Psychologist. Vol. 63, No. 2, 111-128. OHROŽENÁ POPULACE Dívky a chlapci s homosexuální nebo zatím nejistou orientací (75 % obětí jsou dívky, z 25 % chlapců je většina s muži) Slabé vztahy s rodiči, konflikty s rodiči, rodiče nesledují, co děti dělají Depresivní, osamělí, problémy se soc. interakcí Oběti offline fyzického nebo sexuálního zneužití MEDIÁLNÍ PANIKA Neadekvátní zveličení (nereálné) hrozby Marwick, 2008: USA Výřez obrazovky To Catch a Predator MySpace CO TO ZNAMENÁ Online predátoři tak, jak bývají popisováni v médiích a jak si je samy děti a dospívající představují, jsou pouze marginální problém (ale i to se stává!) Co je více reálný (častý) problém v oblasti internetu a nezletilých: To, že někteří nezletilí se sami vědomě a záměrně scházejí se staršími lidmi za účelem sexuálního styku I zde je ale otázka, do jaké míry jsou zmanipulovaní NENÍ TO NOVÝ STRACH Pedofilové lidi „děsí“ dlouhodobě Populární téma v médiích Mediální panika popsaná i u offline pedofilů Proč je to tak děsivé – dětství jako období nevinnosti Sexuální zneužití jako ultimativní ohrožení dětské nevinnosti Internet vnímán jako ještě horší z hlediska pedofilů než offline prostředí (Williams & Hudson, 2013) VÝRAZNÉ DOPADY NA PREVENCI Legislativa (UK, USA) Preventivní programy pro děti a dospívající Mylné představy ohledně rizika vedou k mylným snahám o vlastní bezpečí VNÍMÁNÍ RIZIKA D:\Dropbox\FSS\publications in progress\MEETING - risks perceptions\clanek-analyza\figure1.jpg Dedkova, L. (2016). Youth interaction with online strangers. Dissertation thesis, Masaryk university. The Stress appraisal and coping model (Lazarus & Folkman, 1984). RIZIKOVOST KOMUNIKACE POUZE NA INTERNETU Adolescenti 10-17 let (N=1501) S kým se baví online – jak dobře dané lidi znají 3 skupiny: Opatrní – jen RL známí Zprostředkovaní přáteli Neomezení – ti dále dělení na high – low risk podle počtu potenciálně rizikových aktivit Agresivní sexuální obtěžování online – nevyžádané sex.návrhy zahrnující pokus o setkání nebo skutečné setkání offline Wolak, J., Finkelhor, D., & Mitchell, K. (2008). Is talking online to unknown people always risky? Distinguishing online interaction styles in a national sample of youth Internet users. CyberPsychology & Behavior, 11(3), 340-343. PODÍL RIZIKOVÉ KOMUNIKACE % Sexuální návrhy % Neomezení - high risk 17 15 Neomezení - low risk 21 6 Zprostředkovaní 10 4 Opatrní 51 1 CELKEM 5 POTENCIÁLNĚ RIZIKOVÉ AKTIVITY Interakce online s neznámými lidmi Zveřejňování osobních informací nebo fotografií Zasílání fotografie neznámým lidem V seznamu přátel lidé, které nezná osobně Psaní hrubých nebo urážlivých komentářů Stahování Vědomé navštěvování „X-rated“ stránek Obtěžování nebo ztrapňování lidí,na které je naštvaný Bavení se o sexu s neznámými PODÍL RIZIKOVÉ KOMUNIKACE % Sexuální návrhy % Neomezení - high risk 17 15 Neomezení - low risk 21 6 Zprostředkovaní 10 4 Opatrní 51 1 CELKEM 5 High risk častěji teenageři (13-17 x 10-12); více používají internet a zapojují se do interaktivních aktivit online; častěji jsou oběťmi offline obtěžování (rvaček, šikany); mají vyšší míru depresivity à „vulnerabilní populace“ Cernikova, M, Dedkova, L., & Smahel, D. (2018). Youth interaction with online strangers: Experiences and reactions to unknown people on the Internet. Information, Communication & Society, 21, 94-110. Dedkova, L., Cerna, A., Janasova, K., & Daneback, K. (2014). Meeting online strangers offline: The nature of upsetting experiences for adolescent girls. Communications. European Journal of Communication Research, 39, 327–346 Zkušenosti dětí s neznámými lidmi podle míry interakce, ke které v každé fázi dochází Cernikova, M, Dedkova, L., & Smahel, D. (2018). Youth interaction with online strangers: Experiences and reactions to unknown people on the Internet. Information, Communication & Society, 21, 94-110. Playing online games Reading content on SNS Non-verbal interaction Hacked account/profile Accept/send friend request/message Initiation of contact Refuse friend request/message Pleasant communication Exchanging pleasant content Learning something Communication Receiving unpleasant content Insulting and being insulted Sexual/bothersome content Friendly meeting Face-to-face meeting Unattractive appearance and/or boredom during the meeting STOP INTERACTING Úrovně interakcí s neznámými lidmi na internetu V každém kroku dítě (spolu)rozhoduje o tom, zda postoupí dál Pokud se mu interakce nelíbí, přestane s ní To je normální průběh u naprosté většiny dětí. „V síti“ záměrně (a uměle) nechává dojít nepříjemnou interakci do posledního bodu. Sexuální zneužití Cernikova, M, Dedkova, L., & Smahel, D. (2018). Youth interaction with online strangers: Experiences and reactions to unknown people on the Internet. Information, Communication & Society, 21, 94-110. Playing online games Reading content on SNS Non-verbal interaction Hacked account/profile Accept/send friend request/message Initiation of contact Refuse friend request/message Pleasant communication Exchanging pleasant content Learning something Communication Receiving unpleasant content Insulting and being insulted Sexual/bothersome content Friendly meeting Face-to-face meeting Unattractive appearance and/or boredom during the meeting STOP INTERACTING To je normální průběh u naprosté většiny dětí. „V síti“ záměrně (a uměle) nechává dojít nepříjemnou interakci do posledního bodu. Sexuální zneužití Tím upozaďuje celý zbytek průběhu interakcí s neznámými lidmi. Výřez obrazovky Sexual/ bothersome content Vytváří zkreslenou představu o tom, co se dětem a dospívajícím na internetu běžně děje. Tím upozaďuje celý zbytek průběhu interakcí s neznámými lidmi. To je normální průběh u naprosté většiny dětí. „V síti“ záměrně (a uměle) nechává dojít nepříjemnou interakci do posledního bodu. Accept friend request/ message Sexuální zneužití A následně vyzývá k boji (k preventivním a intervenčním programům) proti této limitované představě. Murumaa-Mengel, M. (2015). Drawing the Threat A Study on Perceptions of the Online Pervert among Estonian High School Students. Young, 23(1), 1-18. • Ale proč to vadí? •Protože se to děje jen úzkému a velmi specifickému vzorku dětí/dospívajících •„Zbytek“ příběhu se děje častěji •Častěji obsahuje také jiná rizika, na která pak zapomínáme •A na která pak děti a dospívající nepřipravujeme • Playing online games Reading content on SNS Non-verbal interaction Hacked account/profile Accept/send friend request/message Initiation of contact Refuse friend request/message Pleasant communication Exchanging pleasant content Learning something Communication Receiving unpleasant content Insulting and being insulted Sexual/bothersome content Friendly meeting Face-to-face meeting Unattractive appearance and/or boredom during the meeting STOP INTERACTING Výřez obrazovky Bedrošová, M., Hlavová, R., Macháčková, H., Dědková, L., & Šmahel, D. (2018). České děti a dospívající na internetu: Zpráva z výzkumu na základních a středních školách. Projekt EU Kids Online IV–Česká republika. Brno: Masarykova univerzita. Dostupná zde. Mezi dětmi (9-10 let) se s někým neznámým na internetu baví 16% z nich a v realitě setká 5% U dospívajících obě aktivity stoupají – 77% z 15-17 letých se s někým baví, 46% se s někým setkává 78% z těch, co se s někým setká v realitě, je za setkání rádo Dalších 11% hodnotí neutrálně, 10% je trochu rozhozená a necelé procento je rozhozeno dost nebo hodně (6 lidí z 2825, tj. 0,2% z celého vzorku) 94% % z těch, co se s někým setká v realitě, se setká s vrstevníkem nebo někým o trochu mladším/starším S dospělými se nejčastěji setkávají nejstarší dospívající EUKO IV (CZ) Thinking of the LAST TIME you met anyone face-to-face that you first got to know on the internet, how did you feel about it? (N = 519) Výřez obrazovky Málo dat na analýzu, jen pro představu A CO TY NEGATIVNÍ ZKUŠENOSTI? Z našich dat (ani jiných výzkumů na reprezentativních vzorcích) nevíme, jak často se dětem a dospívajícím stává, že je osloví někdo s nabídkou kontaktu (pošle jim zprávu, žádost o přátelství) Víme ale, že děti a dospívající hodnotí takové žádosti, samy se rozhodují, jestli konverzaci začnou a pokud je nepříjemná, ukončují ji Víme, že ve ¾ případů, kdy je znám přibližný věk, pocházejí nevyžádané pobídky k sexuálně laděné konverzaci od vrstevníků Stejně tak víme, nepříjemná setkání v realitě jsou většinou setkání s vrstevníky A že ne všechny nepříjemné zážitky na setkáních v realitě zahrnují sexuální obtěžování nebo přímo zneužití Víme, že v trestné činnosti, kdy komunikace začíná na internetu a jde v nich o sexuální zneužití nezletilých dospělou osobou, v drtivé většině nejde o děti, ale o dospívající, kteří vědí, s jak starou osobou a za jakým účelem se setkávají VULNERABILNÍ POPULACE Některé děti a někteří dospívající jsou náchylnější bavit se s neznámými lidmi na internetu a odnášejí si z ní negativnější zážitky Zranitelné (vulnerabilní) – různé důvody toho, co děti a dospívající dělá zranitelnými: Nedostatečná sociální opora v jejich životě (konflikty s rodiči, chudé vztahy s vrstevníky), nízké sebehodnocení, vyšší osamělost, depresivita, úzkostnost, problémové chování, zneužívání Děti „hladové“ po blízkých, podpůrných vztazích PROČ JSME SKEPTIČTÍ VŮČI MEDIÁLNÍM ZPRÁVÁM O ONLINE RIZICÍCH Vyvolávají mediální a morální paniku Dávají důraz jen na jednu, často marginální, stranu problému Vyvolávají silnou reakci společnosti takto prezentovaný problém řešit Zastiňují tak jiné důležité aspekty problému, kterým následně není věnována pozornost žádná nebo jen minimální A mohou vést k neefektivním snahám o prevenci a intervenci Důležité je vnímat různé perspektivy, z jakých se na problém díváme: dětský psycholog vs. státní zástupce Co je problém pro koho? TAKE HOME MESSAGE Online predátoři tak, jak bývají popisováni v médiích a jak si je samy děti a dospívající představují, jsou pouze marginální problém (i když i to se může stát) Proč bychom měli chtít změnit povědomí o tom, co je na internetu opravdu problémové? Edukativní programy a preventivní a legislativní opatření proti „neexistujícímu nepříteli“ nejsou účinná – nepomáhají dětem v tom, co skutečně zažívají, a odvádějí pozornost odborné i laické veřejnosti jinam Dávejte si sami pozor na svoje stereotypní představy