Procházka Josef FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ OBRANNÉ A CIVILNÍ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ CÍLE 1.OBJASNIT SYSTÉMOVÉ A PROCESNÍ NASTAVENÍ: –OBRANNÉ PLÁNOVÁNÍ –CIVILNĚ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ (CNP); 2.OBJASNIT POLITICKÉ, VOJENSKÉ A EKONOMICKÉ ASPEKTY OBRANNÉHO PLÁNOVÁNÍ 3.PŘEDSTAVIT SYSTÉM OBRANNÉHO PLÁNOVÁNÍ ČR 4.PŘEDSTAVIT SYSTÉM CNP 5.PŘEDSTAVIT SYSTÉM CNP NATO A VAZBU NA ČR 6. – – • • – OBSAH • ÚVOD 1. POLITICKÉ, VOJENSKÉ A EKONOMICKÉ ASPEKTY 2. OBRANNÉ PLÁNOVÁNÍ 3. CIVILNÍ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ 4. CIVILNÍ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ NATO • ZÁVĚR LITERATURA •Vojenská strategie, s. 30 - 58 • BAXA, Fabian, MELICHAR, Josef, PETRÁŠ, Zdeněk, PROCHÁZKA, Josef, PROCHÁZKA, Dalibor, MIČÁNEK, František. Obranné plánování - plánování za nejistoty. Praha: Ministerstvo obrany ČR, 2018. 139 s. ISBN 978-80-7278-710-4. s. 25-29 •Baxa F. a kol. Obranné plánování při řízení obrany státu. Univerzita obrany v Brně. Brno 2020. ISBN 978-80-7582-124-9. s. 6-18, 39-59. • •ÚVOD OBRANYSCHOPNOST POLITICKÝ POTENCIÁL VOJENSKÝ POTENCIÁL EKONOMICKÝ POTENCIÁL Fyzická dimenze Koncepční dimenze Morální dimenze „Plánování je důležité, ale plány jsou bezcenné.“ „Planning is everything, plan is worthless.“ Dwight David Eisenhower 4 4 4 „Žádný plán nepřežije první výstřel.“ „Kein Operationsplan reicht mit einiger Sicherheit über das erste Zusammentreffen mit der feindlichen Hauptmacht hinaus.“ Helmuth von Moltke 4 4 4 POLITICKÉ ASPEKTY •VÝCHODISKA OBRANNÉHO PLÁNOVÁNÍ: • –ANALÝZA BEZPEČNOSTNÍHO PROSTŘEDÍ – –ANALÝZA BEZPEČNOSTNÍCH HROZEB A SOUVISEJÍCÍCH RIZIK – –POLITICKÉ ZADÁNÍ (ROLE, ÚKOLY, AMBICE) • VOJENSKÉ ASPEKTY •KARDINÁLNÍ OTÁZKA: PRO JAKÉ SITUACE (SCÉNÁŘE) VYTVÁŘÍME SCHOPNOSTI PRO ZAJIŠTĚNÍ OBRANY STÁTU A OS? • •STRATEGICKÉ PLÁNOVACÍ PŘEDPOKLADY • –SOUBĚH SCÉNÁŘŮ –POŽADAVKY NA POHOTOVOST –GEOGRAFICKÉ PODMÍNKY –PROTIVNÍK • EKONOMICKÉ ASPEKTY •NELZE ROZVÍJET VEŠKERÉ SCHOPNOSTI = PRIORITIZACE POŽADAVKŮ NA ZÁKLADĚ OPERAČNÍCH RIZIK. • •STABILNÍ (PŘEDVÍDAVÉ) FINANCOVÁNÍ. • •ÚČELNOST, HOSPODÁRNOST A EFEKTIVNOST. • Scénář č.2 Scénář č.3 Scénář č.4 Scénář č.5 Scénář č.6 Scénář č.7 Scénář č.8 Scénář č.9 Scénář č.10 Scénář č.1 S7 … Sn … S8 S9 Sn+1 … S3 S21 S21 S22 Modul OS „A“ (ideální stav při maximalizaci zdrojových možností země) Modul OS „B“ (skutečný stav při aktuální alokaci zdrojů) Modul OS „C“ (variantní stav s potřebnou alokací zdrojů přepočtený na míru rizika a politické zadání ) Modul OS „D“ (variantní stav s potřebnou alokací zdrojů přepočtený na míru rizika a politické zadání) S21 S8 S9 S21 S21 S22 S8 S9 S21 S21 S22 … Sn Oblasti popsaného rizika nízké riziko střední riziko I. vysoké riziko II. střední riziko I. vysoké riziko I. nízké riziko nízké riziko I. střední riziko I. nízké riziko II. střední riziko II. vysoké riziko I. střední riziko II. •OBRANNÉ PLÁNOVÁNÍ ŘÍZENÍ BEZPEČNOSTI A OBRANY VYTVÁŘENÍ SIL SCHOPNOSTI Plánování rozvoje POUŽITÍ SIL OPERACE Plánování operací BEZPEČNOST A OBRANA 21.05.2019 11 OBRANNÉ PLÁNOVÁNÍ OPERAČNÍ PLÁNOVÁNÍ OBRANNÉ PLÁNOVÁNÍ •MEZINÁRODNÍ ÚROVEŇ –NATO DEFENCE PLANNING (NDPP) –EU DEFENCE PLANNING • •NÁRODNÍ ÚROVEŇ –PLÁNOVÁNÍ OBRANY ČR (z. 222/2019) –PLÁNOVÁNÍ ČINNOSTI A ROZVOJE REZORTU MO (RMO/2012) Funkční oblasti popisu schopností: DOTMLPFI Hlavní oblasti schopností: Schopnosti ozbrojených sil vyjadřují jejich kvalitu i použitelnost. Mají umožnit efektivně eliminovat bezpečnostní hrozby a rizika v budoucích krizových situacích a válečných konfliktech při kolektivní i individuální obraně. Schopnosti ozbrojených sil ČR jsou reálně tvořeny především připravenými osobami, dále odpovídající organizační strukturou, v neposlední řadě kvalitou výzbroje a úrovní všestranného zabezpečení. Obrázek ukazuje, že schopnost vychází z celkové koncepce použití sil (může to být třeba i Vojenská strategie státu), z konkrétních doktrín a stojí zejména na třech pilířích: lidských zdrojích, jejich vybavení a výzbroji a na organizaci. 18 PLÁNOVÁNÍ OBRANY ČR, zákon 222 –Nástroj realizace obranné politiky státu –Gestor: MO ČR; –Výstup: Ústřední plán obrany ČR. Plánování operací Obranné plánování Mobilizační plánování Plánování připravenosti obranného systému Plánování příprav k záchranným a humanit. úkolům Plány obrany státu jsou dokumenty, jimiž je stanoven soubor věcných, organizačních a personálních opatření určených k zajišťování obrany státu, plnění mezinárodních smluvních závazků ČR o společné obraně, podílu OS na činnostech mezinárodních organizací ve prospěch míru a účasti OS na mírových operacích. Mezi plány obrany státu patří následující dokumenty: (1) ústřední plán obrany státu a dílčí plány obrany; (2) plán odpovídajících sil a prostředků nezbytných k zajišťování obrany státu za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu; (3) plán doplňování odpovídajících sil a prostředků nezbytných k zajišťování obrany státu za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu; (4) plány hospodářské mobilizace; (5) plán operační přípravy státního území ČR a plán její realizace; (6) předběžné operační a stálé obranné plány; (7) seznam a katalog opatření národního systému reakce na krize pro potřeby řízení obrany státu; (8) plány přípravy občanů k obraně státu. Nařízení vlády č. 139/2017 Sb., o plánování obrany státu. PLÁNY OBRANY STÁTU •Soubor věcných, organizačních a personálních opatření určených k: •zajišťování obrany státu, •plnění mezinárodních smluvních závazků ČR o společné obraně, •podílu OS na činnostech mezinárodních organizací ve prospěch míru; •účasti OS na mírových operacích. • 19 PLÁNY OBRANY STÁTU (1)ústřední plán obrany státu a dílčí plány obrany; (2)plán odpovídajících sil a prostředků nezbytných k zajišťování obrany státu za SOS, VS; (3)plán doplňování odpovídajících sil a prostředků nezbytných k zajišťování obrany státu za SOS a VS; (4)plány hospodářské mobilizace; (5)plán operační přípravy státního území ČR a plán její realizace; (6)předběžné operační a stálé obranné plány; (7)seznam a katalog opatření národního systému reakce na krize pro potřeby řízení obrany státu; (8)plány přípravy občanů k obraně státu. • Systémové nastavení plánování činnosti a rozvoje rezortu obrany (RMO 66/2012) 21 Na tomto snímku jsou znázorněny hlavní kategorie dokumentů, zahrnující resortní a koaliční dokumenty v oblasti obranného plánování. Jedná se o: •Vojensko-politické dokumenty – národní a koaliční; •Strategické a koncepční materiály – kam patří i Dlouhodobý výhled; •Plánovací dokumenty; •Příslušné hodnotící dokumenty, tvořící „zpětnou vazbu“ celého plánovacího procesu Většinu z nich již máme, resp. je periodicky v rámci jednotlivých plánovacích cyklů aktualizujeme. K plné funkčnosti ještě musíme dokončit především soustavu strategických a koncepčních dokumentů. •Dlouhodobý výhled je dokončen a je těsně před projednáním ve vládě. •Rovněž KVAČR se nachází v konečné fázi zpracování. Na něj pak musí navázat další chybějící koncepce. V této souvislosti inicioval NŘ SOPS MO zpracování přehledu existujících koncepcí s cílem posoudit, které dokumenty jsou aktuální, které je potřeba upravit a které zatím chybí a bude je nutno dopracovat. NATO Defence Planning Model CIVILNÍ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ CNP •Plánování opatření k zajištění ochrany obyvatelstva a ekonomiky, kritické infrastruktury. •Zabezpečení opatření pro případ radiační havárie, preventivních opatření proti použití ZHN včetně řešení odstraňování následků jejich použití •Sladění požadavků na civilní zdroje nezbytné pro zajištění bezpečnosti ČR. • •V rámci NATO je CNP chápáno jako část systému obranného plánování NATO zaměřená na zajišťování civilních zdrojů a ochranu obyvatelstva (CIVILNÍ OCHRANA). • • CIVILNÍ OCHRANA A OBRANA - VÝVOJ •1935: Zákon č. 82, o ochraně a obraně proti leteckým útokům. Vznik jednotek civilní protiletecké ochrany (CPO) podřízeny MV •1939-45: jednotky CPO podřízeny říšské Luftschutz •1948-1951 vznik civilní obrany (CO), podřízenost MV, studená válka – atomová válka •1976-1989: vojenské záchranné útvary, podřízenost MO •1994 Hlavní úřad civilní ochrany ČR, ve struktuře armády, statut nekombatantů •Záchranné vojenské prapory: zrušeny či reorganizovány v rámci transformace rezortu MO 2007 •Hlučínský prapor 2008 demilitarizován a převeden do struktury MV-GŘ HZS, AČR 2x záchranné roty (obrana za SOS a VS, ochrana v rámci nevojenského KŘ • ZNAK „CO“ •Mezinárodní znak civilní obrany schválen prvním protokolem z roku 1977 který doplňoval Ženevskou konvenci z roku 1949. Civilní obrana (též civilní ochrana, zkratka CO) je soustava úkolů a opatření zaměřených na ochranu života, zdraví a majetku obyvatelstva, jakož i národního hospodářství. VÝBOR PRO CIVILNÍ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ (VCNP) •Stálý pracovní orgán BRS •Koordinace a plánování opatření k zajištění ochrany vnitřní bezpečnosti státu •Meziresortní spolupráce s důrazem na oblast přípravy a zvládání mimořádných událostí a krizových situací. •Pravidla činnost: Statut, Jednací a Organizační řád. •Gesce: MV-GŘ ZHS CIVILNÍ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ NATO C:\Users\smejkalpavel\Desktop\HZS CR v3-05 (průhledná).png FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ CIVILNÍ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ NATO • •NATO od svého založení klade důraz na ochranu civilního obyvatelstva •Od 1953 mohou kapacity k ochraně obyvatel během vojenských konfliktů sloužit také civilnímu obyvatelstvu během přírodních katastrof •V roce 1998 založeno EADRCC ROLE CNP NATO 1.Civilní podpora operacím NATO v rámci čl. 5 (o kolektivní obraně), 2.Podpora operacím NATO mimo čl. 5 (operace v rámci mezinárodního krizového řízení), 3.Podpora národních vlád v případě katastrof (nevojenských krizových situací), 4.Podpora národních vlád v ochraně obyvatelstva proti následkům zbraní hromadného ničení, 5.Spolupráce s partnery. ORGANIZAČNÍ STRUKTURA NATO A PRVKY CIVILNĚ NOUZOVÉHO PLÁNOVÁNÍ MEZINÁRODNÍ ŠTÁB organigram SEKCE CIVILNÍ PŘIPRAVENOSTI • • ZÁKLADNÍ DOKUMENTY CNP •Politická směrnice CNP NATO –Civilní podpora pro plánování a vedení vojenských operací –Odolnost a schopnosti zvládat mimořádné události –Spolupráce s partnery –Koordinace s ostatními mezinárodními organizacemi/aktéry •Pracovní program Výboru pro civilně nouzové plánování (Civil Emergency Planning Committee - CEPC) •Pracovní programy plánovacích skupin –Skupina pro civilní ochranu (Civil Protection Group – CPG) –Společná skupina pro zdraví, zemědělství a potraviny (Joint Health Agricalture and Food Group – JHAFG) –Skupina pro průmyslové zdroje a komunikační služby (Industrial Resources and Communication Services Group – IRCSG) –Skupina pro dopravu (Transportation Group – TG) CNP NATO – VAZBY NA ČR • •Koordinace národních plánovacích činností členských i partnerských států za účelem zajištěni co nejefektivnějšího využití civilních zdrojů při společném dosahování strategických cílů Aliance • •V ČR je ústředním orgánem státní správy MV-GŘ HZS ČR –sjednocuje postupy ministerstev a jiných ústředních správních úřadů C:\Users\matusektomas\Desktop\CNP schéma (ČR+NATO) v05.png VÝBOR PRO CIVILNÍ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ (CEPC) •Vrchním politickým a poradním orgánem Severoatlantické rady (NAC) v záležitostech civilního nouzového plánování (Civil Emergency Planning – CEP) • •Formáty: permanentní, plenární, členský (28), partnerský, 28+n • •Řídí práci 4 tzv. Plánovacích skupin (8 výborů) SKUPINA PRO CIVILNÍ OCHRANU (CPG) •Civil Protection Group (CPG) •Gestor v ČR: MV-GŘ HZS ČR • •Založena roku 1952, •Dříve se zabýval vojenskými aspekty civilní obrany (varování, ukrytí) •V současnosti se zaměřuje na civilní mimořádné události. DOPRAVNÍ SKUPINA (TG) •Transport Group •Gestor v ČR: Ministerstvo dopravy •Skupina vznikla sloučením: • Civil Aviation Planning Committee (CAPC) • Planning Board for Ocean Shipping (PBOS) • Planning Board for Inland Surface Transport (PBIST) •Skupina koordinuje a monitoruje národní opatření a opatření NATO pro civilní nouzovou připravenost a krizový management v oblasti přepravy: –letecké –námořní –vnitrozemské povrchové Skupina pro průmyslové zdroje a komunikační služby (IRCSG) •Industrial Resources and Communication Services Group •Gestoři v ČR: Ministerstvo průmyslu a obchodu a Český telekomunikační úřad •Skupina vznikla sloučením: Industrial Planning Committee (IPC) a Civil Communications Planning Committee (CCPC) •Skupina zajišťuje stálou dostupnost a efektivní distribuci základních průmyslových dodávek a služeb jak pro civilní, tak pro vojenské účely. •Koordinuje využití průmyslových zdrojů ČS pro podporu obranného úsilí. •Zodpovídá za civilní komunikace v krizových opatřeních NATO. •Zajišťuje dostupnost komunikačních služeb pro politické, ekonomické a vojenské účely. Společná skupina pro zdraví, zemědělství a potraviny (JHAFG) •Joint Health, Agriculture and Food Group •Gestoři v ČR: Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo zemědělství •Skupina vznikla sloučením: Joint Medical Committee (JMC) a Food and Agriculture Planning Committee (FAPC) •Podpora tvorby zdravotních plánů a legislativy pro mimořádné události v rámci Aliance •Zabezpečení civilně-vojenské spolupráce při zdravotnickém plánování při mimořádných událostech. •Připravuje a používá procedury a prvky pro podporu dodávky potravin členským státům v případě mimořádných událostí. CNP V KRIZOVÉM ŘÍZENÍ V NATO •CNP má důležitou roli v KŘ NATO •CEPC – poradní orgán NAC v otázkách CNP/ochrany obyvatelstva •Součástí NATO Crisis Response System (NCRS) jsou i opatření CNP •Nástroje CNP – CEP Crisis Management Arrangements (CMAs) – opatření krizového řízení v oblasti ochrany obyvatelstva •Role CNP ve cvičení orgánů krizového řízení CMX OPATŘENÍ KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ CNP (CRISIS MANAGEMENT ARRANGEMENTS) •Mechanismus podpory/pomoci při řešení mimořádných událostí •Definuje roli a úkoly jednotlivých prvků CNP v případě krizového řízení •Je součástí Systému reakce na krize NATO (NCRS) •CME – Crisis Management Element (IS – personální podpora CEPC) •Civilní experti/expertízy •Tým rychlé reakce (Rapid Reaction Team - RRT), • Poradní podpůrný tým (Advisory Support Team - AST) NÁSTROJE CNP •Civilní experti –Přibližně 400 expertů (státní i soukromý sektor) pod plánovacími skupinami CNP –Použití v místě pracoviště (e-mail, telefon) –Použití tzv. „Call-up“ (povolání do postižené země (na místo zásahu), centrála NATO, jiná mezinárodní organizace) – –1) Tým rychlé reakce –2) Poradní a podpůrný tým – Tým rychlé reakce (Rapid Reaction Team - RRT) •Iniciován Výborem pro civilní letectví (kosovská krize 1999) •Koncept umožňuje vytvořit tým schopný rychlého posouzení civilních potřeb a civilních kapacit při operacích a mimořádných událostech (expertízy tzv. plánovacích skupin) •RRT vyhodnocuje situaci, poskytuje poradenství na místě události •Rozmístění týmu – do 24 hod. po schválení žádosti •Vyslán na žádost země postižené mimořádnou událostí •Vyslání schvaluje CEPC/28, popř. NAC Poradní a podpůrný tým (Advisory Support Team - AST) •Určen pro pomoc národním orgánům nebo mezinárodním organizacím při přípravě na odezvu na živelní nebo technologické mimořádné události •Nabízí expertízy státům na jejich vlastní žádost (např. EURO 2012, UA, atd.) •Poskytuje poradenství ve vyhodnocování a dalším rozvoji národní úrovně připravenosti na mimořádné události •AST není určen k vyslání na místo po mimořádné události •Vyslání schvaluje CEPC/28, popř. NAC Euroatlantické koordinační středisko pro řešení mimořádných událostí •Euroatlantic Disaster Relief Coordination Centre (EADRCC) •Výkonný prvek CNP NATO, vznik 1998 •Mandát pro koordinaci pomoci při –přírodních katastrofách, –technologických haváriích, –teroristickém útoku za použití CBRN (od 2001) •Pravidelná cvičení (součinnost, regionální přístup, spolupráce s OSN) AKTIVITY EADRCC – OPERACE •krize na Ukrajině (Civil Preparedness-aktivován CME) •2 žádosti o mezinárodní pomoc (zdravotnický materiál, rehabilitace voj. personálu) •AST (4. – 9. 4. 2014) – ochrana KI (jaderná zařízení) • •Jordánsko a Turecko – pomoc při zvládání Syrských uprchlíků •Albánie - sněhová kalamita a následné povodně •Irák – humanitární pomoc v utečeneckém táboře AKTIVITY EADRCC – cvičení (příklad) •Mezinárodní cvičení záchranářů •Téma cvičení: –povodně velkého rozsahu (záchrana na vodě, čerpání vody), –zásah a dekontaminace v případě CBRN nehody –zásah ve výšce a nad volnou hloubkou •21. – 24. 3. 2019 hlavní plánovací konference, Podgorica, Černá Hora •27. – 30. 6. 2019 závěrečná plánovací konference, Podgorica, Černá Hora AKTIVITY EADRCC – CVIČENÍ (PŘÍKLAD) •Digitální/virtuální cvičení společně se seminářem •Civilně-vojenská spolupráce v případě mimořádné události s velkým počtem zraněných a evakuovaných •4. – 7. 7. 2019, Targu Mures, Rumunsko •Organizováno EADRCC společně s JHAFG, CPG a rumunským ministerstvem pro mimořádné situace •150 účastníků ze 17 zemí •Lektor – instruktor ze ŠVZ Brno (MV-GŘ HZS ČR) – součást plánovacího týmu pro scénář cvičení • SOUČASNÉ AKTIVITY – PRIORITY CNP NATO A.Zvyšování odolnosti a civilní připravenosti členských států (včetně hybridních hrozeb) B. B.Raketová obrana C. C.Cvičení CMX D. D.CBRN připravenost E. VARŠAVSKÝ SUMMIT NATO •Poprvé v historii problematika CNP na úrovni představitelů vlád (summitu) • •Závazek pokračovat ve zvyšování alianční odolnosti a vylepšení civilní připravenosti proti širokému spektru hrozeb (včetně hybridních) – úkol pro CEPC • •CNP v Komuniké ze Summitu v odstavci 4 a 73 Metodika na zvýšení civilní připravenosti •Metodiky pomáhá členským státům v implementaci jednotlivých požadavků v sedmi základních oblastech odolnosti identifikovaných ve „Zprávě o stavu civilní připravenosti“ •Sedm základních strategických oblastí: 1.Zachování kontinuity veřejné správy a základních funkcí státu 2.Zajištění odolnosti dodávek energií 3.Schopnost efektivně řešit nekontrolovatelný pohyb osob 4.Zabezpečení odolnosti infrastruktury dodávek vody a potravin 5.Schopnost zvládat velký počet zraněných 6.Odolné komunikační systémy 7.Odolná dopravní infrastruktura C:\Users\Public\Documents\kufcakjakub\2016 09 září\BRS informace\7 strategic sectors.jpg RAKETOVÁ OBRANA •Dokončeny a schváleny 3 závěrečné zprávy: • 1.Vývoj plánu na minimalizaci dopadů sestřelení případné rakety (Závěrečná zpráva pro NAC - 2012) 2. 2.Provedení studie na posílení NATO civilně-vojenskou spolupráci a infrastrukturu v oblasti přijímání informací a předávání zpráv národním civilním orgánům –(Závěrečná zpráva pro NAC - 2014) 3. 3.Plán na minimalizaci následků případného nesestřelení balistické rakety (Závěrečná zpráva pro NAC - 2015) 4. •V současné době - diskuse implementace na národní/ch úrovni/ích • NEZÁVAZNÉ SMĚRNICE A MINIMÁLNÍ STANDARDY CBRN PRO ZÁCHRANÁŘE –Implementační fáze aliančního projektu –Ad-hoc pracovní skupina k nezávazným směrnicím v oblasti CBRN (příslušník z IOOB Lázně Bohdaneč) –Pravidelné kurzy pro školitele CBRN pro prvozásahové jednotky • V 6 státech: ČR (CoE Vyškov), Bulharsko, Turecko, Německo, Litva a Kazachstán •V rámci CPG máme CBRN civilního experta (z IOOB LB) •Účast na kurzech pro školitele –21. – 23. 11. 2019 Norsko – setkání ředitelů a expertů školicích center na CBRN pro prvozásahové jednotky PLENÁRNÍ ZASEDÁNÍ VÝBORU CEPC A CPG –Výbor CEPC }Aspekty CNP během krize na Ukrajině –Ochrana KI, přesun obyvatelstva v případě válečného konfliktu, strategická komunikace, civilně vojenská interakce a podpora •Civilní připravenost (metodika zvýšení civilní připravenosti) •Zpráva o stavu civilní připravenosti –Diskuse scénáře aktivace článku 5 –Skupina pro civilní ochranu (CPG) }Metodika na zvýšení odolnosti proti hybridní hrozbě – diskuse výchozích hodnotících kritérií v oblastech: }Zachování kontinuity veřejné správy a základních funkcí státu }Schopností efektivně řešit nekontrolovatelný pohyb osob }Schopností zvládat velký počet zraněných } CMX –Mezinárodní cvičení orgánů krizového řízení NATO prověřuje systém krizového řízení NATO •Konzultace, kolektivní rozhodování •Článek 4 (konzultace) •Článek 5 (kolektivní obrana) –Hybridní hrozba, kybernetický útok, atp. –CNP součástí cvičení –Účast partnerů FI, SE –EU - pozorovatel – ZÁVĚR •Obranné plánování: rozvoj schopností, výstavba komplexního systému obrany na národní i mezinárodní úrovni •Systémové a procesní nastavení vykazuje obdobné charakteristiky (ČR, NATO, EU) •Systém CNP ČR a NATO je určen na podporu vedení vojenských operací (SOS, VS) a podporu nevojenského krizového řízení •Má roli při posilování společenské odolnosti vůči hybridnímu působení •CNP NATO pokrývá ochranu obyvatelstva, přepravu, komunikaci, průmyslové zdroje a potraviny •Procedury prověřovány každoročně cvičením krizového řízení (CMX)